خبرگزاری کار ایران

گفتگو با کشاورز نمونه این منطقه:

معاش کارگران کشاورز منطقه سراوان در وضعیت قرمز است

کد خبر : ۱۸۹۷۰۱

«رسوخ آفت‌های ناشی از خشکسالی به درختان نخل منطقه سراوان زندگی بیش از ۶۰ درصد کارگران کشاورز منطقه را در وضعیت قرمز قرار داده است / بیش از ۲۰ درصد از درختان نخل منطقه سراوان در چند روز گذشته از بین رفته است و چون عمده شغل مردم سراوان کشاورزی است، آفت ناشی از خشکسالی و کمبود آب کارگران کشاورز سراوانی را فقیر‌تر خواهد کرد».

یکی از کشاورزان نمونه منطقه سراوان در استان سیستان و بلوچستان نسبت به وضعیت غیرعادی کارگران کشاورز این منطقه هشدار داد.

«ناصر محمودی» در تشریح این موضوع به ایلنا گفت: رسوخ آفت‌های ناشی از خشکسالی به درختان نخل منطقه سراوان زندگی بیش از ۶۰ درصد کارگران کشاورز منطقه را در وضعیت قرمز قرار داده است.

به گفته این کارگر کشاورز نمونه بلوچستان، بیش از ۲۰ درصد از درختان نخل منطقه سراوان در چند روز گذشته از بین رفته است و چون عمده شغل مردم سراوان کشاورزی است، آفت ناشی از خشکسالی و کمبود آب کارگران کشاورز سراوانی را فقیر‌تر خواهد کرد.

محمودی در خصوص دلایل از بین رفتن نخل‌های خرمای منطقه سراوان گفت: از یک سو آفت ناشی از خشکسالی موجب پژمردگی میوه(خرما) شده و از سوی دیگر آفت مگس به‌دلیل نداشتن آفت‌کش‌ها محصول خرما را به نابودی کشانده است.

وی تصریح کرد: از حاصل ۴۰ تن محصول هرساله خرما شهرستان سراوان امسال تنها ۱۰ تن عاید کشاورزان گردیده است.

این کارگر نمونه کشاورز با بیان اینکه نخل خرما در هر سه سال یک‌بار به‌ بار می‌نشیند و در سال‌های بعدی تعداد خوشه‌های خرما کمتر می‌شود، این موضوع را مزید بر علت فقیر‌تر شدن کارگران شاغل در نخلستان‌های سراوانی دانست.

این کارگر کشاورز نمونه بلوچستانی ضمن انتقاد از سیستم آبیاری در منطقه، به وجود بیش از ۱۵ سد در منطقه اشاره کرد و این ابزارهای آبیاری را روشی ناکارامد خواند.

او در این باره ادامه داد: تبخیر آب ذخیره شده در پشت سد تنها به مرطوب شدن هوای منطقه کمک کرده و آفت‌های درختان را به دلیل شرجی شدن هوا بیش از پیش زیاد می‌کند.

پیش‌از این نیز «هدایت‌اله می‌رمرادزهی» نماینده سراوان درگفتگوبا خانه ملت با تاکید بر مشکلات کارگران کشاورز اظهار داشت: کشاورزان منطقه در فروش خرما با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند و باید هر چه سریع‌تر اتحادیه‌ها، سازمان حمایت از مصرف و تولیدکننده، مشکل فروش خرمای تولیدی کشاورزان شهرستان‌های سراوان، سیب، سوران و زابلی را مرتفع کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز