خبرگزاری کار ایران

فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایلنا:

عملکرد وزارت امور خارجه در عرصه دیپلماسی مثبت و قابل دفاع است

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۱۹۳

برخی از کسانی که به عملکرد تیم مذاکره‌کننده انتقاد می‌کنند واقعا دلسوز هستند اما برخی دیگر نگاه افراطی دارند که متاسفانه سابقه خوبی از دخالت و نگاه آنها در عرصه سیاست خارجی نداریم و نگاه افراطی این افراد نه تنها به سود ایران نیست بلکه به عرصه کلان نظام و دستگاه دیپلماسی نیز آسیب می‌زند.

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: عملکرد ظریف و وزارت امور خارجه در عرصه دیپلماسی مثبت و قابل دفاع است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص ارزیابی‌اش از عملکرد یکساله وزارت امور خارجه دولت یازدهم گفت: آقای ظریف در شرایطی وزارت امور خارجه را برعهده گرفت که ما با دو مشکل فضای روانی و موانع عملی که می‌توان از آنها به عنوان تحریم‌ها یاد کرد، روبه‌رو بود.

وی با اشاره به فضای روانی ایجاد شده علیه ایران اظهار داشت: آقای ظریف در گام برای رفع و حل فضای روانی علیه ایران تلاش کرد و تا آنجا که به وزارت امور خارجه مربوط بوده است، با موضع‌گیری مثبت توانسته آن جو را بشکند و یک فضای روانی مثبتی برای ایران شکل بگیرد ولی در حل موانع عملی هنوز کارهای بسیاری باقی مانده است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با اشاره به عملکرد وزارت امور خارجه در پرونده هسته‌ای ایران بیان کرد: در موضوع هسته‌ای مسئولیت این پرونده با شورای عالی امنیت ملی است و وزارت خارجه مسئولیت اجرایی را برعهده دارد و این نهاد توانسته بهتر، تخصصی‌تر و فنی‌تر عمل کند.

فلاحت‌پیشه تاکید کرد: به طور کلی می‌توان عملکرد آقای ظریف و تیم مذاکره‌کننده را مثبت و قابل دفاع دانست.

عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس هشتم شورای اسلامی در خصوص اینکه ارزیابی‌تان از هجمه‌های که به وزارت امور خارجه در قبال عملکردش در وزارت امور خارجه می‌شود، چیست؟ خاطرنشان کرد: برخی از کسانی که انتقاد می‌کنند واقعا دلسوز هستند اما برخی دیگر نگاه افراطی دارند که متاسفانه سابقه خوبی از دخالت و نگاه آنها در عرصه سیاست خارجی نداریم.

وی با تاکید بر اینکه افراطیون در اقلیت هستند، یادآور شد: نگاه افراطی این افراد نه تنها به سود ایران نیست بلکه به عرصه کلان نظام و دستگاه دیپلماسی نیز آسیب می‌زند.

این استاد دانشگاه در خصوص عملکرد وزارت امور خارجه در عرصه منطقه‌ای تصریح کرد: انتظارات بیشتری از دستگاه دیپلماسی در خصوص مسائل منطقه‌ای وجود دارد و انتظار می‌رفت وزارت خارجه در این رابطه عملکرد بهتری داشته باشد.

فلاحت‌پیشه افزود: وزارت خارجه از طیف گسترده‌ای از کارشناسان برخوردار است و نباید آنها معطل پرونده هسته‌ای باشند. باید از ظرفیت سفرا هم استفاده کرد که به طور مثال می‌توان به عملکرد سفیر ایران در روسیه اشاره کرد که عملکردی خوبی داشته و وزارت خارجه باید از خلاقیت و ابتکار سفرا بیشتر استفاده کند.

نماینده مجلس هشتم در ادامه در پاسخ به این سوال که مهمترین چالش پیشروی وزارت امور خارجه را چه می‌دانید؟ ابراز داشت: عدم پایبندی امریکا به تعهدات بزرگترین چالش وزارت امور خارجه در رسیدن به توافقات است چراکه برخلاف تیم مذاکره‌کننده ایرانی که به دنبال حسن نیت و حل پرونده هسته‌ای است، آمریکا فاقد حسن نیت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز