خبرگزاری کار ایران

پوربابایی در گفت‌وگو با ایلنا:

انتشار لیست بورسیه‌های غیرقانونی مصداق افترا نیست

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۷۴۳

براساس آیین‌نامه وزارت علوم اختصاص بورسیه به افراد براساس شرایط علمی و تحصیلی افراد میسر است و وزارت علوم نباید بر اساس توجه به یک تشکل و یک سازمان یا نهادی که مطلبی را فراقانونی از وزارت علوم می‌خواهد به کسی بورسیه اعطا کند و این تضییع حقوق دانشجویانی است که مستحق اخذ بورسیه هستند اما به لحاظ فقدان شرایط مالی یا قانونی امکان استفاده از آن را ندارند.

یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: برابر قانون انتشار اسامی افرادی که بورسیه‌های غیرقانونی دریافت کرده‌اند مصداق افترا نیست.

هوشنگ پوربابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تلاش برخی افراد و رسانه‌ها در جهت غیرقانونی عنوان کردن انتشار تخلفات مربوط به بورسیه‌های غیرقانونی گفت: قانونگذار در ماده ۱۸۸ آیین دادرسی کیفری رسانه‌ها را از انتشار و اتهام وارد کردن به افرادی که حکم قطعی برای آنها صادر نشده است، منع کرده اما برخی رسانه‌ها به هر نحوی و در هر زمانی که در جهت منافع‌شان برخی مطالب و اسامی را بازگو می‌کنند که برخلاف قانون است، پس از شکایت شاکی در مقام افترا این دسته از افراد و رسانه‌ها با حضور در نزد مقامات قضایی اقدامات خود را رسالت رسانه‌ای تلقی کرده و مدعی می‌شود که کار رسانه تنویر افکار عمومی است.

وی ادامه داد: این افراد که همواره در پاسخ به مقامات قضایی خود را مکلف به انجام رسالت مطبوعاتی می‌دانند اما در مورد انتشار تخلفات مربوط به بورسیه‌های غیر قانونی امروز مدعی وقوع جرم هستند.

این وکیل پایه یک دادگستری یادآور شد: باتوجه به اینکه مطالب منتشر شده عنوان اسناد طبقه‌بندی شده و محرمانه را نداشته، برابر قانون انتشار اسامی افرادی که بورسیه‌های غیرقانونی دریافت کرده‌اند مصداق افترا نیست و از سوی دیگر مشخص است که بر نشر این گونه مطالب اکاذیبی وجود ندارد که مشمول عنوان مجرمانه شود و این عمل مصداق صریح رسالت مطبوعاتی و مطابق ماده ۱۸۸ آیین دادرسی کیفری است.

پوربابایی خاطر نشان کرد: براساس آیین‌نامه وزارت علوم اختصاص بورسیه به افراد براساس شرایط علمی و تحصیلی افراد میسر است و وزارت علوم نباید بر اساس توجه به یک تشکل و یک سازمان یا نهادی که مطلبی را فراقانونی از وزارت علوم می‌خواهد به کسی بورسیه اعطا کند و این تضییع حقوق دانشجویانی است که مستحق اخذ بورسیه هستند اما به لحاظ فقدان شرایط مالی یا قانونی امکان استفاده از آن را ندارند.

وی افزود: طبق درخواست تشکل‌های مختلف وزارت علوم نمی‌تواند توجیه قابل قبولی برای اعطای این بورسیه‌ها به این تشکل‌ها داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز