خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری:

امر به معروف و موضوع فرهنگ، تنها در حجاب خلاصه نشود

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۹۶۳

نباید اجازه دهیم اخلاق در جامعه سقوط کند. / پمپاژ کنندگان نفرت، خشونت و بی‌اخلاقی در جامعه با داعشی‌ها فرقی ندارند. / جذم گرایی و مطلق گرایی نابجا باعثوارد شدن ضربه به بدنه نظام خواهد شد.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد؛ امر به معروف و نهی از منکر همه ابعاد اجتماعی را دربر می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت الله دکتر هاشم هاشم‌زاده هریسی در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حامدی، امام جمعه شهرستان میانه، فرماندار و اعضای شورای اداری این شهرستان، خاطرنشان کرد: عفاف و حجاب تنها بخشی از موضوع فرهنگ جامعه و امر به معروف و نهی از منکر است و این وظیفه‌ای که به ما سپرده شده ابعاد بیشتری دارد و باید به همه جهات آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه در سال فرهنگ و اقتصاد، تمام ابعاد فرهنگ بایستی مورد نظر قرار گرفته و فرهنگ تنها در موی سر دختران و حجاب خلاصه نشود افزود: متاسفانه در حال حاضر موضوع فرهنگ و وظیفه امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامع تنها در موضوع حجاب خلاصه شده و ابعاد دیگر فرهنگ همچون حقوق مردم لحاظ نشده است.

آیت الله هاشم‌زاده هریسی با بیان اینکه در جامعه ما فریضه امر به معروف و نهی از منکر مظلوم واقع شده است، ادامه داد: گناهکاران جامعه فقط بد حجابان آن نیستند که بعضی فقط به مسئله بدحجابی چسبیده‌اند این یکی از گناهان فردی و در مقایسه با دیگر گناهان در جایگاه گناهان صغیره قرار دارد و از خیلی از گناهان دیگر کوچک‌تر است، گناهان کبیره و خلاف‌های فراوانی که در جامعه صورت می‌گیرد بایستی در موضوع امر به معروف و نهی از منکر لحاظ شود. همچون بداخلاقی‌های سیاسی، غیبت، به‌تان، دروغ، پمپاژ نفرت و خشونت، بازی با آبروی مردم، ناراضی تراشی، دشمن تراشی، غارت اموال مردم و ده‌ها مورد دیگر که با حقوق مردم و تضییع آن مرتبط است بایستی هم سنگ و‌گاه بیشتر از موضوع حجاب توسط آمران به معروف و ناهیان از منکر و مسئولین و متولیان فرهنگ جامعه مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کسی که با حیثیت و آبروی مردم بازی می‌کند و در توجیه گناهان بخصوص توجیهات سیاسی، مبادرت به غیبت، تهمت و دروغ با هدف طرفداری از نظام اسلامی می‌کند، عملش به هیچ عنوان اخلاقی، شرعی و حقوقی نبوده و اینگونه اعمال مشروع و پذیرفته نیست، بلکه گناه آن مضاعف است ادامه داد: گناهانی نظیر غیبت، تهمت، دروغ و تخریب شخصیت دیگران بخصوص بزرگان، حتی اگر توسط تعداد اندکی انجام شود، روح معنویت را از جامعه سلب و آسیب جدی به وحدت و انسجام ملی وارد می‌سازد.

دکتر هاشم‌زاده هریسی با تحلیل شرایط حاکم بر دنیای اسلام، وضعیت تشیع را بسیار حساس ارزیابی کرد و افزود: در شرایطی که بدخواهان اسلام و تشیع، با ایجاد و تقویت گروه‌های تکفیری نظیر داعش، درصدد براندازی اسلام و تشیع هستند، ضرورت وحدت و انسجام جناح‌های سیاسی، گروه‌ها و مذاهب اسلامی بیش از گذشته آشکار می‌شود.

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم اخلاق در جامعه سقوط کند، تاکید کرد: کسی که فحاشی می‌کند، آبروی محترمین و شخصیت‌ها و بزرگان جامعه را می‌برد، پمپاژ نفرت و خشونت کرده و بی‌اخلاقی را در جامعه ترویج می‌کند با یک فرد داعشی که سر مردم بی‌گناه را می‌برد، فرقی ندارد چراکه هر دو این اعمال، کرامت انسانی افراد را زیر سوال می‌برند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر برقراری ارتباط و اعتماد بین مردم و مسئولان، گفت: اعتماد مردم به مسئولان بزرگ‌ترین سرمایه و مهم‌ترین عامل پایداری نظام است.

وی با بیان اینکه جامعه اسلامی، جامعه‌ای است که از در و دیوار آن محبت تراوش کند و در این خصوص با مراجعه به قرآن که بهترین کتاب روش و عمل است، می‌توان به جامعه ایده آل اسلامی دست یافت، اظهارکرد: عمل صالح عملی است که برای خدا، مفید برای دنیا و آخرت و به روش صحیح انجام شود.

آیت الله هاشم‌زاده هریسی تزکیه نفس و تقوی را سبب فروتنی و خشوع مسئولان در برابر ارباب رجوع دانست و گفت: مسئولان انتخاب شده‌اند تا از مشکلات مردم گره گشایی کنند و این امر نعمت بزرگی از جانب خدا به مسئولان است.

وی با بیان اینکه هتک حرمت‌ها، دعوا ایجاد کردن‌ها، اختلاف سازی‌ها، پمپاژ اختلاف در میان مردم آن هم از طرف تریبون‌های مقدس گناه کبیره است و با این مساله باید مبارزه کرد بر القای محبت از طریق تریبون‌های مقدس و حفظ وحدت و همدلی در جامعه اسلامی تاکید کرد و اظهار داشت: جذم گرایی و مطلق گرایی نابجا در جامعه از سوی مردم و مسئولین باعثوارد شدن ضربه به بدنه نظام خواهد شد.

آیت الله هاشم‌زاده هریسی با بیان اینکه دین دولتی یک چیز است و دولت دینی یک چیز دیگر، ادامه داد: دین نباید دولتی باشد بلکه دولت و سیاست باید دینی باشد.

وی با بیان اینکه در اسلام سیاست از سه بخش سیاست نفس، سیاست و تدبیر منزل و سیاست مدن تشکیل یافته است افزود: چنانچه کسی خواهان اداره جامعه، نظام سیاسی و دولت است باید در قدم اول بتواند قادر به مدیریت نفس خود باشد و لازمه مدیریت نفس هم تقوی و انجام رفتارهایی بر اساس عقل و تدبیر است و چنین فردی به قطع از توانایی لازم برای اداره خانواده برخوردار است و در آخر هم او صلاحیت ورود به صحنه‌ها اجتماعی و مدیریت جامعه را خواهد یافت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شالوده و پایه سیاست در جامعه اسلامی بر اخلاق استوار گردیده و سیاست بدون اخلاق مانند جسدی متعفن است افزود: سیاست مورد نظر اسلام روحش آمیخته با اخلاق بوده و سیاست فاقد اخلاق فضیلت مدار، مخرب می‌باشد.

وی به بیان شاخصه‌های حکومت امیرالمومنین(ع) پرداخت و حفظ عدالت، دارا بودن مقبولیت اجتماعی، آزادی و دموکراسی را از شاخصه‌های حکومت علی(ع) خواند و گفت: امام(ع) معتقد بودند اطاعت وقتی واجب است که حقی که مردم بر گردن حاکم دارند نیز انجام شود یعنی در واقع وظیفه حاکم، ادای حقوق مردم و اجرای عدالت و وظیفه مردم هم اطاعت هست.

عضو هیئت علمی دانشگاه واحد علوم و تحقیقات تهران با تاکید بر وجوب اطاعت از امامت وحاکم تصریح کرد: باید از حاکم اطاعت شود تا او بتواند خدمت کند و عدالت را در میان مردم اجرا کند اما این اطاعت در نظر علی(ع) اطاعت مشروط بود امام(ع) معتقد بودند اطاعت وقتی واجب است که حقی که مردم بر گردن حاکم دارند نیز انجام شود یعنی در واقع وظیفه حاکم، ادای حقوق مردم و اجرای عدالت، وظیفه مردم هم اطاعت هست. حقوق حکومت و حقوق ملت در برابر هم قرار دارد یعنی وقتی اطاعت از حکومت واجب است که حقوق ملت انجام شود.

آیت الله هاشم‌زاده هریسی با بیان اینکه علی(ع) بار‌ها تقابل حقوق مردم و اطاعت از حاکم را تصریح کرده است، خطبه ۲۱۶ را در این مورد بسیار کامل و زیبا دانست و افزود: در میدان جنگ صفین که معمولاً فرمانده، سرباز‌ها را جمع می‌کند تا درس اطاعت از فرماندهی را برای آن‌ها بیان کند، علی(ع) در آن غوغای جنگ، سرباز‌ها را جمع کرد و برای آن‌ها درس حقوق داد. مسائلی را آن هم در میدان جنگ، مطرح کرد که واقعاً غیرقابل تصور است و در جهان نمونه ندارد. آن خطبه، خواندنی، تبیین کردنی و منشور حکومت است.

وی در خاتمه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای دولت به ویژه شهیدان رجایی و باهنر گفت: شهیدان رجایی و باهنر الگوی شایسته‌ای برای مدیران و مسئولان نظام هستند که باید سیره و روش آنان به عنوان سرمشق مدنظر مسئولان قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز