خبرگزاری کار ایران

مشاور مدیر عامل منطقه ویژه پارس‌جنوبی خبر داد:

۲۵ سال تاخیر در ساخت بیمارستان بندر دیر / ۳۶ هزار بیمه‌شده منتظرند

asdasd
کد خبر : ۲۰۲۵۴۰

«مسئولان استان با این توجیه که مردم دیر می‌توانند از امکانات پزشکی بیمارستان‌ کنگان استفاده کنند تا به امروز مراکز درمانی این شهرستان را توسعه نداده‌اند / بیمارستان کنگان به‌عنوان بیمارستان معین شرکت نفت نمی‌تواند به صورت همزمان پاسخگوی نیازهای مردم این شهرستان و کارگران شاغل در منطقه ویژه پارس‌جنوبی باشد».

به‌گفته مشاور مدیرعامل منطقه ویژه پارس‌جنوبی، سازمان تامین اجتماعی برای ۳۶ هزار نفر بیمه‌شده تامین اجتماعی شهرستان دیر(استان بوشهر) تنها یک درمانگاه اختصاص داده است.

«عبدالحمید شعرانی» با انتقاد از ناکافی بودن مراکز درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی به ایلنا گفت: مسئولان استان با این توجیه که مردم «دیر» می‌توانند از امکانات پزشکی بیمارستان‌ شهر کنگان استفاده کنند؛ تا به امروز مراکز درمانی این شهرستان را توسعه نداده‌اند.

وی با اشاره به فاصله حدود ۳۰ کیلومتری بین دیر و کنگان، ادامه داد: این وضعیت در حالی است که هم اکنون بیمارستان کنگان به‌عنوان بیمارستان معین شرکت نفت نمی‌تواند بصورت همزمان پاسخگوی نیازهای مردم این شهرستان و کارگران شاغل در منطقه ویژه پارس‌جنوبی باشد.

«مشاور جوان» مدیرعامل منطقه ویژه پارس‌جنوبی با بیان این‌که شهرستان دیر با ۳۶ هزار بیمه شده تامین اجتماعی تنها دارای یک مرکز بهداشت است، در توصیف امکانات پزشکی منطقه گفت: پزشکان این مرکز بهداشت را دانشجویان پزشکی اقماری که باید طرح خود را در مناطق محروم بگذرانند تشکیل می‌دهد و مردم از وجود پزشکان متخصص بی‌بهره‌اند.

وی با بیان این‌که اغلب ساکنان بندر دیر کارگران صیاد هستند، ادامه داد: بیماران بندر دیر برای مراجعه به پزشک متخصص یا باید به بیمارستان بوشهر در ۲۰۰ کیلومتری این بندر مراجعه کنند و یا با طی مسافت ۶۰۰ کیلومتری به بیمارستان‌های شهر شیراز بروند و علاوه بر این هزینه یک شب اقامت در هر یک از این شهر‌ها را نیز بپردازند.

شعرانی ادامه داد: بدین ترتیب این کارگران برای یک معاینه پزشکی باید مبلغی بیش از ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کنند که این هزینه با درآمد مردم منطقه که بیشترشان صیاد هستند، تناسب ندارد.

وی در تشریح «دلایل محرومیت مردم بندر دیر از داشتن بیمارستان تامین اجتماعی» خاطر نشان کرد: ساخت نخستین بیمارستان شهرستان دیر ۲۵ سال قبل آغاز شد اما در‌‌ همان اوایل ساخت پروژه متوقف شد تا این‌که در سال ۱۳۹۰ ساخت بیمارستان ۳۲ تختخوابی جدید با مشارکت شرکت ملی نفت و وزارت بهداشت و درمان آغاز شد ولی ساخت این پروژه نیز با تاخیز روبه‌رو شده است.

شعرانی افزود: زمانی که قرار شد بیمارستان نیمه ساخته قبلی بعد از ۲۵ سال تکیمل شود مشخص شد که اسکلت‌بندی ساختمان بیمارستان نخست بر اثر گذشت زمان استانداردهای لازم را از دست داده است و در نتیجه مقامات استان تصمیم گرفتند تا در‌‌ همان محل بیمارستان دیگری با‌‌ همان ظرفیت قبلی بسازند.

وی «کمبود منابع مالی و در اولویت‌ بودن سایر پروژه‌های استانی» را از دلایل تاخیر ۲۵ ساله ساخت تنها بیمارستان بندر دیر نام برد و اظهار داشت: پیشبرد ساخت فیزیکی بیمارستان جدید بر عهده شرکت نفت و جذب نیروی انسانی متخصص و تجهیز لوازم و امکانات درمانی - پزشکی آن(آمبولانس و…) نیز بر عهده وزارت بهداشت گذاشته شده است.

مشاور جوان مدیرعامل منطقه ویژه پارس‌جنوبی با بیان این‌که در روند ساخت بیمارستان جدید بندر دیر باز هم شاهد وقوع تاخیرهای مشابه ۲۵ سال گذشته هستیم، در خصوص پیمانکار فعلی ساخت بیمارستان بندر دیر گفت: «موسسه الهادی» پیمانکار شرکت نفت که وابسته به قرارگاه خاتم‌الانبیا است ساخت فیزیکی بیمارستان را بر عهده دارد اما به دلیل تایید نشدن صورت‌وضعیت‌های مربوط به این پیمانکار، پیشرفت این پروژه با مشکلاتی مواجه شده است.

در همین رابطه یکی از شهروندان بندر دیر که اخیرا از ساختمان بیمارستان بازدید داشته است، در گفتگوی جداگانه با خبرنگار ایلنا متوقف شدن روند ساخت پروژه ساختمانی بیمارستان را تایید کرد.

«حسین اسدی» به نقل از کارگران این پروژه گفت که به‌دلیل تامین نشدن اعتبارات مالی کارفرما به‌تازگی با همه آن‌ها تسویه حساب کرده‌ است.

نقد به عملکرد وزارت بهداشت
شعرانی در بخش دیگر از این گفتگو، از دیگر دلایل تاخیر در ساخت این بیمارستان، به انجام نشدن تعهد وزارت بهداشت به در زمینه تجهیز نیروی متخصص پزشکی بیمارستان پرداخت و گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر و اداره بهداشت شهرستان دیر باید متناسب با پیشرفت پروژه به جذب نیروی انسانی و تجهیز امکانات و لوازم درمانی - پزشکی این مرکز بپردازند.

مشاور جوان مدیرعامل منطقه ویژه پارس‌جنوبی با اشاره به راه‌اندازی پروژه پارس‌شمالی در بندر دیر، ادامه داد: در صورت راه‌اندازی این پروژه به دلیل تراکم نیروی کار نیاز به بیمارستان بیش از پیش احساس می‌شود.

وظیفه تامین اجتماعی
در همین‌باره یک کار‌شناس بیمه‌های اجتماعی در تشریح نحوه توزیع مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی گفت: چنانچه «سطح‌بندی درمان» توسط سازمان تامین اجتماعی تعریف شده باشد، باید به‌ طور قانونی بیمارستان تامین اجتماعی در منطقه وجود داشته باشد.

بر اساس اظهارات «علیرضا حیدری»، اگر بر اساس آمار موجود در این منطقه ۳۶ هزار بیمه شده تامین اجتماعی وجود داشته باشد، این رقم به اندازه متوسط تعداد اعضای هر خانواده ۴ یا ۵ برابر می‌شود و آنگاه عدد به‌دست آمده بیانگر جمعیتی احتمالی متقاضیان استفاده از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی در آن منطقه خواهد شد.

این کار‌شناس تامین اجتماعی با یادآوری این‌که براساس این فرمول در بندر دیر ۱۴۴ هزار بیمه شده تامین اجتماعی مستعد استفاده از خدمات درمانی این سازمان هستند، ادامه داد: این آمار می‌تواند در سطح‌بندی درمان در وزارتخانه و سازمان تامین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و باید به‌طور قانونی تاسیس بیمارستان اتفاق بیافتد.

[تصاویر مربوط به آخرین وضعیت بیمارستان بندر دیر - استان بوشهر]

[اخبار کارگری ایلنا را درfacebook،twitterو+ googleدنبال کنید]

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز