خبرگزاری کار ایران

به بهانه برگزاری نمایشگاه تن پوش‌های ایرانی اسلامی در رختشویخانه زنجان؛

بر سر لباس‌های بومی - محلی استان زنجان چه آمده است؟

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۷۱۸

یک طراح وایده پرداز مد و لباس در زنجان، در مراجعات خود برای اقدامات خود سردرگم است.

طراح و ایده پرداز الگوی لباس در زنجان, گفت: متاسفانه در استان زنجان هیچ نوع ارتباط و همکاری با بنیاد ملی مد و لباس ایرانی اسلامی, وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا اززنجان, شیدا سفیدگری, امروز جمعه(۷شهریور) درگفتگو یی اختصاصی با خبرنگار ایلنا در زنجان با اشاره به عدم حمایت‌های لازم از طرح‌های طراحان تن پوش‌ها و مد و لباس‌های ایرانی اسلامی در استان زنجان اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه تن پوش‌های ایرانی اسلامی در زنجان به کمک معاونت صننایع دستی و گردشگری بوده است.

سفید گری با بیان اینکه متولیان ساماندهی مد و لباس ایرانی اسلامی در استان در این زمینه کوتاهی می کنند, افزود: یک طراح وایده پرداز مد و لباس دراستان زنجان برای شروع به کار و اقدامات اولیه خود برای حمایت سردرگم است.

وی در این زمینه با اشاره به ضرورت حمایت از طرف مدیران دستگاه‌های اجرایی استان زنجان خاطر نشان شد: مسئولین باید ساماندهی این موارد فرهنگی را نیز جزو الویتهای خود قرار دهند.

سفیدگری با بیان اینکه می توان دراین زمینه حداقل برای ۲۰۰-۱۹۰ نفر اشتغالزایی داشت, اضافه کرد: انجام این کارها برای یک فرد به تنهایی هزینه زیادی لازم دارد که باید سازمانها و دستگاههای اجرایی دراین زمینه کمک های لازم را داشته باشند.

سفید گری در بخشی از سخنان خود با اشاره به شروع کار خود از ۴سال قبل تصریح کرد: نمونه کارهای عرضه شده در این نمایشگاه تلفیق صنایع سنتی و نو است.

مسئول نمایشگاه شیدایی امرداد در رختشویخانه زنجان, با اشاره به مجموع ۲۱ طرح عرضه شده خود دراین نمایشگاه, یادآورشد: یک طراح لباس برای دستیابی به هدف خود دارای مشکلات فراوان اداری در استان است.

وی دراین زمینه زنجیره تامین مواد اولیه, پارچه, اجرا و عرضه لباس را در استان بسیار مشکل و پیچیده برشمرد و گفت: با وجود مزارع غنی ابریشم و پنبه در کشور طراحان و تولید کنندگان، هنوز مجبور هستند مواد و پارچه های خود را از اجناس خارجی انتخاب کنند, که این خود موجب بالارفتن قیمت تمام شده لباس و تن پوشهای بومی محلی و سنتی و حتی نو, و خلاقانه برای فروش به مردم می شود که در نتیجه باعثرویگردانی مردم از تولیدات داخلی وروی آوری آنها به اجناس خارجی بی کیفیت می شود.

سفید گری استفاده از تولیدات داخلی را برای عرضه در بازار ضروری عنوا ن کرد و گفت: برای استفاده مطلوب از تولیدات داخلی می توان اقدامات خاصی در کشور و استان انجام داد.

زهرا ملابابائی هم دراین زمینه با اشاره به عدم انسجام و یکپارچکی دستگاههای اجرایی, ارگانها و نهادهای متولی حوزه فرهنگی بخش خصوص و دولتی در استان زنجان برای ساماندهی مد و لباس ایرانی اسلامی اظهار داشت: متاسفانه در استان زنجان هیچ نوع ارتباط وهمکاری با بنیاد ملی مد و لباس ایرانی اسلامی, وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی وجود ندارد.

طراح و برگزارکننده چندین دوره نمایشگاه‌های ملی و بین المللی در سطح کشور, با بیان اینکه طراحان و تولیدکنندگان استان زنجان, الگوهای خود را از شهرهای بزرگ کشور نظیر تهران و غیره وارد و یا به نوعی کپی برداری می کنند, افزود: امروزه لباسهای عرضه شده در بازار و مراکز خرید استان زنجان فاقد کیفیت و اغنای نوگرایی و الگوهای ایرانی واسلامی هستند که با فرهنگ غنی ایران وزنجان منافات دارد.

ملابابائی, در ادامه با اشاره به تلاشهای خود در زمینه احیای لباس‌های سنتی زنجان و عدم حمایت ارگانهای و سازمانهای مرتبط به این موارد خاطر نشان شد: با توجه به تجربه شرکت و برگزاری چندین دوره درجشنواره ها و نمایشگاههای برگزار شده سطح کشور شاهد عدم حضور طراحان زنجان در این نمایشگاه‌ها و جشنواره ها بودیم که این مورد باید دراستان زنجان آسیب شناسی و بررسی شود.

وی با بیان اینکه در سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی انتظار می رود که ساماندهی وحمایت های ویژه دراین راستا صورت بگیرد, تصریح کرد: در برگزاری نمایشگاه بین المللی مد و لباس ایرانی اسلامی " فجر " اسفند ماه سال ۹۰تنها دستگاه اجرایی استان دراین زمینه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان بوده است که شاهد حمایتهای مطلوب معاونت فرهنگی وهنری درسطح بسیار بالا از این دستگاه بودیم.

طراح لباس‌های سنتی و مدرن, در زنجان با اشاره خلاء های موجود در این خصوص در استان زنجان تاکید کرد: یک طراح, ایده پرداز لباس برای شروع یک طرح امروزه برای انجام کوچکترین مورد در این زمینه مجبور است به استانهای مختلف کشوراز جمله تهران سفر کند, که این مقرون به صرفه برای نفربه تنهایی نخواهد بود.

وی با اشاره به قدمت تاریخ فرهنگ و تمدن استان زنجان در این خصوص افزود: متاسفانه لباس‌های محلی استان زنجان درحال از بین رفتن است در صورتی که می توان آنها را با تلفیق مدلهای سنتی به مدلهای به روز احیاء کرد و بعنوان یادگاری از نسلهای گذشته به دست آیندگان سپرد که اینها نمادی از فرهنگ استان است.

رحیم حاج نائبی در این زمینه عدم ارائه طرحهای ایرانی اسلامی را مهم ارزیابی کرد وگفت: دراستان زنجان شاهد راه اندازی فاز اول ارائه طراحها والگوهای لباسهای ایرانی اسلامی خواهیم بود.

رئیس اصناف استان زنجان با بیان اینکه طراحی واجرای طرحهای بومی محلی ایران در داخل استان ارائه خواهد شد, خاطر نشان شد: در استان زنجان ۴۵-۳۵شوی لباس غیر مجاز وجود دارد.

وی با بیان اینکه دراین بحثسازمان اصناف متولی است, افزود: ترویج واشاعه فرهنگ عفاف و حجاب دارای اهمیت اساسی است.

و این در حالی است که همه ساله شاهد فرا خوان و برگزاری نمایشگاه های ملی وبین المللی از طرف بنیاد ملی مد ولباس ایرانی اسلامی هستیم که چند دوره از آن در استانهای نظیر استان ایلام برگزار شده که ما فقط شاهد حضورکم رنگ و یا بی‌رنگ استان زنجان دراین عرصه فرهنگی بودیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز