خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایلنا:

اسامی بورسیه‌های غیرقانونی اعلام شود / وزارت علوم از هیات علمی شدن آنها جلوگیری کند

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۸۳۲

اگر مقابل این گونه رفتارهای غیرقانونی گرفته نشود، در نهایت این افراد در آینده وارد هیات علمی دانشگاه‌ها خواهند شد و این نیروهای ضعیف باعثافت فضای علمی دانشگاه‌ها خواهند شد.

یک عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: رئیس جمهوری با انتصاب دکتر نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم نشان داد که قرار نیست فضای دانشگاه‌ها بسته شود.

محمد زاهدی اصل در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به عدم رای اعتماد مجلس به دکتر فرجی دانا، اظهار داشت: به عنوا ن یک دانشگاهی با ۴۳ سال تجربه تدریس و مدیریت می‌گویم که این یک استیضاح عجیب بود که در شان مجلس نبود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: به رغم این که آقای فرجی دانا با اخلاق و منطق علمی مباحثشان را در مجلس مطرح کردند، متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس رعایت اخلاق را نکردند و موارد و اسنادی که از طرف برخی مخالفان ارائه شد، به هیچ عنوان جالب و در خور شان مجلس نبود اما در نقطه مقابل دکتر فرجی دانا کاملا در خور شان یک دانشگاهی رفتار کرد و من به واقع متاثر شدم از این که با چنین فردی با این درجه از اخلاق، انصاف، رتبه علمی بالا و سوابق درخشان برخورد سیاسی صورت گرفت.

وی با تاکید بر اینکه استیضاح وزیر علوم یک استیضاح سیاسی محض بود نه استیضاح ناکارآمدی وزیر، گفت: من گمان نمی کنم که این اتفاق خللی جدی در فضای علمی دانشگاه ها ایجاد کند چرا که خوشبختانه دانشگاهیان ما آگاه و روشن هستند و این اتفاقی که رخ داد، دانشگاه را محدود نمی کند چون قرار نیست که دانشگاه فضای بسته ای داشته باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور در سفر اردبیل مبنی بر اینکه دولت باید نشان دهد که با دولت نهم و دهم تفاوت اساسی دارد، گفت: از این جهت می توان اشاره ای داشت به آخرین استیضاحی که در دولت گذشته صورت گرفت و ما در آن جلسه دیدیم که شخص رئیس دولت در مجلس چگونه حضور پیدا کرد و چگونه از وزیرش دفاع کرد و آنگونه اخلاق را به طور کامل زیر پا گذاشت و مسائلی را مطرح کرد که هیچ ارتباطی به استیضاح نداشت، لذا مردم و دانشگاهیان این تفاوت‌ها را به درستی متوجه می شوند.

زاهدی اصل ضمن اشاره به اقدام حمید رسایی نماینده تهران مبنی بر در دست داشتن متنی با این مضمون که " دوپینگ آقای لاریجانی هم اثرگذار نبود " این اقدام نماینده تهران را موهن و دور از شان مجلس و لباس روحانیت عنوان کرد.

این پژوهشگر برتر دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: استیضاح وزیر علوم شاید در برخی ابعاد تاثیر ناخوشایندی بر جامعه دانشگاهی داشته باشد، اما من مطمئن هستم که دانشگاهیان فهمیم ما نشاط خود را از دست نخواهند داد و از آنجا که دکتر نجفی نیز یک فرصت سه ماهه در اختیار دارد با توجه به سوابق مدیریتی مختلفی که در این حوزه دارد، مطمئنا تلاش‌های آقای فرجی دانا را حتی با قوت بیشتر ادامه خواهد داد و انتظار ما نیز از ایشان جز این نخواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد دانشگاهیان با تلاش بیشتر خود در آغاز سال تحصیلی جدید نشان دهند که تابع حرکت‌های سیاسی نیستند بلکه تابع علم و منطق و منافع ملی هستند و در راستای ارتقای علمی کشور همه تلاش خود را به کار خواهند گرفت.

زاهدی اصل با بیان این که متاسفانه دانشگاه‌ها در هشت سال گذشته سیر بسیار نزولی داشته‌اند، یادآور شد: دانشگاه‌های ایران برای این که بتوانند به رتبه هشت سال گذشته خود در مجموعه دانشگاه‌های دنیا بازگردند و زمینه و بستر شکوفایی علمی کشور آنگونه که در ایران ۱۴۰۰ ترسیم شده فراهم شود و بتوانیم به آنچه در سیاست‌های کلان مقام معظم رهبری نیز آورده شده دست یابیم، نیازمند یک مدیریت قوی و همدلی و تلاش مضاعف هستند.

وی همچنین با اشاره به پیگیری بورسیه‌های غیرقانونی، این گونه رفتارهای غیرقانونی را یکی از عوامل اصلی افت علمی در دانشگاه‌ها عنوان و تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از بورسیه‌های دانشگاهی به کسانی که واجد شرایط علمی نبوده اند و حتی بنیه علمی ضعیفی داشته اند، داده شده است و اگر مقابل این گونه رفتارهای غیرقانونی گرفته نشود، در نهایت این افراد در آینده وارد هیات علمی دانشگاه‌ها خواهند شد و این نیروهای ضعیف باعثافت فضای علمی دانشگاه‌ها خواهند شد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: من به عنوان یک پیشکسوت در جامعه دانشگاهی واقعا انتظار دارم که رئیس جمهور و آقای نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم مسائلی همچون بازگرداندن اساتید و دانشجویانی که بی‌جهت از دانشگاه کنار گذاشته شدند و به خصوص مساله بورسیه‌های غیرقانونی را با جدیت پیگیری کنند چرا که عدالت و اسلامیت ایجاب می‌کند که اگر اقدام غیرعادلانه و غیراخلاقی صورت گرفته جبران شود و این وظیفه به عهده رئیس جمهور و سرپرست وزارت علوم است.

وی ابراز امیدواری کرد با پیگیری بورسیه‌های غیرقانونی اسامی متخلفان اعلام گردد و این موضوع به مراجع قانونی ارجاع داده شود چرا که این خواست قاطبه دانشگاهیان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز