خبرگزاری کار ایران

پژویان و رئیس دانا در گفتگو با ایلنا:

سیاست ها باید در راستای حمایت از مردم باشد / رشد مثبت اقتصادی قابل توجه است

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۲۷۵

پژویان: نکته مهم این است که رشد مثبت اقتصادی باید تداوم داشته باشد تا مشکلات اقتصادی را از لحاظ اشتغالزایی نیز حل کند. رئیس دانا: رشد اقتصادی مثبت شده است؛ اما قیمت گوشت، مسکن، درمان، حمل ونقل شهری افزایش یافته است.

دولت یازدهم به مردم و فعالان اقتصادی وعده داده است که تورم و رکود را از میان بردارد و همچنین اعلام کرده است که تا پایان سالجاری تورم به حدود ۲۰درصد برسد. اما دولت از ابتدای فعالیت خود طرح و برنامه های بسیاری را به مرحله اجرا درآورده که همین امر موجب شده است که اقتصاد ایران ازحالت کما بیرون آید و باردیگر فعالان اقتصادی به آینده امیدوار باشند. این مهم سبب شد تا به دو تن از کارشناسان ارشد اقتصاد کشور تماس گرفته و نظرات آنان را در این خصوص جویا شویم.

رشد مثبت اقتصادی باید تدام داشته باشد

جمشید پژویان در رابطه با اعلام رسمی رشد مثبت اقتصادی در بهار امسال، گفت: دردولت گذشته شوک عظیمی به اقتصاد ایران وارد شده است و خروج از این شوک عظیم مستلزم زمان است.

این اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با تاکید بر اینکه نشانه‌هایی از خروج اقتصاد ایران از شوک به چشم می‌خورد، افزود: اعلام رشد مثبت اقتصادی خبری خوش برای اقتصاد ایران است با آزاد شدن مقادیر زیادی از منابع و اعمال سیاستهایی که موجب این رشد مثبت شده است باید به آینده آن امیدوار بود.

پژویان اظهار کرد: نکته مهم این است که این رشد مثبت باید تداوم داشته باشد تا مشکلات اقتصادی را از لحاظ اشتغالزایی نیز حل کند، سیاست‌هایی که به کار برده می‌شود باید سیاست‌هایی در جهت ایجاد کارایی اقتصادی باشد.


آمارهای دقیقی برای رشد مثبت اقتصادی وجود ندارد

فریبرز رئیس دانا، اقتصاددان نیز در رابطه رشد مثبت اقتصادی طی سه ماه اول سال به خبرنگار ایلنا، گفت: آمارهای دقیقی که از طریق آن بتوانیم فصل به فصل درباره رشد مثبت اقتصادی صحبت کنیم در اختیارمان نیست، این آمار نه تنها در اختیار من بلکه در اختیار دیگر اقتصادانانی که به طور مستقل از دولت کار می‌کنند وجود ندارد.

وی تاکید کرد: برآورد ارزش افزوده را در عمده فروشی وخرده فروشی نداریم، حتی میزان ارزش افزوده در سال ۹۲ نیز در اختیارمان نیست.

رئیس دانا افزود: در رابطه با تورم آمارگیری به روز است؛ اما به طور کامل نیست چون در زمان انتشارآن روش‌های متفاوتی به کار می‌رود که کاربرد این روش‌ها به معنای دخالت است، اعلام می‌کنند تورم نقطه به نقطه پایین آمده است باید دید قیمت‌ها چه میزان بالا رفته است این تورم باید با دستمزدهای پولی حقیقی ونرخ بیکاری اندازه گیری شود.


رشد اقتصادی در برابر افزایش هزینه زندگی مردم

استاد سابق دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه اعلام رشد مثبت اقتصادی در برابر افزایش هزینه زندگی مردم، دردی از مردم دوا نمی‌کند، افزود: اعلام می‌کنند رشد اقتصادی مثبت شده است؛ اما قیمت گوشت، مسکن، درمان، حمل ونقل شهری افزایش یافته است، در آمد‌ها ثابت است، دستمزد کارگران بالا نمی‌رود ولازم به ذکر است که بیکاران در کشور نیزکه تعدادشان کم نیست هم در آمدی ندارند.

وی گفت: فرض را بر این می‌گیریم که رشد مثبت اقتصادی شایعه نباشد؛ اما چاره زندگی سخت مردم نیست. از ابتدای سال تا کنون هزینه زندگی مردم بالا رفته است کارگران که بخش عظیمی از جمعیت کشور را تشکیل داده‌اند با حقوق ودر آمد اندکی که دارند زورشان به این افزایش هزینه‌ها نمی‌رسد.


دولت به جای اعلام آمار و ارقام به مردم اطمینان دهد

رئیس دانا، گفت: واردات کالا به کشور آزاد‌تر شده است و منابع برای واردات در اختیار دولت قرار گرفته است و بنابراین طبیعی است که رشد اقتصادی مثبت شود؛ اما این برای مردم آب و نان نمی‌شود، نه بیکاری کاهش یافته است و نه درآمد‌ها بالا رفته است وهمزمان مردم شاهد شکاف طبقاتی هستند. اقتصاددانانی که از این زاویه نگاه می‌کنند واقعیت‌ها را می‌بینند وخودشان را ملزم به بیان آن می‌کنند. با این همه دولت به جای اعلام آمار و ارقام به مردم اطمینان دهد تا مردم از تورم آینده هراسی نداشته باشند.

وی در آخر تاکید کرد: رشد مثبت اقتصادی باید در نظر سنجی اجتماعی خودش را نشان دهد، نرخ‌های رشد اقتصادی برای اقتصاددانان مستقل از دولت مفهوم باشد باید دید چگونه آن را ارزیابی کرده‌اند مفهومی برای رقم اعلام شده وجود ندارد.

خبرنگار: یاسمن خالقیان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز