خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

افکار منحطی وجود دارند که نمی‌توانند بفهمند آزادی در دانشگاه یعنی چه

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۶۴۴

افکار منحطی وجود دارند که نمی‌توانند بفهمند آزادی در دانشگاه یعنی چه، درک نمی‌کنند که در فضای خفه و بسته و فقط با القا نمی‌توان دانشگاه را تقویت کرد.

رئیس هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید اجازه بدهیم که صداهای مختلف شنیده شود و از میان تفکرات مختلف دست به انتخاب بزنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی در نخستین جشنواره علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه آزاد بر اساس یک تشخیص و پیش‌بینی که خداوند توفیق داد، به مغز ما مانند یک جرقه خطور کرد و آن جرقه امروز به یک آذرخش وسیعی تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: به یاد دارم در زمانی که هنوز دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس نشده بود، بخش اعظم داوطلبانی که در کنکور شرکت می‌کردند موفق به ورود به دانشگاه نمی‌شدند و این باعثافسردگی و سرخوردگی آنها و خانواده‌هایشان می‌شد و این بخش تبدیل به دیپلم بیکار می‌شدند و این برای کسی که بفهمد، جوانان چه حق و حقوق و استعدادهایی دارند، دلخراش بود.

این عضو مجلس خبرگان با یادآوری شرایط سخت کشور در اول انقلاب و تاثیرات جنگ و تعطیلی دانشگاه‌ها افزود: در آن زمان که آقای جاسبی نیز با من همراه بودند، فکر کردیم بدون آمدن بخش غیردولتی و تنها با اتکا به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی دولتی محال است، کشور بتواند یک حرکت عظیم آموزشی و پژوهشی متناسب با استعدادهای کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه اساس کار ما توجه به نیاز بوده است، تصریح کرد: در آن شرایط سخت اوایل انقلاب نمی‌شد، جوانان را فراموش کرد و آینده آنها را در نظر نگرفت. و ما فکر کردیم که باید دانش‌مان را به اقیانوس بی‌پایان مردم وصل کنیم لذا من به خدمت امام راحل رفتم و به ایشان عرض کردم که محاسبات من این است و ایشان نیز علاقه‌مند بودند و بهتر از ما مسائل را درک می‌کردند، چرا که ایشان از لحاظ مختلف، شخصیت ممتاز در عصر ما به شمار می‌آمدند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: زمانی که من تفکر تاسیس دانشگاه آزاد را به امام القا کردم، ایشان به خوبی استقبال کردند و گفتند که این کار بسیار خوبی است و آیا می‌توانید امکاناتش را فراهم کنید؟ من در پاسخ به ایشان گفتم فعلا از دانشمندانی که حضور دارند، مراکز، دانشگاه‌ها و مدارسی که خالی هستند و همچنین از فضای حسینیه‌ها می‌توان استفاده و کار را شروع کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: من به شخصه می‌دیدم کسانی که فرزندان‌شان موفق نمی‌شدند وارد دانشگاه شوند، حاضر بودند زندگی‌شان را بفروشند و فرزندشان را به دانشگاه بفرستند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر حمایت‌های امام راحل نبود کسانی که می‌خواستند همه چیز کشور دولتی باشد، اجازه چنین کاری را نمی‌دادند، یادآور شد: حمایت امام، زبان مخالفین را بست چرا که ما در آن زمان حتی با بسیاری از چهره‌های فرهنگی نیز مشکل داشتیم و آنها فکر می‌کردند که دانشگاه آزاد یک مکان لوکسی است اما به هر حال موفق شدیم این مراحل را بگذرانیم و تا الان این مسیر را طی کرده‌ایم.

وی گفت: اکنون شرایطی فراهم شده که هر کس در هر شرایطی می‌تواند با هزینه خودش تحصیل کند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه ایرانی‌ها در علم پزشکی سابقه بسیار افتخارآمیزی دارند، تصریح کرد: وقتی از تفکر صحبت می‌شود، منظور تنها اندیشیدین نیست بلکه تفکر شامل تحقیق و پژوهش است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در قرآن آیه ‌ای داریم که واقعا اعجاز تفکر را نشان می‌دهد که درآن آیه به کسانی که عمیق فکر می‌کنند و از بین افکار مختلف بهترین فکر را انتخاب می‌کنند، بشارت داده شده است. لذا در این آیه هم آزادی بیان و هم آزادی عقیده و هم آزادی افکار و عمل است که بر این اساس انسان باید در پذیرش افکار آزاد باشد و ما باید اجازه بدهیم که صداهای مختلف شنیده شود و از میان تفکرات مختلف دست به انتخاب بزنیم.

وی با تاکید بر اینکه قران بعداز آفرینش انسان از دین، علم و قلم صحبت می‌کند، گفت: هدف آفرینش انسان، تربیت انسان عالم و مومن است؛ انسانی که با علمش به حق دیگران تجاوز نمی‌کند و این هدف کل قرآن و دین است. اما متاسفانه ما از این دور شده ایم و به خاطر تفسیرهای سطحی بعضی از صوفی نمایان و گاهی هم انسان‌های تک بعدی از علوم مهم دنیا عقب مانده‌ایم.

وی تصریح کرد: ما اگر دولت اسلامی هستیم، باید حتما نیاز تحصیل جامعه را فراهم کنیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه امروز دانشگاه های مهم دنیا اکثرا غیر دولتی هستند، افزود: اما ما از این نعمت در اوایل انقلاب محروم بودیم اما با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی توانستیم دانش خود را به اقیانوس عظیم مردم پیوند دهیم.

این عضو مجلس خبرگان در ادامه یادآور شد: در آن مقطع برای ما مهم بود که بتوانیم در مقطع کارشناسی دانشجو بگیریم اما امروز دانشگاه‌ها در این مقطع اشباع شده‌اند و ما حتی با افزایش ظرفیت نیز در مقطع کارشناسی رو به رو هستیم و ضروری است که به مقاطع بالاتر برویم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سخنانی دیگر با اشاره به سوابق رئیس کنونی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: آقای میرزاده کسی بودند که اولین مرکز تحقیقات پلیمر را راه‌اندازی کردند اما در دولت گذشته با او جور دیگری برخورد شد.

وی ادامه داد: اولین اقدام آقای میرزاده و همکاران ایشان این بود که بیایند، حرکت وسیعی برای مقطع کارشناسی و ارشد ارائه بدهند.

وی همچنین در واکنش به استیضاح دکتر فرجی دانا و با بیان اینکه جای او در این جلسه خالی است، گفت: البته آقای فرجی دانا با همان روحیه به فعالیت خود ادامه می‌دهند و ما از آن استفاده خواهیم کرد. اما افکار منحطی وجود دارد که نمی‌توانند بفهمند آزادی در دانشگاه یعنی چه، درک نمی‌کنند که در فضای خفه و بسته و فقط با القا نمی‌توان دانشگاه را تقویت کرد. مگر می‌شود از دانشگاه بسته دانشمندان ناب بیرون بیایند؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه ما می خواهیم این راه را باز کنیم، از راه اندازی سه هزار رشته دانشگاهی در دانشگاه آزاد خبر داد و افزود: از آنجایی که بخش پزشکی یک مقدار پرهزینه است ما در این بخش با مشکلاتی رو به رو بوده‌ایم اما خوشبختانه این مشکلات در حال مرتفع شدن است.

رئیس مجلس تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: آقایان لاریجانی و طباطبایی گام‌هایی را در خصوص بخش پزشکی برداشته اند ولی به طور معمول هزینه‌ها به این آسانی تامین نمی‌شود لذا ما تعهد کردیم که این هزینه‌ها را تامین می‌کنیم و امیدواریم درتامین هزینه‌ها مشکلی برای آنها پیش نیاید و با خیال راحت به کارشان ادامه دهند.

وی تاکید کرد: ما از لحاظ نیروی انسانی و هیات علمی قطعا به بزرگان باتجربه نامداری که باعثاعتبار ما می‌شوند، احتیاج داریم که خوشبختانه اکنون در ارتباطات خارجی راه باز شده و امیدواریم که این ارتباطات توسعه پیدا کند و زمینه برای تحقق آن هدفی که از روز اول به دنبال آن بودیم، پیدا شده باشد.

این عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید دانش‌محور باشند و ما باید کارهای دانش بنیان را توسعه دهیم، افزود: دیگر در دانشگاه آزاد توسعه کمی نخواهیم داشت بلکه بیشتر در صدد توسعه کیفی دانشگاه هستیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بتواند نیازهای علمی و خدمات کشور را کنار دانشگاه دولتی تامین کند و در جایی که دانشگاه دولتی نمی‌تواند وارد عمل شود، دانشگاه آزاد بتواند نیازهای جامعه را تامین کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز