خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت: / مشروح /

دنیای سیاست نه عصای موسی دارد ونه معجزه / دستور روحانی به وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی برای رفع موانع صادرات غیرنفتی

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۳۸۰

امروز کسانی که در بیمارستان‌های دولتی بستری می‌شوند در شهرها تنها ۷.۵ درصد مخارج بیمار را پرداخت می‌کنند و در روستا این رقم ۵ درصد است / به استثنای سال‌های اولیه انقلاب هیچ زمانی شرایط سال‌های ۹۱ و ۹۲ را نداشتیم.

رییس جهمور با اشاره به ارزی که از فروش نفت در دولت گذشته نصیب کشور شد، تاکید کرد: ‌ دلار نفتی فراوان سیل واردات را افزایش و تولید را کاهش داد و ظرف چند سال بیش از دو هزار واحد تولیدی تعطیل شدند و بیش از ۵۰۰ هزار نفر در زمینه صنعت بیکار شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا حسن روحانی در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود گفت: دولت سالیانه برای صرفه‌جویی، مهار آب و استفاده بهتر از منابع آب، دو میلیارد دلار هزینه خواهد کرد.

وی با اشاره به مشکلات سال‌های گذشته کشور یادآور شد: ما برای حل همه معضلات در یازده ماه برنامه‌ریزی و شروع به عملیات کردیم که برخی از برنامه‌ها زمان‌بر است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما آنچه فکر می‌کردیم برای محیط زیست ضرورت دارد، عملیاتی کرده و ادامه می‌دهیم گفت: از شما خواهش می‌کنم که هر موردی که به محیط زیست مربوط می‌شود را به عنوان اولویت در سرمایه‌گذاری قرار دهید و دولت نیز در این زمینه از کارآفرینان حمایت خواهد کرد.

وی افزود: در بحثسلامت دیدیم که مردم با معضل بزرگی مواجه هستیم و باید همه پس‌انداز زندگی‌شان را به خاطر یک عمل جراحی پرداخت کنند؛ بنابراین چاره‌اندیشی کردیم. این دولت افتخار دارد که در بحثسلامت قدم‌های مهمی برداشته است.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز کسانی که در بیمارستان‌های دولتی بستری می‌شوند در شهرها تنها ۷.۵ درصد مخارج بیمار را پرداخت می‌کنند و در روستا این رقم ۵ درصد است. این قدم بسیار مهم است و ما مصمم هستیم این راه را ادامه دهیم و اعتبارات آن را برای امسال و سال آینده تامین کنیم.

رئیس جمهور یادآور شد: در میان ده‌ها مشکل‌ بزرگ پیش‌روی ما در سیاست خارجی و اقتصاد، احساس دیگری برای برنامه‌ریزان ما وجود داشت و بسیاری از صاحب‌نظران مشکلات سیاست خارجی و اقتصاد را تاثیرگذار و در سایر بحث‌ها و زندگی مردم می‌دیدند.

روحانی ادامه داد: بنده به عنوان رئیس جمهور هفته‌ای نبود، جلسه‌ای نبود که راجع به این مسائل مهم نداشته باشم. البته سیاست خارجی دنیای وسیعی دارد و اقتصاد دنیای وسیع‌تر. اما مسائل کلان در این دو بخش را بنده مستقیما نظارت و اداره جلساتش را بر عهده گرفتم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما در بحثاقتصاد با رکود تورمی بی‌سابقه‌ای در کشور مواجه بودیم، گفت: اگر آمار و ارقام اقتصادی در سال ۱۳۳۸ را در نظر بگیریم که آمار رسمی بانک مرکزی از آن سال تا به امروز است، به استثنا سال‌های اولیه انقلاب هیچ زمانی شرایط سال‌های ۹۱ و ۹۲ را نداشتیم.

وی افزود: رکودی که دو سال پشت هم ادامه پیدا کرد و رشد اقتصادی ما در سال ۹۱، منفی ۶.۸ درصد و رشد اقتصادی سال ۹۲ منفی ۱.۱ درصد باشد. این رکود توام با تورم بالای ۳۰ درصد شرایطی را در تاریخ اقتصاد کشور ایجاد کرد که آن را هیچ گاه سراغ نداشتیم.

روحانی خطاب به حاضران در سالن گفت: شما می‌دانید معضلات اقتصادی آثار خود را در بسیاری از موارد به تدریج بروز می‌دهد. ما از سال ۸۵ تا ۹۰ دلارهای نفتی فراوانی در اختیار داشتیم و دولت قبل آن را بی‌حساب به بازار سرازیر کرد و دیدیم که چه وضعی پیش آمد.

وی ادامه داد: نفت که گران و پرفروش می‌شود، همه را خوشحال می‌کند اما این بهار چقدر زود گذر است که نه تنها تابستان بلکه پاییز درختان را در پیش‌رو دارد. دلار نفتی فراوان سیل واردات را افزایش و تولید را کاهش داد و ظرف چند سال بیش از دو هزار واحد تولیدی تعطیل شدند و بیش از ۵۰۰ هزار نفر در زمینه صنعت بیکار شدند.

روحانی با تاکید بر اینکه در این سال‌ها تمام واحدهای صنعتی ما به خارج وابسته شدند و واردات بی‌رویه به وجود آمد، گفت: ارتباط بخش‌های صنعتی با یکدیگر قطع شد و از طرفی کشورهایی در منطقه بودند که بخش تولیدی ما قدرت رقابت با آنها را نداشت. در این شرایط وقتی تحریم هم بیاید و بخواهد دلار را از دسترس خارج و یا قیمت آن را چند برابر کند ما شاهد رکود سال‌های ۹۱ و ۹۲ خواهیم بود.

وی افزود: ممکن است برخی بگویند صرفا در سایه تحریم این شرایط به وجود امده اما حتی اگر تحریمی هم نبود ما در سال ۹۱ مشکلاتی داشتیم و آثار آن در سیاست‌ها ظهور می‌کرد.

روحانی در ادامه همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود گفت: بسیاری از آنچه به عنوان مشکل اقتصادی وارثش هستیم، ارثتحمیلی بر ماست. در بحثتورم نیز این چنین است.

وی ادامه داد: اگر دست ما بی‌محابا در کیسه بانک مرکزی باشد و هر آن‌گاه که تصمیم گرفتیم به بانک مرکزی و رئیسش دستور دهیم تا از افزایش پایه پولی استفاده کند و مشکلات ریالی ما را در هر کجا که خواستیم تامین کند، ‌ آن روز، روز قشنگی است ولی فردایش روز سیاهی خواهد بود.

رئیس شورای عالی اقتصاد با اشاره به ساخت مسکن مهر در دولت قبل اظهار داشت: ۴۰ هزار میلیارد تومان از همین کیسه که حس می‌کنم کمتر دستی به آن رفته و نسوخته باشد از بانک مرکزی گرفتند و مسکن مهر ساختند و بیش از ۸۰ درصد پایه پولی را افزایش دادند و آثار آن تورم بالای ۳۰ و ۴۰ درصد بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت یازدهم، دولت مظلومی است، تصریح کرد: ارث‌هایی از سال‌های گذشته رسیده و از دولت مظلوم‌تر؛ ملت مظلوم و نجیب ایران است که بار سنگین تورم را تحمل کرده است.

روحانی با بیان اینکه اینجا جمع شده‌ایم تا از امید و آینده بسیار روشن سخن بگوییم و نه از گذشته، یادآور شد: به حول و قوه الهی قادریم مشکلات را یکی پس از دیگری حل کنیم و البته دنیای سیاست نه عصای موسی دارد ونه معجزه و نه درهایش برای همیشه بسته است.

وی افزود: باید همفکری و تدبیر کنیم و معضلات اقتصادی را یکی پس از دیگری حل و موانع را از پیش پای برداریم. البته برخی از مشکلات برای حل شدن قانون می‌طلبد و به همین دلیل ستاد اقتصادی دولت و کارشناسان دولت در طول ماه‌های گذشته و تقریبا در طول تمام روزهای ماه رمضان همین بحثرا دنبال می‌کند.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید براینکه پس از آنکه توانستیم با قدم‌های استوار به تورم مهار بزنیم، خاطر نشان کرد: سیر صعودی سریع تورم را هم مهار و هم کاهش دادیم. در طول یکسال گذشته تورم ماهانه ما ۱.۱۴ بوده و این نشان می دهد از تورم ۵،۴، ۴.۵، ۵.۶ به تورم ماهانه ۱.۱۴ آمده‌ایم.

رئیس شورای عالی اقتصاد با یادآوری اینکه از آغاز به کار دولت قول دادیم تورم را در پایان سال ۹۲ به ۳۵ درصد برسانیم، ابراز داشت: البته تورم پایان سال ۹۲ از این رقم هم کمتر شد و همان وقت قول دادیم تورم سال ۹۳، به ۲۵درصد برسد و امروز خوشحالیم طبق محاسبات وپیش‌بینی ها در پایان سال ۹۳، رقم تورمی ما به مراتب کمتر از ۲۵درصد خواهد بود و رقم دقیقش را در آینده اعلام می‌کنم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت‌هایی بوده‌اند که تورم را برای یکی، دو سال مهار کرده‌اند اما بعد این مسئله ازدستشان خارج شده است، عنوان کرد: ما هم از این آسیب مصون نیستیم و اگر حواسمان جمع نباشد دچار این آسیب می شویم. دولت مصمم به مهار تورم تا روزی است که تورم به عدد یک رقمی برسد.

روحانی تاکید کرد: برنامه دولت این است که تا سال ۹۵ شاهد تورم یک رقمی باشیم.

رئیس شورای عالی اقتصاد با اشاره به برخی از نامه‌ها ونقدهایی که از سوی کارشناسان به برنامه‌های اقتصادی دولت می‌شود، بیان کرد: هم از اساتید وکارشناسانی که نقد و اظهار نظر می‌کنند وگاهی نامه سرگشاده می‌نویسند، تشکر می‌کنم. آنها در هر مسئله اقتصادی اظهار نظر کردند و این جای امید است و سر تعظیم فرود می‌آوریم که هر چه می‌فهمند با خلوص در اختیار دولت قرار می‌دهند.

رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: خیلی‌ها در این نامه‌ها نوشته‌اند که یکی از اشتباهات دولت یازدهم این است که همه توانش را برای مهار تورم گذاشته و رکود خطرناک‌تر است. اصل حرف درست است اما در جایی که تورمش ۴۵ درصد است و هیچ امید و روزنه‌ای برای آینده روشن‌تر نیست دیگر آنجا، جای سرمایه‌گذاری نخواهد بود. سرمایه‌گذاری که ثبات را نمی‌بیند، دیگر سرمایه گذاری نمی‌کند و علاوه برآن فشار تورمی هم بر جامعه سخت بود.

روحانی با بیان اینکه اگر تورم مهار نشود، قدرت خرید از کجا می‌آید؟ گفت: پس ناچار شدیم ضمن آگاهی به مسئله رکود، شروع کارمان از تورم باشد اعلام می‌کنیم مهار تورم ما ادامه خواهد داشت و شاید شما بگویید این کار، کار سختی است و جمع تضادین است اما ما این کار را انجام می‌دهیم.

وی با تاکید براینکه قبول ندارم سیاست‌های ما انقباظی است، اظهار داشت: نقدینگی خلاف این مسئله را نشان می‌دهد. هر چند ما نسبت به پایه پولی توجه خواهیم داشت تا کنترل شده باشد ولی درعین حال باید مهار تورم ادامه یابد تا سیاستهای خروج از رکود را هم دنبال کنیم.

رئیس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه وقتی بحثخروج از رکود پیش می‌آید، می‌گویند باید تقاضا را تحریک کنیم و این تحریک به سیاست‌های انبساطی است و بانک‌ها تسهیلات را در اختیار تولیدگران قرار دهند، یادآور شد: می‌پرسم بانکها از کجا بیاورند؟ می‌گویند از بانک مرکزی. من به این معتقد نیستم که پایه پولی بالا رود تا تقاضا ایجاد شود و براین اساس تولید ایجادکنیم.

روحانی در ادامه سخنان خود در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود گفت: همیشه در دولت وقتی دوستان پیشنهاداتی می‌دهند، من می گویم به نظر شما نمی‌شود راه دیگری را طی کرد؟ من همواره راه‌های آلترناتیو را برای آنها بازگو می‌کنم. آنها هم گاهی می‌پذیرند و گاهی خیر.

وی با تاکید براینکه ما باید تقاضا را تحریک کنیم گفت: چرا نمی‌پذیرم که صادرات غیر نفتی را تسهیل کنیم؟ اگر شما بخواهید با ایجاد تورم نو در سایه بالا بردن پایه پولی به رونق برسید همزمان هم تورم بالا می‌رود و قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند و این دوباره دور باطلی است که ما را به تورم و رکود باز می‌گرداند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اگر توانستید تقاضا را از طریق صادرات غیر نفتی تحریک کنید آن زمان مشکل پایه پولی نخواهید داشت. امروز در اطراف منطقه ما زمینه صادرات بوده و است و این روزها بیشتر هم شده است. دولت با تسهیلات لازم و بانک‌ها با تضمینات لازم می‌توانند راه را برای صادرات غیر نفتی باز کنند.

وی با اشاره به اینکه راه را برای تحریک تقاضا و شروع حرکت باز می‌کنیم، گفت: من در جلسه اقتصادی و در اینجا به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی می گویم که باید موانع صادرات غیر نفتی را برداشته ومشکلات آن را حل کنند. ما باید راه صادرات را تسهیل کنیم. این مسئله یک حرکت در زمینه تولید خواهد بود. مطمئن باشید که رئیس جمهور شخصا این مسئله را دنبال می کند تا شرایط برای خروج از رکود را که یکی از آنها تسهیل صادرات غیر نفتی است، آماده کند.

روحانی مسئله مهم دیگر را بانک‌ها دانست و به مزاح گفت: " و ما ادراک مع البانک " اگر مشکل بانک‌ها حل شود مشکلات دیگر نیز حل خواهد شد. بانک‌های ما با مشکلات زیادی مواجه هستند. من اول از دولت شروع می‌کنم. دولت به بانک‌ها بدهکار است و این بانک‌ها نیز به بانک مرکزی بدهکار هستند.

وی با بیان اینکه ما بایداین مسئله را حل وفصل کنیم گفت: ما باید بدهی بانک‌ها را پرداخت کنیم وآنها نیز بدهی‌شان به بانک مرکزی را. قطعا این مسئله باعثتقویت بانک‌ها خواهد شد. دولت این مسئله را در لایحه‌ای که کار آن در مجلس پیش بینی کرده است.

رئیس جمهور ضمن ابراز امیدواری از تصویب هر چه سریع‌تر لایحه خروج از رکود در مجلس گفت: تصویب این لایحه معضلات ما را حل خواهد کرد. اگر چه خوب نیست اما باید بگویم که دولت، دولت بدهکار بد حسابی است. ما این را طی لایحه‌ای تقدیم مجلس کردیم. انشااله با تصویب دو یا سه ماده این لایحه، بانک‌ها از این لحاظ نفس راحتی خواهند کشید.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها اموال مازادی دارند که باید آن را به فروش برسانند، گفت: من نمی‌دانم چرا اینقدر دلبستگی به دنیا وجود دارد و بانک‌ها نه تنها سهام بلکه ساختمان‌هایشان را هم رها نمی‌کنند. به هر حال مال دنیا است دیگر و دلبستگی هم دارد اما با این وجود بانک‌ها باید اموال مازاد خودرا به فروش برسانند و با عواید آن نقدینگی خود را بالا ببرند تا بتوانند تسهیلات بدهند.

رئیس جمهور با بیان اینکه بانک‌های ما کارهای غیر بانکی می‌کنند، گفت: اگر بانک‌ها کار بانکی خود را انجام دهند این مسئله حل می شود. متاسفانه بانک‌های ما خودشان بنگاه‌دار شده‌اند وهر گاه پولی به دست می‌آروند اول به دنبال بنگاه خود می‌روند در حالی که بانک‌ها بایداز بنگاه‌داری خارج شوند چرا که این مسئله خلاف اصول بانکداری است.

روحانی با اشاره به اینکه بانک‌ها باید واسطه باشند و پول مردم را جمع کنند گفت: آنها باید به عنوان تسهیلات و با نرخ عادلانه ونه کمر شکن کارهای خود را انجام دهند حالا که تورم قدم به قدم به پایان می‌رسد در پایان سال رقم خوبی خواهدبود.

رئیس‌جمهور در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود تصریح کرد: شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی نیز باید وارد کار شوند و این سود را عادلانه کنند. زمانی بود که تورم ۴۰درصد بود. ولی هم اکنون که کاهش پیدا کرده است و تا پایان سال نیز بیشتر کاهش پیدا خواهد کرد، باید برنامه‌های خود را بر این مبنا طراحی کنیم تا بانک‌ها در این زمینه بیشتر بتوانند حرکت کنند.

وی افزود: تاکنون بازار سرمایه ما برای تامین مالی نتوانسته توانمندی‌های خود را به روز کند. تامین مالی همه بنگاه‌ها با بانک‌ها نیست؛ بازار سرمایه نیز در این مسیر توانمندی‌های زیادی دارد. در مسئله سیاست‌های اقتصادی ما مباحثی را انجام دادیم و در مصوبات بسته خروج از رکود نیز به این مسئله توجه جدی داریم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تامین مالی بنگاه‌های بزرگ باید متکی به بازار سرمایه باشد، بانک‌ها باید تامین مالی بنگاه‌ها را برعهده بگیرند و با انجام این مسئله در واقع ما بخشی از بار را از روی دوش بانک‌ها برداشته‌ایم و بنگاه‌های کوچک نیز فعال خواهند شد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه توانمندی بانک‌ها محدود و تقاضا زیاد است، اولویت با بنگاه‌هایی است که در سال‌های اخیر و در شرایط سخت خوب کار کرده‌اند به بنا نیست آنها که کارشان خوب نبوده جایزه‌ای اعطا کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه متاسفانه دولت گاهی برای کارآفرینان و بنگاه‌ها مشکل‌آفرین بوده است، گفت: بعضی ازاین افراد صبح که از خواب پا می‌شدند، پیچ تلویزیون را باز می‌کردند تا ببیند دستور‌العملی که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، چیست و وزیر اقتصاد چه سخن جدیدی گفته است. متاسفانه هر روز یک بیانیه و نرخ اعلام می‌شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تمام تلاش ما در این یکسال این بوده که بر مشکلات شما اضافه نکنیم، تصریح کرد: اگر هر حرفی که می‌زنیم در زمینه اقتصاد، حساب شده و هماهنگ باشد، دیگر مشکلاتی ایجاد نخواهد شد. در ثبات، انظباط و روند امیدبخشی که در این یکسال در بازارهای اقتصادی شاهد بودیم، مبنا بر این است که دولت با مشورت حساب شده قدم بردارد.

وی عنوان کرد: در نهایت در این کشور اقتصاد باید در اختیار بخش خصوصی باشد؛ معمولا دولت‌ها خیلی سختشان است که یکی از بخش‌هایشان را رها کنند. بنده خودم این مسئله را از نزدیک حس کرده‌ام و می‌بینم وقتی به وزرا می‌گویم باید فلان مسئله را واگذار کنید، چه غم و اندوهی بر چهره مبارکشان می‌نشیند به هرحال دلبستگی است دیگر.

روحانی با تاکید بر اینکه همه ما باید باور کنیم و تسهیلات را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم، گفت: ما باید موانع پیش روی این بخش را برداریم والله بخش خصوصی اقتصاد را بهتر می‌فهمد و می‌داند کجا باید سرمایه‌گذاری کند. بگذاریم بخش خصوصی‌مان سرمایه‌گذاری و کار کنند؛ آنها می‌دانند امروز تلاششان یعنی راحتی امروز و فردای فرزندانشان و یعنی آبادانی ایران عزیزمان.

وی افزود: تلاش ما بر این است که مشکلات را از پیش پا برداریم و اگر به وفور دلارهای نفتی رسیدیم، شما یادمان بیاندازید که خطای گذشتگان را تکرار نکنیم. متاسفانه در شرایطی ۲۱ میلیارد ارز به صورت اسکناس وارد بازار و خیابان‌ها شد. اما اینکه کجا رفت و چه شد با خداست. باید حواس ما به روزی که دلار نفتی ما افزایش پیدا می‌کند، باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما در خصوص تحریم‌ها قدم‌های بزرگی برداشته‌ایم، گفت: ما تحریم را تضعیف و پایه‌های آن را لرزان کرده‌ایم و ما امروز در هر شرایط و موقعیتی که قرار بگیریم، باید بدانیم که شرایط تحریم هیچ‌گاه به وضع گذشته باز نمی‌گردد.

روحانی با تاکید بر اینکه ما در مذاکرات هسته‌ای بسیار جدی و مصمم هستیم، گفت: در عین حال غربی‌ها باید بدانند که فرصتی که ملت ایران در اختیار آنها گذاشته است، بی‌انتها نیست. برنامه اقتصادی ما بر مبنای شرایط فعلی تنظیم شده است، اما در عین حال چون توافق به نفع همه و همچنین تحریم به ضرر همه است، معتقدیم که به یک معنا به نتیجه رسیدن مذاکرات به ثبات وامنیت کل منطقه کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه اراده ما در بحثمذاکرات هسته‌ای بسیار جدی است، گفت: امیدواریم که طرف مقابل نیز اراده جدی داشته باشد و بتوانیم در زمان مقرر مسائل رابه حل و فصل نهایی برسانیم.

رئیس جمهور عنوان کرد: ما برای خروج از رکود نیاز به لوکومتیوهای پیشران داریم که حرکت کند و زنجیره پشت خود را به سوی مقصد برساند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز