خبرگزاری کار ایران

علی جنتی:

صنعت چاپ برای ایران از اولویت‌های اساسی به شمار می‌رود

کد خبر : ۲۰۴۲۷۲

گردش مالی صنعت چاپ در جهان در حدود ۸۰۰ میلیارد دلار است که سهم ایران از این چرخه تنها ۳ میلیارد دلار است / عدم تعادل در عرضه و تقاضا چاپخانه‌ها را با کمبود سفارش مواجه کرده / باید نهادهای دولتی را تشویق کرد تا کار را به بخش خصوصی واگذار کنند.

مراسم ویژه چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ ایران روز شنبه بیست و دوم شهریور ماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این مراسم علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب بر حمایت از تولید داخلی بخصوص صنایع دانش بنیان تاکید دارد. دولت نیز در حمایت از تولید داخلی جدی است و صنعت چاپ برای کشوری مثل ایران یکی از اولویت های اساسی به شمار می رود. چرا که گردش مالی صنعت چاپ در جهان در حدود ۸۰۰ میلیارد دلار است که سهم ایران از این چرخه مالی حدود ۳ میلیارد دلار است. در حال حاضر حدود ۵ هزار واحد صنفی، صنعتی و تولیدی در عرصه صنعت چاپ فعال هستند و بیش از ۵۰ هزار شغل در این حوزه برقرار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نقش صنعت چاپ در اشتغال زایی گفت: این حوزه به دلیل تخصصی بودن و نیاز روزافزون جامعه به آن به خصوص در حوزه چاپ و بسته بندی و اهمیت آن در صادرات کالاها امکان افزایش ظرفیت و ایجاد مشاغل جدید و دست یابی به بازارهای منطقه را دارد. وزارت ارشاد در نظر دارد از این ظرفیت ها برای افزایش اشتغالزایی از تولیدات داخلی بهره برداری کند.

او افزود: مردم این دیار با هنر و فراصتی که در وجودشان نهفته است از هنر جهانیان به خوبی بهره بردند. از زمان ورود صنعت چاپ به ایران، هنرمندان و کارآفرینان ما با پشتکار فراوان آن را رونق بخشیدند. چاپ پیش از آنکه یک صنعت باشد یک هنر است.

وی با اشاره به نقش اتحادیه‌ها و تشکل های صنفی را در ارتقاء صنعت چاپ گفت: سیاست راهبردی دولت برای حمایت از فعالان بخش خصوصی در عرصه های مختلف و سپردن امور به آنها است. اراده وزارت ارشاد برای حل این مشکلات جدی است.

جنتی ادامه داد: وزارت ارشاد از تمام ظرفیت های خود برای همکاری با تشکل های صنفی جهت حل این مشکلات استفاده خواهد کرد.

وزیر ارشاد تشکیل بانک جامع اطلاعات چاپ و نشر را از اولویت های دفتر چاپ و نشر عنوان کرد و گفت: به دلیل نبود پایگاه های علمی و پژوهشی و عدم تعادل در تقاضا و عرضه، برخی چاپخانه ها با کمبود سفارش کار مواجه می شوند. در حالی که در گمرک با ورود انبوه ماشین آلات چاپی و خروج ارز روبرو هستیم. وزارت ارشاد برای رفع این مشکل نیز برنامه هایی دارد.

وزیر ارشاد با تاکید به انعقاد تفاهم نامه هایی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و صندوق توسعه ملی گفت: این اقدامات گام هایی در جهت حل مشکلات مربوط به سرمایه گذاری و زیرساختی در صنعت چاپ است.

همچنین از دیگر مواردی که وزیر ارشاد به آن اشاره داشت می توان به توسعه آموزش در صنعت چاپ و پرورش نیروی انسانی، تجهیز کتابخانه های استانی به آثار مربوط به صنعت چاپ، حمایت از نوآوری های داخلی با هدف اشتغال زایی و ایجاد بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری جدی در صنعت چاپ اشاره کرد.

جنتی درباره حذف رقابت ناسالم چاپخانه های دولتی و خصوصی گفت: چاپخانه های دولتی امکان رقابت را از بین برده اند زیرا می توانند با توجه به امکاناتی که در دست دارند محصولات چاپی را با قیمت پایین تر عرضه کرده و بازار را به دست بگیرند. اینکه بخواهیم بخش های چاپی دولتی و حکومتی را به بخش خصوصی واگذار کنیم کار دشواری است. اما باید این نهادها را تشویق کرد تا در مرور زمان کار را به بخش خصوصی واگذار کنند.

در این مراسم علی جنتی، وزیر ارشاد، سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی و محمودرضا برازش، مدیر کل دفتر چاپ و نشر و جمعی از فعالان حوزه چاپ و نشر حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز