خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مدیر مرکز گسترش مطرح شد:

فیلم لاله موجود ناقص‌الخلقه‌ی بدون پول است / پروژه‌های مرکز گسترش مشکل مالی دارند

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۱۱۳

برای فیلم لاله تاکنون ۷ میلیارد تومان هزینه شده درحالیکه همه اموال سرمایه‌ای فیلم لاله ۲۵۰میلیون تومان است / معایب جشنواره سینما حقیقت در دوره‌های گذشته بیشتر از محاسنش بود.

اولین نشست خبری سیدمحمد طباطبایی‌نژاد(رئیس مرکز گسترش سینمای مستند تجربی) ظهر امروز(۲۰ مرداد) در حالی برگزار شد که همچنان حواشی پروژه لاله و سوالات خبرنگاران درباره این پروژه یکی از دلمشغولی‌های رسانه‌ها بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طباطبایی‌نژاد با اشاره به آخرین وضعیت فعالیت‌های مرکز گسترش گفت: از دی ماه سال ۹۲ قرارداد ساخت ۲۲ فیلم مستند بسته شده و از ابتدای سال ۹۳ نیز قرارداد ساخت ۴۴ فیلم مستند و همچنین ۴ فیلم انیمیشن و ۴ فیلم سینمایی اول تصویب و منعقد شده است.

وی ادامه داد: در بحثفیلم داستانی بین مرکز گسترش و انجمن سینمای جوان تفکیک صورت گرفته و براساس آن هدف ما ساخت فیلم داستانی حرفه‌ای است و مجوز ساخت ۲۰ فیلم کوتاه حرفه‌ای گرفته شده. همچنین در بحثپژوهش ۱۵ کتاب در حال ترجمه است و فصلنامه سینماهای قدیم که یک فصلنامه تخصصی در حوزه سینمای مستند است؛ از بهار ۹۳ به سردبیری علیرضا قاسم‌خان در حال انتشار است.

طباطبایی در پاسخ به سوالی در رابطه با مستندسازانی که قرارداد بسته‌اند ولی فیلم‌های خود را تحویل نداده‌اند؛ گفت: بعضی مستندسازان به مرکز گسترش بدهکار هستند که ما با تقسیط بدهی آنها یا کم کردن مبلغ بدهی‌شان از بودجه قرارداد جدید به دنبال حل مشکل هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اینکه آیا امکان دارد به صدا و سیما بازگردد یا خیر؛ گفت: من کارمند رسمی صدا و سیما هستم و امسال هم ماموریت من در سازمان سینمایی تمدید شده و سومین سالی است که در سازمان سینمایی هستم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون حذف بخش‌هایی از جشواره سینما حقیقت گفت: تلاش داریم این جشنواره به استانداردها نزدیکتر شود البته در دوره‌های قبل جشنواره محاسنی داشت و معایبی. هرچند معایب جشن از محاسن آن بیشتر بود. به طور مثال یکی از محاسن آن تفکیک کردن فیلم‌ها به موضوعات مختلف بود.

وی ادامه داد: در زمانی که جشنواره فیلم آوینی نبود؛ جشنواره فیلم حقیقت به صورت مستقل برگزار می‌شد. از آن پس تصمیم گرفته شد در دل جشنواره سینما حقیقت برگزار شود.

طباطبایی نژاد در پاسخ به آخرین وضعیت فیلم لاله گفت: با تهیه کننده و کارگردان این فیلم جلسات بسیاری برگزار کردیم اما متاسفانه بخش زیادی از خواسته‌های آنها نامعقول است و از نظر من وجاهت حقوقی ندارد. متاسفانه فیلم لاله به دلیل برنامه‌ریزی غلط در تولید متوقف مانده و مهمترین بخش فیلم که پیست اتومبیلرانی و ستون اصلی فیلم است؛ متوقف مانده. فیلم لاله تبدیل به یک موجود ناقص الخلقه‌ای شده که حتی پدر و مادر هم ندارد.

وی ادامه داد: امروز تمام اتومبیلهای این پروژه را به یک سوله در کرج منتقل کردیم که نگهداری آنها هزینه‌های گزافی برای ما دارد.

طباطبایی نژاد افزود: براساس بندی از قرارداد و به درخواست اسدالله نیک نژاد(کارگردان فیلم) علیرضا رضاداد به عنوان حکم از سوی سازمان سینمایی معرفی شده و هر حکمی ایشان بدهد؛ قابل قبول است.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود با فروش ماشین‌ها می‌توانیم هزینه‌ها را تسویه کنیم؛ گفت: چنین حرفی صحت ندارد. گرانترین ماشین که BMV ۲۰۰۷ است در زمان خود ۸۰ میلیون تومان قیمت داشت و امروز این ماشین را حتی ۲۵ میلیون تومان نیز نمی‌خرند. اگر تمام اموال فیلم لاله را بفروشیم عایدی ما ۲۵۰میلیون تومان می‌شود درحالیکه هزینه‌ای که تا امروز برای فلیم لاله صرف شده ۷ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: البته این را نیز باید بگویم اینکه گفته می‌شود مدیران سابق مرکز در این پروژه برای خود دستمزدی تعیین کرده‌اند درست نیست و ما هیچ مدرکی مبنی بر این ادعا نداریم.

طباطبایی نژاد در پاسخ به سوالی پیرامون حمایت از تولید فیلم‌های اول سینمایی گفت: هدف ما این است که فیلم با کیفیت تولید کنیم هر چند به تولید کمی نیز اهمیت می‌دهیم. بودجه‌ای که قرار بود به ما اختصاص پیدا کند ۵ میلیارد تومان بود اما فقط ۲.۵ میلیارد تومان برای ساخت ۱۰ فیلم سینمایی به ما اختصاص داده شده به همین دلیل ما به دنبال آن هستیم که بجای حضور مستقیم در ساخت یک فیلم از آنها حمایت کرده و بیشتر نقش مشارکتی داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون تعداد زیاد جشنواره‌های فیلم در کشور گفت: این مسئله درست نیست. در کشور ما جشنواره‌های سینمایی زیاد نیستند درحالیکه در کشورهای دیگر جشنواره‌های سینمایی زیادی برگزار می‌شود مثلا در فرانسه فقط با موضوع سفال ۵ جشنواره فیلم برگزار می‌شود.

مرتضی رزاق کریمی(معاون فرهنگی و تولید مرکز گسترش) نیز گفت: ما تک تک پروژه‌ها را از سال ۸۴ تا به امروز بررسی کرده‌ایم. متاسفانه بسیاری از پروژه‌ها مشکل مالی داشته یا بعضی از فیلمسازان به مرکز بدهکار هستند.

وی افزود: دلیل اصلی این مشکل این است که اهالی سینما و به خصوص مستندسازان و کارگردانان فیلم کوتاه مشکل معیشت دارند و رسیدگی به این مشکل آنها مغفول مانده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز