خبرگزاری کار ایران

گفتگو با نماینده کارگران و کارفرما:

کارگران سیمان لوشان در ازای واگذاری معدن، شغل می‌خواهند

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۰۹۳

«آنچه کارگران می‌خواهند حفظ شغل‌شان پس از انتقال معدن است، اگر قرار است با واگذاری معادن سیمان لوشان به سیمان خزر این کارخانه به طور کامل تعطیل شود کارگران در مقابل این واگذاری مقاومت می‌کنند.»

نماینده کارگران پیمانی کارخانه سیمان لوشان از بلاتکلیفی ۵۵ نفر از کارگران در نتیجه تعطیلی این واحد تولیدی خبر داد و گفت: قرار است معادن سنگ آهک سیمان لوشان به شرکت سیمان خزر واگذار شود و کارگران نگرانند که این واگذاری بدون انتقال کارگران انجام شود.

این کارگر با اشاره به اینکه کارخانه سیمان لوشان با ظرفیت تولید ۳۰۰ تنی در گذشته یکی از مطرح‌ترین واحد‌های تولید کننده سیمان در شمال کشور بوده است، به ایلنا گفت: در صورت واگذاری معادن سنگ سیمان لوشان به سیمان خزر باید امنیت شغلی کارگرانی که ۱۳ ماه حقوق نگرفته‌اند، تضمین شود.

او گفت: سال گذشته از مجموع ۱۸۰ کارگر این واحد ۱۵۰ نفرکه تحت قرارداد یک شرکت پیمانکاری بنام «خوشایند خزر» بودند در دو مرحله(در تاریخ ۳۱ تیر ماه، ۷۶ کارگر و ۳۱ شهریور ماه، ۷۴ کارگر) اخراج شده‌اند.

او با اشاره به سوابق ۱۰ تا ۱۸ ساله کارگران اخراجی، افزود: از مجموع کارگران بیکار شده کارخانه سیمان لوشان هم اکنون ۵۵ کارگر پیمانی و ۱۷ کارگر رسمی باقی مانده‌اند که همچنان بلاتکلیف بوده و منتظر بازگشایی مجدد کارخانه و بازگشت بکار خود هستند.

این کارگر کارخانه سیمان لوشان تاکید کرد: آنچه کارگران می‌خواهند حفظ شغل‌شان پس از انتقال معدن است، اگر قرار است با واگذاری معادن سیمان لوشان به سیمان خزر این کارخانه به طور کامل تعطیل شود کارگران در مقابل این واگذاری مقاومت می‌کنند.

او با بیان اینکه کارگران منتظر جواب قطعی از شرکت هلدینگ سیمان خزر هستند، گفت: در صورت موافقت هولدینگ سیمان خزر امنیت شغلی کارگران سیمان لوشان بر می‌گردد واین موضوع باعثرضایت خانواد‌هایشان که در ۱۳ ماه گذشته وضعیت دردناکی را متحمل شده‌اند می‌شود.

کارگران مانع‌تراشی می‌کنند
در همین رابطه «کورش آوی» مدیر عامل کارخانه سیمان لوشان دلیل تعطیلی و بیکاری کارگران این کارخانه را توجیه اقتصادی نداشتن تولیدات کارخانه دانست و با بیان اینکه سیمان لوشان سهامی عام است، افزود: این واحد با تکنولوژی ۹۰ سال پیش ساخته شده و در حال حاضر ماشین آلات آن فرسوده و غیر قابل استفاده‌اند.

به گفته مدیر عامل کارخانه سیمان لوشان، این کارخانه علاوه بر محوطه وسیع تولید، معادن و منابع زیادی در حوزه شهر لوشان در تملک دارد اما به دلیل سهامی عام بودن کارخانه، هیچکدام قابل واگذاری نیستند.

مدیر عامل کارخانه سیمان لوشان تاکید کرد: واگذاری منابع ملی بدون رضایت مالکان آن غیر قانونی است و مسئولان این کارخانه تمام تلاش خود را برای حفظ منابع و منافع کارخانه انجام می‌دهند.

او در خصوص شائبه واگذاری معادن سیمان لوشان به سیمان خزر گفت: این موضوع امکان پذیر نیست و معادن سیمان لوشان جزء املاک کارخانه است و ذخیره ۵۰ سال آینده سنگ را برای این کارخانه فراهم کرده است.

آوی، با بیان اینکه این واحد هم اکنون به سبب مشکلاتی تعطیل است افزود: برای ترمیم و تجهیز این کارخانه دو سال زمان نیاز است که نیاز به همکاری مسئولان و کارگران کارخانه دارد.

او در مورد مشکلات کارگران سیمان لوشان گفت: سال گذشته با تعطیلی کارخانه تعداد ۱۹۰ نفر از کارگران بیکار شدند که با اکثر کارگران تسویه حساب شده است.

او گفت: آنچه امروز مشکلاتی را برای این واحد فراهم کرده، مربوط می‌شود به ۵۵ نفر از کارگران پیمانی کارخانه که حاضر به دریافت مطالبات معوقه و تسویه حساب نمی‌شوند.

او گفت: پیشنهاد ما به کارگران این است که بابت سنواتشان علاوه بر دریافت تمامی معوقات حقوقی‌شان به ازای هر سال سابقه ۴ ماه حقوق دریافت کنند اما این کارگران به خواسته ما توجه‌ای ندارند و مانع بازسازی کارخانه شده‌اند.

او گفت: ما متعهد می‌شویم بعد از پایان همه مشکلات و بازگشایی کارخانه، اولویت استخدامی را به این کارگران و سایر همکارانشان اختصاص دهیم.

مدیرعامل کارخانه سیمان لوشان در خاتمه گفت: امروز این کارخانه توجیه اقتصادی ندارد. این کارخانه با ظرفیت ۶۰۰ هزار تنی طراحی شده اما هزینه یک واحد هزار تنی را دارد با این حال کارگران باید با ما همکاری کنند تا مشکلات این واحد برطرف شود.

در همین رابطه آقای «رئیسی» مدیرعامل کارخانه سیمان خزر در گفتگوی کوتاهی با ایلنا اعلام کرد که این کارخانه قصد بکارگیری کارگران سیمان لوشان را ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز