خبرگزاری کار ایران

روحانی در دیدار رییس جمهور ترکمنستان:

ایران آماده تامین کالاهای مورد نیاز ترکمنستان است

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۸۰۴

رییس جمهور همچنین تاکید کرد که پروژه اتصال راه آهن چابهار - زاهدان، این ارزش افزوده را ایجاد خواهد کرد که اقتصاد ترکمنستان و کشورهای منطقه به آبهای آزاد اقیانوس هند هم دسترسی پیدا کنند.

روسای جمهوری ایران و ترکمنستان با اشاره به پیوند فرهنگی و جغرافیایی دو کشور تاکید کردند: همکاریهای تهران - عشق آباد باید در زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به بالاترین سطح ممکن ارتقاء یابد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی که صبح جمعه و در محل اقامت خود در شهر دوشنبه تاجیکستان، میزبان قربان قلی وردی محمد اف بود، خطاب به وی گفت: ایران و ترکمنستان دو همسایه و برادر با ریشه های مشترک هستند و ضروری است ظرفیت های برزمین مانده در روابط دوجانبه را عملیاتی سازند.

رییس جمهور با اشاره به امکانات فراوان دو کشور برای مبادله کالا و تجارت پایاپای گفت شرایط باید به گونه ای باشد که کارافرینان، سرمایه گذاران و بخش خصوصی ایران با تسهیلات لازم در فعالیت های انرژی، عمرانی، حمل و نقل و توسعه بنادر شما فعالیت داشته باشند.

روحانی به افتتاح راه آهن سه جانبه ایران، ترکمنستان و قزاقستان اشاره کرد و افزود: ایران مسیری مطمئن، امن و سودآور در ترانزیت کالا و اتصال اقتصاد منطقه آسیای میانه به جنوب و منطقه خلیج فارس خواهد بود.

وی همچنین تاکید کرد که پروژه اتصال راه آهن چابهار - زاهدان، این ارزش افزوده را ایجاد خواهد کرد که اقتصاد ترکمنستان و کشورهای منطقه به آبهای آزاد اقیانوس هند هم دسترسی پیدا کنند.

روحانی به توانایی علمی و فنی بخش دولتی و خصوصی ایران اشاره و افزود: ایران آماده هرگونه کمک به توسعه زیرساخت های ترکمنستان و تامین کالاهای مورد نیاز این کشور است.

رییس جمهور ضمن اشاره به همراهی دو کشور در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید کرد روابط فرهنگی، علمی و گردشگری هم باید به ظرفیت های بالاتر برسد.

رییس جمهور ترکمنستان در این دیدار بااشاره به جایگاه موثر منطقه ای و بین المللی ایران و نیز اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو ملت، گفت ایران حضور بسیار خوبی در حوزه انرژی، راه و اقتصاد ترکمنستان دارد و امیدواریم روابط حسنه میان دو کشور به بالاترین سطح ممکن افزایش یابد.

وردی محمد اف، فعال تر شدن کمسیون مشترک را خواستار شد و افزود: فعالیت نمایشگاه متقابل و بویژه عرضه محصولات ایران در ترکمنستان همواره با استقبال تجار و مردم مواجه بوده است.

وی ایران را از توانمندترین کشورها در حوزه عمران و راه سازی دانست و خواستار مساعدت ایران در همکاریهای ترانزیتی و گمرکی شد.

روسای جمهوری دو کشور برای فعالتر شدن کمیسیون مشترک و بررسی مسایل منطقه ای توافق کردند.

پس از این ملاقات حسن روحانی و قربان قلی بردی محمداف روسای جمهوری ایران و ترکمنستان راهی کاخ نوروز شدند تا در چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو اصلی و ناظر سازمان همکاری‌ شانگهای شرکت کنند.

سخنرانی روسای جمهوری کشورهای عضو اصلی و ناظر سازمان همکاری شانگهای به همراه کشورهای میهمان، پس از گرفتن عکس یادگاری آغاز می شود.

پس از اعضای اصلی، دبیر کل و رییس کمیته اجرایی شانگهای، روسای کشورهای ناظر با توجه به حروف الفبا سخنرانی می کنند که به این ترتیب رییس جمهوری ایران دومین سخنران است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز