خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا اعلام شد:

شهرداری از املاک فرهنگی؛ مالیات تجاری می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۸۰۲

باوجود آنکه کاربری سینما‌ها فرهنگی است اما شهرداری مالیات بر ارزش افزوده‌ را براساس یک ملک تجاری محاسبه و دریافت می‌کند.

محمدقاصد اشرفی(رئیس انجمن سینماداران) معتقد است: دولت یازدهم تلاش‌های خوبی برای حل مشکل سالن‌های سینما انجام داده اما مشکلات آنقدر زیاد است که باید دیگر بخش‌ها همچون شهرداری وارد عمل شوند.

اشرفی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به اینکه برای حل مشکل سالن‌های سینمایی نیاز به حرکت‌های بنیادی است، گفت: دیجیتال شدن سینما‌ها یکی از این حرکت‌های بنیادین است که کمک زیادی کرده زیرا با سیستم کپی ۳۵ میلمتری مشکلات زیادی در زمان نمایش فیلم‌ها وجود داشت.

وی ادامه داد: با سیستم کپی ۳۵ میلیمتری، تهیه‌کنندگان سینما علاقه‌ای نداشتند فیلم‌های خود را در قالب فیلم‌های ۳۵ میلیمتری به شهرستان‌ها بفرستند و اگر فیلمی به شهرستان‌ها فرستاده می‌شد؛ آنقدر دیر بدست سینماداران می‌رسید که سی دی آن زود‌تر در دست مردم بود.

وی ادامه داد: امروز این مشکل حل شده و درنهایت به فروش و اقتصاد سینما کمک خوبی شده. امروز در دور‌ترین شهر هم فیلم‌های روز می‌توانند به موقع نمایش داده شوند هرچند نگهداری سیستم دیجیتال و تعویض قطعات آن برای سینماداران بسیار گران تمام می‌شود.

رئیس انجمن سینماداران با اشاره به مشکلاتی همچون هزینه آب برق و گاز و انرژی و مالیات‌های زیادی که سینماداران باید پرداخت کنند و نیز بحثمالیات بر ارزش افزوده‎؛ گفت: اینگونه مشکلات از دولت نهم و دهم به سالن‌های سینما تحمیل شده است اما هیچکدام حل نشد. مثلا قرار بود در دولت قبل ۵۰۰ میلیون تومان به سینمادار‌ها برای جبران افزایش هزینه‌های آب و برق و گاز اختصاص پیدا کند اما فقط ۱۰۰ میلیون تومان از این مبلغ داده شد و مابقی هنوز پرداخت نشده است.

رئیس انجمن سینماداران با اشاره به اینکه سالن‌های سینمایی درحال ضرردهی هستند؛ افزود: از زمان روی کار آمدن دولت جدید؛ سازمان سینمایی بدنبال حل مشکلات سینماگران و ایجاد آرامش در سینماست و کارهایی هم که صورت گرفته مانند بازگشایی خانه سینما با همین هدف بوده اما در زمینه سالن‌های سینمایی باید کارهای بیشتری صورت بگیرد.

اشرفی با اشاره به سیاست‌های غلط دولت قبل در حوزه سینما و سینماداری افزود: عملکرد دولت نهم و دهم در سینما اصلا قابل قبول نبود و به شدت سینماگران به آن انتقاد داشتند. دولت قبلی بیشترین نگاه را به تولید فیلم داشت و به سالن‌های سینما هیچ توجهی نداشت. دولت یازدهم اما تلاش دارد که بین وضعیت تولید و سالن‌سازی تعادل ایجاد کند.

وی افزود: حمایت از ساخت پردیس‌هایی مانند کوروش؛ امیدی در دل سرمایه‌گذاران در سینما بوجود آورد که در سالن‌سازی وارد عمل شده و سرمایه‌گذاری کنند. امیدواریم این امید به ناامیدی تبدیل نشود و سرمایه‌گذاری در سینما بیشتر شود.

اشرفی؛ اجرای طرح سینماکارت را بسیار مهم دانست و افزود: اگر وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها از اجرای طرح سینماکارت حمایت کنند؛ کمک خوبی هم به فیلم و هم به سینماداران می‌شود هرچند این کار در درازمدت جواب می‌دهد و اثرگذاری عمیق آن و کمک سینماداران قطعا در درازمدت خواهد بود.

وی با اشاره به جلساتی که انجمن سینماداران با ایوبی انجام داده؛ گفت: جلسات زیادی با آقای ایوبی داشتم که حذف عوارض شهرداری و مالیات بر ارزش افزوده یکی از خواسته‌‌های اساسی ما بود و قرار شد در هیات دولت قدم‌های مهمی برای حل این مشکل برداشته شود.

اشرفی؛ تجاری نبودن سالن‌های سینمایی را از مشکلات اصلی دانست و افزود: تا سال ۶۹ سالن‌های سینمایی؛ تجاری محسوب می‌شدند اما بعداز سال ۶۹ وزارت ارشاد حکم داد که سالن‌های سینمایی کاربری فرهنگی دارند و همین کار بخشی از سرمایه سینمادارن را نابود کرد زیرا رزش ساختمان و ملک تجاری بسیار بیشتر از یک ملک فرهنگی است و خواسته ما این است که حداقل زمانی که یک سالن سینمایی تغییر کاربری داد؛ تجاری محسوب شود یا حداقل ۵۰ درصد از محل موجود را تجاری حساب کنند.

وی ادامه داد: باوجود آنکه کاربری سینما‌ها فرهنگی است اما شهرداری مالیات بر ارزش افزوده‌ را براساس یک ملک تجاری محاسبه و دریافت می‌کند.

اشرفی با اشاره به اینکه سالن‌های سینمایی خصوصی هستند اما نیازمند حمایت دولت هستند و این وضعیت اصلا پسندیده نیست؛ افزود: دولت باید به تدریج کاری کند که سینما‌ها محتاج دولت نباشند و بتوانند خودشان را اداره کنند. دولت باید کمک‌هایش را ابتدا از تولید به سینما‌ها ببرد و بعداز سینما‌ها نیز آنها را حذف کرده یا به حداقل برساند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز