خبرگزاری کار ایران

رئیس قوه قضائیه:

ادعای اعدام همجنس‌بازان در ایران دروغ است / نمی‌گوییم در نظام قضایی ما تخلف صورت نمی‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۲۶۶

بر اساس اصول دینی ما به همجنس‌بازان اجازه مانور در کشور را نمی‌دهیم، اما اینکه گفته می‌شود آنها را به اعدام مجازات می‌کنیم هم دروغ است. در مسائل جنسی بنای نظام و اسلام جستجو نیست.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: بر اساس اصول دینی ما به همجنس‌بازان اجازه مانور در کشور را نمی‌دهیم، اما اینکه گفته می‌شود آنها را به اعدام مجازات می‌کنیم هم دروغ است. در مسائل جنسی بنای نظام و اسلام جستجو نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت الله صادق آملی لاریجانی در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به مساله حقوق بشر و هجمه‌های کشورهای غربی به ایران پرداخت و گفت: هفته گذشته در رابطه با مواضع حقوق بشری برخی کشورهای مدعی، مطالبی را مطرح کردند که با تحریف در برخی از رسانه‌ها نقل شد. بنده معتقدم موقعیت کنونی دنیا و رفتارهای دوگانه‌ای که صورت می‌گیرد، اعلامیه جهانی حقوق بشر را به کاغذپاره‌ تبدیل کرده نه اینکه این اعلامیه کاغذ پاره‌ای بیش نباشد. کشورهای سلطه‌گر برداشت‌های خود از حقوق بشر را دارند در حالیکه این اعلامیه متضمن مسائل خوب و درستی بود اما کشورهای مدعی، احترامی برای این اعلامیه نگه نداشتند.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه ما نسبت به اعلامیه جهانی حقوق بشر حرف داریم، گفت: در چارچوب همین اعلامیه می‌توان بسیاری از اشکالات حقوق بشری و هجمه‌ها را علیه جمهوری اسلامی دفع کرد. آنها در اشکالاتی که نسبت به مسائل حقوق بشر در ایران گرفتند، حتی مواد این اعلامیه را اعلام نکردند. به طور مثال ماده ۲۹ این اعلامیه عنوان کرده باید همه کشورها و ملت‌ها به حقوق و آزادی‌هایی که برای انسان در مواد مختلف این اعلامیه لحاظ شده عمل کنند. اما متن ماده ۲۹ اعلام می‌کند که افراد در اعمال حقوق دچار محدودیت‌های قانونی خواهند بود و تقنینات کشورها می‌تواند این آزادی‌ها را محدود کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مسائل حقوق بشری مقتضیات خاص خود را دارد و طبق قانون اساسی قوانین باید برخواسته از تعالیم اسلام الهی باشد، ادامه داد: در این چارچوب ما قوانینی داریم که نباید خلاف شرع باشد. حال آنکه بسیاری از ایرادات و اشکالاتی که در زمینه حقوق بشر به ایران می‌گیرند، برگرفته از مسائل شرعی است. به طور مثال آنها به حق قصاص ایراد می‌گیرند در حالیکه قصاص از مسلمات قرآنی بوده و ما نمی‌توانیم به خاطر چند کشور نسبت به آن بی‌توجه باشیم.

آملی لاریجانی تصریح کرد: ما هم حقوق بشر را قبول داریم و هم اینکه تعلیمات دینی ما به صراحت به حقوق بشر توجه کرده است. اما می‌گوییم تلقی ما از حقوق بشر متفاوت است.

رئیس قوه قضاییه دفاع از قوانین حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران را یک نیاز دانست و گفت: ما نمی‌گوییم که در نظام قضایی ما تخلف صورت نمی‌گیرد، اما ببینید ایراداتی که آنها می‌گیرند چگونه است. آنها به برخی اخبار ضدانقلاب که دست‌شان به خون ملت ایران آلوده است، اکتفا می‌کنند و بعد به دنبال محکومیت ما هستند. ما از شما می‌خواهیم طبق اصول قانون اساسی و موازین دینی که همه در آن متفق‌ هستند حجم آن را رصد و آن را پاسخ دهید.

آملی لاریجانی به فضاسازی‌های رسانه‌ای در مورد همجنس‌بازان در ایران اشاره کرد و گفت: بر اساس اصول دینی ما به همجنس‌بازان اجازه مانور در کشور را نمی‌دهیم، اما اینکه گفته می‌شود آنها را به اعدام مجازات می‌کنیم هم دروغ است. در مسائل جنسی بنای نظام و اسلام جستجو نیست. اسلام به خاطر طهارت و کرامت ذاتی انسان مسائلی را قبول ندارد. اما این موضوع بنای حقوق بشری آنها شده و حالا مساله ۴ نفر به عنوان مساله حقوق بشری ذکر می‌شود. در حالیکه هزاران نفر در غزه کشته می‌شوند و مشکلی نیست. اینها قابل قبول نیست و ما موظف به دفاع از اصول اسلامی هستیم.

وی خطاب به سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی در خارج از کشور تاکید کرد: ما وقتی اعتقادات و ایمانی را برای خود پذیرفتیم، باید پای آن بایستیم و حیف است که حق متعال را که پشتوانه ما است رها کنیم و فریب این مدعیان جهانی را بخوریم.

رئیس قوه قضاییه به برخی برخوردهای دوگانه در رابطه با حقوق بشر اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاهد هستیم که علیه کشور ما فریادهای حقوق بشری بلند می‌کنند. اما فجایع فلسطین و غزه را که جزو جنایات جنگی است، می‌بینند اما رژیم صهیونیستی را مورد حمایت قرار داده و می‌گویند که آن رژیم می‌تواند برای دفاع از خود اجازه قتل‌عام کودکان بی‌دفاع را صادر کنند.

وی بسیاری از مشکلات حقوق بشری که به ایران گرفته می‌شود را ناشی از تفاوت در مبانی معرفتی عنوان کرد و افزود: وقتی سخن از حقوق بشر می‌گوییم، ابتدا باید به عنوان پیش‌فرض معنای حق را تنقیه کرده و بعد حق مضاعف انسان را مورد بررسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: حق انسانی بدون داشتن تصوری از انسان و جهان او معقول و ممکن نیست. از سوی دیگر معارف دینی ما تصور خاصی از انسان و عالم ارائه می‌دهد که نگاه خاصی به حقوق بشر دارد.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه تا انسان را نشناسیم، نمی‌توانیم از حقوق او سخن بگوییم، یادآور شد: انسان‌ها دارای حقوق مختلفی از جمله آزادی و برابری هستند. اما اگر نگاه ما مادی‌گرایانه محض باشد، طبیعی است که با نگاهی که انسان را دارای ساحت معنوی الهی می‌داند، متغییر است. در اعلامیه جهانی حقوق بشر موارد زیادی وجود دارد که به نحوی ما را به حقیقت انسان ارجاع می‌دهد و تا زمانی که این پیش‌فرض‌ها را تمرین نکرده باشیم، تطبیق آن راحت نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه نگاه ادیان به خصوص دین اسلام به حقوق انسانی با نگاه مادی‌گرایانه متفاوت است، اظهار کرد: همانطور که قرآن به ادیان دیگر اشاره می‌کند، یکسری از ارزش‌های اخلاقی وجود دارد که با دیدگاه مادی‌گرایانه متفاوت است. نگاه قرآن به باطن هستی، نگاه توحیدی محض است و آیات قرآنی دائما ارجاع به رب و الله داشته و به توحید اشاره می‌کنند.

وی با بیان اینکه کشورهایی که از لحاظ حقوق بشری با ایران برخورد می‌کنند با اصل مکتب و ایمان ما مخالف هستند، ادامه داد: آنها به مسائلی از قبیل حق حضانت و حق ارثنیز انتقاد داشته و آن را خلاف حقوق‌بشر می‌دانند در حالیکه بحثارثمساله‌ای اسلامی بوده و تنها به شیعیان اختصاص ندارد.

وی به مساله محاربه و فساد فی‌الارض نیز اشاره کرد و گفت: با کسی که صد کیلو هروئین قاچاق می‌کند، چگونه باید برخورد کرد؟ هر گرم هروئین ۱۷ نفر را آلوده می‌کند و این صد کیلو برای آلوده کردن تهران کافی است. اگر قوه قضاییه با این قاچاقچیان برخورد نکند، خوب است؟ حقوق افرادی که آلوده این مواد می‌شوند چه می‌شود؟ آنهایی که مدعی حقوق بشر هستند بگویند که ما چه کار کنیم؟ ما حفاظی شده‌ایم که مواد مخدر به کشورهای اروپایی نرود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز