خبرگزاری کار ایران

در واکنش به گسیل ۴ هزار نیروی انصار حزب الله به خیابان‌ها برای مبارزه با بدحجابی؛

حرکات سازمان یافته برای مبارزه با بدحجابی نیازمند مجوز از مراجع صالح است

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۹۸۷

حتی در مورد امر به معروف و نهی از منکر از طریق نگاه خیره و یا سرزنش آلود و یا به کار بردن الفاظ ملایم و مودبانه نیز تاملاتی وجود دارد، زیرا ممکن است همین اقدامات در شرایطی باعثبروز درگیری و اخلال در نظم عمومی شود.

یک حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به برنامه انصار حزب‌الله برای گسیل ۴ هزار نیرو در قالب گشت‌های ارشادی به خیابان‌ها برای مبارزه با بدحجابی، گفت: چنین حرکات سازمان یافته‌ای، بدون مجوز از مراجع صالح قابل قبول نیست و قطعا باید از آن جلوگیری شود.

بهمن کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر مراتبی دارد که باید رعایت شود، اظهار داشت: از مرحله‌ای به بعد –یعنی از آنجا که امر به معروف و نهی از منکر از حد نگاه کردن به حیرت یا خشم و یا احیانا نصیحت و دلالت با الفاظ مودبانه و کاملا ملایم - فراتر رود نیاز به دخالت حکومت دارد و در غیر این صورت هرج و مرج، بی‌نظمی و بی‌قانونی حاکم خواهد شد که هیچ دولت و نظام منظم و قانونمندی چنین چیزی را نمی‌پذیرد.

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: حتی در مورد امر به معروف و نهی از منکر از طریق نگاه خیره و یا سرزنش آلود و یا به کار بردن الفاظ ملایم و مودبانه نیز تاملاتی وجود دارد زیرا ممکن است همین اقدامات در شرایطی باعثبروز درگیری و اخلال در نظم عمومی شود.

به گفته وی از آنجا که حضور در سطح شهر به صورت حرکت دسته‌جمعی یا حرکت در گروه‌های چندین نفره می‌تواند مصداق راهپیمایی تلقی شود و از سویی برای چنین مواردی مجوز خاص از وزارت کشور لازم است(آنچه تاکنون معمول بوده و صرف نظر از نظر کسانی که معتقدند برای چنین مواردی مجوز لازم نیست) چنین حرکاتی بدون مجوز از مراجع صالح قابل قبول نیست و قطعا باید از آن جلوگیری شود.

کشاورز با اشاره به اینکه تجسم قضیه ممکن است به این شکل باشد که گروهی با لفظ یا نگاه درصدد مثلا امر به معروف و نهی از منکر برآیند، افزود: در حالی که این عمل ممکن است در نظر گروه دیگری عمل منکر محسوب شود و این جماعت ثانوی در صدد امر به معروف و نهی از منکر نسبت به گروه اول برآیند و نتیجه چنین اتفاقی نیز کاملا مشخص است.

این حقوقدان تصریح کرد: در کشوری که حساب و کتاب، قانون، نیروی انتظامی، ارتش و سپاه دارد و تنها کشوری است که از محیط امن و آرامی برخوردار است، این گونه حرکات به هیچ وجه قابل قبول نیست و گمان هم نمی‌رود؛ مقامات قضایی، انتظامی و امنیتی اجازه چنین حرکاتی را بدهند.

وی گفت: البته کسانی که مورد اینگونه مراجعات و خطاب‌ها قرار می گیرند، به هیچ وجه نباید با افراد مدعی امر به معروف و نهی از منکر درگیر و دست به گربیان شوند، زیرا به طور قطع ماموران نظامی و امنیتی وظیفه خود را می‌دانند و انجام می‌دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز