خبرگزاری کار ایران

کار‌شناس سازمان پزشکی قانونی:

میانگین فاصله شروع مصرف مواد مخدر تا مرگ ۳ سال است

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۲۹۹

مرگ‌های ناشی از سوءمصرف مواد دومین علت مرگ‌های غیر طبیعی پس از مرگ‌های ناشی از تصادفات در کشور است.

مجری طرح بررسی مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: فاصله بین شروع مصرف مواد مخدر تا فوت افراد بر اثر سوء مصرف، به طور میانگین ۲.۳سال است.

به گزارش ایلنا به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور، محمدرضا قدیرزاده که در جلسه شبکه پایش و هشدار ستاد مبارزه با مواد مخدر، گزارش مرگ و میرهای ناشی از سوءمصرف مواد را تشریح می‌کرد، افزود: مرگ‌های ناشی از سوءمصرف مواد دومین علت مرگ‌های غیر طبیعی پس از مرگ‌های ناشی از تصادفات در کشور است.

وی در خصوص میزان مرگ‌های ناشی از سوءمصرف مواد در مقایسه با سایر مرگهای غیرطبیعی اظهار داشت: از هر هزار فوت ثبت شده در کشور طی سال گذشته، علت ۸ فوت، ناشی از سوءمصرف مواد مخدر بوده است.

مجری طرح بررسی مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد افزود: این بررسی پیرو انعقاد تفاهمنامه بین سازمان پزشکی قانونی کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شده است که کماکان، فرم‌های آماری آن در حال رفع اشکال و تکمیل هستند.

به گفته این کار‌شناس سازمان پزشکی قانونی، از مجموع دو هزار و ۹۵۷ مرگ ناشی از سوءمصرف مواد در سال گذشته(۱۳۹۲)، اطلاعات دوهزار و ۳۹۶ نفر(۸۱ درصد کل مرگ‌ها) در فرم‌های آماری ثبت شد.

وی افزود: بر اساس شیوع مرگ‌های ناشی از مواد در هر ۱۰۰ هزار نفر، استان‌های همدان، اصفهان و تهران به ترتیب دارای بیشترین تعداد مرگ هستند.

قدیرزاده با اشاره به تشخیص هویت متوفیات ناشی از سوءمصرف مواد اظهار داشت: ۹۳ درصد از جامعه آماری این بررسی، شناسایی شده و ۷ درصد فاقد هویت بودند.

بر اساس این بررسی، ۹۵ درصد از متوفیان، تبعه ایران و ۵ درصد از کشورهای همسایه بودند. ۹۲ درصد از متوفیان مرد و ۸ درصد زن بودند.

قدیرزاده با اشاره به نحوه زندگی متوفیان ناشی از سوءمصرف مواد گفت: ۱۸ درصد از جامعه آماری به صورت مجرد، ۱۷ درصد نامعلوم و ۶۵ درصد با خانواده یا دیگران زندگی می‌کردند.

وی افزود: سن شروع مصرف مواد مخدر در این بررسی ۲۵ سال بوده است.

مجری طرح بررسی مرگ و میر ناشی از سوءمصرف، در خصوص بیشترین مرگ‌های ثبت شده در سال گذشته گفت: اردیبهشت، شهریور و تیر به ترتیب، سه ماه دارای بیشترین تعداد فوتی ناشی از سوءمصرف مواد بودند.

احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، ادیب‌زاده، معاون آموزش و پژوهش سازمان پزشکی قانونی کشور، فرید براتی سده، مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر، دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌ها و اعضای کمیته هشدار و پایش اعتیاد، حاضرین در این جلسه بودند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز