خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با شبکه العالم مطرح شد:

توضیحات کمال‌وندی درباره گزارش آژانس انرژی اتمی، مذاکرات هسته‌ای، بازدید از پارچین و پروتکل الحاقی و…

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۸۵۷

همان‌هایی که در شورای امنیت قطعنامه صادر کردند و بعد خواستار تعلیق شدند امروز پذیرفتند که تعلیقی نباشد مگر در سطح بیست درصد و آن هم داوطلبانه. / به نظر می‌رسد اختلافات، نسبتا زیاد است ولی می‌توان با مذاکره به تفاهم رسید.

معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی کشورمان پیش‌بینی کرد: کلنگ دو نیروگاه جدید اتمی امسال زده شود.

به گزارش ایلنا، بهروز کمالوندی درباره سفر اخیرش به روسیه و پیش بینی امضای توافقنامه با این کشور برای احداثنیروگاه جدید گفت: ما در حال نهایی کردن توافقات هستیم. این توافقات جنبه‌های حقوقی و تجاری و فنی دارد. هریک از اینها بحث‌های مفصلی را دارد. توافقات می‌بایست کامل و نهایی شود و به همین دلیل، هم آقای اسپاسکی اخیرا در ایران بود و سفر من هم به روسیه و ملاقات با آقای اسپاسکی همتای خودم در روس اتم انجام شد و صحبت‌های خیلی خوبی داشتیم.

وی افزود: با آقای کرینکو، رئیس روس اتم صحبت شد و در ارتباط با احداثدو نیروگاه حداقل با قدرت ۱۰۰۰مگاوات مجهز به آب شیرین‌کن در جوار همین سایت نیروگاه اول بوشهر، نزدیک به تفاهمات قطعی هستیم.

معاون سازمان انرژی اتمی در استودیوی برنامه " من طهران " شبکه العالم اظهار داشت: ملاحظات تجاری تمام شده و ملاحظات فنی هم درحال تمام شدن است و یک یا دو نکته حقوقی وجود دارد که فکر می‌کنم ظرف هفته‌های آینده به نتیجه قطعی برسیم.

کمالوندی ادامه داد: پیش بینی ما این است که بتوانیم در طول همین سال میلادی، قرارداد مربوطه - پروتکل - و یادداشت تفاهم را در این زمینه و قراردادهای جنبی متعددی که دارد، امضا کنیم و کار کلنگ‌زنی دو نیروگاه را در طول امسال داشته باشیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره تعیین هزینه ساخت این دو نیروگاه و تشابه یا اختلاف آنها با نیروگاه فعلی بوشهر گفت: به لحاظ قیمت، مذاکرات ما تقریبا تمام شده است. از نظر مشخصات فنی تقریبا مشابه همین نیروگاه فعلی بوشهر البته با جنبه‌های تکمیلی بیشتر و پیشرفته‌تر و مجهز به آب شیرین‌کن خواهد بود.

وی تصریح کرد: این امر کمک می‌کند که ما بتوانیم بخش مهمی از آب شرب و کشاورزی را در منطقه جنوب کشور، تامین کنیم. به نظرم، ظرف یک یا دو هفته آینده بتوانیم مذاکرات تجاری را نیز تمام کنیم.

کمالوندی در پاسخ به سوالی درباره زمان بری احداثاین نیروگاه‌ها گفت: ما بین پنج تا هفت سال را پیش‌بینی می‌کنیم و به طور کلی، این نوع نیروگاه‌ها در دنیا یک معدلی بین پنج سال تا هفت سال دارند. به طور معمول، کمتر از پنج سال طول نمی‌کشد.

معاون سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بررسی پرونده ایران در این نشست گفت: جلسه شورای حکام یک جلسه فصلی است و هر چند ماه یکبار برگزار می‌شود. جلسه ای نیز متعاقب آن برگزار می‌شود که یک کنفرانس عمومی است که در حقیقت، در این کنفرانس عمومی تصمیمات اساسی که در آژانس توسط اعضا و شورای حکام گرفته می‌شود به تصویب و تایید اعضا می‌رسد.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که احتمالا این بار در شورای حکام مطرح خواهد شد، فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است که گزارشی را که آقای یوکیا آمانو مدیرکل آژانس تهیه کردند و اخیرا منتشر شده است، در جلسه شورای حکام به بحثگذاشته می‌شود و جمهوری اسلامی ایران نیز ملاحظات خود را مطرح خواهد کرد و متعاقب آن، در قالب یک یادداشت توضیحی – که جمهوری اسلامی ایران توضیحات خودش را در آن در ارتباط با موارد و بندهای مختلف این گزارش می‌دهد - تسلیم شورای حکام و آژانس خواهد شد.

کمالوندی در پاسخ به سوالی درباره شکایت ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اقدام یک فروند پهپاد رژیم صهیونیستی در نقض حریم هوایی و تاسیسات هسته‌ای ایران تصریح کرد:(موضوع) نقض حریم هوایی(ایران) توسط رژیم صهیونیستی به وسیله یک فروند پهپاد جاسوسی، از طرف ما از طریق نامه‌ای که نماینده دائم ایران در وین تقدیم آژانس کرده است، درحال پیگیری است و آژانس نیز دریافت نامه را اعلام کرده است، آژانس اعلام کرده که موضوع را رسیدگی خواهد کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: ما مستنداتی داریم که در آن مسیر پرواز مشخص است و روشن می‌کند که این پهپاد از چه مسیری آمده و ارتفاع و اطلاعاتی را که بدنبال آن بوده، چیست خصوصا با توجه به اینکه نزدیک تاسیسات هسته‌ای ایران در نطنز بوده است. این اقدام با قطعنامه‌های کنفرانس عمومی آژانس از جمله قطعنامه ۴۴۴ و ۵۳۳ مغایر است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران مطالب خودش را مستندا ارایه داده و منتظر است که آژانس به وظیفه خودش عمل کند. ما خواستار محکومیت رژیم صهیونیستی و جلوگیری از تکرار چنین مواردی شده‌ایم.

معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی با بیان این که نوع مراوده و تعامل با آژانس قالب‌های خاص خود را دارد، افزود: ما در گذشته اعتراض خود را به کاربرد عباراتی در گزارش‌های آژانس مثل ابعاد احتمالی نظامی اعلام کردیم و گفتیم تا زمانی که بر این اساس باشد ما نمی‌توانیم وارد موضوعات شویم، زیرا شما فرض را بر این گذاشته‌اید که ابعاد احتمالی نظامی وجود دارد و دنبال این فرض هستید و حتی در بعضی موارد اظهار نظر اضافه کرده و گفته‌اید اطلاعاتی که ما داریم تا اندازه‌ای معتبر است، با توجه به پیش داوری شما سخت است بر اساس همان روش بخواهید به حقیقت برسید.

کمالوندی گفت: بعد از صحبت‌های متعدد روش مرحله به مرحله یا گام به گام را مطرح کردیم که این تفاهم در تهران میان آقای " یوکیا آمانو " مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آقای علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، انجام شد و سه مرحله داشت تفاوت آن با مدالیته که در گذشته بین آقای علی لاریجانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و آقای محمد البرادعی، مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، انجام می‌شد این بود که آنجا یک موضوع مطرح و بسته می‌شد بعد وارد موضوع جدیدی می‌شدند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: آژانس اعلام کرد ما نمی‌توانیم یک موضوع را بسته و وارد موضوع بعدی شویم، لذا ما نیز گفتیم شما چند موضوع را مطرح کنید این چند موضوع را با هم بررسی کنید بعد وارد چند موضوع دیگر شوید.

وی ادامه داد: در روش گام به گام، در گام اول ۵ موضوع مطرح شد، در گام دوم هفت موضوع و در گام سوم هم ۶ موضوع مطرح شد که جمعا ۱۸ موضوع می‌شد؛ که از این ۱۸ موضوع، ۵ تای اول کاملا تمام شد ۷ تای دوم مربوط به چاشنی‌های انفجاری بود و با وجودی که انجام دادیم اما آژانس در اعلام ارزیابی خودش در این خصوص مقداری تاخیر داشت، که حتی بعد از ۲۵ آگوست، اعلام کرده بود که وارد گام بعدی خواهیم شد به همین دلیل پرداختن به موضوعات جدیدی که ۵ مورد بود با تاخیر مواجه شد.

کمالوندی با اشاره به پاسخ ایران در خصوص چاشنی‌های انفجاری و دو سوال باقی‌مانده در این باره خاطرنشان کرد: ایران اطلاعات اولیه در مورد دو سوال باقی مانده را در اختیار آژانس قرار داده معمولا بعد از ارایه اطلاعات آژانس توضیحات بیشتری می‌خواهد که این توضیحات بیشتر ظرف یک هفته تا ده روز آینده مطرح می شود و امیدواریم مثل موضوعات دیگر بسته شود.

معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که در گزارش اخیر آژانس آمده است که ایران در پارچین عملیات ساخت و ساز جدیدی آغاز کرده که پیشبرد مذاکرات را دشوارتر می کند، افزود: این مساله فقط متعلق به گزارش اخیر نیست در دو سه گزارش گذشته نیز این مطرح شده متاسفانه اینها مطالبی است که در برخی از سایت های ضد ایرانی مطرح می شود درحالی که پرداختن به موضوعات جزیی اصلا در شان گزارش مدیر کل نیست که در گزارش خود اشاره کند که دیواری در جایی خراب شده یا بخشی از خیابانی آسفالت شده یا ساختمانی در حال ساخت است.

کمالوندی خاطرنشان کرد: طبیعی است در سایت نظامی بزرگ که هر روز فعالیت هایی در جریان است اتفاقاتی این چنینی مطرح شود مفهومی ندارد که این موارد را به عنوان ادله بیان کنند. در این خصوص ما معترض هستیم و در توضیح خود به آژانس اشاره خواهیم کرد که پرداختن به مسایل جزیی در شان گزارش مدیر کل نیست.

معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی درباره درخواست آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از پارچین، گفت: حتی حقوقدانان متخصص در امور آژانس تأکید دارند که به لحاظ تخصصی، مسائل نظامی در حوزه صلاحیت آژانس نیست.

وی افزود: موضوع پارچین مساله جدیدی نیست در گذشته هم مطرح شده است سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ دو بار از این سایت بازدید شده است و هر نقطه ای که مایل بودند رفتند دیدند و حتی نمونه گیری هم کردند.

کمالوندی اظهار داشت: ما اعتقاد داریم طرفی که قصد دارد سیاهنمایی و بزرگنمایی کند " حتی حقوقدانان متخصص در امور آژانس تأکید دارند که به لحاظ تخصصی، مسائل نظامی در حوزه صلاحیت آژانس نیست ".

وی درباره اینکه در آخرین گزارش آژانس آمده است که ایران باید پروتکل الحاقی را امضا کند، اظهار داشت: این موضوع تکراری است و به الان مربوط نیست؛ از ابتدای گزارش‌هایی که آژانس داده از زمانی که ایران داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا می کرد و بعد متوقف شد، آژانس این خواسته خود را با استناد به شورای امنیت مطرح می کند، این ها موارد تکراری است. اگر قرار بود ما تعلیق کنیم وارد مذاکرات پنج به اضافه یک نمی شدیم به نظر می رسد آژانس از تحولات جدیدی که رخ داده یک مقدار عقب است. به هر حال همان هایی که در شورای امنیت قطعنامه صادر کردند و بعد خواستار تعلیق شدند امروز پذیرفتند که تعلیقی نباشد مگر در سطح بیست درصد و آن هم داوطلبانه. لذا اگر آژانس به تاریخی قبل از این مذاکرات بازگردد به نظر می رسد با روش های کلیشه ای و غیر واقع بینانه صبحت می کند، اما چون این ها تکرار است ما به خاطر اینکه این ها بار حقوقی نداشته باشد در یادداشت های توضیحی خود جواب می دهیم.

کمالوندی درباره مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در نیویورک گفت: مذاکرات سخت است، به هر حال روی حقوق خودمان پافشاری می کنیم در گذشته هم گفتیم جدیت دو طرف برای رسیدن به راه حل ضروری است؛ ما که از طرف خودمان مطمئن هستیم اگر طرف مقابل هم عزم و اراده داشته باشد بعد از ازدست دادن فرصت های مختلف، از این فرصت استفاده می‌کند.

معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در مذاکرات هم به این نکته اشاره می کنیم که این فرصت مناسبی است و به نفع طرفین، منطقه و دنیا است که ما با هم تعامل داشته باشیم.

کمالوندی در پاسخ به این سوال که ایران درباره مسائل مورد اختلاف مانند فردو و غنی سازی چه پیشنهادهایی دارد، گفت: ما برای همه موضوعات راه حل داریم و به نظر می رسد این اختلافات، نسبتا زیاد است ولی می توان با مذاکره به تفاهم رسید.

وی افزود: نسبت به راهی که جلو آمده ایم به نظر می رسد پیشرفت خوبی داریم، اما پذیرش واقعیت ها مخصوصا مواردی که به حقوق کشور ما و خطوط قرمز ما مربوط می شود مسائلی است که رسیدن به تفاهم را تسهیل می کند، بنابراین می توانیم بگوییم ما فعلا درباره هیچ یک از این موضوعات به تفاهم قطعی نرسیدیم و در عین حال احساس می کنیم که راه های مختلفی برای رسیدن به تفاهم وجود دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز