خبرگزاری کار ایران

شیرزاد در گفت‌وگو با ایلنا:

آزمون سخت مجلس در بزنگاه استیضاح وزیر علوم / اکثریت نشان دهد موم دست اقلیت پایداری نیست

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۵۳۸

اگر این مجلس از آزمون استیضاح وزیر علوم سربلند بیرون آید و وزیر بتواند به کار خود ادامه دهد، پس از این تهدیدهای اقلیت مجلس به استیضاح کمتر خواهد شد / نمی‌توان کسی را تا ابد از تحصیل محروم کرد.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: مجلس باید نشان بدهد که موم دست اقلیت پر سر و صدای پایداری نیست که آن را به هر شکلی که خواستند، دربیاورند.

احمد شیرزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به مسئله اعلام وصول استیضاح وزیر علوم گفت: به نظر من مجلس هم‌اکنون در برابر آزمون مهمی قرار گرفته است و قضاوت مردم در خصوص مجلس نهم به نحوه برخورد آن با استیضاح وزیر علوم بستگی دارد.

وی افزود: مجلس نهم یک اقلیت اصلاح‌طلب دارد و علاوه بر یک اکثریت لرزان اصولگرای سنتی، یک اقلیت بسیار پر سر و صدا نیز در مجلس وجود دارند که با عنوان اعضای جبهه پایداری و تندروی مجلس شناخته می‌شوند. این گروه هر چه در توان دارند، برای تضعیف دولت روحانی می‌گذارند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اگر این مجلس از آزمون استیضاح وزیر علوم سربلند بیرون آید و وزیر بتواند به کار خود ادامه دهد، پس از این تهدیدهای اقلیت مجلس به استیضاح کمتر خواهد شد، تصریح کرد: در اینصورت اقلیت تندروی مجلس می‌فهمد که مجلس موم دست آنها نیست که آن را به هر شکلی که خواستند، دربیاورند.

شیرزاد افزود: اگر مجلس به استیضاح فرجی‌دانا رای دهد، و او برکنار شود به عبارتی می‌توان گفت که مجلس نهم مقابل رای مردم و دانشگاه ایستاده است. فرجی دانا نماینده یک تفکر سیاسی و یا فعال حزبی نبوده و نیست و در رزومه کاری او هیچ وابستگی به احزاب وجود ندارد.

وی از فرجی‌دانا به عنوان یک مدیر شرافتمند و خدمتگزار به دانشگاه یاد کرد و گفت: فرجی‌دانا تاکنون زیر بار تهدیدها نرفته است. مجلس باید فضای دانشگاه‌ها را هم مدنظر داشته باشد. امروز فرجی‌دانا نه به عنوان وزیر علوم بلکه به عنوان نماینده جامعه دانشگاهی در کشور تلقی می‌شود. اگر اکثریت مجلس خود را با اقلیت پر سروصدا هماهنگ کند، قطعا باید نگاه منفی دانشگاه به خود را نیز تحمل کند.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه با برکناری فرجی‌دانا قطعا دانشگاهیان به شدت از مجلس ناامید خواهند شد، گفت: فرجی‌دانا از زمانی که در دانشگاه تهران بود، تلاش کرده که با همه اقشار کنار بیاید و یک مدیریت حرفه‌ای از خود نشان داده است، به گونه‌ای که طی این یکسال نیز شاهد جنبش و جوش‌های مثبتی در فضای دانشگاه‌ها نسبت به گذشته بودیم.

وی ادامه داد: همراهی مجلس با اقلیت ماجراجوی پایداری موجب شرمساری مجلس نهم خواهد شد. البته پیش‌بینی نتیجه استیضاح دشوار است. چراکه جوسازی‌های فراوانی علیه فرجی‌دانا ایجاد شده است، اما با این حال دانشگاهیان طی این مدت حمایت خود را از وزیر علوم اعلام کرده‌اند. من امیدوارم که فرجی دانا دفاع محکمی از خود داشته باشد که البته در این میان دولت نیز باید از او حمایت کند.

شیرزاد ضمن ابراز امیدواری از ادامه کار فرجی‌دانا در وزارت علوم گفت: قطعا دانشگاهیان ما دیگر نمی‌توانند عدم ثبات در مدیریت را به این راحتی هضم کنند. من امیدوارم که در سال تحصیلی جدید این استیضاح موجب ایجاد مشکلاتی برای دانشگاهیان ما نشود.

وی با اشاره به بازگشت دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه و بهانه قرار گرفتن این مساله برای استیضاح وزیر علوم گفت: متاسفانه این مساله بیشتر از آنچه که در عمل انجام شده باشد، بزرگ شده است. بسیاری از محرومان تحصیل سال‌های گذشته یا دیگر در کشور حضور ندارند و یا به علت تغییر شرایط زندگی‌شان دیگر قادر به ادامه تحصیل نیستند و همان تعدادی که امکان برگشت به دانشگاه را دارند، هنوز درگیر کارهای اداری آن هستند و چه بسا برخی از آنها نیز به محل تحصیل خود بازنگشته باشند. بنابراین اگر بخواهیم در این مورد منصفانه بررسی کنیم، باید تعداد دانشجویان را نیز لحاظ کنیم.

شیرزاد افزود: ما از قبیل این رخدادها بسیار داشته‌ایم، اصولا پس از فروکش کردن تب و تاب‌های سیاسی اگر برخی از محرومان به محل تحصیل خود بازگردند، اتفاقی نمی‌افتد. قطعا بازگشت این افراد به فضای دانشگاه‌ها به معنای شتاب گرفتن فعالیت سیاسی دانشجویان نیست و کینه‌توزی برخی از نمایندگان در این خصوص بی‌مورد است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه نمی‌توان کسی را تا ابد از تحصیل محروم کرد، گفت: در هیچ کجای قانون، احکامی در خصوص محرومیت افراد از تحصیل وجود ندارد و بسیاری از احکام صادر شده در این خصوص غیرقانونی هستند. متاسفانه صرفا جهت تصمیم کسانی که در آن زمان در راس امور قرار داشتند و با دیدگاه تنگ‌نظرانه خود برخی را از تحصیل محروم کردند، نمی‌توان عمل کرد و کسی را از حق قانونی خود محروم کرد.

وی با اشاره به اینکه برای محرومیت تحصیلی افراد باید دادگاه صالحه حکم صادر کند، گفت: کمیته انضباطی دانشگاه‌ها اختیارات محدودی دارند و دانشجو می‌تواند نسبت به رای آنها شکایت کند. مرجع رسیدگی کننده به این شکایت‌ها وزارت علوم است؛ البته دیوان عدالت نیز می‌تواند در این مساله وارد شود، اما این موضوع نافی حق وزارت علوم برای بررسی این مساله نیست.
شیرزاد تاکید کرد: به نظر من کار وزارت علوم در زمینه بازگشت دانشجویان ستاره‌دار در مجرای آیین‌نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز