خبرگزاری کار ایران

در گردهمایی بزرگ هنرمندان برای غزه مطرح شد:

هنرمندان ایران نظیر مدعیان حقوق بشر دروغگو نیستند

asdasd
کد خبر : ۱۸۹۱۸۰

ما امروز بیش از اینکه نگران مردم مظلوم غزه باشیم، نگران همه بشریت هستیم. به ویژه اینکه دشمنی با این ویژگی‌ها دارای تسلیحات کشتار جمعی هم هست و نشان داده است هیچ ابایی در به کار بردن آن‌ها علیه مخالفانش ندارد.

گردهمایی بزرگ هنرمندان برا غزه تحت عنوان غزه تنها نیست؛ عصر امروز(۱ مرداد) در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،محسن مومنی شریفرئیس حوزه هنری ضمن تقدیر از هنرمندان و اهالی ادبیات و رسانه که در این مراسم حضور به هم رساندند، گفت: هرچند امسال هم صهیونیست‌ها ماه مبارک رمضان را به کام مسلمانان و مؤمنان تلخ کردند، اما این احساسات پاکی که در سرتاسر جهان برای دفاع از مظلوم به راه افتاده، خود جریان مبارکی است و حتماً موجبات رحمت الهی را در زندگی همه هنرمندان و جامعه فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم بحثدشمن بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: به ویژه قرآن نقاب از چهره دشمنی بر می‌دارد که ما امروز آن را با عنوان صهیونیسم می‌شناسیم. از منظر قرآن، این دشمن دارای مشخصات آشکاری است.

مومنی ادامه داد: دشمن در تعریف قرآن کریم در ادعای ایمان به خدا منافق است. در طول تاریخ، قاتل عده زیادی از پیامبران الهی بوده است. هر‌گاه قدرت یافته، در زمین دست به فساد و قتل و غارت زده است. دشمن نسل بشر است. تحریف گر حقایق است. نژادپرست است. کینه جو و لجوج است. مال اندوز و منفعت پرست است و صفات فراوان دیگر که در قرآن کریم در وصف این دشمن آمده است.

رئیس حوزه هنری خاطرنشان کرد: ما امروز بیش از اینکه نگران مردم مظلوم غزه باشیم، نگران همه بشریت هستیم. به ویژه اینکه دشمنی با این ویژگی‌ها دارای تسلیحات کشتار جمعی هم هست و نشان داده است هیچ ابایی در به کار بردن آن‌ها علیه مخالفانش ندارد و متأسفانه به هر دلیل از طرف قدرت‌های بزرگ پشتیبانی می‌شود و سازمان‌های بین المللی هم چشم خود را نسبت به جنایات و تهدیدات او بسته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه متأسفانه عمده رسانه‌های مؤثر و قدرتمند امروز جهان در زیر سلطه تفکر استکبار است، تصریح کرد: سال‌های طولانی است که واقعیت‌ها را آن طور که خود می‌پسندیده‌اند جلوه داده‌اند. در چنین شرایطی هنرمندان و مسئولاان فرهنگی و هنری کشور وظیفه مضاعف دارند. امروز هر هنرمند خود یک رسانه است. ما باید با آگاهی بخشی، سلطه خفقان رسانه‌ای صهیونیسم را بشکنیم و دنیا را نسبت به خطری که در کمینش نشسته است، حساس کنیم.

مومنی گفت: دشمن با جنایات پی در پی و سیاست رسانه‌ای موذیانه خود می‌کوشد حساسیت افکار عمومی را نسبت به موضوع جنایات اسرائیل در غزه کم رنگ کند تا امری عادی تلقی شود. اینجاست که نگاه‌های تازه و ژرف بین هنرمندان متعهد و مسئول می‌تواند مانع از غفلت مخاطب شود و وجوه پنهان و ناپیدای این مصیبت بزرگ قرن را برملا کند.

رئیس حوزه هنری با بیان اینکه هنرمندان بی‌تردید دست یاری مردم غزه را با ابیات ناب خود، با نوای ترانه‌ها، با قاب دوربین‌ها و آسمان پوستر‌ها خواهند فشرد، عنوان کرد: دنیا خواهد فهمید هنرمندان ما نظیر مدعیان حقوق بشر دروغگو نیستند، بلکه نفس به نفس مردمان مظلوم به ویژه مردم مظلوم فلسطین همراه‌شان هستند و ثابت خواهند کرد که غزه تنها نیست.

وی افزود: البته قرآن کریم برای این دشمن شکست سنگین و فرجام نکبت باری را پیش بینی کرده است که خوشبختانه ما امروز داریم آثار آن را می‌بینیم. فراموش نکنیم که در روزگاری نه چندان دور دشمن صهیونیستی وقتی اراده می‌کرد به کشورهای همسایه خود به ویژه لبنان حمله می‌کرد و در کمتر از سه روز به بیروت می‌رسید اما امروز به برکت بیداری که انقلاب اسلامی ایجاد کرد، در دل خود در باتلاق غزه چنان گیر کرده است که باید قدرت‌های بزرگ و نهادهای به ظاهر بین‌المللی به دادش برسند

رییس سازمان سینمایی کشورنیز به نمایندگی از جامعه سینمایی ایران در این مراسم گفت: حضور هنرمندان نشان دهنده این است که در کنار مردم مظلوم غزه هستند.

ایوبی همچنین گفت: صدای موشک و بمب و خمپاره دردناک است اما دردناک‌تر از آن صدای سکوت سران مدعی خدمت به اسلام، سران جهان عرب و سران کشورهای اسلامی است.

وی سپس ابراز امیدواری کرد که در روز جمعه مردم یکصدا به حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین بپردازند.

حسام الدین آشنامشاور فرهنگی ریاست جمهوری کشور در همایش «غزه تنها نیست» با بیان اینکه امام خمینی(ره) فرمود شهادت هنر مردان خداست، اظهار کرد این جمع نشان دهنده همبستگی هنرمندان با هنرمندان فلسطین است. کسانی که هنر خود را در عرصه جهاد و شهادت به نمایش گذاشتند.

وی ادامه داد: گردهم آمدن این جمع در چنین فضایی و چنین روزهایی به این معناست که ما قدر هنر شهادت را می‌شناسیم. هنری که دارای زبانی جهانی‌ست. به شهادت رسیدن هر کودک، می‌انسال و کهن سال فلسطینی آن هم به این گونه مظلومانه موثر‌ترین پیام تاریخ برای جهان است و مگر به جز این است که هنرمندان با هنر خود به دنبال اثربخشی هستند.

آشنا ضمن تقدیر از حوزه هنری به خاطر برگزاری همایش غزه تنها نیست عنوان کرد خوب است که حوزه هنری پیشتاز این حرکت مقدس شده است و من نیز در اینجا حاضر شدم تا پیام تشکر و قدردانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهور کشور را تقدیم جریان‌های هنری کنم که پاسخ شعاری که سال‌ها پیش عده‌ای گفتند نه غزه، نه لبنان جانم فدای ایران را دادند.

علیرضا قزوهشاعر و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، با بیان اینکه ادبیات ایران در حوزه مقاومت خوب ظاهر شده است، گفت: ادبیات مقاومت ایران از شعر عرب و سوریه و عراق کم ندارد.

وی ادامه داد: برای فلسطین شعر زیاد دارم اما امروز قصد شعر خوانی ندارم بلکه فقط می‌خواهم به این مقاومت مردم در غزه اشاره کنم و بگویم در دوره هخامنشیان، غزه یک فرماندار ایرانی داشت به نام باتیس و زمانی که اسکندر آن سرزمین را گرفت تسلیم نشد و در مقابل آزارهایی که به او وارد شد هیچ ناله‌ای نکرد و مقاومت کرد، حالا می‌بینیم که امروز هم مردم غزه چه مقاومتی از خود نشان می‌دهند.

این شاعر کشور تاکید کرد: اتفاقی که امروز در غزه می‌افتد تماما شعر است. می‌بینیم که مردم چطور مقاومت می‌کنند، تونل می‌زنند، موشک می‌سازند و به هر طریقی شده تسلیم نمی‌شوند.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: امروز می‌بینیم که وجدان جهانیان بیدار شده و اینکه در کشور ما هم نهاد‌ها و ارگانهای مختلف درباره غزه وارد عمل شده‌اند و همچنین شاهد حضور تعداد زیادی هنرمند در این مکان هستیم، نشان دهنده وجدان بیدار این هنرمندان است

حبیب الله صادقییکی از هنرمندانی بود که برای حمایت از مردم بی‌دفاع فلسطین به گردهمایی هنرمندان با عنوان غزه تنها نیست آمده بود. این نقاش گفت: چند سالی است که رژیم صهیونیستی اتفاقات ناگواری را رقم می‌زند و هنرمندانی که دل در گرو انقلاب اسلامی دارند، از شروع انقلاب همانقدر که به اهداف بلند انقلاب توجه داشتند، همزمان به موضوع فلسطین هم توجه کردند.

وی ادامه داد: در کنار نقش شعرا در حمایت از مردم فلسطین و شعر انتفاضه، نقاشان و کاریکاتوریست‌ها هم این اتفاق را رقم زدند و به حمایت از این مسلمانان پرداختند.

صادقی گفت: اگر سرود فلسطینی تحت تاثیر مولفه‌های ملی قرار داشت، هنرمندان هوشمند ما از ابتدای انقلاب، ارزشهای دفاع مقدس را با ارزشهای قرآن پیوند زدند و در حوزه‌های نقاشی و گرافیک و تصویرگری هم به خوبی وارد صحنه شدند.
این مدرس دانشگاه و مسئول فرهنگی گفت: هنر تجسمی، سرباز و همراه این مردم است و به فرمان رهبری آماده است از ملت بزرگ فلسطین دفاع کند.

او در پایان گفت: به عنوان یک هنرمند فکر می‌کنم وظیفه داریم در این زمینه با تمام توان وارد شویم و در حوزه هنری چند اثر با موضوعات مرتبط و داعش و طالبان در حال خلق شدن است که امیدواریم از آن‌ها تا پایان ماه رمضان بهره برداری کنیم.

نرگس آبیارکارگردان سینمای کشور که در همایش «غزه تنها نیست» در حوزه هنری سخن می‌گفت؛ اظهار کرد: از طریق خبرگزاری‌ها در جریان این همایش قرار گرفتم و وظیفه خود دانستم که در این مراسم حضور داشته باشم.

وی افزود: تصور می‌کنم هنرمندان وظیفه دارند در آثارشان به موضوع مظلومیت مردم غزه بپردازند. و ترس از اینکه اثرشان دیده نشود نداشته باشند. فیلم «عمر» اثر هانی ابوصدر با چنین مضمونی ساخته شد و در جشنواره کن هم حضور داشت و من نیز بار‌ها با این فیلم گریه کردم و اگر فیلم خوب با چنین مضامینی ساخته شود بدون شک دیده خواهد شد و تاثیر بسیاری بر مردم خواهد گذاشت.

آبیار گفت: در تمام دنیا به احترام کشته‌های یک حادثه یک دقیقه سکوت می‌کنند. «امین تاجور» در جایی گفته بود کاش همه دنیا به جای یک عمر سکوت در برابر جنایت‌ها یک دقیقه فریاد بکشند

علی موسوی گرمارودیشاعر که چهارشنبه ۱ مرداد ماه در همایش «غزه تنها نیست» شعر سلام بر فلسطین خود را برای حضار خواند، اظهار کرد: این شاعر را پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و با اشاره شهید علی شریعتی سرودم و پیش از یکی از سخنرانی‌های ایشان آن را خواندم.

وی ادامه داد: این اثر ترجمه شد و توسط کسی که به بیروت می‌رفت به دست گروه‌های مقاومت رسید. می‌خواهم بگویم کاری که امروز انجام می‌شود سابقه طولانی دارد.

موسوی گرمارودی با انتقاد از جامعه روشنفکری کشور، گفت: امیدوارم جامعه روشنفکری ما، از حوادثغزه کمی شگفت زده شوند و به خودشان بیایند. و اگر از هنرمندان و اهالی ادبیات مسلمان کشور تبعیت نمی‌کنند حداقل از گونترگراس شاعر بزرگ آلمان یاد بگیرند.

در این مراسم مدیران ستادی حوزه هنری و شخصیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی همچون حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حبیب ایل بیگی مدیرعامل انجمن سینمای جوان، فرهاد توحیدی، رضا میرکریمی، فرهاد بشارتی، نرگس آبیار، عبدالحمید قدیریان، حبیب الله صادقی، پرویز اسکندرپور، مسعود شجاعی طباطبائی، طاهره شیخ الحکمایی، علی داودی، ناصر ضرابی‌زاده، رضا اسماعیلی، علی موسوی گرمارودی، مصطفی محدثی خراسانی، یوسفعلی می‌رشکاک، الهام چرخنده، نادر قشقایی قدرت معماریان، محسن نوری نجفی، مهدی منعم، محمود عبدالحسینی، امیرحسین علم الهدی، همایون اسعدیان، منوچهر محمدی، سیدهادی منبتی، وحید لک و جمع کثیری از هنرمندان، اهالی ادبیات و رسانه‌های داخلی و بین المللی حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز