خبرگزاری کار ایران

در میزگرد دانشجویی ضرورت مطالبه‌گری مطرح شد:

دانشجو بدون مطالبه دانشجو نیست

asdasd
کد خبر : ۲۰۲۰۲۸

ما درکشور با نوعی نابسامانی احزاب روبرو هستیم که این موضوع باری را بر روی جریان دانشجویی متحمل کرده است و مسلما با باز شدن فضای سیاسی هر کدام از اصناف جایگاه واقعی خود شان را پیدا خواهند کرد / همه مسائل در جامعه ما از جمله دانشگاه به سمت سیاسی شدن حرکت می کند که این مشکل بزرگی است و از آن بدتر این است که ما بخواهیم فعالیت دانشجویی را پازل دشمن بدانیم و از آن جلوگیری کنیم تجربه ثابت کرده است که همیشه محدودیتها عکس خود عمل می کند.

میزگرد‌ دانشجویی‌ با حضور مسئول بسیج دانشگاه آزاد واحد تهران غرب، دبیر انجمن اسلامی واحد تهران جنوب و نماینده تشکل آرمان واحد تهران پزشکی با عنوان ضرورت مطالبه‌گری دردانشجویان امروز برگزار شد.

به گزارش‌خبرنگار‌ ایلنا، ‌ در ابتدای نشست ارسلان نیازی مسئول بسیج دانشگاه آزاد واحد تهران غرب در پاسخ به این سوال که ویژگی دانشجوی فعال و مطالبه‌گر چیست؟ گفت: دانشجو باید سعی کند همیشه در میدان باشد و مدافع ارزش‌های انقلاب و در جهت آرمانگرایی و ولایت‌مداری حرکت کند.

مسئول بسیج واحد تهران غرب ادامه داد: ما امروز در وسط کارزار جنگ‌ نرم قرار داریم و دانشگاه باید پرچم‌دار مبارزه با آن باشد و با پرورش افسران جنگ نرم در این راه گام بردارد.

وی با بیان اینکه ولایتمداری و انقلابی بودن مهمترین شاخصه این دانشجو است، خاطرنشان کرد: این دانشجو باید از لحاظ معرفت دینی آگاهی لازم را در راستای این عملکرد داشته باشد.

در ادامه این نشست، سامان ستوده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مطالبه و مطالبه‌گری چیست؟ بیان کرد: قبل از هر چیز در بیان مطالبه باید به خود مطالبه توجه شود و اینکه چه چیزی خواسته است نه اینکه چه کسی آن را می‌گوید و چه کسی قرار است آن را برآورده کند.

وی با بیان اینکه مطالبه‌گری جزو غرایض اصلی بشر و از کودکی آغاز می‌شود، تصریح کرد: مطالبه‌گری عملی انسانی است که با افزایش آگاهی و افزایش سن بیشتر می‌شود. در این بین باید به نقش آگاهی توجه ویژه داشت چون به موازات افزایش آگاهی مطالبه نیز درانسان و جامعه افزایش می‌یابد.

نماینده تشکل آرمان افزود: بلوغ هر جامعه وابسته به خواسته‌ها ومطالبات آن است آنجایی که مردم در این مسیر گام برمی‌دارند نوعی مردمسالاری است و امکان تغییر سرنوشت خود را پیدا می‌کنند.

آرین غفاری دیگر مهمان این میزگرد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مطالبه و مطالبه‌گری دارای حدود باید باشد، بیان کرد: مطالبه در جامعه دانشجویی که دارای نوعی آرمان‌گرایی است و خودش را در این حالت در چهارچوب‌ها محدود کند، همیشه خط قرمزها باعثعدم بالندگی در مطالبه‌گری و آزادی تفکر هستند.

دبیر انجمن اسلامی واحد تهران جنوب اضافه کرد: اما باید توجه کرد که در مطالبات باید شرایط جامعه مد نظر قرار گیرد. تجربه به ما نشان داده است در بحثمطالبات گاهی باید مصلحت‌اندیشی مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در تعریف دانشجو و شاخصه‌های آن با آقای نیازی اختلاف‌نظر دارم، ابراز داشت: دانشجو ماهیتا یعنی کسی که دنبال علم است، دنبال کسب علم و انتقال آن به جامعه جهت آگاهی بنابراین به آن چیزی که مد نظر آقای نیازی است متفاوت است. این خاصیت آگاهی‌بخش است که گاهی حکومت‌ها برای جلوگیری از شیوع آگاهی در جامعه ابتدا روی دانشگاه متمرکز می‌شوند.

غفاری با بیان اینکه مطالبه‌گری در هر قشر تعریف خاص خود را دارد، عنوان کرد: درکشور ما متاسفانه به خاطر اینکه همه اقشار دارای کانال انتقال مطالبه‌های خود را ندارند. دانشجویان نماینده کل مطالبه جامعه شده‌اند و در این وضعیت همه چیز در این فضا رنگ سیاسی پیدا کرده است.

نیازی افزود: بسیج دانشجویی همواره همراه مدیریت دانشگاه بوده و خود را رقیب این مدیریت نمی‌داند و مطالبه‌گری در این تشکل در راستای صحبت‌های امام و رهبری است و درچهارچوب مصوبات شورای انقلاب فرهنگی و مجلس حرکت می‌کند. در این حوزه و راستا ما عبور از خط قرمزها را تخلف و شایسته جامعه دانشجویی نمی‌دانیم و دراین چهارچوب بیان مطالبات را حق دانشجو می‌دانیم.

ستوده درباره مصلحت اندیشی و آرمانگرایی در حوزه مطالبات دانشجویی گفت: هر چند آرمان گرایی ومطالبه محوری با یکدیگر بیگانه نیستند اما در دل مطالبه گری واقع گرایی نهفته است بنابراین یک دانشجو همواره بایدآرمانگرا وواقع گرا باشد.

دبیر انجمن آرمان ‌اضافه کرد: دراین راستا است که وجود خط قرمز ها وفراگیر شدن آنها مطالبه گری را محدود و گاهی خاموش می کند ما باید توجه کنیم که امنیتی کردن فضای دانشگاه مخصوصا در سالهای اخیر باعثکاهش روحیه مطالبه گری در دانشجویان شده است.

ستوده با بیان اینکه دانشگاه باید یک محیط علمی و باز باشد، بیان داشت: ما باید آن را به عنوان یک محیط مختلف بپذیریم و از برخوردهای سلبی دراین حوزه دوری کنیم که این موضوعات باعثکاهش مطالبات به حق دانشجو است.

غفاری در پاسخ به این سوال که نقطه مقابل مطالبه گری چیست، بیان کرد: جامعه ای که مطالبه گر نباشد گوش به فرمان است گوش به فرمان یعنی در حال رکود بودن و عدم رشد وبالندگی که این عدم مطالبه گری باعثمی شود یک فضای عقب مانده داشته باشیم.

وی گفت: هر چند در جامعه ما وضعیت دانشگاه نسبت به دیگر اصناف وقشرها بهتر است وما امروز در جامعه مشاهده می‌کنیم که در خیلی از اقشار روحیه مطالبه‌گری کلا وجود ندارد.

غفاری با اشاره به صحبت‌های نیازی در مورد عدم رویکرد مقابله‌ای در بسیج گفت: ما این نوع دیدگاه را مثبت می‌دانیم و ما باید در جامعه به دنبال این نوع نگاه و ادبیات برد - برد باشیم که این نوع ادبیات باعثپایداری و پویایی است.

دبیر انجمن اسلامی واحد تهران جنوب تاکید کرد: تشکلات دانشجویی باید سعی کنند از تجربیات و اشتباهات نسل گذشته درس بگیرند و به سمت تعامل و ادبیات برد - برد حرکت کنند. ایجاد فضای مطالبه‌گری در جامعه باعثمی‌شود که همه بدون هیچ واهمه‌ای مطالبه خود را بیان کنند. مخصوصا این موضوع در دانشگاه و حل آنها باعثافزایش کارکرد نظام و از شکل‌گیری گروه‌های زیرزمینی و مخفی جلوگیری می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وابستگی بسیج به ارگان خاصی در اعلام موضع آن در دانشگاه موثر است؟ بیان کرد: این موضوع و این وابستگی به این معنا نیست که مطالب از جای دیگر به ما دیکته شود ما از حضرت امام(ره) آموخته‌ایم که دانشگاه مبدا همه تحولات است و اگر اصلاح شود جامعه اصلاح می‌شود.

غفاری با بیان آنچه امروز به انقلاب ضربه زده است نتیجه بی‌تدبیری کسانی بوده است که خود را خودی می‌نامیدند، یادآور شد: ما باید سعی کنیم تعریفی گفتمانی در بستر فضای دانشجویی در راستای نظرات مقام معظم رهبری ایجاد کنیم، بسیج دانشجویی در راستای این هدف کاملا مستقل عمل می‌کند.

ستوده درباره این موضوع که رهبری تاکید دارد بر فضای باز دانشگاهی و اینکه اگر کسی برخلاف صحبت‌های ایشان حرفی بزند آزاد است، گفت: ما باید سخن را سخن به جا و درستی بدانیم کسانی در جامعه ما هستندکه ولایتمداری را اینطور تعریف می‌کنند که باید منفعل بود تا کسی چیزی بگوید و در این جهت به فکرخوانی و ذهن‌خوانی روی بیاورند.

دبیر تشکل دانشجویی آرمان ابزار داشت: من فکر می‌کنم این سخن مقام معظم رهبری باید بسیار فرهنگ‌سازی و زمینه یک استدلال اجتماعی با آن کند و در این مسیر حکومت و مردم متقابلا باید پاسخگو باشند که این حالت باعثپیشرفت و افزایش سرعت اصلاح است.

وی با بیان اینکه در جامعه ما نگاهی وجود دارد که مردم، صغیر و کودک هستند، تصریح کرد: دوره این نوع نگاه طی شده است و ما باید توجه کنیم دانشجو به عنوان یک قشر فرهیخته ماهیتا ساختارشکن نیست کسانی سعی می‌کنند بانگاه خاص خود این موضوع را القا کنند.

ستوده با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که هر کسی که از دل برای پیشرفت کشور حرکت کند، بسیجی است یادآور شد: ما نباید سعی کنیم بسیج را مصادره کنیم. به نظر من هر کس دغدغه‌مند است بسیجی است و این تشکل فقط می‌تواند نماد این تفکر باشد. ما امروز مشاهده هستیم که در دانشگاه گاهی بسیج جناحی حرکت می‌کند و جا دارد بسیج در راستای اهداف دفاعی، ‌ فرهنگی و علمی خود فراجناحی باشد و نباید با بعضی از عملکردها خود را در سطح یک جناح سیاسی تقلیل دهد.

نیازی با بیان اینکه ما در جامعه و درحوزه عملکردی خود، خط قرمزهایی داریم گفت: یکی از مهمترین این خط قرمزها، فتنه و فتنه‌گران هستند. ما تاکید داریم که فتنه باید برای جریان دانشجویی بازخوانی شود و برای جلوگیری از ایجاد فتنه جدید شناسایی شود. این نوع عملکرد و این نوع جریان دانشجویی انقلابی بود که باعثاستیضاح وزیر علوم شد و آن را به وجود آورد ما در حوزه عملکردی خود حامی ولایت مطلقه فقیه هستیم و وابسته به طیف و جریان خاصی نیستیم و هدف ما ایستادگی بر پای آرمانهای انقلاب اسلامی است.

وی گفت: اگر ما امروز ترس دانشجو می‌بینیم و دانشجوی ستاره‌دار داریم آنها به زمان اصلاحات برمی‌گردد.

غفاری در پاسخ به این سوال که آیا باید دانشجو فقط سیاسی باشد، اظهار داشت: به نظر من امروز مهمترین مطالبه دانشجویان کار و شغل است و اکثر قشر دانشجو هدف از تحصیل را آینده شغلی می‌دانند که این مسئله به یک معضل شدید در کشور ما تبدیل شده است.

این فعال دانشجوی انجمن اسلامی اضافه کرد: امروز تشکل‌های دانشجویی ما متاسفانه به سمت سیاست شوق دارند که این موضوع اختلافاتی را ایجاد می‌کند، اما ما باید سعی کنیم بر روی فصول مشترک تاکید کنیم که یکی از این فصول مشترک مطالبات صنفی است که همیشه به بهانه امنیتی سرکوب شده‌اند.

ستوده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در ساختار کلی مشکلی وجود دارد که تشکل‌های دانشجویی به سمت سیاست می‌روند، بیان کرد: ما درکشور با نوعی نابسامانی احزاب روبرو هستیم که این موضوع باری را بر روی جریان دانشجویی متحمل کرده است و مسلما با باز شدن فضای سیاسی هر کدام از اصناف جایگاه واقعی خود شان را پیدا خواهند کرد.

نیازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر شما برخورد با مطالبه دانشجویان را چطور ارزیابی می‌کنید، تاکید کرد: رهبری فرمودند که دانشجو باید همیشه موضع انتقادی خود را حفظ کند. بسیج دانشجویی همیشه در حرکات صنفی دانشجویان حضور داشته است.

وی اضافه کرد: بسیج دانشجویی در حوزه جهادی و فرهنگی کارهای بسیار خوبی در کشور انجام داده و هدف اصلی ما نه سیاسی بلکه تربیت افسران جنگ نرم است. ما قبول داریم و تاکید می‌کنیم دانشگاه و دانشجو نباید تکمیل‌کننده پازل دشمن باشد.

مسئول بسیج دانشجویی واحد تهران غرب گفت: امروز ما نیاز به محافظه‌کاری نداریم ما نیاز به دانشجوی انقلابی و جهادی که نقد این نوع دانشجو منصفانه و سازنده است.

ستوده درباره انفعال تشکل‌های دانشجویی صنفی به ویژه در دانشگاه‌های آزاد گفت: متاسفانه ما امروز معضل بزرگی را در این عرصه مشاهده می‌کنیم. اگر مطالبه‌گری وجود نداشته باشد. مسئولان امر فکر می‌کنند همه چیز خوب و درست است و این موضوع مفیدی نخواهد بود.

ستوده ادامه داد: ما باید مطالبه‌گری را از کودکی در خانواده و جامعه آموزش ببینیم، امروز ما نسلی منفعل داریم و علت این موضوع نیاز به یک کار کارشناسی دارد.

وی در مورد علت انفعال دانشگاه آزاد نسبت به سراسری گفت: شاید تلاش برای بدست آوردن جایگاهی بین دانشجویان سراسر آنها را ملزم برای نگه‌داری از دستاوردها می‌کند اما باید توجه داشته باشیم که انفعال در جامعه زنگ خطر بسیار بزرگی است.

غفاری در مورد انفعال جامعه دانشگاهی و دانشجویی خاطرنشان کرد: ابتدا باید در راه اصلاح آیین‌نامه شورای انقلاب فرهنگی در این راستا گام برداریم زیرا این آیین‌نامه بسیاری از تشکل‌ها و تفکرات را دور از فعالیت نگه می‌دارد که این خود باعثایجاد حرکت‌های خارج از چهارچوب می‌شود.

وی افزود: امروز همه مسائل در جامعه ما از جمله دانشگاه به سمت سیاسی شدن حرکت می‌کند که این مشکل بزرگی است و از آن بدتر این است که ما بخواهیم فعالیت دانشجویی را پازل دشمن بدانیم و از آن جلوگیری کنیم تجربه ثابت کرده است که همیشه محدودیت‌ها عکس خود عمل می‌کند.

نیازی در صحبتهای پایانی خود در این نشست یادآور شد: دانشجو باید موذن جامعه باشد و اگر خواب بماند جامعه خواب مانده است و کار بسیج در این راستا مولف محور است و نه شخصیت محور.

ستوده با یادآوری اینکه ما باید جامعه مطالبه‌محور در مقابل جامعه دولت‌محور داشته باشیم، عنوان کرد: جامعه امکان تشکل‌سازی داشته باشد و همه قشرها بتوانند مطالبات خاص خود را بیان کنند و ما امیدواریم در این راستا با دانشجویان برخوردهای سلبی کمتر صورت بگیرد.

غفاری با عنوان صحبت پایانی بیان کرد: وجود انواع و اقسام محدودیت، خط قرمز در دانشگاه‌ها برای دانشجو تجربه‌ای را ایجاد می‌کند که در آینده این شخص آنها را به جامعه انتقال می‌دهد که ممکن است با این وضعیت آرامش جامعه نیز گرفته شود.

وی درباره استیضاح وزیر علوم گفت: مشاهده کردیم چون وزیر دلخواه بعضی از جریانات نبود برعلیه آن بیانیه صادر کردند ولی وزیر از حمایت بدنه دانشجویی و منطق آن برخودار بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز