خبرگزاری کار ایران

سردار دهقان در نشست خبری:

در مورد توانایی دفاعی با هیچ کس مذاکره نخواهیم کرد / برای اجرایی شدن قرارداد s۳۰۰ تلاش می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۷۹۹

داعش عینی شدن توطئه‌های اسرائیل در ایجاد اختلاف بین دنیای اسلام است که به دنبال امنیت اسرائیل و منافع نظام سلطه حرکت می‌کند / عامل بی ثباتی منطقه را حضور بیگانگان می‌دانیم / هواپیمای جت آموزشی قاهر تا پایان سال به ناوگان نیروی هوایی ارتش اضافه خواهد شد.

وزیر دفاع با تاکید براینکه ایران در مورد توانایی دفاعی خود با هیچ کس مذاکره نخواهد کرد، گفت: ما به میزانی که بتوانیم باید دیپلماسی دفاعی را فعال‌تر کنیم و در جهت رفع سوتفاهمات و شکل‌گیری همکاری‌های دفاعی گام برداریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا سردار حسین دهقان در نشست خبری که به مناسبت روز صنعت دفاعی برگزار شد، در مورد ۶۰ سوال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد چاشنی‌های انفجاری و دسترسی به اطلاعات دانشمندان نظامی ایران گفت: آژانس انرژی اتمی در بررسی‌ها مجموع گزارش‌هایی را منتشر کرده که در این گزارش‌ها فعلا سوالات جدیدی مطرح نشده است. در مورد دسترسی به اطلاعات هم که قبلا مطرح بود از نظر ما این موضوع پذیرفته نیست واین دسترسی به معنای این است که ایران در جهت دستیابی به سلاح هسته‌ای حرکت کرده که این موضوع اساسا موضوعیت ندارد.

وزیر دفاع در پاسخ به پرسش دیگری در مورد بازدید از پارچین اظهار کرد: به دفعات آژانس انرژی اتمی از پارچین بازدید داشته واقدام به نمونه گیری‌هایی کرده است و ما دیگر بازدید جدید را بر مبنا و تکیه به اطلاعات خارجی و منافقین که واقعیت ندارد، دارای موضوعیت نمی دانیم و به آنها توصیه می‌کنیم در جهت شفاف‌سازی به صحبت‌های منافقین و دشمنان ایران توجهی نکنند.

وی درباره همکاری و قرار دادهای تسلیحاتی با کشورهای مختلف گفت: ما آماده هستیم با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی خود متناسب با نیازهای کشورهای مختلف با آنها همکاری کنیم.

سردار دهقان درپاسخ به این سوال که جمهوری اسلامی ایران چه برنامه و تدبیری برای ایجاد صلح در منطقه دارد، گفت: ایران کشوری دارای موقعیت جغرافیایی ژئوپلتیک، پر اهمیت، نظامی باثبات و پایدار و دارای الگوی مناسب خود در منطقه است که طی سی سال گذشته آن را به نمایش گذاشته است. ایران حضور نیروهای بیگانه در منطقه را به بهانه‌های گوناگون عامل بی ثباتی و ناامنی منطقه می‌داند و به کشورهای منطقه پیشنهاد می‌کند در راستای خواست ملت‌های خود عمل کنندچراکه حضور بیگانگان باعثعدم تعادل درمنطقه است.

وی ادامه داد: ما همواره پیام صلح به کشورهای منطقه داده‌ایم وثابت کرده‌ایم به چشم طمع و مداخله‌گر در اوضاع داخلی آنها نیستیم. ما همانطور که گفتیم عامل بی ثباتی را حضور بیگانگان می‌دانیم و تمام سعی خود برای ثبات و امنیت منطقه را به کار می‌گیریم و به کشورهای منطقه نیز پیشنهاد می‌کنیم با رویکرد ارزش‌های مشترک و همجواری در این جهت هماهنگ و همکاری داشته باشند.

وزیر دفاع در مورد حضور داعش در منطقه بیان داشت: این جریان تکفیری را باید عینی شدن توطئه‌های اسرائیل در ایجاد اختلاف بین دنیای اسلام دانست که به دنبال امنیت اسرائیل و منافع نظام سلطه حرکت کنند.

وی با بیان اینکه آنها حمایت شده و هدایت شده جریان‌های غربی و سلطه‌گر هستند گفت: امروز آنها به سخن ما رسیدند که اقدامات آنها تهدیدی برای جهان و منافع خودشان است و در این پشیمانی باید با اقدامات جدی علیه این جریان‌های بی‌ثبات منطقه‌ای اقدام کنند.

سردار دهقان درباره دیپلماسی دفاعی و تاثیر آن در نظام بین‌الملل گفت: با ایجاد دولت جدید دیپلماسی دفاعی در امتداد دیپلماسی کشور تشکیل و گام‌های جدیدی برداشته است.

وی اضافه کرد: هدف ما ایجادفضای ذهنی هماهنگ با واقعیت‌های دفاعی ایران و ارتقای این نکته که رویکرد ما تهاجمی نیست و نگاه ما کاملا دفاعی است، می‌باشد.

وی در مورد مذاکرات ۵ + ۱ و مطرح شدن توان موشکی ایران نیز گفت: هیچ گاه این موضوع در این جلسات مطرح نبوده و ما در مورد توانایی دفاعی خود با هیچ کس مذاکره نخواهیم کرد. ما به میزانی که بتوانیم باید دیپلماسی دفاعی را فعال‌تر کنیم و در جهت رفع سوتفاهمات و شکل‌گیری همکاری‌های دفاعی گام برداریم.

وزیر دفاع افزود: در این خصوص ما گام‌های جدی با کشورهای مختلف در حوزه دفاعی و صنعتی برداشته‌ایم.

سردار دهقان در مورد بحثسامانه موشک‌های s ۳۰۰ و لغو قرارداد آنها از طرف روسیه گفت: روسیه با زد و بند و بده و بستان‌های سیاسی و به بهانه شامل شدن تحریم‌ها نسبت به قراردادهای قبلی این قرارداد را یک طرفه لغو کرده که ما آن را متوقف نمی‌دانیم و برای اجرایی شدن آن در دولت جدید تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: کشور روسیه علاقه‌مند است به صورت دیگر این موضوع را اجرایی کند که ما به آنها توصیه کردیم بر استقلال خود تکیه داشته و در راستای قرارداد اصلی و اجرای آن گام بردارند.

سردار دهقان در مورد ارتقای توان نظامی و تسلیحاتی نیز گفت: ما همیشه دشمن را خوب رصد، درک و فهم می‌کنیم و ما به ازای آن به طراحی تجهیزات و ارتقای آنها می‌پردازیم و این حرکت، حرکت مستقیم، مسلط و پویاست و به دشمن اجازه نمی‌دهیم ما را غافلگیر کند.

وی در مورد بازدید ظریف وزیر امور خارجه از صنایع دفاعی گفت: من فکر می‌کنم همه مسئولین باید به صورت واضح از توانمندسازی‌ها مطلع باشند و با تکیه و برداشت درست از آن از منافع مردم و جمهوری اسلامی دفاع کنند.

وزیر دفاع در مورد همکاری با بخش خصوصی و دولتی در صنایع دفاعی گفت: سیاست پایدار ما حرکت به سمت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی است و نهادی در وزارت دفاع تشکیل داده‌ایم که وظیفه آن ارزیابی بخش خصوصی در جهت استفاده از ظرفیت آنها در حوزه دفاعی است که این همکاری‌ها می‌تواند تکمیل‌کننده نیازهای ما باشد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این ما سرمایه‌گذاری‌های مشترکی با بخش خصوصی داشته‌ایم و آنها را می‌توان گامی مثبت در حوزه دفاعی ارزیابی کرد.

سردار دهقان با بیان اینکه ما در جهت توسعه در کشور قابلیت‌های خوبی داریم و همکاری‌های خوبی با وزارت نفت و نیرو داشته‌ایم گفت: فکر می‌کنم سطوح فناوری و ظرفیت‌های بالای ما می‌تواند نقش مستمری در توسعه صنعتی کشور داشته باشد.

وی در ادامه درباره تشکیل کمیته‌ای برای بررسی سانحه هوایی ایران ۱۴۰ گفت: این کمیته نه کمیته مستقلی بلکه قرار شد با اطلاعاتی که در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری در مورد هواپیمای ایران ۱۴۰ قرار دهد تا مشخص شود نقاط ضعف و کوتاهی کجا بوده و تلاش شود در آینده اینگونه اتفاقات رخ ندهد.

وی در مورد قابلیت‌های وزارت دفاع در حوزه ارتقا و بهبود عمر سامانه هواپیمایی کشوری و تامین نیازهای نظامی گفت: هواپیمای جت آموزشی قاهر از این دست بود که در مراحل اولیه طرحی و نمونه‌سازی اولیه است و تا پایان سال این جت آموزشی به ناوگان نیروی هوایی ارتش اضافه خواهد شد.

وزیر دفاع در مورد اتفاقات اخیر کشور عراق و پشتیبانی ایران گفت: ما همیشه از دولت و ملت عراق حمایت کرده و در این حوزه کوتاهی نخواهیم کرد ولی فکر می‌کنم دولت و ملت عراق با پشتیبانی علمای شیعه می‌توانند از این بحران عبور کنند.

وی در مورد ساخت موشک‌های دوربرد گفت: از اینجا اعلام می‌کنم ما الان همه عناصر فضا را در اختیار داریم و این زنجیره به طور کامل و بومی وجود دارد و متناسب با یک برنامه و آهنگ ادامه پیدا می‌کند.

سردار دهقان در مورد این موضوع که آیا دولت جدید در راستای لغو رزمایش‌های دفاعی عمل کرده است و خواهد کرد گفت: دولت هیچ‌گاه این موضوع را مطرح نکرده و نخواهد کرد و اساسا عزت واقتدار نیروهای مسلح را در این اصل می‌داند و با تمام وجود در این مسیر حرکت خواهد کرد.

وی با اشاره به حرکت همیشگی وزارت دفاع به سمت ارتقا و استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده در کشور گفت: ما در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و علمی نمایندگانی داریم که در راستای جذب نخبگان و استفاده از آنها در راستای ارتقای توان دفاعی حرکت می‌کنند. ما امروز از سه هزار پایان‌نامه دکتری در این حوزه به حمایت پرداخته‌ایم.

سردار دهقان در پایان گفت: بحثسرعت در تامین نیازهای نیروهای مسلح بحثجدی است که من اعتقاد دارم با استفاده از نیروی نخبگان و مراکز آموزشی این قابل اجراست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز