خبرگزاری کار ایران

روحانی در جمع مدیران صنایع هوایی:

برای مبارزه با افراط و خشونت اقدام عملی چندانی نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۰۳۷

مگر می‌شود از ثبات منطقه سخن گفت و از ایران حرف نزد، مگر می‌توان از حرکات خودجوش مردم‌سالار در منطقه حرف زد و از ایران چیزی نگفت. ایران جایگاه عظیم خود را دارد و بار سنگینی را به دوش می‌کشد، آنچه ملتی را عزیز در دنیا و سعادتمند در آخرت می‌کند فداکاری است و ملتی فداکار است که جان و مالش را برای سربلندی کشور و ملتش می‌دهد.

رئیس جمهور گفت: متاسفانه در مقام عمل برای مبارزه با افراط و خشونت هنوز کار چندانی نشده است. مخصوصا در منطقه حساس ما بسیاری از کشورها درگیر افراط و تروریست هستند. رفاه، امنیت، جان، ‌ناموس، ‌زندگی و فرزندان و خانه و کاشانه‌شان در برابر تیغ تروریست بی‌رحم قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در جمع مدیران صنایع هوایی کشور گفت: درود و سلام ما بر امامی که راه ایستادگی و مقاومت را به ما آموخت و سلام بر همه شهیدانی که استقلال، ‌عظمت و عزت را برای ما به ارمغان آوردند. سلام بر شهیدان صنعت دفاعی و وزارت دفاع وآنها که برای پشتیبانی نیروهای مسلح تلاش کرده و می‌کنند.
وی افزود: شرایط ایران ما و منطقه و جهان امروز راه روشنی را به ما دیکته می‌کند؛ اولا اینکه ایران جغرافیای سیاسی و ژئوپلتیک خاص خود را دارد و در قلب منطقه و حتی قلب جهان است. بنابراین دارای ویژگی‌های خاص فرهنگی و جغرافیایی است.
رئیس جمهور با تاکید بر این که در یک منطقه بسیار حساس و پیچیده تلاش‌های ایران عزیز ما به ثمر نشسته که این برای بسیاری از قدرت‌های بزرگ ما خوشایند نیست. اوج این انقلاب برای مستکبران جهانی و سلطه‌گران صدای ناموزونی است آنها فکر نمی کردند که در شرایطی که شرق می گفت دوره دین سرآمده و غرب معتقد بود دین ارتجاع است با انگیزه های دینی ملت بزرگی به پاخیزد.
وی افزود: درگذشته کسی فکر نمی‌کرد که جنگی به نام جنگ آب روی زمین رخ بدهد و از آنچه سهل بود به عنوان آب خوردن یاد می‌شد. آن زمان هم آب و هم خوردنش سهل بوداما امروز هر دو مشکل شده است و در بسیاری از کشورها معضل آب نه تنها در بخش کشاورزی و صنعت که حتی برای آشامیدن نیز با مشکلاتی مواجه شده و به صراحت اعلام می‌کنند که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد جنگ آب خواهیم بود.
روحانی با اشاره به اینکه دنیای امروز علیرغم امکانات رفاهی مختلف با مشکلاتی مواجه می‌شود که پیش از این تصور آن را نمی‌کرد، گفت: هر چه زمان می‌گذرد از منابع انرژی کاسته می‌شود و این مسئله در آینده به عنوان یک معضل روبروی انسان‌ها قرار می‌گیرد. بخش انرژی فسیلی صادر شده در دنیا روز به روز درحال کاسته شدن است و ممکن است روزی این انرژی تنها به منطقه خلیج فارس تبدیل شود.
وی افزود: کشورهایی مانند ایران، ‌عراق و عربستان ابر نفت‌هایی هستند که در آینده صدور انرژی فسیلی به این کشورها محدود خواهد شد و هر منبعی که بشر نیاز داشته باشد در آینده می‌تواند عاملی برای نزاع و درگیری باشد.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه خشونت و افراطی‌گری مشکل دیگری است که به عنوان بلایی خانمان‌سوز امنیت و آرامش بسیاری از کشورها را بر هم زده است، گفت: حتی بنیانگذاران خشونت و افراط نگران آینده خودشان هستند. جمهوری اسلامی از آغاز دولت یازدهم با صدای بلند گفت که خشونت و افراط معضل جهانی است که همه باید دست به دست هم بدهیم و مقابل آن بایستیم. این ندا در دنیا با استقبال مواجه شد و چند ماه نگذشت که طرح مبارزه با خشونت در سازمان بین‌الملل به اتفاق آراء تصویب شد و حتی کشورهایی که دشمن خونی جمهوری اسلامی بودند هم جرات نکردند برابر شعار زیبای مردم‌پسند و جهان‌پسندی مثل مبارزه با خشونت بایستند.
وی ادامه داد: متاسفانه در مقام عمل برای مبارزه با افراط و خشونت هنوز کار چندانی نشده است. مخصوصا در منطقه حساس ما بسیاری از کشورها درگیر افراط و تروریست هستند. رفاه، امنیت، جان، ‌ناموس، ‌زندگی و فرزندان و خانه و کاشانه‌شان در برابر تیغ تروریست بی‌رحم قرار گرفته است.
روحانی با بیان اینکه امروز شرایط عجیبی روبروی ما خودنمایی می‌کند، گفت: منطقه ما در چهار سال اخیر جنگ‌ها و افراط‌های بسیاری را در عراق و سوریه، ‌افغانستان و پاکستان، یمن، لیبی و مصر تجربه کرده است و بسیاری در این رابطه سرگردان و آواره شده‌اند. در حالیکه کشورهای صنعتی و پیشرفته در حال حرکت رو به جلو هستند، جهان اسلام در منطقه در آتش نفاق و اختلاف می‌سوزد. شرایط دنیای امروز و منطقه روز به روز با مشکلات جدی‌تری روبرو می‌شود.
رئیس جمهور تاکید کرد: مگر می‌شود از ثبات منطقه سخن گفت و از ایران حرف نزد، مگر می‌توان از حرکات خودجوش مردم‌سالار در منطقه حرف زد و از ایران چیزی نگفت. ایران جایگاه عظیم خود را دارد و بار سنگینی را به دوش می‌کشد، آنچه ملتی را عزیز در دنیا و سعادتمند در آخرت می‌کند فداکاری است و ملتی فداکار است که جان و مالش را برای سربلندی کشور و ملتش می‌دهد.

رئیس جمهور در ادامه گفت: گسترش صنعت دفاعی ایران مختص امروز نیست ما در مقابل متجاوز و ظلم می‌ایستیم.
روحانی افزود: در سال‌هایی که شهرهای ما توسط دشمن گلوله باران می‌شد، امام اجازه ندادند به آنها پاسخ دهیم و در پیگیری‌های مکرر ما می‌گفتیم این موضوع برای پیشگیری لازم است، ایشان گفتند برای این کار ۴۸ ساعت قبل به شهرها اطلاع دهید.
روحانی اضافه کرد: دکترین دفاعی ما بر مبنای دفاع است و ما بنایی بر تجاوز با هیچ سلاحی و با هیچ کشوری نداریم و اینکه چگونه بتوانیم جایی را تصرف کنیم در این دکترین نظامی وجود ندارد.
وی اضافه کرد: صنعت دفاعی ما بر چگونه دفاع کردن است و اینکه دشمن را چگونه از تجاوز بازداریم و ما استراتژی بازدارندگی دفاعی را موثر می‌دانیم.
وی ادامه داد: کشورهایی هستند که با ناوهای هواپیما‌بر، هواپیماها و موشک‌های خود در دریاها در جهت تجاوز و سلطه حرکت می‌کنند. اما ما نمی‌خواهیم مثل دیگران غارت کنیم و اصل دفاعی ما بر غیرت است بنابراین صنعت دفاعی، آموزش نظامی و سرمایه‌گذاری ما بر دفاع و بازدارندگی قرار دارد.
روحانی گفت: ما اگر موشک زمین به زمین می‌سازیم و با دقت آن را دنبال می‌کنیم، دقت آن اهمیت دارد، دقت را در این موضوع بحثی اخلاقی می‌دانیم که بی‌گناهی بدون مسئولیت کشته نشود. هر جا صدق، ‌عدالت و دقت باشد، این موضوع رخ نمی‌دهد.
وی اضافه کرد: خیلی‌ها از موشک زمین به زمین می‌گویند و از دقت آن صحبت می‌کنند ولی تنها کسی که به خوبی از این موضوع صحبت می‌کرد و رویکرد اخلاقی در صحبت آن وجود داشت شهید تهرانی‌مقدم بود. چون این دقت بسیار مهم است و در آن فقط بحثغرور نیست، بلکه همانطور که گفتم بحثاخلاق مطرح است که می‌توان گفت، این دقت در سلاح حتی بحثعلمی هم نیست بلکه همان اخلاق است.
وی اضافه کرد: در برد سلاح هم همین‌طور، این اهمیت مطرح است و نباید از مسئولیت این قضیه دور باشیم. در زمان جنگ برد موشک برای ما بسیار پراهمیت بود. بسیار تلاش کردیم تا بتوانیم هواپیمای دشمن را در برد ۷۰ هزار پا بزنیم.
رئیس جمهور اضافه کرد: ما دراین سال‌ها کارهای بزرگی انجام داده‌ایم و تلاش های بسیاری در صنعت دفاعی صورت گرفته است که قابل تقدیر است. از جمله در ضدزره، موشک‌های هوا به هوا و موشک های زمین به زمین.
وی گفت: در زمان جنگ وقتی موشک‌های فونیکس تمام شد، ما دراین فکر بودیم که دیگر نمی‌توانیم از هواپیماهای خود استفاده کنیم. ولی با تلاش توانستیم موشک‌های جدیدی را جایگزین کنیم که این موضوع بسیار لذت بخش و نشاط آفرین بود که این نوع لذت با لذت غذا و نان و آب قابل مقایسه نیست، بلکه لذتی معنوی است.
وی در مورد نمایشگاه‌های وزارت دفاع گفت: این موضوعات نشان از کارهای بسیار بزرگی دارد که با تلاش بسیار وزیر دفاع دنبال می‌شود و آشنایی من با وی به سال‌های زمان جنگ بازمی‌گردد.
وی گفت: الان این موضوع مطرح است که چرا ما این صنعت را صنعتی مهم می‌دانیم و در مسیر آن گام بر می‌داریم؛ چون ما بازدارندگی را عامل نبود جنگ و شروع جنگ می‌دانیم. ما در این مسیر تلاش می‌کنیم تا جنگ نشود و هوس تجاوز به ذهن دشمن نرسد. بنابراین هدف ما گسترش بازدارندگی است. ولی این به معنای آن نیست که اگر دشمن به ما حمله کند، از آن استفاده نمی‌کنیم ما آن را حق و حتی معیار شریعت می‌دانیم.
وی گفت: باید این نکته را تاکید کنم که قدرت دفاعی ما هرگز برای تجاوز به هیچ کشوری طراحی نشده است. همسایگان ما باید بدانند این قدرت دفاعی تنها برای امنیت خودمان نیست، بلکه برای ایجاد امنیت در کل منطقه است. چون ما اعتقاد داریم امنیت و رفاه ما به امنیت منطقه و رفاه منطقه متصل است.
وی افزود: دراین جهت اگر عراق و افغانستان ناامن شود، ما نگران ناامنی مرزهای خودمان هستیم. بنابراین توسعه امنیت در صورتی امکان‌پذیر است که ایران به مناطق پیرامونی خودش توجه داشته باشد.
روحانی با بیان اینکه قدرت ما علیه همسایگان ما، کشورهای اسلامی و جهان نخواهد بود، گفت: ما مخالف حضور بیگانگان در منطقه هستیم و بارها گفته‌ایم که خودمان می‌توانیم امنیت را تامین کنیم.
وی درباره رقابت‌های تسلیحاتی گفت: ما به دنبال رقابت تسلیحاتی نیز نیستیم و توجه بیشتر به این بعد را باعثکاهش توجه به مسئله توسعه اقتصادی می‌دانیم. اما هر آنچه که برای دفاع لازم بدانیم، ایجاد می‌کنیم.
رئیس جمهور گفت: ما به دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و نخواهیم بود و آن را مخالف اصول انسانی و براساس فتوای مقام معظم رهبری حرام می‌دانیم. و این حق را قانونی می‌دانیم که جهان باید از سلاح کشتار جمعی عاری شود و معاهده NPT به طور کامل اجرا شود. نه تنها به بخشی از آن مورد توجه و بخش دیگر مغفول بماند.
وی گفت: ما تاکید داریم خلیج فارس و منطقه خاورمیانه باید از این سلاح عاری شود.
روحانی گفت: همانطور که در این نمایشگاه دیدیم صنعت دفاعی باید بتواند با صنعت کشور هماهنگ باشد، صنعت دفاعی در مسائلی که نیاز به انحصار نیست به بخش خصوصی و بخش‌های دیگر واگذار شود و در آنجایی که انحصار وجود دارد با نظارت و دقت بسیار باید کارها انجام گیرد.
وی تاکید کرد: یکی از مسائلی که جلوی آن باید گرفته شود، موازی کاری است؛ زیرا منابع ما محدود است و ما باید با اولویت‌بندی به دنبال اولویت‌های اولیه خود باشیم.
رئیس جمهور اضافه کرد: سرمایه گذاری‌های بسیاری انجام شد تا ما خودکفا شویم، ولی باید به این موضوع توجه داشته باشیم که قدم به قدم حرکت کنیم. این موضوع به معنی کاهش قدرت صنعت دفاعی نیست و ما قبول داریم کارهای بزرگی در همه ابعاد انجام گرفته است. ما باید با دقت و با توجه به نیاز و تهدیدات دشمن به دنبال ایجاد و طراحی سلاح باشیم.
وی گفت: رئیس دولت تدبیر وامید با تمام تلاش خود از این برنامه‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کند، زیرا در زمان دفاع مقدس و قبل و بعد از آن از نزدیک شاهد این گونه تلاش‌ها بوده و قدر آنها را به خوبی می‌داند.
روحانی در پایان گفت: ملت بزرگ ما و مقام معظم رهبری قدردان این تلاش‌ها است که ان‌شا‌ءالله مورد توجه امام زمان(عج) باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز