خبرگزاری کار ایران

در جشن گلریزان ستاد دیه استان مرکزی اتفاق افتاد؛

کمک ۵ میلیارد ریالی خیرین استان مرکزی به آزادی زندانیان

asdasd
کد خبر : ۱۸۹۲۴۹

مدت ۵ سال از برگزاری جشن گلریزان به صورت مستمر در سطح کشور می‌گذرد و در این مدت تاکنون حدود یک هزار جشن گلریزان برای کمک به آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد برگزار شده است.

در راستای تلاش برای آزاد سازی زندانیان نیازمند جرایم غیر عمد به همت ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند این استان با حضور استاندار، معاون ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه وکمک به زندانیان نیازمندکشور، نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، رئیس کل دادگستری، معاونین استاندار، معاونین دادستان، فرمانداران شهرستان‌های، خیرین و دیگر مسئولین دستگاه‌ها و ادارات استان مرکزی مراسم جشن گلریزان در محل سالن کوه نور مجتمع اقامتی سیاحتی امیر کبیر شهرستان اراک برگزار شد:
به گزارش ایلنا از اراک، در این جشن ابتدا محمدعلی ساری، معاون ستاد دیه کشور اظهار داشت: مدت ۵ سال از برگزاری جشن گلریزان به صورت مستمر در سطح کشور می‌گذرد و در این مدت تاکنون حدود یک هزار جشن گلریزان برای کمک به آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد برگزار شده است.

وی تصریح کرد: در این جشن‌ها بالغ بر ۷۶ میلیارد تومان کمک مردمی جمع‌آوری شده است.

وی افزود: از ابتدای ماه مبارک رمضان امسال نیز تاکنون در ۱۸۴ شهر و مرکز استان جشن گلریزان برگزار شده است، معاون ستاد دیه کشور با اشاره به اینکه به ترتیب گروه‌های اول تا چهارم زندانیان را رانندگان، بدهکاران مالی، بدهکاران مهریه و نفقه تشکیل می‌دهند، گفت: در حال حاضر ۷ هزار و ۸۰۰ زندانی جرائم غیرعمد در کشور وجود دارد که برای آزادسازی این زندانیان به ۴۳۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی از آزادی ۷ هزار و ۷۳۵ زندانی جرائم غیرعمد با کمک ستاد دیه در سال گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۰۵ نفر خانم و ۷ هزار و ۵۳۰ نفر آقا بودند، معاون مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به اینکه از این تعداد ۲ هزار و ۲۶۳ نفر زندانی دیه بودند.

وی یادآور شد: تعداد ۵ هزار و ۴۷۲ نفر نیز زندانیان جرائم مالی بودند که با همکاری ستاد دیه و کمک خیران آزاد شدند، ساری مجموع بدهی این زندانیان را ۸ هزار و ۳۱۳ میلیارد عنوان کرد و افزود: از این میزان مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان توسط ستاد دیه و قسمتی نیز توسط شرکت‌های بیمه و بانک‌های عامل پرداخت شده است.

وی با تأکید بر اینکه بخش اعظمی از این مبلغ از طریق بخشودگی شاکیان تأمین شده است، بیان کرد: از مجموع بدهی این زندانیان ۶۵ درصد یعنی ۵ هزار و ۳۴۹ میلیارد از طریق گذشت و بخشش، بخشیده شده است.

معاون مدیرعامل ستاد دیه کشور یادآور شد: برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد با اجرای برنامه‌های متعدد در قالب جدول فرآیند بخشی از سوی بانک‌های عامل، تسهیلات بدون بهره قرض‌الحسنه، شرکت‌های بیمه و گذشت انجام‌ شده که با اجرایی شدن این طرح شاهد آزادی بسیاری از زندانیان بوده‌ایم.

ساری به قانون اجباری بیمه شخص ثالثاشاره کرد و گفت: تا قبل از اجرای این قانون روزانه ۵۵ راننده به دلیل عدم توان پرداخت دیه راهی زندان می‌شدند.

وی ادامه داد: اما با اجباری شدن قانون بیمه شخص ثالثدر حال حاضر ورودی زندانیان از تصادفات رانندگی به طور متوسط روزی دو نفر است.

معاون مدیرعامل ستاد دیه کشور تأکید کرد: این یک عیب بزرگ برای کشور است که رتبه دوم تلفات جاده‌ای در دنیا را دارد، ساری افزود: ستاد دیه کشور علاوه بر کمک به آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه پیشگیری اقداماتی را در دستور کار دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به اجرا شدن قانون بیمه شخص ثالث، تا قبل از اجرای آن روزانه ۵۵ نفر راننده به دلیل عدم پرداخت دیه روانه زندان می‌شد.

معاون ستاد دیه کشور گفت: در سال گذشته بخش زیادی از مبلغ بدهی‌های زندانیان جرائم غیرعمد در کشور از طرف شاکیان بخشیده شده است و از مجموع بدهی‌ها ۵ هزار و ۳۴۹ میلیارد از طریق گذشت و بخشش بخشیده شده است.
در ادامه مراسم مقیمی استاندار مرکزی نیز با اشاره به اینکه جشن‌های گلریزان از سنتهای کهن ایرانیان بوده و کمک به انسانهای نیازمند و گرفتار را هدف والای خود قرار داده است در خصوص ارزش والای دستگیری از زندانیان نیازمند و رسیدگی به وضعیت انسانهای مستمند و گرفتاران در حبس خصوصاً در ماه مبارک رمضان و همچنین تأثیرات زندان بر زندگی محبوسین و اثرات سوء آن بر شرایط زندگی خانواده و فرزندان این افراد و همچنین اثرات آن بر جامعه نکاتی را مورد اشاره قرار داد.

مهندس مقیمی در ادامه گفت: کمک خیرین به زندانیان جرایم تنها کمک به یک شخص مجرم نیست بلکه کمک به افراد آسیب دیده و شکست خورده است، استاندار مرکزی شاخصه مهم جامعه اسلامی نسبت به دیگر جوامع را احساس مسئولیت انسان‌ها نسبت به یکدیگر در رفع مشکلات دانست هر چند در بسیاری از مکاتب رسیدن به ثروت و قدرت بدون توجه به دیگران اصل است.
محمد حسن آصفری، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، نیز طی سخنانی با تشریح ضرورت وجود زندان در هر جامعه به منظور پیشگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی و تأمین امنیت اجتماعی به وضعیت بسیار مطلوب زندان‌های استان و کشور از نظر خدمات در حال ارائه و تأمین بهداشت و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی آموزشی اشاره نمود، آصفری در ادامه کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد گرفتار را از بهترین اعمال دانسته و همه اقشار جامعه را به حرکت در مسیر گره گشایی از مشکلات افراد گرفتار دعوت کرد.
رئیس کل دادگستری و رئیس هیئت مدیره ستاد دیه استان مرکزی نیز ضمن ارج نهادن به نیت انسانی خیرین شرکت کننده در مراسم، کمک به زندانیان دیه را امری انسانی و بسیار مقدس برشمرد، حجت الاسلام حکمت علی مظفری در ادامه به تشریح نحوه هزینه کرد کمک‌های خیرین در امر آزاد سازی زندانیان غیر عمد و بدهکاران مالی پرداخته و گفت: با توجه به اینکه کمک‌های خیرین امانتی در دست هیئت مدیره ستاد دیه است، کمک به افراد نیازمند با وسواس بسیار زیاد و احراز شرایط و صلاحیت این افراد صورت می‌گیرد، آمار زندانیان آزاد شده از طریق کمکهای ستاد رسیدگی به امور دیه زندانیان جرایم غیر عمد استان در سال ۱۳۹۲ را ۲۱۵ نفر اعلام کرد.

مدیر عامل ستاد رسیدگی به امور دیه زندانیان جرایم غیر عمد استان مرکزی در این خصوص افزود: مبلغ کل دیه این افراد(سیصد میلیارد و پانصد میلیون ریال) بوده است و در ۴ ماهه ابتدای سال جاری نیز تعداد ۴۰ نفر به لطف کمک‌های خیرین استان و ستاد دیه کشور از زندان آزاد شده‌اند، رئیس کل دادگستری استان مرکزی در پایان از کلیه خیرین نیک اندیش که با کمکهای خود زمینه آزادی زندانیان نیازمند را فراهم می‌نمایند تقدیر کرد.
در پایان این مراسم برنامه آئینی، سنتی و معنوی گلریزان برگزار گردیده و مبلغ پنج میلیارد ریال توسط خیرین جهت آزاد سازی زندانیان نیازمند استان مرکزی اهداء شد، همچنین طی پروسه زمانی ۲۰ روزه قبل از برگزاری جشن گلریزان و با تبلیغات و اطلاع رسانی انجام شده تعدادی از مددجویان جرایم غیر عمد با حضور خیرین در زندان و کمک و مساعدت آن‌ها از زندان آزاد شدند.
همچنین طبق اعلام روابط عمومی ستاد دیه استان مرکزی با توجه به اینکه در حال حاضر تعدادی از زندانیان جرایم غیر عمد و خانواده آن‌ها منتظر کمک‌های خیرین و نیکوکاران هستند، تحقق هدف این ستاد جهت آزاد سازی این افراد نیازمند عزم عمومی خیرین و نیکوکاران جامعه است، در همین راستا شماره حساب سیبای ۰۲۱۶۲۶۸۶۸۷۰۰۱ بانک ملی ایران و شماره حساب ۶۰۲۰۰۶ بانک کشاورزی جهت واریز کمکهای مردم خیر و نوع‌دوست به منظور آزاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد اعلام شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز