خبرگزاری کار ایران

روانچی:

اگر طرف مقابل حسن نیت داشته باشد می‌توانیم به نتیجه برسیم

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۲۴۴

هر حرکتی که ایران در زمینه هسته‌ای انجام می‌دهد به نحوی در خارج از کشور به تصویر می‌کشاند تا هراس ایجاد کنند.

مذاکره کننده هسته‌ای ایران با اعلام آمادگی ایران برای ادامه مذاکرات تاکید کرد اگر طرف مقابل حسن نیت داشته باشد می‌توانیم تا ۳ آذر به نتیجه برسیم.

به گزارش ایلنا، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه وعضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای صبح امروز دوشنبه در همایش ملی واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته‌ای در دولت یازدهم که در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه در حال برگزاری است به موضوع ابعاد حقوقی بین‌المللی سیاست هسته‌ای پرداخت و عنوان کرد: بعداز انقلاب آمریکا و اعوان و انصارش تلاش کردند موضوع ایران و هر موضوعی که به ایران مرتبط می‌شود را امنیتی کرده و از هر فرصتی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کردند تا موضوع ایران را امنیتی کنند و در همین راستا تلاش می‌کردند که روابط ایران با همسایگان را دچار اخلال کنند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان موضوع هسته‌ای ایران را بخشی از پروژه ایران‌هراسی خواند و افزود: هر حرکتی که ایران در زمینه هسته‌ای انجام می‌دهد به نحوی در خارج از کشور به تصویر می‌کشاند تا هراس ایجاد کنند.

تخت‌روانچی اضافه کرد: از زمان که موضوع هسته‌ای ایران مطرح شد تلاش کردند پای شورای امنیت را به این قضیه باز کنند و از همان ابتدا تهدید می‌کردند که پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع می‌دهند.

وی با بیان اینکه ما چیزی برای پنهان کردن نداریم که نگران آن باشیم به مذاکرات انجام شده در سال ۲۰۰۳ اشاره کرد و افزود: ما دو سال مذاکره کردیم و بازدیدهای مختلفی از سوی آژانس انجام شد و بیش از حد با آژانس همکاری داشتیم و در سال ۲۰۰۵ نیز طرحی پیشنهاد کردیم که اگر در طرف مقابل حسن نیت وجود داشت می‌توانستیم در همان سال این موضوع را به نتیجه برسانیم.

تخت‌روانچی با بیان اینکه مذاکرات در آن سال‌ها با ۳ کشور اروپایی آلمان، انگلستان و فرانسه بود و با آمریکایی‌ها مذاکره‌ای نداشتیم عنوان کرد: در آن زمان دولت بوش پسر بر سر کار بود اما علیرغم اینکه با آمریکایی‌ها مذاکره‌ای نداشتیم اما سایه حضور آمریکا بسیار سنگین بود و دلیل اینکه آن مذاکرات پس از دو سال تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همکاری با آژانس و شفاف‌سازی از ناحیه ایران در سال ۲۰۰۵ به شکست انجامید به خاطر فشاری بود که آمریکایی‌ها به سه کشور اروپایی وارد آوردند و در نتیجه آن پرونده هسته‌ای به شورای امنیت ارجاع داده شد.

به باور وی موضوع هسته‌ای ایران می‌توانست در سال ۲۰۰۵ در پاریس حل شود.

معاون وزیر خارجه با ذکر این نکته که از نظر ما هیچ زمینه حقوقی وجود نداشت که موضوع ایران از آژانس به شورای امنیت ارجاع داده شود، یادآور شد: دلیل اینکه می‌گوییم قطعنامه‌ها و تحریم‌ها غیرقانونی است و مبنای حقوقی ندارد به همین خاطر می‌باشد. در هیچ قطعنامه شورای امنیت عنوان نشده که ایران تعهدات معاهده NPT را نقص کرده است.

تخت‌روانچی با تاکید بر اینکه پایبندی به تعهدات نمی‌تواند یکطرفه باشد، خاطرنشان کرد: ‌متاسفانه طرف مقابل ما صداقت نداشته و علیرغم اینکه ما در سال ۲۰۱۰ آمادگی خود را اعلام کردیم که بخشی از ذخایر اورانیوم ۳ و نیم درصد را برای گرفتن صفحه سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران بدهیم اما آنها به تعهداتشان عمل نکردند.

معاون ظریف ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای خاطرنشان کرد: توانایی فنی ما و دستاوردهای هسته‌ای دست و بال ما را در مذاکرات باز می‌کند و طرف مقابل نیز به این نتیجه رسیده است که تضییقات و تحریم‌ها تاریخ مصرف دارند و متوجه شده‌اند که در انتها به آنچه می‌خواهند نمی‌رسد.

وی با اشاره به تحریم‌های اعمال شده به کشورمان در راستای توقف فعالیت‌های هسته‌ای عنوان کرد: نتیجه این تحریم‌ها افزایش تعداد سانتریفیوژها به حدود ۲۰ هزار بود.

معاون ظریف خاطرنشان کرد: دلیل اینکه مذاکرات هسته‌ای شروع شد این بود که طرف مقابل احساس کرد مقاومتی وجود دارد و سیاست اعمال تحریم‌ها و تهدیدها نتیجه‌ای در بر ندارد و مردم و دانشمندان ایران تصمیم دارند روی پای خود بایستند.

وی با بیان اینکه ما از ابتدا با حرف زدن مشکلی نداشتیم، افزود: ما واهمه‌ای از شفاف‌سازی نداریم.

معاون وزیرخارجه موضوع هسته‌ای را از اولویت‌های دولت یازدهم برشمرد و گفت: ما از ابتدا گفته بودیم که به دنبال این هستیم که به موضوع برد - برد برسیم و می‌خواهیم تضمین دهیم برنامه ما صلح‌آمیز است و در عین حال از حق و حقوق خود استفاده کنیم.

تخت‌روانچی اضافه کرد: ما چیزی بیشتر از حق‌مان نمی‌خواهیم و از ابتدا گفته‌ایم باید چرخه سوخت داشته باشیم.

وی اضافه کرد: برخی از طرف‌های مقابل در توهم به سر می‌برند و فکر می‌کنند که یک جایی این زنجیره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را می‌توانند پاره کنند و می‌توانند ما را به خارج از کشور نیازمند سازند اما به روشنی اعلام کردیم که چنین نخواهد شد.

وی با اشاره به توافق ژنو و اینکه در این توافقنامه احترام به حق غنی‌سازی ایران به روشنی بیان شده، تصریح کرد: ما در ادامه مذاکرات حتما با حسن نیت وارد کار می‌شویم و علاقمندیم این پروژه به نتیجه برسد و اگر بداخلاقی‌ها و زیاده‌خواهی‌ها نبود در سال ۲۰۰۵ بسته شده بود.

تخت‌روانچی تصریح کرد: اگر علاقمند باشند حسن نیت داشته باشند و بخواهند این پرونده حل شود از نظر ما این آمادگی وجود دارد اما ما در چارچوب و بر اساس خطوط قرمز خود مذاکره می‌کنیم و اگر آنها حسن نیت داشته باشند می‌توانیم تا سوم آذر ۹۳ به نتیجه برسیم.

معاون وزیر خارجه گفت: ‌اگر به نتیجه هم نرسیم انتهای دنیا نخواهد بود و حسن نیت ایران برای دنیا روشن خواهد شد.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده عنوان کرد: پرونده ما پیش مردم و در سطحی بین‌الملل روشن است و ما به هر هزینه‌ای موافقت نمی‌کنیم. انعطاف ما حدی دارد و بر اساس چارچوبی که تعیین شده مذاکره می‌کنیم و معتقدیم که اگر طرف مقابل وقت‌کشی نکرده و موضوعات دیگر را وارد مذاکرات نکند، می‌توانیم به نتیجه برسیم.

روانچی با ذکر این نکته که پروژه ایران‌هراسی و امنیتی کردن پرونده‌ هسته‌ای ایران شکست خورده و نمی‌توانند زیر علم آنان سینه بزنند، افزود: نفع آنها در این است که از ایران تصویری غیرواقعی بسازند تا از آن بهره‌برداری کنند اما به همت مردم و تلاش دانشمندان و حمایت رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور این موضوع به نتیجه خواهد رسید.

وی ادامه داد: اگرچه تحریم‌ها وجود دارد اما علاقه‌ای که از سوی کشورهای مختلف برای کار اقتصادی با ایران مشاهده می‌شود، نشانگر شکست تحریم‌هاست. تحریم‌ها روی کاغذ است اما فضا به گونه‌ای نیست که آنها به راحتی هر کاری را انجام دهند.

وی در پایان گفت: نفس شروع مذاکرات از سال گذشته و توافق اولیه در ژنو آغازی بر پایان پروژه ایران‌هراسی و پایان تحریم‌ها بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز