خبرگزاری کار ایران

فواد صادقی در گفتگو با ایلنا:

صداو‌سیما همیشه راه را غلط رفته / اگر سیاست این رسانه‌ جواب می‌داد؛ روحانی رئیس‌‌جمهور نبود

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۸۵۲

بعداز اتفاقات سال ۸۸ بسیاری از نیروهای توانمند در رسانه ملی یا کناره‌گیری کردند یا برکنار شدند و به حاشیه رفتند و جای آن‌ها را چند مجری فاقد تفکر سیاسی و نورچشمی که سرنخ ارتباط در دست‌شان است و در دولت احمدی‌نژاد سمت‌هایی داشتند؛ پرکرده‌اند.

صدا‌وسیما از موفقیت‌های دولت روحانی هم سخن نمی‌گوید درحالیکه همین رسانه در دوره‌ی قبل؛ اخباری به کذب در تبلیغ از دولت پخش می‌کرد. دلیل این جهت‌گیری از نظر من برمی‌گردد به رئیس و تیم گرداننده‌ی صدا‌وسیما.

فواد صادقی(فعال رسانه‌ای) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ در رابطه با موضع رسانه‌ی ملی نسبت به دولت یازدهم گفت: برای مقایسه‌ی موضع صدا‌وسیما با دولت‌های گذشته براساس کلی‌گویی نمی‌توان قضاوت کرد و باید به‌صورت دقیق محاسبه و مقایسه شود. اگر بخواهیم موضع رسانه‌ی ملی را در سال نخست دولت روحانی با سال نخست دولت احمدی‌نژاد مقایسه کنیم، نتیجه می‌گیریم جهت‌گیری محتوایی صدا و سیما در دوره‌ی قبل؛ براساس آمار و گزارش‌های رسمی در تبلیغ دولت احمدی‌نژاد بود. اساساً اخباری کذب و آماری دروغ و مطالبی غلط برای تبلیغ دولت احمدی‌نژاد در آن سال‌ها از رسانه ملی پخش می‌شد که در تمام دوره‌ها بی‌سابقه بوده است.

وی ادامه داد: متأسفانه شاهدیم در یک سال گذشته صدا‌وسیما از موفقیت‌های دولت روحانی سخن نمی‌گوید. دلیل این جهت‌گیری برمی‌گردد به رئیس و تیم گرداننده‌ی صدا‌وسیما. البته در صدا و سیما براساس اجبار برخی برنامه‌ها و سخنرانی‌های تخصصی را پخش می‌کنند اما از مذاکرات مهمی‌ چون مذاکرات هسته‌ای در صدا‌وسیما خبری نیست. حتی همین شیوه تریبونی که صداوسیما در اختیار دولت قرار می‌دهد؛ ناجوانمردانه است.

صادقی افزود: گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد بیش از ۵۰درصد مردم مخاطب ماهواره‌ هستند. صداو‌سیما همیشه راه غلطی پیدا کرده و باوجود این جهت‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها؛ مخاطبانش ریزش کرده و به سمت ماهواره‌ها و رسانه‌های دیگر سوق پیدا کرده‌اند. می‌بینیم که در این زمینه هم رسانه ملی موفق نبوده. این سیاست غلط اگر قرار بود جواب بدهد شخصی که موردنظر این‌ها بود الان رئیس‌جمهور بود نه روحانی.

او با بیان اینکه نقد؛ بهترین هدیه برای هر دولتی است، گفت: نقد منصفانه کمک بزرگی به دولت است چراکه هر دولتی کم و کاستی‌هایی دارد که بسیاری از این‌ها با نقد تصحیح می‌شود. اگر نقد صحیح و منصفانه باشد؛ همه از آن استقبال می‌کنند اما کاری که صداو‌سیما می‌کند؛ نقد نیست، فرافکنی است. در حوزه‌ی اقتصادی به عنوان نقد وارد می‌شوند و اخباری کذب را منتشر می‌کنند. مدام حرف از گرانی، بیکاری، تورم و وضعیت معیشتی می‌زنند و این درحالی است که هیچ حرفی از هزار میلیاردی که از دولت قبلی تا امروز هنوز تکلیفش روشن نیست؛ نمی‌زنند.

صادقی اظهار داشت: همه می‌دانیم مشکلات اقتصادی یک شبه به وجود نیامده‌اند که یک شبه حل شوند. صداو سیما وارد مسیر مخدوش کردن وقایع می‌شود. از رسانه ملی که باید در خدمت یک جامعه باشد و اطلاع‌رسانی صحیح و صادقانه کند، استفاده‌ی سیاسی می‌کنند. متأسفانه بعد از اتفاقات سال ۸۸ بسیاری از نیروهای توانمند در رسانه ملی یا کناره‌گیری کردند یا برکنار شدند و به حاشیه رفتند و جای آن‌ها را چند مجری فاقد تفکر سیاسی و نورچشمی که سرنخ ارتباط در دست‌شان است و در دولت احمدی‌نژاد سمت‌هایی داشتند و بعداز برکناری وی به صدا و سیما بازگشتند، پرکرده‌اند.

او ادامه داد: بخش عمده صدا‌وسیما توسط گروهک‌ سیاسی اداره می‌شود. نمی‌گویم گروه سیاسی زیرا این‌ها بسیار کوچکتر از این هستند که با نام گروه سیاسی ازشان یاد شود. گروهکی فاقد هرگونه تفکر سیاسی. اعمال این گروهک از تخریب ناجوانمردانه دولت گرفته تا کارهای دیگر، آنقدر سطحی است که نتیجه عکس داده است.

صادقی در پاسخ به این سوال که آیا دولت می‌تواند یک شبکه‌ خصوصی برای بیان موفقیت‌ها و مقابله با تخریب صدا و سیما داشته باشد؛ گفت: از نظر قانون اساسی رسانه ملی نباید بر ضددولت برنامه‌ریزی یا برنامه‌سازی کند. اما متأسفانه این اتفاق افتاده و صداوسیما عملاً در تخریب دولت تلاش می‌کند. بحثشکستن انحصار در رادیو و تلویزیون و تأثیر تلویزیون‌های غیردولتی در مذاکراتی که صورت گرفته؛ مطرح شده. در این مذاکرات مباحثی را مطرح کردند که نیازمند شکستن انحصار هستیم. طرح تأسیس رادیو و تلویزیون غیردولتی مطرح شده و. به مجلس رفته و پذیرفته شد اما در شورای نگهبان طرح رد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز