خبرگزاری کار ایران

امیر فرزاد اسماعیلی در نشست خبری:

ماموریت پهباد صرفا جاسوسی نیست

کد خبر : ۲۰۰۶۵۳

امروز ایران امن‌ترین آسمان هوایی برای هواپیماهای عبوری در منطقه خاورمیانه را دارد که تا قبل از مرداد امسال یک سوم بوده که با گسترش دامنه فعالیت‌های ما و با همکاری‌های انجام شده با نیروی هوایی ارتش، سازمان هواپیمایی کشوری و نیروی هوا فضای سپاه به سه برابر رسیده است

فرمانده قرارگاه هوایی خاتم‌الانبیا گفت: ماموریت پهباد صرفا جاسوسی نیست، پهباد می‌تواند به عنوان هدف آموزشی استفاده شود یا برای شناسایی یگان‌های خودی و یا برای درگیری دشمن اما ساخت و طراحی پهباد در زمینه جاسوسی در دکترین دفاعی ما قرار ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه هوایی خاتم‌الانبیا در نشست خبری که به مناسبت سالروز تاسیس قرارگاه پدافند هوایی برگزار شد، ضمن عرض تبریک دهه کرامت و پیروزی مقاومت در غزه گفت: آرزو دارم که روزی موفقیت مردم منطقه را علیه تکفیری‌هایی که از هیچ جنایتی ابایی ندارند، جشن بگیریم.

وی اضافه کرد: ۶ سال از تشکیل پدافند هوایی می‌گذرد و وارد سال هفتم شده‌ایم. وظیفه پدافند هوایی حفظ و حراست از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران از قبیل مراکز پالایشگاهی‌، مراکز هسته‌ای و مراکز حساس و حیاتی است که قبل از تفکیک در ۳ هزار و ۶۰۰ نقطه گسترش داشته و بعد از تفکیک و تشکیل قرارگاه به مراحل خوبی رسیده و در دستور کار داریم که در ۵ هزار نقطه اعم از موشکی، توپخانه‌ای، راداری و دیده‌بانی به این مرحله برسیم.

امیر اسماعیلی گفت: طرح جامع نور ولایت که در سال ۹۰ و ۹۱ به تصویب مقام معظم رهبری رسید، به چگونگی آمایش سرزمینی سلاح‌های هوایی می‌پردازد که لایه‌های دفاعی برای حفاظت از حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران را تشکیل دادند. امید است که در آینده نزدیک همچنین با طرح ساختار پدافند هوایی ما بتوانیم به اهداف والای خود در حراست از مرز هوایی‌مان برسیم.

وی گفت: رصد لحظه به لحظه تهدید، این نکته را به ما نشان داده که باید به سمت طرح و تولید بومی در زمینه پدافند هوایی که به منزله خط مقدم دفاع است، برویم.

امیر اسماعیلی گفت: باید در برابر حملات احتمالی آینده، پدافند بومی باشد که اگر نباشد و از خارج کشور طراحی و تهیه شده باشد، طبیعتا دشمن از نقاطی به ما حمله خواهد کرد که ما از آنها غافل بوده و غافلگیر خواهیم شد. بنابراین همین یک نکته کافی است که پدافند هوایی سرلوحه کار خود را بومی کردن سامانه ها قرار داده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا با بیان اینکه در سال گذشته یک سری از دستاوردها در این عرصه اعلام کردیم، گفت: طی این یک سال گذشته نیز ما چهار سامانه را طراحی و علمیاتی کرده‌ایم که به لطف خداوند آنها را به سامانه پدافند هوایی اضافه خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: یکی از این سامانه‌ها رادار کیهان است که دارای برد بلند با فرکانس‌های ترکیبی است که قابلیت کشف ریز پرنده‌ها و موشک‌های کروز را دارد و اولین برتری آن تاکتیکی بودن و محرک بودن آن است.

امیر اسماعیلی گفت: سال گذشته در این زمینه رادار شهاب را رونمایی کردیم که این رادار کیهان نوعی دیگر از آن است.

وی افزود: در بخش دیگر فرماندهی کنترل و شبکه را داریم که برای پدافند هوایی کشور از آن جهت حائز اهمیت است که کنترل فضای نبرد از فاصله دور را داراست. بنابراین در این زمینه طرح هادی کلید خورد که این طرح برای انتقال اطلاعات از صحنه نبرد به مرکز فرماندهی کنترل به صورت امن است و آنچه که سامانه‌ها کشف می‌کنند در نقطه‌ای امن به دست افسر پدافند می‌رسد که در این زمینه غافلگیری دشمن را خواهیم داشت.

امیر اسماعیلی گفت: بحثدیگری را که باید مطرح کنم، در زمینه رادار آرش ۲ است که با تکنولوژی روز دنیا مطابقت دارد و بسیار قدرتمند عمل می‌کند.

وی اضافه کرد: در بحثموشکی و چهارمین دستاورد باید به سامانه تلاش ۳ اشاره کنم که امسال حس ما این بود که هر چند تلاش ۱ و ۲ باید باشند، اما تلاش ۳ با تلفیقی از سامانه موشکی s۲۰۰ در بحثراهبردی لازم است. این سامانه برد بلند به زودی وارد سیستم یکپارچه موشکی کشور می‌شود.

امیر اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود به راهبردهای قرارگاه پدافند اشاره کرد و گفت: اولین راهبرد ما انسجام بین نیروی سامانه‌ها و تجهیزات است که مفهوم واقعی آن شبکه یکپارچه است. اگر ما یکپارچه عمل کنیم، دشمن نمی‌تواند ما را غافلگیر کند.

امیر اسماعیلی اضافه کرد: دومین راهبرد ما تحرک است، به علت آنکه پدافند هوایی در همه حال توسط دشمنان در حال رصد لحظه به لحظه است، بنابراین سامانه‌های ما به صورت تونلی و با پدافند غیرعامل باید متحرک پیش بروند. سامانه متحرک پدافند هوایی در حقیقت رستاخیز نیروهای حمله‌ور احتمالی آینده خواهد بود.

اسماعیلی با بیان اینکه سومین راهبرد ما راهبرد هوشمندی است، تاکید کرد: اگر قرار است یک پدافند هوایی کارا عمل کند، باید همه کارکنان متخصص، متعهد و آموزش دیده باشند که در این زمینه ما دانشگاه، آموزشکده و پژوهشکده داریم و نیروهای متخصص را تربیت می‌کنیم. افتخار داریم که پدافند هوایی در زمینه هوشمندی آموزش، کاملا به شکل مستقل و بدون نیاز به آموزش خارجی عمل می‌کند.

وی اضافه کرد: اما هوشمندی در سامانه و تجهیزات هم لازم است که ما آن را می‌توانیم در سامانه‌های تلاش ۱ و ۲ و ۳ مشاهده کنیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا با بیان اینکه باید به این نکته توجه کنیم که هوشمندی فقط تکنولوژی نیست، خاطرنشان کرد: چیزی که بسیار مهم است، انتقال اطلاعات به موقع از پایگاه از طریق ارتباط با بی‌سیم و بدون بی‌سیم است که امروز بعد از تفکیک قرارگاه این افتخار را داریم که در این زمینه ۱۴۰ درصد موفق عمل کرده‌ایم.

این فرمانده ارشد نظامی گفت: ما باید به جایی برسیم که سامانه‌های ما در موقع بحران نیاز به ترمیم نداشته باشند. یعنی باید بعد از اینکه بحران کنترل شد، اقدام به ترمیم شود.

اسماعیلی با اشاره به گزارش ایکائو در زمینه امنیت هوایی ایران تصریح کرد: امروز ایران امن‌ترین آسمان هوایی برای هواپیماهای عبوری در منطقه خاورمیانه را دارد که تا قبل از مرداد امسال یک سوم بوده که با گسترش دامنه فعالیت‌های ما و با همکاری‌های انجام شده با نیروی هوایی ارتش، سازمان هواپیمایی کشوری و نیروی هوا فضای سپاه به سه برابر رسیده است.

وی گفت: راهبرد ما دفاعی است اما اقدام ما جدی، قاطع و بی‌پرسش در مقابل دشمن خواهد بود.
اسماعیلی با بیان اینکه پدافند هوایی ۴ ماموریتی مهم در زمینه کشف، شناسایی و رهگیری را دارد، گفت: ما در برابر هر گونه تجاوز احتمالی قاطعانه می‌ایستیم و آن را حق جمهوری اسلامی ایران و خود می‌دانیم.

وی به حفظ امنیت و آرامش و سلامت هوایی در منطقه اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با همه کشورها که به دنبال صلح و آرامش هستند و خودشان می‌خواهند امنیت خودشان را ایجاد کنند در ایجاد امنیتی پایدار همکاری می‌کند.

امیر اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف اصلی از ساخت پهباد گفت: ماموریت پهباد صرفا جاسوسی نیست، پهباد می‌تواند به عنوان هدف آموزشی استفاده شود یا برای شناسایی یگان‌های خودی و یا برای درگیری دشمن اما ساخت و طراحی پهباد در زمینه جاسوسی در دکترین دفاعی ما قرار ندارد.

وی در خصوص سامانه موشکی سوم خرداد گفت: این سامانه توسط هوا و فضا سپاه طراحی شده و سامانه‌ای منحصر به فرد است که به زودی به سامانه یک پارچه پدافند هوایی کشور اضافه خواهد شد.

فرمانده پدافند هوایی خاتم‌الانبیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نحوه تعامل شما با دیگر کشورها در زمینه انتقال دستاوردها چیست، گفت: در خصوص امنیت هوایی با دیگر نیروها تفاوتی وجود دارد و یکی از بارزترین تفاوت‌ها این است که هر کشوری باید برای حفظ امنیت خود از سامانه بومی و مستقل استفاده کند زیرا در اینجا اصل غافلگیری مطرح است هر چند که اگر مقام معظم رهبری در این زمینه دستوری صادر کنند ما از آن پیروی خواهیم کرد اما ایشان تا الان در این زمینه دستوری ندادند.

امیر اسماعیلی در مورد رزمایشی که قرار است در آینده برگزار شود، گفت: رزمایش‌های پدافندهای هوایی عمدتا مشترک بود، اما قرار است در این رزمایش در یک منطقه بحران ایجاد شود و چند منطقه در داخل خودشان به کنترل این موضوع بپردازند و در آن واحد به مناطق دیگر نیز امدادرسانی و خدمات رسانی کنند که در این رزمایش شبکه یکپارچه نیز قطع خواهد شد و مناطق هم‌جوار باید بتوانند به اهداف خود برسند و آن را رهگیری کنند. در این رزمایش تبحر کارکنان و فرماندهان در زمینه کنترل، آزمون خواهد شد و هوشمندی در نبرد و تجهیزات نیز در این رزمایش به منصه ظهور خواهد رسید.

وی گفت: زمان این رزمایش پایان امسال یا اوایل سال بعد خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز