خبرگزاری کار ایران

حاشیه‌هایی از جلسه استیضاح وزیر علوم:

دوپینگ لاریجانی اثر نکرد

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۲۵۹

حمایت لاریجانی مورد اعتراض برخی از نمایندگان قرار گرفت و در این راستا حمید رسایی در برگه‌ای A۴ نوشته بود که " دوپینگ لاریجانی اثر نکرد ". این نماینده این برگه را دور تا دور مجلس چرخاند و رو به دوربین عکاسان گرفت.

جلسه امروز مجلس با حاشیه‌هایی همراه بود که ذکر برخی از آنها خالی از لطف نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایندگان مجلس امروز در اولین دستور کاری خود به بررسی طرح استیضاح رضا فرجی دانا پرداختند که این دستور کار تمام روز مجلس را به خود اختصاص داد.

جلسه امروز مجلس ساعت ۸:۱۵ دقیقه به ریاست علی لاریجانی و با حضور رضا فرجی دانا، اسحاق جهانگیری و مجید انصاری آغاز شد و در ادامه سایر اعضای کابینه مانند علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، سردار حسین دهقان وزیر دفاع، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، محمدباقر نوبخت معاون نظارت راهبردی رئیس جمهور، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری و بیژن زنگنه نیز در این جلسه حاضر شدند.

در حین بررسی استیضاح وزیر علوم برخی افراد منتصب به جبهه پایداری و استیضاح‌کنندگان فرجی‌دانا بارها با یکدیگر و بر سر میزهای خود جلسات سه، چهار نفری تشکیل می‌دادند.

مقابل صندلی الیاس نادران بارها افرادی نظیر علیرضا زاکانی، جوادکریمی قدوسی، حمید رسایی، سیدمحمود نبویان و محمد سلیمانی جمع شده و در رابطه با اظهارات موافقان و مخالف استیضاح وزیر با یکدیگر گفت‌وگو می‌کردند.

صحبت‌های فرجی دانا در موضوعات مختلف با احسنت‌های پی در پی کمال‌الدین پیرموذن همراه بود که در برخی از آنها نمایندگان مجلس از وی می‌خواستند که آرام بر صندلی خود بنشیند.

در زمانی که قاسم جعفری به عنوان موافق استیضاح سخن می‌گفت در راهروی خروجی مجید انصاری، حمیدرضا فولادگر، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی و شاهین محمدصادقی با یکدیگر به گفت‌وگو می‌پرداختند که زمانی که حمید رسایی سمت آنها رفت این جمع صحبت‌های خود را پایان داده و متفرق شدند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی که به عنوان مخالف استیضاح سخن می‌گفت در آغاز سخن از هیات رئیسه خواست تا از نمایندگان بخواهد روی صندلی‌های خود بنشینند. سخنان جعفرزاده ایمن‌آبادی بارها مورد تشویق احسنت‌های نمایندگان همراه بود. وی در پایان کلام خود خطاب به نمایندگان مجلس گفت: هشت سال به آن دولت کمک کردید، حالا یک سال هم به این دولت کمک کنید.
رضا فرجی دانا که برای دفاع از خود در جایگاه حضور یافته بود در ابتدای سخنانش گفت از خدا خواسته‌ام آنچه خیر و عاقبت‌ به‌خیری است در این جلسه بر زبان من جاری سازد.

وزیر علوم در پاسخ به اظهارات علیرضا زاکانی مبنی بر اینکه فضای دانشگاه‌ها ملتهب شده است به دو نامه بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در ۳۱ تیر ۸۸ و نامه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در اردیبهشت ۹۱ اشاره کرد که طی آن این تشکل‌های دانشجویی از فضای حاکم بر دانشگاه‌ها انتقاد کرده بودند.

در حین دفاع فرجی دانا از خود، حمید رسایی با تبلتی که در دست داشت خبری را به برخی از اعضای جبهه پایداری و نمایندگان مجلس نشان می‌داد. خبر مربوط به مصاحبه محمدعلی ابطحی با سایت فرارو در رابطه با گردش آزاد اطلاعات بود.

در ساعت ۱۲ که لاریجانی از فرجی دانا خواست با نوشیدن آبی گلویی تازه کند ادامه جلسه را به رای‌گیری گذاشت در این حین مجید انصاری با حضور در جایگاه سخنرانی مطالبی را به وزیر علوم اعلام و پس از آن به سمت جایگاه هیات رئیسه رفت و برگه‌ای را به لاریجانی تحویل داد.

در جلسه استیضاح وزیر علوم همچون جلسات استیضاح وزرای دولت نهم و دهم برخی از نمایندگان برخی کلیپ‌ها علیه وزیر را منتشر کردند. یکی از این کلیپ‌ها در مورد سخنان جعفر توفیقی در جمع دانشجویان متحصن سال ۸۸، اظهارات محمدرضا خاتمی در مراسم روز دانشجو، برنامه‌های شبکه‌های VOA‌و بی بی سی فارسی بود.

بیژن نوباوه که خواستار پخش کلیپی از خبرهای شبکهVOA و بی بی سی فارسی در رابطه با استیضاح وزیر علوم بود، به دلیل اینکه ابتدا صدای این کلیپ منتشر نشد به هیات رئیسه اعتراض کرد.

به دلیل اینکه از اسنوبردهای مجلس اخبار رسانه‌های بیگانه در این کلیپ پخش می‌شد علی لاریجانی نسبت به آن واکنش نشان داده و آنها را نسبت به جلسه امروز بی‌ربط دانست و از نوباوه خواست که از اشاعه آن جلوگیری کند.

پیرموذن که نسبت به اظهارات نوباوه معترض بود با ترک صندلی خود با صدای بلند اعتراض‌هایی را نسبت به این موافق استیضاح مطرح کرد که در هنگام برگشتن به صندلی خود جواد جهانگیرزاده به سمت او رفت و پس از چند کلمه این دو فرد به درگیری با یکدیگر پرداختند که موجب شد برخی نمایندگان برای جداسازی آنها به سمت‌شان بدوند.

وزیر علوم در جریان دفاع از خود و در خصوص استعلام‌هایی که برای به کارگیری برخی مدیران در وزارت علوم و دانشگاه از وزارت اطلاعات کرده است، گفت: پاسخ استعلام وزارت اطلاعات در اختیار من است اما به دلیل اینکه بعدا متهم به افشای اسناد محرمانه نشوم در اختیار رئیس مجلس قرار می‌دهم تا آن را بررسی کند.

وی دقایقی بعد برای برخی از اقداماتی که در راستای تعامل با استیضاح‌کنندگان کرده بود از علی لاریجانی خواست که به عنوان حکم اسناد و اقدامات را مورد بررسی قرار دهد و هر چه رئیس مجلس گفت او بپذیرد.

فرجی دانا به افشای اسامی ۷۰۰ نفر به عنوان بورسیه غیرقانونی اشاره کرد و گفت: همان زمان که این خبر منتشر شد وزارت علوم نسبت به صحت آن تشکیک وارد و آن را تکذیب کرد. از آنجا که سرمنشا انتشار این اسامی مشخص شده وزارت علوم علیه این فرد اعلام شکایت کرده است.

علی لاریجانی در پایان دفاع وزیر علوم از خود با تشکر از اینکه فرجی دانا وی را به عنوان حکم قبول کرده گفت: نوشته‌ای که به من دادید را خواندم. وزارت اطلاعات به غیر از یک نفر بقیه را تایید کرده است. از آنجا که بنده را به عنوان حکم انتخاب کردید باید عرض کنم در آن جلسه به مطالبی که مطرح شد باید پایبند باشیم. در آن جلسه به شما گفته شد که اگر دو تن از معاونان جنابعالی تغییر کنند، سلمه‌ای به اسلام وارد نمی‌شود و با جابجایی مشکل حل خواهد شد که در این زمان اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به رئیس مجلس اعلام کرد که ما به نظر شما احترام گذاشته و به آن عمل می‌کنیم.

این حمایت لاریجانی مورد اعتراض برخی از نمایندگان قرار گرفت و در این راستا حمید رسایی در برگه‌ای A۴ نوشته بود که دوپینگ لاریجانی اثر نکرد. این نماینده این برگه را دور تا دور مجلس چرخاند و رو به دوربین عکاسان گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز