خبرگزاری کار ایران

پس از چهار روز اعتصاب:

نمایندگان کارگران و کارفرمای «کاشی گیلانا» فردا مذاکره می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۱۹۹

«یک مقام آگاه در اداره کار رودبار گفت: برای پایان یافتن این وضعیت قرار است فردا(۳۰ شهریور) جلسه مشترکی میان نمایندگان کارگران و کارفرما در محل کارخانه برگزار شود.»

یک مقام آگاه در اداره کار شهرستان رودبار با اشاره به اعتراضات چند روز گذشته کارگران کارخانه «کاشی گیلانا»، گفت: برای پایان یافتن این وضعیت قرار است فردا(یکشنبه ۳۰ شهریور) جلسه مشترکی میان نمایندگان کارگران و کارفرما در محل کارخانه برگزار شود.

این مقام مسئول درباره جلسه فردا به خبرنگار ایلنا گفت: از سه‌شنبه هفته گذشته(۲۵ شهریور) اعتراضات صنفی ۱۵۰ کارگر کارخانه کاشی گیلانا آغاز شده است و در حال حاضر تولید این کارخانه به دلیل خودداری کارگران معترض از کار کردن، متوقف شده است، بنابراین انتظار می‌رود که در نتیجه جلسه فردا بتوان برای از سرگیری فعالیت این واحد تولیدی به توافق دست‌ یافت.

وی در تشریح شرایطی که باعثبه وجود آمدن بحران کنونی در کارخانه کاشی گیلانا شده است گفت: این کارخانه از سال ۶۸ با مالکیت بخش خصوصی فعالیت خود را آغاز کرده است اما در نتیجه عملکرد نادرست مدیریت قبلی کارخانه که همزمان یکی از سهامداران عمده کاشی گیلانا نیز محسوب می‌شد، گیلانا از مدتی پیش دچار بحران مدیریتی شد.

این مقام مطلع با یادآوری اینکه هم اکنون در نتیجه این اشتباهات حجم مطالبات معوقه ۱۵۰ کارگر کارخانه کاشی گیلانا بصورت پراکنده تا ۱۵ ماه افزایش یافته است افزود: در این رابطه هیات‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار رودبار نیز طی احکام جداگانه‌ای کارفرمای وقت را به پرداخت مطالبات کارگران محکوم کردند.

این مقام آگاه بابیان اینکه در ‌‌نهایت کارفرمای قبلی کاشی گیلانا از مدتی قبل به دلیل عمل نکردن به تعهدات قانونی خود روانه زندان شده است، افزود: در شرایط جدید با پیگیری‌های انجام شده قرار است تا سهام و مسئولیت مدیریتی کارفرمای بازداشت شده به سرمایه گذار جدیدی که از سه ماه پیش اداره کارخانه را برعهده دارد واگذار شود.

وی بابیان اینکه به دلیل زمان‌بر بودن فرآیند ارزیابی کار‌شناسی وضعیت کارخانه روند انتقال مالکیت سهام کارخانه دچار وقفه شده است، افزود: بدون تردید مطابق قانون کار مدیریت جدید در قبال پرداخت مطالبات معوقه کارگران مسئول است اما از آنجا که سرمایه‌گذار جدید انجام هرگونه تعهدی را به بعد از انتقال مالیکت سهام منوط کرده است در حال حاضر وضعیت پرداخت مطالبات کارگران مشخص نیست.

وی یادآور شد: از آنجا که مسئولان منطقه نگران هستند که مبادا سرمایه گذار جدید به هر دلیلی از ادامه فعالیت در این واحد صنفی منصرف شود، در حال حاضر بیشتر درصدد هستند تا انتقال مالکیت کارخانه بطور کامل انجام شود.

این مقام آگاه با بیان اینکه سرمایه گذار جدید مدعی است که در سه ماه گذشته بالغ بر یک میلیادر و سیصد میلیون تومان در کارخانه کاشی گیلانا سرمایه گذاری کرده است، ادامه داد: نگرانی مسئولان اداری رودبار و منجیل از آن حیثاست که مبادا با انصراف سرمایه گذار جدید این واحد تولیدی تعطیل و کارگران این کارخانه که تعداد قابل توجهی از آن‌ها در آستانه بازنشستگی هستند دچار مشکل شوند.

این مقام آگاه در اداره کار رودبار گفتیکی دیگر از ادعاهای مدیریت جدید که باعثتشدید نگرانی مسئولان منطقه شده این است که جمعیتی ۱۰ نفره از کارگران این واحد تولیدی با تاثیرگذاری بر سایر کارگران این واحد صنعتی بر فرآیند تولید اثیر منفی می‌گذارند.

وی در عین حال افزود: نگرانی مسئولان منطقه به هیچ عنوان به معنی نادیده گرفته شدن مطالبات صنفی کارگران کاشی گیلانا نیست و آنان متوجه شرایط سخت کار، پرداخت‌های علی‌الحسابی و برخودرهای نامناسب احتمالی هستند.

وی افزود: سرمایه گذار و مالک جدید برای عمل به تعهدات قانونی خود از کارگران و همه دستگاه‌های دولتی و طرف حساب با کارخانه، خواستار یک مهلت تنفس ۶ ماهه شده است و در نظر دارد پس از اتمام این مهلت با همه طلبکاران در خصوص نحوه انجام تعهداتش مذاکرده کند.

این مقام مسئول در اداره کار رودبار می‌گوید: در شرایط کنونی ممکن است مسئولان اداری منطقه به دلیل نگرانی‌هایی که از شرایط موجود دارند در مواجه با کارگران معترض سخت گیری‌هایی کرده باشند اما تا این لحظه موضوعاتی همچون اخراج یا تعقیب قضایی کارگران در دستور کار نیست.

وی بابیان اینکه در حال حاضر بیشترین نگرانی‌ها مربوط به تعامل سازمان تامین اجتماعی با مدیریت جدید کارخانه است، افزود: تاخیرهایی که در زمان مدیریت گذشته کاشی گیلانا در مورد پرداخت حقوق بیمه کارگران به وجود آمده است این نگرانی را ایجاد کرده که مبادا فرآیند بازنشستگی کارگران مشمول مشاغل سخت و زیان آور این واحد صنفی به دلیل پرداخت نشدن حتی یک روز حق بیمه تا ۵ سال عقب بیفتد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز