خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار با نمایندگان مجلس دانش‌آموزی:

جمهوریت یک راه و صراط است که باید به آن پایبند بود

asdasd
کد خبر : ۱۹۲۷۵۲

در نظام جمهوری اسلامی یکی از مسائلی که وجود دارد عدالت آموزشی است و تلاش زیادی می‌شود و هزینه‌های زیادی نیز صرف آن می‌گردد و قطعا استراتژی جمهوری اسلامی این است که عدالت آموزشی برقرار شده و در همین راستا کاستی‌ها نیز رفع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی مجلس دانش‌آموزی را کارگروهی برای فهم مشارکت در امور کشور دانست و اظهار کرد: جمهوریت یک راه و یک صراط است که باید به آداب آن پایبند بود.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در دیدار با نمایندگان مجلس دانش‌آموزی که در تالار مدرس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، مجلس دانش‌آموزی را کارگروهی برای فهم مشارکت در امور کشور دانست و تصریح کرد: اینکه حق جمهور چگونه قابل تحقق است، موضوع مهمی است و برای فهم و چگونگی سامان دادن به آن باید تجربه بیندوزیم؛ چراکه جمهوریت یک نفس نیست بلکه یک راه و یک صراط است که آدابی دارد و باید آداب آن را فهمید و به آن پایبند بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه مشروطیت در یکصد سال پیش شکل گرفت اما نهایتاً با وجود مشکلاتی در همان دوره عقیم ماند، تصریح کرد: با این وجود با انقلاب اسلامی فکر جمهوریت ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد و سامان یافت.

لاریجانی ادامه داد: این موضوع باید از سن پایین در نهان و سرشت افراد شکل بگیرد تا افراد در سن بزرگسالی در اداره کشور به آداب آن مقید باشند؛ چرا که این آداب بسیار ارزشمند است و به مشارکت نسل جدید کمک می‌کند و یکی از این آداب این است که هدف را درست بشناسیم و به آن پایبند باشیم.

وی خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل چنین مجالس و سازمان‌هایی این است که ما هدف را دقیق شناخته و آن را دنبال کنیم و هدف این است که ما در مشارکت در امور کشور، تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها تجربه پیدا کنیم و برآیند آرای مختلف می‌تواند تصمیم مشارکتی را حاصل کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید تقلیدی عمل کرد، تصریح کرد: ابتکارات نقش مهمی در کشور دارد و زنده بودن جامعه را نشان می‌دهد.

لاریجانی در ادامه گفت: نکته دیگر این است که باید بدانیم در این فرآیند نیاز به رفت و آمدهای فکری است. شما نسلی هستید که نوآوری در سرشت شماست اما باید مسائل کلان کشور را هم بشناسید تا این ابتکارات در مسیر صحیح قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به انتقاد دانش‌آموزان نسبت به نبود عدالت آموزشی در کشور، اظهار کرد: در نظام جمهوری اسلامی یکی از مسائلی که وجود دارد عدالت آموزشی است و تلاش زیادی می‌شود و هزینه‌های زیادی نیز صرف آن می‌گردد و قطعا استراتژی جمهوری اسلامی این است که عدالت آموزشی برقرار شده و در همین راستا کاستی‌ها نیز رفع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی هزینه‌های آموزشی را یک سرمایه‌گذاری دانست و گفت: بودجه آموزشی کشور سالانه ۲۰ هزار میلیارد است که حدود یک پنجم یا یک ششم بودجه کل کشور محسوب می‌شود که حدودا سرانه هر دانش‌آموز دو میلیون تومان است که باید برای آنها سرمایه‌گذاری شود.

لاریجانی یادآور شد: آنچه کشور را محرک می‌کند کار عمرانی است اما در حال حاضر ۱۵ درصد از بودجه سالانه به کارهای عمرانی تعلق می‌گیرد. البته مشکلات آموزش و پرورش هم کم نیست هر چند وزیر آموزش و پرورش و مسئولین مربوطه آن افرادی کارکشته هستند اما برای حرکت عمیق نیاز به منابع بیشتری است.

وی یادآور شد: سوال اینجاست که با وجود همین منابع باید چه کرد و مجلس دانش‌آموزی باید به این موضوع توجه کند که ما چگونه می‌توانیم از منابع موجود بیشترین بازدهی را فراهم کنیم. باید دید آیا بودجه آموزش و پرورش همان است که در اهداف و سند این وزارتخانه آمده و آیا بهترین مکانیزم همین است که پیاده می‌شود و یا می‌توان با ابتکارات و ظرفیت‌های جدید مسیر جدیدی را خلق کرد و سطح آن را از هر جهت بالا برد.

نماینده مردم قم در ادامه بیان کرد: ممکن است راهی که طی کرده‌ایم بهترین راه نبوده و در حال حاضر باید به آموزش و پرورش فرصت داد تا بهترین راه را پیدا کرده و در پیش بگیرد. در این مجلس دانش‌آموزی است که باید بتواند به این سوال بهترین پاسخ را بدهد چرا که شما در حال حاضر در بدنه آن قرار دارید.

لاریجانی همچنین با اشاره به تاریخ مشروطیت گفت: سوال اینجاست که آیا هدف مشروطیت همان‌ بود که در ۱۰ سال اول به آن رسیدند؟ تفکر عمیقی همراه با نظرات مراجع بزرگ زمان در فرمان مشروطه وجود داشت اما در مسیر راه دیدیم که فردی را همانند شیخ فضل‌الله نوری دار زدند و حتی از دل مشروطه دیکتاتوری شکل گرفت بنابراین گاهی ما هدف را گم می‌کنیم و نمی‌توانیم به ساماندهی شکلی پویا بدهیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تجربه‌های نو در دنیا وجود دارد که می‌تواند در این راه به ما کمک کند. مجلس دانش‌آموزی باید به فکرهای خلاق مجال بدهد و از تجربه‌های موجود در سایر دنیا نیز استفاده کند. وزیر محترم و مسئولان مشتاق استفاده از این نظرات هستند و ما در مجلس کمک حال شما هستیم و علاقه‌مندیم صدا و افکار شما را بشنویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در بین شما وجود دارد، اظهار کرد: برای همه شما آرزوی توفیق می‌کنم و ان‌شاءالله این دولت پویاتر و هوشمندانه‌تر خواسته‌های خیل عظیم شما را تحقق بدهد.

در این نشست سه تن از نمایندگان مجلس دانش‌آموزی، نمایندگانی از تهران، کرمانشاه و تبریز به ایراد نطق پرداخته و به مسائلی همچون رسیدگی به مناطق محروم، وضعیت کودکان و مردم غزه و همچنین انتقاد از نظام آموزشی پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز