خبرگزاری کار ایران

رستمیان در گفت‌وگو با ایلنا:

میزان سموم میوه‌ها مشخص نیست

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۲۳۵

فعلا نمی‌توان با اعتماد اعلام کرد؛ میوه‌هایی که در بازار موجود است، دارای چه درصدی از سموم هستند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه نکات استاندارد در خصوص سموم میوه‌ها رعایت نمی‌شود، گفت: باید به نقطه‌ای برسیم که به مردم اطمینان دهیم میوه‌ای که به بازار عرضه می‌شود درصد استانداردی از سموم را دارا است اما متاسفانه در حال حاضر این اندازه گیری صورت نمی‌گیرد.

عبدالرحمان رستمیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد سموم محصولات کشاورزی برنازایی زنان، اظهار داشت: اینکه سموم داخل میوه‌ها دارای عوارضی هستند، یک امر مشخص شده‌ای است.

وی با بیان اینکه باید به سمتی برویم که این سموم در میوه‌ها کمتر شود، تاکید کرد: میوه‌هایی که وارد بازار می‌شوند باید از مبداء شناسنامه دار باشند به این معنی که باید سر زمین مورد ارزیابی قرار گیرند و در صورتی که سمومشان در حد استاندارد بود به بازار عرضه شوند.

وی در خصوص محصولات پروتئینی و گوشتی نیز خاطر نشان کرد: مواد پروتئینی که از دامپروری به بازار عرضه می‌شوند، باید عاری از هر گونه هرمون و آنتی بیوتیک باشد و دیگر اثری از سموم و هرمون‌ها در دام باقی نمانده باشد.

رستیمان با اشاره به مضر بودن سموم و آنتی بیوتیک‌ها برای بدن انسان، افزود: اما اینکه چه درصدی از این سموم، عارضه‌ ایجاد می‌کند، نیازمند مطالعات علمی و مستمر است و از سویی دیگر باید توجه داشت که نباید با ارائه آمارهای غلط در بین مردم نگرانی بیش از حد ایجاد کنیم اما این به معنی این نیست که این مسائل را‌‌ رها کنیم و منکر آنها شویم.

نماینده مردم دامغان در پاسخ به این سوال که کنترل سموم محصولات کشاورزی و مواد پروتئینی چه میزان در کشور مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: طبق آنچه به ما اطلاع داده شده، در خصوص مواد پروتئینی و گوشتی این موارد رعایت می‌شود اما به هر حال این امر نظارت مستمر دولت را می‌طلبد.

وی در ادامه با بیان اینکه نکات استاندارد در خصوص سموم میوه‌ها رعایت نمی‌شود، تاکید کرد: واقعیت این است که ما باید به نقطه‌ای برسیم که به مردم اطمینان دهیم، میوه‌ای که به بازار عرضه می‌شود درصد استانداردی از سموم را دارا است اما متاسفانه در حال حاضر این اندازه گیری صورت نمی‌گیرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه کمیسیون بهداشت مجلس هم از وزارت جهاد کشاورزی و هم از وزارت بهداشت و درمان در خواست کرده که این نکات را رعایت کنند، گفت: آنها نیز به ما اطمینان داد‌ه‌اند که درحال اجرایی کردن این فرآیند هستند، اما فعلا نمی‌توان با اعتماد اعلام کرد؛ میوه‌هایی که در بازار موجود است دارای چه درصدی از سموم هستند.

رستمیان با بیان اینکه در حال حاضر تولید محصولات ارگانیک نسبت به گذشته بیشتر شده، افزود: ما هنوز با برنامه پنجم توسعه فاصله داریم چرا که یکی از هدف‌گذاری‌های برنامه پنجم توسعه این بوده که به سمت تولید محصولات ارگانیک برویم و محصولات کشاورزی از جهت سموم به حد استاندارد برسد.

وی درباره میوه‌های وارداتی نیز گفت: میوه‌هایی که از خارج از کشور وارد می‌شوند، نیز همین مشکلات را دارند، به این معنی که متاسفانه این فرآیند که سموم از مبداء مورد اندازه‌گیری قرار گیرند و بعد از اطمینان از استاندارد بودن آن به بازار عرضه شوند، رعایت نمی‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز