خبرگزاری کار ایران

تعاونی زنان روستای کلپورگان به دنبال فرصت دیده شدن

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۲۹۸

«اداره پست و باربری‌های اتوبوسرانی این‌قبیل کالا‌ها را به دلیل شکنستنی بودن نمی‌پذیرند و بنابراین مجبوریم دست‌ساخت‌های خود را با اتوبوس به زاهدان منتقل کرده و از آنجا نیز با راه‌آهن به دست خریدارانمان برسانیم»

رییس شرکت تعاونی سفال سنتی کلپورگان – سراوان(در استان سیستان و بلوچستان) از نبود وسایل حمل و نقل برای فروش ساخته‌های سفال این تعاونی خبر داد.

«آسیه دهواری» در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: زنان روستایی کلپورگان شهرستان سراوان بدون هیچ‌گونه «حمایت دولتی» توانستند شرکت تعاونی تاسیس کرده و با این‌کار نوعی درآمدزایی در منطقه داشته باشند.

وی با اشاره به تاسیس کارگاه سفال‌گری در سال ۱۳۵۱ توسط پدر و عموی خود اظهار داشت: حمایت‌های دولتی به این کارگاه از سال ۱۳۷۹ متوقف شد و ما بعد از این تاریخ با ۵ نفر شرکت تعاونی سفال سنتی کلپورگان - سراوان را تاسیس کردیم.

دهواری با اشاره به این مطلب که شرکت تعاونی تاسیس شده توسط آنها ۴۷ عضو دارد، در خصوص مشکلات این تعاونی گفت: به‌دلیل آنکه ۱۰ ایستگاه ایست و بازرسی‌ نیروی انتظامی در مسیر جاده‌ای سیستان و بلوچستان به بیرون از استان وجود دارد، محصولات را نمی‌توانیم به‌صورت جاده‌ای به مراکز فروش در خارج از استان منتقل کنیم.

وی افزود: اداره پست و باربری‌ها این‌قبیل کالا‌ها را به دلیل شکنستنی بودن نمی‌پذیرند و بنابراین مجبوریم دست‌ساخت‌های خود را با اتوبوس به زاهدان منتقل کرده و از آنجا نیز با راه‌آهن به دست خریدارانمان برسانیم.

دهواری بخش دیگر مشکلات خود را مشکلات مربوط به «بخش ثبت و سفارش» کالای خود عنوان کرد و ادامه داد: محصولات شرکت تعاونی زنان مشتریان بسیاری در خارج از استان دارد ولی این مشتریان خواستار مشاهده محصول به‌ صورت اینترنتی هستند.

وی که تحصیل‌کرده رشته رایانه است، ادامه داد: نبود امکان دسترسی به اینترنت باعثشده است فرصت بازاریابی درست برای فروش محصولات تعاونی را از دست بدهیم.

وی گفت: هم اکنون تنها راه حمل و نقل کالا‌ها، انتقال از راه‌آهن است که آن‌هم بسیار وقت‌گیر و دلیل عمده از دست دادن مشتریان ماست.

دهواری با بیان این‌که شغل سفالگری را به‌طور انحصاری زنان کلپورگان - سروان انجام می‌دهند، تاکید کرد: این شغل علاوه بر یک فعالیت هنری منبع درآمدی مناسب برای زنان روستای کلپورگان است.

گفتنی است، «کلپوره» نام گیاهی با مصرف دارویی ویژه منطقه بلوچستان و کلپورگان روستایی در ۲۵ کیلومتری شهرستان سراوان و در ۳۹۰ کیلومتری جنوب زاهدان است؛ سفال‌گری در روستای کلپورگان جزو مشاغل زنانه‌ای است که روش ساخت آن در این روستا از مادر به دختر منتقل می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز