خبرگزاری کار ایران

رئیس مجلس شورای اسلامی:

انرژی باید سبب امنیت پایدار شود / داعش با حملات هوایی نابود نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۴۳۲

بعد از انقلاب پایه‌های دموکراسی را قوی کردیم و امروز کسی نمی‌تواند در ایران دیکتاتوری کند، البته این هزینه‌بر است اما فایده‌اش امنیت پایدار برای کشور است.

رئیس مجلس گفت: این هیاهویی که اکنون غرب در جریان مبارزه با داعش به راه انداخته‌اند اشتباه است چرا که با بمباران هوایی نمیتوان تروریسم را که در داخل خانه‌ها مخفی شده از بین برد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی درمراسم اختتامیه دهمین همایش بین المللی انرژی که در محل پژوهشگاه نیرو برگذار شد گفت: ایران یک کشور خنثی از نظر سیاسی نیست و ضمنا وابسته به قدرت‌های بزرگ یا اقمار آن‌ها هم نیست البته در زمان شاه این طور بود و ایران جزو اقمار آمریکا بود و ثبات نسبی داشت اما با عوض شدن شرایط رهایش کردند و ایران فرو ریخت.

وی افزود: ما تجربیات تلخی از گذشته داشتیم مثل ۲۸ مرداد یا حکومت دیکتاتوری که به کشور تحمیل شد، اما بعد از انقلاب پایه‌های دموکراسی را قوی کردیم و امروز کسی نمی‌تواند در ایران دیکتاتوری کند. البته این هزینه‌بر است اما فایده‌اش امنیت پایدار برای کشور است.

رییس مجلس با بیان اینکه علی‌رغم همه مشکلاتی که برای ما ایجاد کرده‌اند ایران سر پا ماند و قوی‌تر شد و این به خاطر دموکراسی و ساختار حکومت است گفت: آمریکا ۳۵ سال در ایران تجربه ناموفقی داشته و اکنون موقعی است که باید درک درست‌تری از ایران وجود داشته باشد.

وی افزود: ایران روی استقلال سیاسی‌اش ایستادگی دارد در عین اینکه ما خنثی نیستیم و درباره مسائل منطقه نظر داریم اما نظر ما ناصحانه است. مثلا ما با اشغال عراق مخالف بودیم اما آمریکا فکر می‌کرد ما نگاه ریب آمیز داریم و به این علت است که مخالفیم اما دست آخر آن‌ها خجالت‌زده از عراق رفتند.

لاریجانی با اشاره به مخالفت ایران با حمله آمریکا به افغانستان تاکید کرد: از سال ۲۰۰۱ که آمریکایی‌ها برای مبارزه با تروریسم به افغانستان رفتند آیا تروریسم در افغانستان کاهش یافت یا وضعیت مواد مخدر بهبود پیدا کرد؟ در سال ۲۰۰۱ میزان تولید مواد مخدر در افغانستان ۲۰۰ تن بود که اکنون به ۸ هزار تن رسیده است و ۱۴ تا ۱۵ استان هم به دست تروریست‌هاست.

وی با بیان این‌که هیاهویی که غربی‌ها برای حمله به سوریه به راه انداختند راه اشتباهی است گفت: مبارزه با تروریسم توسط بمباران هوایی نافذ نیست و با این رفتار نظامی‌گری در سوریه مطمئنا داعش افزایش می‌یابد. اگر شما می‌خواستید با داعش مبارزه کنید نباید چند سال در سوریه به آن کمک می‌کردید.

رییس مجلس ادامه داد: ایران کشوری است که حرف خود را رورتاست می‌زند. برخی کشورها در منطقه در ظاهر چیزی می‌گویند و پشت صحنه پول به تروریست‌ها ما می‌دهند اما ما اگر از سیاستی دفاع می‌کنیم جرات بیان آن را هم داریم. ا گر می‌گوییم که از مردم فلسطین حمایت می‌کنیم نظرمان را پنهان نمی‌کنیم.

وی با بیان این‌که شرایط پایدار امنیتی در منطقه به وسیله کشورهای دارای استقلال رای میسر می‌شود تاکید کرد: تحلیل‌گران غربی هم آرام آرام توجه کرده‌اند که کدام کشورها استواری لازم را برای امنیت دارند. بنابراین امنیت در ایران نکته مهمی است که علاوه بر تاثیر در منطقه برای سرمایه‌گذاری هم حائز اهمیت است.

وی وجود دموکراسی در ایران و داشتن رهبری هوشمند را موجب داشتن امنیت و ثبات دانست و گفت: گاهی منازعات و برخوردهای سیاسی داخلی را از سر فتانت نمی‌بینم، البته اختلاف نظر سیاسی وجود دارد، اما این نباید تبدیل به مشاجراتی شود که در هم‌افزایی اراده‌ها سایش ایجاد می‌کند و موجب شلوغ کردن فضای سیاسی کشور می‌شود. این موضوعی است که ما باید در داخل به آن توجه کنیم.

رییس مجلس با اشاره به اهمیت ذخایر زیرزمینی در کشور اظهار داشت: این سهم از سرمایه انرژی برای کشور بسیار ارزشمند است و باید از آن به درستی استفاده کرد.

رییس قوه مقننه با تاکید بر لزوم داشتن یک سند راهبردی در مورد انرژی، افزود: ما در قانون برنامه پیش‌بینی کردیم که دولت سند راهبردی انرژی را ارائه کند تا از منابع به درستی استفاده شود؛ چرا که گاهی مصرف زیاد منابع ضرر درازمدتی را به دنبال دارد.

وی افزود: ما همچنین برخی مخازن مشترک با کشورها داریم که باید به سرعت روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم و اکنون به دلیل نبودن این سند راهبردی گاهی این روند کند بوده است.

وی به وجود پتانسیل انرژی تجدید پذیر در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: ما از نظر جغرافیایی می‌توانیم از انرژی‌های بادی و خورشیدی استفاده لازم را داشته باشیم و لازم است در این زمینه سرمایه‌گذاری ویژه صورت گیرد.

رییس مجلس در ادامه برخورداری ایران از سواحل و جزایر طولانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: ۲۵ درصد جمعیت جهان در ۲۵ کیلومتری سواحل زندگی می‌کنند و ۳۹ درصد جمعیت جهان در ۱۰۰ کیلومتری دریاها لذا اگر هدف‌گیری مناسبی داشته باشیم، می‌توانیم از امکان سواحل به خوبی استفاهد کنیم.

وی با اشاره به جمعیت ۸ میلیونی در استان‌های بوشهر، هرمزگان، خوزستان و سیستان و بلوچستان ادامه داد: جمعیت این ۴ استان ۱۱ درصد جمعیت کشور است در حالی که با توجه به وجود منابع انرژی در سواحل باید با سرمایه‌گذاری متوازنی سطح جمعیت را در این بخش رشد دهیم.

لاریجانی دارا بودن جمعیت جوان و نیروی کار جوان را از دیگر مزایای ایران دانست و افزود: در یک قرن گذشته که سابقه صنعت نفت و برق را داشته‌ایم بیشتر رویکرد ما استفاده از تکنولوژی‌های دیگران بوده، در حالی که با وجود این همه نیروی جوان پرتوان باید به صنعت داخلی توجه کنیم و تکیه‌مان به تولید داخل باشد.

لاریجانی همچنین گفت: موجب افتخار بود که شرکت‌های ایرانی در تحریم برخی پروژه‌های مهم در پارس جنوبی را بر عهده گرفتند و جلو رفتند. البته برخی هم توفیق زیادی در این زمینه نداشتند، اما اگر بتوانیم برای نیروهای داخلی تسهیلات فراهم کنیم این استفاده بهینه از نیروهای داخلی خواهد بود.

وی رکود را از معضلات اصلی کشور دانست و گفت: راه خروج از رکود این است که پارادایم ما در گسترش فعالیت‌های تولیدی به سمت تولید داخل برود.

لاریجانی دارا بودن ظرفیت معادن در کشور را از دیگر مزایای ایران عنوان و در ادامه با تاکید بر لزوم خروج از رکود گفت: اگر دولت می‌خواهد کشور از رکود خارج شود باید سلطه شرکت‌های بزرگ نیمه دولتی را خاتمه دهد وگرنه بخش خصوصی جرات ورود به صحنه را پیدا نمی‌کند.

وی در ادامه گفت: آیا در اصل ۴۴ بنا بود شرکت‌های توانیر و نیروگاه‌ها را از وزارت نیرو بگیریم و به وزارت دفاع بدهیم؟ آیا این معنا دارد؟ آیا چون ما به وزارت دفاع بدهکاریم باید به او نیروگاه بدهیم؟ قطعا این با روح اصل ۴۴ سازگار نیست، نامش خصوصی‌سازی نیست و از درونش رقابت بیرون نمی‌آید.

وی با بیان اینکه اگر دولت فعلی می‌خواهد باقیات صالحی به جا بگذارد فعال شدن بخش خصوصی و مردمی شدن اقتصاد را دنبال کند، خاطرنشان کرد: توصیه ما این است که دولت با توجه به مزایای خاص کشور تمهیدی بیندیشد که مردم به صحنه اقتصاد بیایند. البته در وزارت نیرو تشویق‌هایی برای سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی صورت گرفته اما اگر پول آن‌ها را به موقع ندهید چه انگیزه‌ای‌ برایشان می‌ماند.

وی ادامه داد: آن‌ها نمی‌توانند برق را به بقالی بفروشند بلکه باید به وزارت نیرو بفروشند و قدرت تحمل ریسک بزرگ را ندارند و بعد از مدتی به جای سرمایه‌گذاری به سراغ دلالی می‌روند و در این صورت بخش خصوصی رشد نمی‌کند بنابراین لازم است دولت این بیماری‌های اقتصادی را به درستی علاج کند.

رییس قوه مقننه استفاده بهینه از انرژی و رفع تلفات آب و برق را از اولویت‌های کار در بخش انرژی دانست و تصریح کرد: حدود ۲۰ درصد برق تولیدی کشور در شبکه تولید، توزیع و انتقال تلف می‌شود و ما باید تمهیدی برای استفاده بهینه از انرژی بیندیشیم.

وی با تاکید بر لزوم پیش‌بینی زمینه لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در برنامه ششم توسعه اظهار داشت: دولت از نظر منابع نمی‌تواند جایگزین مردم شود. البته این معقول هم نیست که دولت این همه سرمایه‌گذاری کند مخصوصا که سیاست اصلی کوچک و چابک شدن دولت است اما اکنون ۸۰ درصد منابع درآمدی صرف حقوق، مزایا و هزینه‌های اینچنینی می‌شود.

وی گفت: دولت و مجلس برای فعال کردن بخش خصوصی همراه شده و باید فضا برای سرمایه‌گذاران قابل پیش‌بینی باشد.

لاریجانی با اشاره به جنجال‌سازی غربی‌ها در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز گفت: رویکردی که ما دنبال می‌کنیم این است که از انرژی اتمی برای داخل کشور استفاده کنیم. اگر ما روی غنی سازی تاکید می‌کنیم به خاطر بدقولی غربی‌هاست. اگر رفتار آن‌ها در گذشته عاقلانه بود شاید لزومی نداشت ایران به این سمت حرکت کند و اینقدر انرژی بگذارد.

وی افزود: در مورد رآکتور اتمی تهران بنا بود آن‌ها سوختش را به ما بدهند، اما این سوخت را در اختیار ما قرار ندادند و ما مجبور شدیم با روش‌هایی آن را تامین کنیم. الان هم برای ایران مسئله است که اگر ۱۰ نیروگاه اتمی درا یران بسازیم نمی‌توانیم برای سوخت آن پشتیبانی نداشته باشیم پس عقل حکم می‌کند برای سوختش فکری بکنیم. منطق ایران همین است و ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.

رییس مجلس با بیان این‌که انرژی در کشور باعثامنیت پایدار در منطقه می‌شود، گفت: ما نباید از انرژی برای ایجاد تنازعات استفاده کنیم بلکه انرژی می‌تواند عاملی برای ایجاد آرامش باشد. پارادایم امنیت ملی ما نیز استفاده از انرژی برای ایجاد ثبات و امنیت پایدار در منطقه و جهان است و ما به آن پایبندیم و رفتار باثبات در زمینه انرژی را برای منافع ملی خود پسندیده‌تر می‌دانیم تا اینکه از انرژی استفاده تاکتیکی کنیم.

رییس مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به سخنان وزیر صنعت در همایش بین‌المللی انرژی خاطرنشان کرد: زمانی که آقای نعمت‌زاده را برای وزارت صنعت به مجلس معرفی کردند یکی از ایرادهایی که به ایشان می‌گرفتند این بود که ایشان پیرمرد است اما الان معلوم شد که شدت انرژی ایشان برای وزارت کافی است. البته ایشان تجربه کافی در این زمینه را هم دارند.

وی افزود: من شنیده‌ام آقای نعمت‌زاده سبک خاصی از بیان را برای اداره وزارتخانه دارند. به نظر می‌رسد اگر همان سبک را در هیات دولت به کار ببندند کارها ردیف می‌شود.

لاریجانی ایران را کشوری با سابقه طولانی در زمینه انرژی عنوان کرد و گفت: طبیعی است ما باید سمت‌گیری بیشتری در این زمینه داشته باشیم. البته این کار باید با طراحی درستی انجام شود در حالی که مشکلات ما نشان می‌دهد سمت‌گیری‌های مابرای استفاده بهینه از انرژی دقیق نبوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز