خبرگزاری کار ایران

علی سرتیپی: تمام رایت شهر موش‌ها را از فارابی خریده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۹۷۸

در فضای به‌وجود آمده؛ صاحبان مادی و معنوی فیلم شهر موش‌ها حق خود می‌بینند که از حقوق خود دفاع کرده یا آن را به طرف مقابل واگذار کنند. فارابی نهادی بود که همین‌گونه عمل کرد و از حقوق خود در فیلم گذشت.

این روها بر سر اینکه محمدعلی طالبی و محمدرضا علی‌قلی(کارگردان و آهنگساز شهر موش‌های یک) واقعا در پروژه شهر موش‌های ۲ محق هستند یا خیر؛ بحثبالا گرفته. طالبی از حقوق از دست رفته‌ خود سخن می‌گوید و کارگردان شهر موش‌های ۲ هم پاسخ سفت و سختی به او می‌دهد: پیشنهاد می‌کنم آقای طالبی شهر موش‌های ۳ را بسازد.

مرضیه برومند در گفتگوی خود با " شرق " گفته است: " چون باید عروسک را به طبیعت می‌بردم و این یک کار سخت و تجربه‌نشده بود و از طرف دیگر امکانات و تجهیزات فعلی مثل مانیتور هم وجود نداشت که عروسک‌گردان عروسکش را در آن ببیند و سر و دستش را کنترل کند برای کم‌شدن از بار مسوولیت و همچنین تمرکز بیشتر روی کیفیت کار عروسکی لازم دیدم دستیار سینمایی هم داشته باشم. ابتدا مسعود کرامتی که دستیار من بود؛ کامبوزیا پرتوی را پیشنهاد داد اما این همکاری به دلیل گرفتاری کامبوزیا اتفاق نیفتاد و حمید جبلی، علی طالبی را معرفی کرد، من هم پذیرفتم. گویا طالبی قبل از شهر موش‌ها یکی، دو فیلم کوتاه ساخته و در دانشکده هنرهای دراماتیک، سینما خوانده بود. طالبی زمانی به گروه اضافه شد که فیلمنامه نوشته شده و صداها ضبط و ادیت شده بود، عروسک‌ها آماده بود و موسیقی ترانه‌ها هم ضبط شده بود و خوشبختانه همه‌چیز برای ایشان آماده بود. چند روز قبل از شروع فیلمبرداری طالبی به اتاق من آمد و با لحنی بسیار درخواست‌آمیز گفت می‌شود اسم من را هم به‌عنوان کارگردان در تیتراژ بنویسی؟ چون برایم خیلی مهم است و آینده‌ام به این بستگی دارد. از آنجا که عنوان پرطمطراق کارگردانی هیچ‌وقت برای من اهمیت نداشت و الان هم ندارد؛ به‌راحتی قبول کردم. فکر می‌کنم طالبی هم انتظارش را نداشت به این آسانی بپذیرم. تصمیم من حتی باعثتعجب مسوولان بنیاد شد. خوب یادم می‌آید که پرسیدند این جوانک کیست و برای چی باید اسمش کارگردان باشد. حتی دستمزدش را هم از دستمزد خودم پرداختم. اما متاسفانه در طول کار و پس از آن مسایلی پیش آمد که برای من غم‌انگیز است و بعد از سی سال اولین‌بار است که این مسایل را بیان می‌کنم. "

در فضای به‌وجود آمده؛ صاحبان مادی و معنوی این فیلم حق خود می‌بینند که از حقوق خود دفاع کرده یا آن را به طرف مقابل واگذار کنند. فارابی نهادی بود که همین‌گونه عمل کرد و از حقوق معنوی خود در فیلم گذشت. احمد میرعلایی(مدیرعامل سابق فارابی) درباره سهم فارابی در این فیلم گفت: فارابی صرفا حق و حقوق خود را به تهیه‌کنندگان شهرموش‌ها واگذار کرده. البته هرکس دیگری می‌تواند مدعی باشد و حقی در فیلم داشته باشد. در این‌صورت تهیه‌کنندگان این پروژه باید نظر آنها را جلب کنند.

علی سرتیپی(پخش‌کننده شهر موش‌های ۲) اما با تکذیب این مطلب گفت: " کل رایت شهرموش‌ها را از فارابی خریدیم و اینکه قسمتی از فیلم به ما واگذار شده باشد؛ کذب محض است. "

این تهیه‌کننده و پخش‌کننده‌ی شهر موش‌های ۲ در پاسخ به این سوال که چرا نامی از فارابی که ده درصد در سرمایه‌گذاری این فیلم مشارکت داشته؛ در تیتراژ برده نشده، پاسخ داد: " به شما ربطی ندارد که ما نام فارابی را در تیتراژ نزدیم. "

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز