خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

رضایت مردم را باید اصل قرار دهیم / امکان خروج از رکود وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۰۹۹

اگر فضای بعد از انتخابات خراب نشود و دولت آنرا حفظ کند این فضایی که از خارج به ما تحمیل شده و مشکلاتی که کم نیستند، حل می شود. هر چند مردم ما در برابر این مشکلات کم نمی آورند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رضایت خاطر مردم را اصل دانست و گفت: رضایت اکنون مردم تا حد بسیاری به شکستن رکود بستگی دارد و در صورت جلب رضایت مردم مشکلات حل می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در همایش ۵۰ سال تلاش سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد با ابراز تاسف عمیق از حادثه دلخراش سقوط هواپیما در روز گذشته گفت: این حادثه موجب جان دادن جمعی از مردم و‌ آسیب دیدن جمع دیگری از هموطنانمان شد و من به خانواده‌های عزادار تسلیت می‌گویم.

وی ادامه داد: این حادثه هشدار بزرگی است تا مسئولان ما همکاری کنند و هماهنگ باشند تا راه استفاده از صنایع پیشرفته و امن را در کشور ایجاد کنیم. در این سال‌ها از خیلی امکانات برای امنیت پرواز محروم بودیم و انشااله دیگر شاهد تکرار این وضع نباشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی درغزه اظهار داشت: غزه در حال تخریب شدن است و مردم زیادی شهید می‌شوند و ما مشکلات بسیاری در کشورهای اسلامی داریم که نیازمند هوشمندی و هوشیاری و سیاستگذاری میان کشورهای اسلامی تا دیگر تکرار نشود.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه جلسه امروز، جلسه امیدوار کننده‌ای بود تصریح کرد: آنچه امروز توسط آقای نعمت زاده ودیگر مسئولان شنیدیم نشان دهنده این است که تصمیمات خوبی اتخاذ شده اما اجرای این تصمیمات مهم است و نیازمند همکاری عمومی برای اجرای آنهاست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه ما در شرایط خوبی نیستیم، یادآور شد: شهرک‌های صنعتی کوچک ما یا تعطیل یا نیمه حال هستند و من گروه‌هایی برای بازدید به آنجا فرستادم که گزارش‌های آنها تاسف آور است و وضعیت سرمایه‌‌های ما این گونه است.

وی با بیان اینکه ضروری‌ترین کار حل مشکلات صنایع کوچک است خاطر نشان کرد: اگر سیاست‌های رهبری که ابلاغ شده و در مجمع تشخیص نیز به تصویب رسیده است درست اجرا شود و سیاست‌های اعلامی که امروز بیان شد، اجرا شوند و بانکها دریابند که ضرورت امروز انقلاب و کشور خروج از رکود است، حل مشکلات و خروج از آنها دور از دسترس نیست.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به تجارب محمد رضا نعمت‌زاده وزیر صنعت ابراز داشت: ایشان خوب می‌دانند که وضع ما بدتر از جنگ نیست و حداقل از این است که ما در آن زمان این شهرک‌ها و واحدها و ضرورت های اولیه را نداشتیم اما اکنون داریم و در آن زمان با اینکه آنها را نداشتیم توانستیم از شرایط بد خارج شویم.

وی بیکاری کنونی را مشکل بزرگی برای ملت و بالاخص جوانان و نیروهای تحصیل‌کرده دانست و افزود: ما باید برای جوانان بیشتر دلسوزی کنیم و با ملاحظه کاری نباید مانع از دیده نشدن این واقعیات شویم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: ما در زمان جنگ ۱۶ درصد بیکاری داشتیم که در کنار آنها بیکاری‌های حاصل از جنگ هم بود و ما شعار اول خود را تولید اعلام کردیم و در همه تریبون‌ها به آن اشاره می‌کردیم و امروز هم همان است و باید شعار اول خودرا تولید اعلام و از موجودی‌های فعلی استفاده کنیم.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه وضع کنونی بان‌کها بدتر از سال‌های پایانی زمان جنگ نیست، ابراز داشت: ما در سال‌های پایانی از بانک مرکزی قرض می گرفتیم و در سال آخر هم بودجه ۵۱ درصد کسری داشت و بسیاری از واحدهای صنعتی هم به خاطر قطع برق و گاز نیمه تعطیل بودند و ارزی هم برای واردات نبود و ۱۲ میلیارد هم بدهی داشتیم اما اکنون وضعیت ما این طور نیست و در چین حداقل ۲۲ میلیارد یورو آنجاست و باید از آنها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه وضعیت کشاورزی اکنون همانند زمان بعد از جنگ نیست عنوان کرد: ما در آن سال‌ها یکی دو سال طول کشید تا تورم را زیر ۱۰درصد بیاوریم و به سرعت بیکاری را مهار کنیم و بازار را با تولید و وارداتی که آن را آزاد کردیم اشباع کردیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر اکنون هم میدان باز شود و بخش خصوصی با سیاست‌های صحیح وارد شود، می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. هر چند طرح‌های بزرگ الان نیمه تمام و تورم‌زا است و برای مطلوب شدن وضع و کم شدن از بیکاری و رکود که بزرگترین خطر است باید این مسائل حل شود. ما سرمایه‌ای که در جنگ داشتیم را الان نداریم و نیازمند تصمیمی هستیم و آن همراهی و همدلی ماست.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در زمان بعد از جنگ اصلا مشاجرات جناحی و چند دستگی وجود نداشت گفت: همه چیز بین دولت و مجلس به آسانی می گذشت و رهبری قاطع همراهی و حمایت می کرد و با هم یک مجموعه بودیم و بعد از جنگ هم با میانه روی وسیاست درستی که درقبال جنگ عراق کویت گرفتیم دنیا متوجه شد که ما ماجراجو نیستیم بلکه خواهان آرامش منطقه هستیم بنابراین درها باز شد و ما هر چه می خواستیم می توانستیم بدست آوریم. مجلس هم به ما اجازه داده بود تا ۱۳۵ میلیارد دلار استفاده کنیم وما در عمل فقط ۹۵ میلیارد استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه دست دولت اکنون بازتر شده است اظهارداشت: اگر فضای بعد از انتخابات خراب نشود و دولت آنرا حفظ کند این فضایی که از خارج به ما تحمیل شده و مشکلاتی که کم نیستند، حل می شود. هر چند مردم ما در برابر این مشکلات کم نمی آورند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این حرکت شروع شده و در حال پیشرفت هستیم و با تجربه کامل آقای نعمت زاده می توانیم این مرحله را زود به پایان برسانیم.

هاشمی رفسنجانی نقش بانک‌ها را مهم دانست و تاکید کرد: دلیلی نمی‌بینم که وقتی وزیر اقتصاد می گوید ۲۸ درصد نقدینگی را جذب کردیم دلیلی بر عدم حمایت بانک‌ها نیست چرا که دست ما بعد از جنگ بسته تر بود و الان هم باید بانکها همکاری کنند هر چند ملاحظاتی برای دادن اعتبارات بی‌حساب وجود دارد.

وی خروج از رکود را اولویت اول کشور دانست و یادآور شد: با این تصمیمات طلسم رکود شکسته می‌شود و این قدم‌هایی برای گام‌های بزرگتر واز جمله کارهای زیر بنایی می شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به حاضران جلسه که از مدیران وکارآفرینان صنایع کوچک بودند عنوان کرد: شما باید خیلی نشاط به خرج دهید و جدی وارد عرصه شوید.

هاشمی رفسنجانی در ادامه به تشریح وضعیت کنونی منطقه و جهان اسلام پرداخت و تصریح کرد: وضع منطقه و جهان اسلام خوب نیست و شرایط بدی حاکم شده هر چند ما در داخل اختلافات لفظی داریم ولی اختلافات بیرون در دنیای اسلام بسیار خطرناک است.

وی با بیان اینکه در منطقه و کشور های اسلامی حرکت به سمت دموکراسی و آزادی حاکم شده است خاطر نشان کرد: در این کشورها یک مثلثی ایجاد شده که در آن از یک سو دیکتاتورها حاکمند و چون استبداد و دیکتاتوری در آنجا حاکم است و به همین دلیل قدرت‌های استکباری هم در آنجا متنفذ هستند و استبداد و استعمار مانند دو لبه قیچی با هم هستند و منافع مردم را قیچی می کنند وعامل سوم تروریسم و افراطی گری است و این سه همدیگر را به طوری حفظ می‌کنند که نمی‌شود اقدامی انجام داد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انقلاب مردم مصر یادآور شد: در مصر بعد از جمال عبدالناصر استبداد عمیقی ایجاد شد. بعد از سالها مردم مصر به این فکر افتادند تا خود را نجات دهند وانقلاب خوبی هم کردند که ما به آن بیداری اسلامی می گفتیم و آنها بهار عربی به عملشان می گفتند و طلسم استبداد را با هزینه کمی شکستند و همه گروهها در آن حضور داشتند و دولتی با رای مردم بر سر کار آمد ولی به زودی جریانات تندروی تروریسم عرصه را تنگ کرده و مانع از حضور گردشگران جهانی شده‌اند که این گردشگران عمده منابع درآمدی مردم مصر هستند و این حالت آنقدر پیشرفت کرد که مردم دوباره به کسی رای دادند که نظامی بود و دوباره انقلابشان را به استبداد واگذار کردند و استعمار و استکبار هم از این مسئله استقبال کرد.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در لیبی هم شرایط همین گونه است. قذافی هر چند وصل به استعمار نبود اما مطالبات آزادیخواهانه مردمش را پاسخ نداد وسقوط کرد ولی شاهدیم در بنغازی و طرابلس چه خبر است و بسیاری از منابع نفتی هم قابل استفاده نیست.

وی با اشاره به وضعیت عراق بیان کرد: در عراق هم مردم قانون اساسی خوبی نوشتند وقدرت به خوبی تقسیم شد ولی همین تروریستها عرصه را بر مردم تنگ کردند و با آدم کشی و عملیاتهای انتحاری شرایطی را ایجاد کردند که داعش اعلام کرد که می خواهند دولت اسلامی را تشکیل دهد و منطقه موصل را گرفت که منطقه مهمی است چرا که ورودی فرات و چهارمین سد بزرگ خاورمیانه است که اگر آنرا منفجر کند بغداد را سیل می برد. ولی این وضع قابل دوام نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: داعش مردم را می کشد و مسیحیان را از سرزمینشان دور می کند که این مسائل موجب بدبینی مردم به اسلام شده واین مسائل را در غرب آفریقا که دختران را دزدید شاهدیم که برای آرام کردن این مسائل ممکن است قدرت و زور دیگری وارد شود که امیدواریم این گونه نشود.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه مثلثمذکور خطرناک است و بلای بزرگی برای دنیای اسلام شده است تاکید کرد: ما باید مواظب منطقه باشیم هر چند در کشور اختلافات لفظی داریم که از ابتدای انقلاب هم بود و اگر فردی کمی چپ روی یا راست روی بکند و مشکلی پیش آید رهبری دخالت می کند ومسئله حل می شود. ما در کشور اهل سنت داریم اما با آنها مشکلی نداریم. کردستان درکشور ماست و مسئله ای هم ندارد هر چند در اوایل انقلاب در کردستان و ترکمن صحرا بحثتجزیه طلبی شد اما آن مسائل حل گردید واینک باهم هماهنگیم هر چند شیطنت هایی نیز صورت می گیرد و شاید این تروریستها بخواهند تخم گذاری کنند و بذر اختلاف را بپاشند وما باید مواظب باشیم و رضایت مردم را جلب کنیم.

وی بابیان اینکه رضایت خاطر مردم اصل است تصریح کرد: رضایت اکنون مردم تا حد بسیاری به شکستن رکود بستگی دارد و در صورت جلب رضایت مردم مشکلات حل می شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان ابراز داشت: ان شاء الله با همت دولت و همکاری مجلس و مراعات سیاست‌های رهبری امکان خروج از رکود وجود دارد و فضای جهانی هم بهتر شده ونباید کسانی خوشحال باشند که از این فضا استفاده نشود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز