خبرگزاری کار ایران

یونسی در در نشست علمی مشروطه و اقوام ایرانی: / تکرار /

چرا عده‌ای از کثرت‌ها و تفاوت‌ها می‌ترسند

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۱۶۰

خداوند اراده کرده که انسان‌ها با یکدیگر متفاوت باشند و این گوناگون بودن انسان‌ها نه تنها بد نیست، بلکه لازم و زیباست.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها گفت: چرا عده‌ای از کثرت‌ها و تعددها می‌ترسند در حالی که خواست و اراده خدا است که گروه‌ها و جوامع انسانی گوناگون باشند. این خلاصه‌ای از جهان‌بینی توحیدی است که همه ادیان بر آن تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن یونسی در نشست علمی مشروطه و اقوام ایرانی که صبح امروز در کتابخانه ملی برگزار شد با اشاره به ضرورت تفاوت‌ها و کثرت گفت: نظام آفرینش بر ضرورت تفاوت‌ها و کثرت‌ها پایه‌گذاری شده است. زن و مرد، شب و روز و همه عالم بر کثرت بنا نهاده شده‌اند و خداوند هیچ موجود تکراری را نیافریده است.


وی تفاوت‌ها و کثرت‌ها را مبتنی بر نگاه توحیدی دانست و اظهار داشت: آیات خدا، نشانه‌ها و علائم خدا، تجلی کمال و جمال خداوند هستند. جهان هر چند متعدد و متکثر است، ولی با یکدیگر هماهنگ، همسو و هم جهت در حرکت و رو به تکامل هستند.
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها با بیان اینکه هر چه دقت کنیم در عالم آفرینش ناهماهنگی و بی هدفی وجود ندارد، یادآور شد: جهان یکپارچه با همه گوناگونی‌اش به شکل منظم در حال حرکت است. همین وضعیت نیز در جامعه بشری وجود دارد. هر انسانی خود یک شخصیت مستقل و غیر از دیگری است. با اینکه با یکدیگر شبیه هستند، هر کدام در جای خود نشانه‌ای از نشانه‌های خداهستند.


یونسی با بیان اینکه جوامع انسانی با همه تفاوت‌هایشان نشانه‌های خداوند هستند، تصریح کرد: خداوند اراده کرده که انسان‌ها با یکدیگر متفاوت باشند و این گوناگون بودن انسان‌ها نه تنها بد نیست، بلکه لازم و زیباست.


دستیار ویژه رئیس جمهور با طرح این سوال که چرا عده‌ای از کثرت‌ها و تعددها می‌ترسند در حالی که خواست و اراده خدا است که گروه‌ها و جوامع انسانی گوناگون باشند، خاطرنشان کرد: این یک خلاصه‌ای از جهان‌بینی توحیدی است که همه ادیان بر آن تاکید کردند و بر این اساس باید در جوامع انسانی یک نگاه توحیدی داشته باشیم و صلح وآشتی و دوستی را از اینجا آغاز کنیم.

یونسی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه در یک تقسیم‌بندی عمده فرهنگ ایرانی به کلان فرهنگ و خرده فرهنگ تقسیم می‌شود، ابراز داشت: کلان فرهنگ‌ها ارزش‌هایی هستند که در هر فرد ایرانی وجود دارد و هویت ایرانی را شکل می‌دهد، هر ایرانی از هر قوم و مذهب و دینی که باشد، حامل این ارزش‌های مشترک است و این ارزش‌ها است که هویت مستقل ایرانی را شکل می‌دهد.
وی اضافه کرد: خرده فرهنگ‌ها ارزش‌هایی است که هویت‌های قومی، محلی و خانوادگی ما را شکل می‌دهد و هر ایرانی این دو ارزش یعنی خرده فرهنگ و کلان فرهنگ را داراست و این دو ارزش در تقابل و تضاد هم نیستند، بلکه مکمل یکدیگرند.
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها تاکید کرد: کسانی که تلاش می‌کنند این ارزش‌ها را در برابر یکدیگر قرار دهند و از این طریق نزاع ایجاد کنند، دشمنان واقعی ملت ایران هستند.
یونسی در تشریح ارزش‌های مشترک هر فرد ایرانی بیان کرد: نمونه‌ای از این ارزش‌های مشترک خداپرستی است که هر ایرانی آن را داراست. این یک ارزش بسیار قدیمی، اساسی و نیاکانی ما است؛ چرا که ایرانیان همیشه خداپرست و موحد بوده‌اند و هیچ‌وقت مشرک نبوده و نیستند. از آن زمان که جامعه ایرانی شکل گرفت، جنگ خداپرستی با غیر خداپرستی آغاز شد و ایرانیان در جایگاه دفاع از خداپرستی با روم و یونانیان می‌جنگیدند.
وی ادامه داد: همه ایرانیان عاشق ایران هستند و این عشق ممکن است به شکل‌های مختلف باشد. یکی به جبهه جنگ برود، یکی محقق و دانشمند است و با تحقیقات خود آینده ایران را تامین می‌کند و حتی بسیاری از ایرانیان خارج از کشور هم از کسانی هستند که به هر دلیلی نمی‌توانند به داخل کشور بیایند، ولی وصیت کرده‌اند در خاک عزیز ایران دفن شوند.
دستیار ویژه رئیس جمهور با بیان اینکه هویت ملی ایرانیان بر سه عنصر پی‌ریزی شده است، عنوان کرد: اصل و اساس این سه عنصر در هیچ زمانی تغییر نکرده و تغییرات آن روبه کمال بوده و این سه عنصر در واقع خداپرستی، عشق به اولیای خدا و عشق به ارزش‌های انسانی و اخلاقی است.
یونسی با تاکید بر اینکه اگر تفاوت‌های قومی، مذهبی و فرقه‌ای خوب تعریف نشود، چه بسا این تفاوت‌ها توسط دشمنان ایران به دلخواه خود تعریف و به تضاد و تنازع تبدیل شود، گفت: نظریات مختلفی در این باره وجود دارد که در این خصوص نظریه‌ای هم به نام «هم‌شناسی فرهنگی» وجود دارد که از قرآن مجیدالهام گرفته شده و این، راه‌حل اساسی وحدت ملی ما است.
وی افزود: هم‌شناسی فرهنگی به هم‌نشینی و گفت‌وگو می‌انجامد و گفت وگو بین فرهنگ‌ها ما را به یکدیگر نزدیک می‌کند. این هم‌اندیشی و هم‌نشینی به هماهنگی و یکرنگی منجر خواهد شد و این همان تعریف این آیه است که می فرماید " ما شما را در گروهای مختلف ایجاد کردیم تا یکدیگر را بشناسید. "
دستیار ویژه رئیس جمهور با انتقاد از برخی از تحلیل‌گران و پژوهشگران اظهار داشت: کسانی هستند که فرهنگ ملی ما را به اسم علم مورد تحقیر قرار می‌دهند و می‌گویند ایرانی‌ها دروغگو و بی‌مسئولیت هستند و در این موارد نیز کتاب نوشته‌اند که از این دست کتاب‌ها هم کم نوشته نشده و از قبل از مشروطه این امر آغاز شد و تاکنون نیز این مسئله ادامه دارد.
یونسی با طرح این سوال که من نمی‌دانم چه لذتی است که آنها ملت ایران را بد معرفی می‌کنند، یادآور شد: نوع ادبیاتی که نسبت به بعضی اقوام ایرانی دارند و به‌ آنها نسبت خفت، بزدلی، حماقت می‌دهند که این مسئله خود را در سریال‌ها و فیلم‌ها نشان می‌دهد. چرا پژوهشگران که وظیفه‌شان نشان دادن همه وجوه فرهنگ ملت ایران است فقط یک وجه را نشان می‌دهند که این‌ها اخلاق مگسی دارند چراکه جمال انسان‌ها را رها کرده‌اند و به نقطه ضعفی که در بدن است می‌چسبند. اگر این ویژگی‌ها بد است برای همه ما است.
وی اضافه کرد: ملت ایران و اقوام ایرانی را باید در مشروطه دید آن هم در همین اقوامی که به طنز و جدی به تمسخر گرفته می‌شوند. چراکه زمانی که مشروطه شکست خورد و استبداد صغیر برگشت این مردم گیلان، آذربایجان و ایل بختیاری بودند که قیام کردند و تهران را نجات دادند.
دستیار ویژه رئیس جمهور تاکید کرد: ایران یعنی لر، کرد، بلوچ، عرب و ترک و اینکه گفته شود در برابر اینها یک قوم فارس وجود دارد یک غلط مشهور است. چراکه فارس یعنی همه این‌ها و زبان فارسی زبان ملت ایران است. همان‌گونه که اسلام در برابر مسیحیان، صائبین، یهودیها و زردتشتی‌ها نیست.
یونسی با اشاره به نقش اقوام و اقلیت‌ها خاطرنشان کرد: همین اقلیت‌های دینی در مشروطه، دفاع مقدس و دیگر تحولات مهم ایران در دفاع از حقوق ایرانیان پیش‌قدم بوده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه ایران برای رسیدن به توسعه نهایی و امنیت کامل و نقطه ایده‌آل به جز مشارکت همه ایرانیان، مذاهب و فرق راه دیگری ندارد، تصریح کرد: هر عقیده و تلاشی که بخواهد بخشی از ایران را به حاشیه براند خیانت ملی و خیانت به ایران و خیانت به وحدت ملی است.
دستیار ویژه رئیس جمهور در پایان با اشاره به گروه تروریستی داعش، القاعده و طالبان یادآور شد: این گروه‌های تندرو متاسفانه به اسم اسلام امنیت بین‌المللی و جهان اسلام را به حاشیه کشانده‌اند اما ایران در بهترین امنیت قرار دارد چراکه همه ادیان، اقلیت‌ها و فرق در این امنیت مشارکت دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز