خبرگزاری کار ایران

دفاع کارگردان انقلاب زیبا از پخش صحنه‌های شکنجه در این سریال:

کودکان ساعت ۱۰ نباید سریال‌های صدا و سیما را ببینند

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۶۳۷

آنچه از شکنجه‌ها نشان داده شد حداقل تصاویر بود این صحنه‌ها آرام آرام زیاد و واضح شد تا بیننده آمادگی پیدا کند / خانواده‌ها باید خودشان مراقبت داشته باشند و بچه‌ها نباید ساعت ۱۰ شب بیدار باشند و سریال‌های بزرگسالان را ببینند.

مجموعه تلویزیونی «انقلاب زیبا» به تهیه‌کنندگی رامین عباسی‌زاده و کارگردانی بهرنگ توفیقی در ۲۲ قسمت ساخته شد و در تابستان۹۳ هر روز از شبکه اول سیما پخش شد. این سریال از معدود سریال‌هایی بود که مستقیما به داستان زندگی چند نفر از ماموران ساواک می‌پرداخت و برای اولین بار در آن؛ صحنه‌هایی از شکنجه‌های ساواک نشان داده می‌شد.

بهرنگ توفیقی(کارگردان سریال انقلاب زیبا) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به روند ساخت این سریال گفت: ساخت این سریال از مرحله فیلمنامه تا مرحله پخش به‌‌ همان صورتی پیش رفت که من علاقه و اعتقاد داشتم.

وی درباره نقش ممیزی و نظارت‌های صدا و سیما بر این سریال گفت: مدیران صدا و سیما و بخصوص مدیر شبکه یک از ابتدای ساخت در این سریال حضور داشتند و همکاری خوبی با من داشتند به همین دلیل من؛ اسم نظراتی که داده شد را نظارت نمی‌گذارم بلکه اسم آن را مشورت می‌گذرم. درکل تعامل خوبی با مسولان صدا و سیما داشتیم.

توفیقی با اشاره به اینکه فیلمنامه اولیه تفاوت زیادی با نسخه نهایی سریال نداشت؛ افزود: تغییراتی اگر رخ داده؛ از طرف من بوده است. البته تغییراتی بوده که خیلی کلی و به حد معمول و معقول بوده اما اگر می‌خواستیم تغییرات زیادی اعمال کنیم قطعا با حامد عنقا(فیلمنامه‌نویس) مشورت می‌کردیم.

وی افزود: از ابتدای ساخت؛ تمام مراحل چه به لحاظ ساختاری و چه شکل سریال کاملا فکر شده انجام شد ضمن آنکه هیچ عجله‌ای از طرف تهیه‌کننده وجود نداشت. سریال با دقت و نگاه درست و سرفرصت ساخته شد.

توفیقی با اشاره به اینکه داستان سریال واقعی نبود؛ افزود: داستان سریال؛ قصه‌ای بود ساخته ذهن فیلمنامه‌نویس اما اتفاقاتی که در آن افتاد؛ قطعا ماجراهای بود که مابه‌ازای بیرونی داشت و بسیار به واقعیت نزدیک بود.

کارگردان انقلاب زیبا؛ صرف سفارشی بودن را امتیاز منفی و نقطه ضعف برای یک سریال نمی‌داند. او گفت: ما دنبال این بودیم که بدون شعارزدگی به انقلاب اسلامی بپردازیم به شکلی که بد بودن خود آدم‌ها را بییندگان خودشان تشخیص بدهند.

وی ادامه داد: سفارشی کار کردن و سفارشی بودن یک سریال اصلا بد نیست زیرا همین سریال انقلاب زیبا را هم صدا و سیما به ما به سفارش داد اما باید کسی که سفارش را قبول می‌کند؛ نوع نگاه خودش را در آن نشان دهد تا متهم به سفارشی‌سازی نشود.

توفیقی با اشاره به اینکه از ابتدای ساخت سریال دنبال این بوده که بیننده سریال پای تلویزیون بنشیند و آن را نگاه کند نه اینکه از دورن آشپزخانه فقط صدایش را بشنود؛ افزود: خشت اول هر فیلم یا سریالی فیلمنامه است و فیلمنامه است که به شما اجازه می‌دهد تا چگونه سریال را روایت کنید و تعلیق را اجرا کنید.

وی ادامه داد: از ابتدای ساخت سریال هدف ما این بود که سریالی با جزئیات بسازیم و می‌دانستیم که اگر بیینده یک قسمت را از دست بدهد شاید بخش مهمی از سریال را از دست بدهد. این کار به نوعی جسارت بود و هر جسارتی نیز قطعا یک ریسک به همراه دارد و اگر این ریسک جواب نمی‌داد شاید تبدیل به نقطه ضعف سریال می‌شد اما بعد از پخش و موفقیت سریال از اینکه این ریسک را انجام دادم؛ راضی بودم زیرا بینندگان بعداز دیدن چند قسمت سریال را پیگیری می‌کردند.

وی درباره نمایش صحنه‌های شکنجه آنهم برای اولین بار که واکنش‌های متفاوتی را بدنبال داشت؛ افزود: سکانس‌هایی که در آن‌ها شکنجه نشان داده می‌شد بیشتر از این میزانی بود که نشان داده شد. بخشی از این سکانس‌ها در تدوین حذف و به نوعی تلطیف شد.

وی ادامه داد: آنچه که از شکنجه‌ها نشان داده شد حداقل تصاویر بود البته صحنه‌های شکنجه آرام آرام در سریال زیاد و واضح شد و بیننده آمادگی این را داشت که بداند چه صحنه‌های پخش می‌شود.

توقیفی با اشاره به اینکه نمایش این سریال با هشدار سنی شاید حساسیت بیشتری ایجاد می‌کرد؛ افزود: درست است که صدا و سیما باید در پخش سریال‌ها و برنامه‌ها سن و ساعت مخاطبان آن برنامه را رعایت کند اما خانواده‌ها نیز باید خودشان مراقبت و کنترل بیشتری داشته باشند و نباید بچه‌ها و کودکان ساعت ۱۰ شب بیدار باشند و سریال‌های بزرگسالان را ببینند.

وی همچنین درباره انتقاداتی که از نحوه نمایش پلیس در این سریال شده؛ گفت: همیشه تبهکار‌ها و خلافکاران یک قدم از پلیس جلو‌تر هستند و همیشه پلیس دنبال آن‌هاست زیرا تا اتفاقی نیفتد و جرمی رخ ندهد؛ پلیس وارد ماجرا نمی‌شود البته در سریال انقلاب زیبا برای اینکه تعلیق پررنگ‌تر شود؛ شخصیت‌های منفی سریال بسیار تیزهوش و زیرک‌تر از پلیس بودند.

وی با اشاره به اینکه پلیس ایران با پلیس سایر کشو‌ها متفاوت است؛ گفت: نباید سریال‌های ایرانی را با سریال‌های آمریکایی و خارجی مقایسه کرد هرچند مردم امروز به روز‌ترین فیلم‌های سینمایی دنیا را می‌بینند.

کارگردان انقلاب زیبا درباره ترکیب بازیگران سریال گفت: برخی از بازیگران انتخاب اول نبودند ولی از این ترکیب راضی بودم.

وی ادامه داد: هرچند بین سینما و تلوزیون تفاوت قائل هستم و علاقه دارم در سینما بیشتر فعال باشم اما از کار در تلویزیون راضی هستم و قطعا همکاری خودم را با تلویزیون ادامه می‌دهم زیرا مخاطبان زیادی دارد و برای من جذاب است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز