خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

سفر ظریف به عراق می‌تواند آثار مثبتی در عرصه دیپلماسی به جای بگذارد

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۲۶۶

گوناگونی دیدارهای ظریف در عراق نشان داد که ایران با مرکزیت نگاه مرجعیت در عراق تلاش در همگرایی و تعامل سازنده با جریان‌های سیاسی موجود در عراق فارغ از گرایش‌های سیاسی و دینی آنها دارد.

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: سفر ظریف به عراق و دیدار وی با کنشگران و فعالان تاثیرگذار گوناگون در این کشور که می‌تواند آثار مثبتی در عرصه دیپلماسی به جای بگذارد.

سید مهدی مطهرنیا درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص سفر سه روزه اخیر محمد جواد ظریف به عراق گفت: سفر آقای ظریف به عراق در بافت موقعیتی ناشی از ملتهب بودن لایه‌های درونی و بیرونی تحرکات سیاسی خاورمیانه از اهمیت جدی برخوردار بود.

وی ادامه داد: در زمانی که داعش از یک سو و از سوی دیگر تحولات فلسطین در دامن خاورمیانه با جراحت‌های بسیاری در عراق و غزه نمود پیدا می‌کرد و ایران در راستای تعامل سازنده خویش با دنیا در روند حل و فصل پرونده هسته‌ای و نگارش توافق جامع نهایی است، سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق و سفر معاون وی به عربستان در راستای ایجاد توازن منطقه‌ای تلقی می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه داعش موجب شد تا زمینه همگرایی در گستره جهانی و کنشگران موجود در خاورمیانه ایجاد شود، اظهار داشت: با توجه به اصطکاک رقابت‌محورانه که میان ایران، عربستان و ترکیه درخاورمیانه وجود دارد، ورود ایران به تعاملات منطقه‌ای و ایجاد یک هم‌طرازی در مسائل مهم بین‌المللی مانند حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران ورود به مسائل منطقه‌ای دیپلماسی ما را در مسیرصحیح‌تری شکل می‌دهد.

مطهرنیا تاکید کرد: می‌توان گفت با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور و محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه، سیاست خارجه ما تخصصی‌تر، واقع‌گرایانه‌تر و معقولانه‌تر تداوم پیدا می‌کند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه فربه شدن پرونده هسته‌ای تعادل و توازن سیاست خارجی ما را با اختلال روبرو می‌کرد، یادآور شد: سفر ظریف در عراق و دیدار وی با کنشگران و فعالان تاثیرگذار گوناگون در این کشور با توجه به تحرکات شدید داعش، تلاشی به موقع و سازنده در ایجاد این تعادل است که می‌تواند آثار مثبتی در عرصه دیپلماسی به جای بگذارد.

وی تاکید کرد: گوناگونی دیدارهای ظریف به عراق نشان داد که ایران با مرکزیت نگاه مرجعیت در عراق تلاش در همگرایی و تعامل سازنده با جریان‌های سیاسی موجود در عراق فارغ از گرایش‌های سیاسی و دینی آنها دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تنوع قومیتی و جغرافیایی ایران خاطرنشان کرد: ایران در جغرافیای ملی خود گستره‌ای از قومیت‌ها را داراست و همواره از فرقه‌گرایی گریزان بوده و این سفر نیز نشان داد که می‌خواهد بازتاب تحرکات سیاست داخلی خود را در سیاست خارجی نیز نشان دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز