خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در همدان:

کار مهم بوعلی سینا، تحکیم بنیان عقلانی در تمدن اسلامی است

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۸۳۷

ابن سینا وارد فرهنگ عامه مردم شده و اسطوره‌ها و داستان‌های گوناگونی حول شخصیت او شکل گرفته است. کار مهم بوعلی سینا تحکیم بنیان عقلانی در تمدن اسلامی است.

علی جنتی در همایش عقلانیت در حکمت سینوی گفت: تمدن اسلامی، تمدنی عقلانی است چراکه قرآن بیش از هر کتاب مقدس دیگری به تعقل و تفکر دعوت کرده است و به همین دلیل از آغاز ظهور اسلام همواره متفکر و تلاش کردند تا ساختار عقلانی را در این فرهنگ ایجاد کنند.

به گزارش ایلنا از همدان، وی با اشاره به اینکه همدان به دلیل افتخارات پایتخت تاریخ و تمدن ایران در سالیان متمادی در قبل و بعد از اسلام بود، تصریح کرد: بی‌دلیل نبوده که ابن سینا از بین شهرهای مختلف زمان خود همدان را برای اقامت انتخاب کرد چرا که بوعلی سینا آفاق را گشت و همدان را با علم خود برگزید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اگر بخواهیم بوعلی سینا را تنها پزشک بلندآوازه به شمار آوریم و جنبه‌های حکمی، فلسفی و هنری او را نادیده بگیریم به طور قطع از جاده انصاف به دور افتاده‌ایم، گفت: او از تبار حکیمان و فیلسوفانی است که آثارش هنوز برای اهل علم تازگی دارد و گاهی فلسفه و حکمت مدرن از بازنمایی زوایای اندیشه پیشروی این بزرگمرد باز می‌ماند و شعر و موسیقی از دست اندازی او به این عرصه به خود می‌بالد.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم بوعلی سینا را تنها در حصار مرزهای جغرافیایی خود محصور کنیم به جهان علم و دانش خدمت شایسته‌ای نکرده‌ایم عنوان کرد، بوعلی سینا از جمله عالمانی بود که اندیشه و آثار علمی‌اش طول عرض تاریخ را طی کرده و از او پزشکی مشهور حکیمی سلیم و هنرمندی خوش ذوق ساخته که متعلق به تمام کره خاکی است.

جنتی با اشاره به اینکه هنوز آثار و اندیشه‌های این نابغه آنچنان که شایسته است بازنمایی و معرفی نشده است، یادآور شد: ظهور ابن سینا در وجدان تاریخی ما به اندازه‌ای است که شخصیت او را وارد حوزه فرهنگ نیز کرده است.

وی تصریح کرد: شاعران و نویسندگان همواره وقتی می‌خواهند به حکمت اشاره کنند بوعلی را نام می‌برند و هر کس خواسته حکمت را ستایش کند در ابتدا بوعلی را ستوده است.

وی ابن سینا را نماد عقلانیت ایرانی عنوان کرد و گفت: ابن سینا حکیم و دانشمندی مسلمان و ایرانی است که آثارش ازجمله «دانش نامه اعلایی» به زبان شیرین فارسی بر غنای حکمی این زبان افزوده و اوج تفکر فلسفی وی را در قالب واژگان و تعابیر نیرومند فارسی نشان داده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز