خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت و درمان:

فقر، بیکاری و انتخابات علت ۵۰ درصد از بیماری‌های روانی است

asdasd
کد خبر : ۱۹۲۰۸

سهم جیب مردم در هزینه‌های درمانی باید کمتر از ۳۰ درصد باشد ولی متاسفانه امروز بیماران ما بیش از ۵۵ درصد هزینه‌های درمانی را پرداخت می‌کنند و از نظر شاخص عدالت بعد از پاکستان دومین کشور ضعیف در این حوزه هستیم/در زمان انتخابات میزان فشارهای روانی برجامعه را باید کاهش دهیم.

ایلنا: وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: بیش از ۵۰ درصد از دلایل بیماری‌ها مربوط به عوامل اجتماعی همچون فقر‏، تبعیض، سکونت جغرافیایی و... است در حالی که عوامل ژنتیکی ۲۵ درصد از دلایل بیماری‌ها را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت و درمان به عنوان میهمان شصت و یکمین اجلاس عمومی شوراهای استان‌ها در رابطه با خدمات رسانی بخش سلامت و درمان مردم، تاکید کرد: باید به سمتی پیش برویم که مردم هزینه‌های درمانی خود را کمتر از جیب خود پرداخت کنند و طبق فرمایشات رهبری یک خانواده‌ای که بیمار دارد فقط رنج بیماری را تحمل کند.

وزیر بهداشت، سلامت را به معنای کامل رفاه جسمی، روحی، اجتماعی و روانی جامعه دانست و گفت: پرداختن به مسائل سلامت بنا بر قانون اساسی جزء وظایف دولت است که بر اساس برنامه پنجم توسعه نظارت، توسعه و خدمات رسانی در حوزه سلامت به وزارت بهداشت داده شده است.

وی در رابطه با عوامل اصلی بیماری‌ها تاکید کرد: بیش از ۵۰ درصد از دلایل بیماری‌ها مربوط به عوامل اجتماعی همچون فقر‏، تبعیض، سکونت جغرافیایی و غیره است در حالی که عوامل ژنتیکی ۲۵ درصد از دلایل بیماری‌ها را تشکیل می‌دهد.

وزیر بهداشت و درمان در رابطه با هزینه‌های درمانی بیماران نیز تاکید کرد: سهم جیب مردم در هزینه‌های درمانی باید کمتر از ۳۰ درصد باشد ولی متاسفانه امروز بیماران ما بیش از ۵۵ درصد هزینه‌های درمانی را پرداخت می‌کنند و از نظر شاخص عدالت بعد از پاکستان دومین کشور ضعیف در این حوزه هستیم.

وی در رابطه با تاثیر طرح پزشک خانواده افزود: این طرح موجب کاهش هزینه‌های تحمیلی بر مردم و دولت می‌شود چرا که این طرح سلامت محور است و به دنبال درآمدزایی نیست و به پزشکان طرح متناسب با میزان سلامت افراد تحت پوشش حقوق پرداخت می‌شود.

وزیر بهداشت و درمان ادامه داد: طرح پزشک خانواده تا حدود زیادی از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند که خوشبختانه ۱۷ میلییون تحت پوشش پزشک خانواده قرار گرفتند و تا سال آینده نیمی از جمعیت کشور با صرف ۹۰۰ میلیارد تومان تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وحید دستجردی در رابطه با اورژانس‌های بیمارستانی کشور، تصریح کرد: بنا بر سند ارتقای اورژانس‌ها تمام اورژانس‌هایی که بالای ۳۰ هزار مراجعه در سال دارند باید یک متخصص مقیم در مرکز اورژانس داشته باشند.

وی ادامه داد: تعداد مراکز اورژانس پیش بیمارستانی تا دو سال قبل ۶۰۰ مرکز بوده است که بنابر تلاش این وزارتخانه توانسته‌ایم این تعداد را به بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ مرکز برسانیم و همچنین از نظر کیفی رضایت ۸۰ درصدی مردم را در این زمینه جلب کنیم.

وزیر بهداشت در رابطه با توصیه طب سنتی در خدمات درمانی و بهداشتی، خاطرنشان کرد: این توصیه را از ۳ سال قبل مورد توجه قرار داده‌ایم و بیش از ۲۱۰ دانشجوی دکترای طب سنتی داریم و معاونت طب سنتی را در وزارت بهداشت نیز ایجاد کرده‌ایم.

وی در رابطه با سن جمعیت کشور تصریح کرد: ۸/۳ دهم درصد جمعیت کشور را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهند که این تعداد در سال ۱۴۳۵ به بیش از ۲۰ درصد می‌رسد و بنابر تعاریف موجود افراد بالای ۶۵ سال سالمند محسوب می‌شوند که مراجعه سالمندان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ۵ تا ۸ برابر افراد جوان است.

وحید دستجردی در رابطه با بار بیماری‌های کشور و مهم‌ترین عوامل مرگ خاطرنشان کرد: بیماری‌های قلبی ریوی، روحی روانی و مغزی درحال افزایش است همچنین مهم‌ترین عوامل مرگ در کشور مربوط به بیماری‌های قلبی، حوادث و سرطان‌ها است به طوری که ۴۵ درصد آمار فوتی کشور مربوط به ایست‌های قلبی، ۱۲ درصد مرگ و میر مربوط به سرطان‌ها و ۱۸/۷ درصد مربوط به حوادث است که تنها راه ما در کاهش این عوامل مرگبار تغییر در روش زندگی و اصلاح الگوهای سلامتی در کشور است.

وی امید به زندگی کشور را ۷۳ سال اعلام کردو گفت: در سال‌های گذشته میانگین سن امید به زندگی ۵۳ سال بودکه با توجه به پیشرفت‌های تجهیزاتی و خدماتی در امور درمانی و بهداشتی توانستیم این امید به زندگی را افزایش دهیم.

وحید دستجردی از تاسیس ۳ هزار خانه بهداشت در ۲ سال اخیر خبرداد و گفت: بیش از ۲۰ هزار خانه بهداشت در سراسر کشور مستقر است که با تاسیس ۳ هزار خانه بهداشت در سال‌های اخیر توانستیم شبکه روستایی از نظر خانه بهداشت تکمیل کنیم.

وی در رابطه با دارو‌ها و تولید دارو در کشور تصریح کرد: تا پایان سال از ۱۰ دارو با کاربرد و فناوری بالا رونمایی می‌کنیم که این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد مواد اولیه تهیه دارو‌ها از خارج وارد می‌شود و ۹۷ درصد دارو‌ها داخلی است ولی بیش از ۴۵ درصد هزینه‌های دارویی مربوط به واردات ۳ درصدی دارو از خارج کشور است.

وزیر بهداشت در رابطه با هزینه سلامت بیماران، تصریح کرد: ۱۸ درصد این هزینه از سوی بیمه‌ها تامین می‌شود و ۲۰ درصد آن را دولت می‌پردازد ولی متاسفانه بیش از ۵۴ درصد هزینه‌های درمانی بر دوش مردم است که با توجه به شرایط تحریم‌ها فشار زیادی به مردم وارد می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به پیشرفت‌هایی که در عرصه‌های مختلف بهداشت و درمان داشته‌ایم متاسفانه ۱۷ درصد مردم کشور تحت هیچ پوشش بیمه‌ای قرار ندارند و این معضل باید به زودی برطرف شود.

وی در پاسخ به علت عدم ماندگاری پزشکان متخصص در شهرهای کوچک جهت خدمت رسانی تصریح کرد: عدم ماندگاری پزشکان در شهرهای دور افتاده و کوچک معضل بزرگی است و دانشگاه‌های علوم پزشکی در هر استانی باید برای تربیت نیروهای بومی تلاش کنند چراکه دوام پزشکان اعزامی در این مناطق یک مسکن موقتی محسوب می‌شود.

وی در رابطه با بهداشت و سلامت کودکان در مدارس تاکید کرد: مسئولیت کامل این زمینه به عهده وزارت آموزش و پرورش است و جایگاه مربی بهداشت در کنار مربیان آموزشی بسیار مهم است این در حالی است که ما آمادگی کامل برای آموزش مربیان بهداشت را داریم ولی در زمینه استخدام و به کارگیری از آن‌ها در مدارس باید وزارت آموزش و پرورش پاسخگو باشد.

وحید دستجردی در رابطه با رشوه گرفتن و تحمیل بار مالی پزشکان بر بیماران به ویژه در مناطق محروم افزود: وزارت بهداشت و درمان حتما با این کار وحشتناک و معضل بزرگ برخورد لازم را انجام می‌دهد و اجرای طرح پزشک خانواده می‌تواند جلوی تخلف پزشکان را بگیرد ولی در این زمینه عدم پرداخت مالیات‌ها و عوارض درمانی از سوی بیمه‌ها موجب شده است تا فشار زیادی بر پزشکان وارد شود ولی این کوتاهی نمی‌تواند رشوه گرفتن آن پزشکان را توجیه کند.

وی در پاسخ به علت عدم تسویه حساب وزارت بهداشت با شهرداری‌ها درزمینه احداث خانه‌های بهداشت تاکید کرد: براساس قانون شهرداری‌ها باید ۱۰ درصد از خدمات شهری در جهت همکاری با وزارت بهداشت صرف شود و شهر‌ها نیازمند خانه‌های سلامت و خدمات شهری هستند ما پولی در این زمینه برای شهرداری‌ها نداریم و شهرداری‌ها موظف همکاری با وزارت بهداشت هستند.

وزیر بهداشت در پاسخ به تاثیر عوامل اجتماعی همچون فقر، بیکاری و انتخابات در سلامت روانی جامعه بیان کرد: عوامل اجتماعی زیادی در سلامت روانی موثر است که باید این عوامل کنترل شود و همچنین با رعایت اخلاق انتخاباتی بتوانیم در زمان انتخابات میزان فشارهای روانی برجامعه را کاهش دهیم.

وی ضمن ابراز تاسف از فقدان خانه‌های سلامت و مراکز درمانی در کنار طرح مسکن مهر افزود: چرا با وجود احداث تعداد زیاد واحدهای مسکونی نباید شاهد احداث یک واحد درمانی و سلامت درکنار این تاسیسات باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز