خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان:

مجلس از انجمن‌های صنفی هنرمندان حمایت کند

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۴۰۵

تا زمانی که از انجمن‌های صنفی هنرمندان در رشته‌های مختلف هنری از نظر مادی و معنوی حمایت لازم صورت نپذیرد؛ امکان ایجاد اتحاد و نظم در میان صنوف رسمی اهالی هنر در کشور برای هیچ مرجعی امکان‌پذیر نخواهد بود.

سیدهمایون سلیمی(دبیرکل و رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان) در جمع اهالی موسیقی گیلان پیرامون موضوع حمایت مجلس شورای اسلامی از مقوله انجمن‌های صنفی اهالی موسیقی و سایر انجمن‌های صنفی اهالی فرهنگ و هنر در استان‌ها اظهار داشت: انجمن‌های صنفی هنرمندان موسیقی و سایر انجمن‌های صنفی اهالی فرهنگ و هنر که در اجرای ماده ۱۳۱قانون کار جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از حقوق مشروع هنرمندان عضو خود طی یک دهه گذشته تاسیس شده‌اند، باید به عنوان یک نهاد صنفی وهنری مردم نهاد غیرسیاسی از سوی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی و همین طور کمیسیون‌های فرهنگی واجتماعی مجلس شورای اسلامی بشدت مورد حمایت جدی قرار گیرند.

به گزارش ایلنا؛ سلیمی گفت: اهالی فرهنگ و هنر برای قانونمند شدن فعالیت صننوف هنری با توسل به قوانین کار ضمن اعلام هنر به عنوان یک شغل حرفه‌ای با حمایت وزارت کار فعالیت سندیکای خود را در طی ۱۵سال گذشته آغاز نموده‌اند ولی از بدوتاسیس این انجمن‌های صنفی قانونی هنوز هیچ حمایت رسمی از این سازمانهای صنفی مستقل اهالی هنر از سوی مجلس شورای اسلامی باتصویب قوانین جدید وقاطع صورت نگرفته است.

وی در ادامه متذکر شد: انجمن‌های صنفی اهالی هنر در صنوف مختلف که دارای پروانه ثبت وفعالیت از سوی وزارت کار هستند وبه عنوان یک سندیکای کارگری محسوب می‌شوند نیاز دارند تا مجلس شورای اسلامی قوانین جدیدی را برای حمایت دستگاه‌های اجرایی در امور هنر از این سندیکا‌ها به عمل آورد. درحال حاضر وزارت محترم ارشاد اسلامی به هیچ عنوان از انجمن‌های صنفی هنرمندان در رشته‌های مختلف هنری بطور جدی حمایت نمی‌کند و بطور غیرمسقیم به مدیران این انجمن‌ها در طول سالهای گذشته غیرمستقیم اعلام می‌شود چون محل ثبت این سندیکا‌ها در وزارت کار و اموراجتماعی است و از طرفی در قوانین فعلی وزارت ارشاد اسلامی هیچ اسمی از انجمن‌های صنفی هنرمندان در رشته‌های مختلف به میان نیامده و هیچ تکلیفی از نظر قانونی برای حمایت مادی و معنوی از این تشکل‌های صنفی برعهده وزارت ارشاد اسلامی از سوی مجلس قرار داده نشده پس امکان هیچ نوع حمایتی از این سندیکا‌ها برای وزارت ارشاد اسلامی وجود ندارد.

وی افزود: در صورتیکه انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان به عنوان یک نهاد مدنی و صنفی مستقل برای رفع این مشکل با بعضی از نمایندگان محترم مجلس در سالهای گذشته مکاتبه نموده ولی از آن سالهای گذشته تا بدین لحظه هیچ اقدامی که نشانکر شروع جدیدی از سوی مجلس برای الحاق قانون حمایت از انجمن‌های صنفی هنرمندان که در اجرای ماده ۱۳۱قانون کار تشکیل می‌شوند به عمل نیامده است.

وی به عنوان مثل از مکاتبات این نهاد صنفی با یکی از نمایندگان استان گیلان نام برد وعنوان داشت علی‌رغم نظر مساعد ایشان برای حمایت از مقوله تصویب قوانین جدید به نفع انجمن‌های صنفی اهالی موسیقی تاکنون حتی یک پاسخ کتبی از سوی این نماینده محترم به دفتر مرکزی این سندیکا واصل نشده و مشخص نیست از آن زمان تاکنون چرا پاسخی به هنرمندان این نهاد مردمی نمی‌دهند در حالی که ایشان قول داده بودنند موضوع را در کمسیون فرهنگی مجلس رسما مطرح نمایند ولی تا این لحظه دریغ از یک خبر البته در هر دوره ۴ساله مجلس این سندیکا مکاتبات مختلفی را با سایر نمایندگان مردم داشته که اکثرا بی‌پاسخ مانده لذا اهالی هنر از نمایندگان مجلس انتظار دارند تا حداقل پاسخ مکاتبات آنان را چه مثبت وچه منفی به آن‌ها بدهند چون در حال حاضر خیلی از هنرمندان حرفه‌ای موسیقی در اثر ناکارآمدی این سندیکا‌ها به لحاظ بی‌توجهی متوالیان امر هنر به این سازمانهای صنفی از ادامه عضویت در این انجمن‌ها کاملا قانونی انصراف عضویت داده‌اند وبا این شیوه در ایام آینده فاتح این انجمن‌های صنفی قانونی خوانده خواهد شد ویا این نهاد‌ها در حد یک پروانه فعالیت باقی خواهند ماند.

رئیس صنف هنرمندان موسیقی استان گیلان خطاب به بخش فرهنگی واجتماعی مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: اگر مجلس و نمایندگان توجهی به خواسته‌های مشروع و قانونی هنرمندان عضو انجمن‌های صنفی هنرمندان در رشته‌های مختلف که همانا تقاضای تصویب قوانین حمایتی در مجلس شورای اسلامی از انجمن‌های صنفی هنرمندان و الحاق این قوانین به متن قوانین وزارت ارشاد اسلامی می‌باشد. توجه نکنند حضور این سندیکا‌ها بعداز گذشت بیش از۱۵سال بی‌ثمر خواهد بود.

وی یادآور شد: هنرمندان به امید رفع مشکلات صنفی و حفظ استقلال هنری و صنفی خود با استناد به ماده ۱۳۱قانون کار این تشکل‌ها را در سطح کشور تاسیس نموده‌اند در صورتی که طی این ۱۵سال گذشته هیچ اقدام مناسبی جهت حضور اساسی این سندیکا‌ها در تصمیم‌گیری‌های هنری کشور به چشم نمی‌خورد و این موضوع باعثشده خیلی از هنرمندان فعال در رشته‌های مختلف اعتقاد خود را به حضور قانونی این انجمن‌ها صددر صد قانونی در حوزه تصمیم سازی هنری از دست بدهند.

دبیرکل انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان در ادامه از ریاست کمیسیون فرهنگی واجتماعی مجلس خواست تا با همکاری انجمن‌های صنفی هنرمندان که در اجرای ماده ۱۳۱قانون کار تاسیس شده‌اند و دارای پروانه فعالیت از سوی وزارت کار هستند هرچه سریع‌تر قوانین حمایتی مناسبی را از انجمن‌های صنفی هنرمندان و واگذاری کلیه اختیارات صنفی و اجرایی به این تشکل‌ها از طریق تصویب قوانین جدید و الحاق آن به قوانین فعلی وزارت ارشاد اسلامی برای حمایت همه جانبه از سندیکاهای هنرمندان در کشور به انجام برساند.

سلیمی گفت: امید است در سال جاری نمایندگان مجلس به این نیاز اساسی اهالی هنر ازجمله هنرمندان موسیقی کشور ترتیب اثر فوری دهند تااهالی هنر کشور تحت مدیریت صنفی ثابتی قرار بگیرند.

رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان در ادامه بیان کرد: توجه مسولین اجرایی در حوزه هنر و فرهنگ کشور به انجمن‌های صنفی هنرمندان که در اجرای ماده ۱۳۱قانون کار کشور تحت نظارت وزارت کار تشکیل می‌شوند، موجب رفع ناامنی شغلی اهالی هنر کشور می‌شود چراکه اهالی هنر با تاسیس انجمن‌های صنفی از طریق وزارت کار ضمن اعلام حرفه خود به عنوان یک شغل رسمی به عنوان یک هنرمند کارگر شناخته می‌شوند و قطعا یک کارگر در پناه قانون کار دارای حقوق واقعی و حرفه‌ای است.

وی در ادامه تصریح کرد: تا زمانی که از انجمن‌های صنفی هنرمندان در رشته‌های مختلف هنری از نظر مادی و معنوی حمایت لازم صورت نپذیرد؛ امکان ایجاد اتحاد و نظم در میان صنوف رسمی اهالی هنر در کشور برای هیچ مرجعی امکان‌پذیر نخواهد بود. تنها راه نظم بخشی به تمام امور هنری و صنفی هنرمندان در تمام کشور حمایت بی‌قید و شرط از انجمن‌های صنفی هنرمندان که با استناد به قوانین کار تاسیس شده‌اند است و لاغیر.

رئیس صنف هنرمندان موسیقی استان گیلان تاکید کرد: هنرمندان همیشه تابع مرجعی خواهند بود که بتواند مشکلات صنفی و هنری آنان را در کمترین زمان ممکن رفع نماید و بجای آنان در یک تفاهم کلان نیازهای صنفی و حرفه‌ای آنان را به دور از هر جریان‌سازی سیاسی به گوش مسولین برساند تا خواسته‌های مشروع آنان مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی درپایان عنوان کرد: مسولین اجرایی در حوزه هنر توجهی اساسی به موجودیت انجمن‌های صنفی هنرمندان دهند و با حمایت مادی و معنوی از این سندیکاهای رسمی که در حکم تنها پناهگاه شغلی هنرمندان هستند، سایه حمایتی خود را با حفظ اصل استقلال انجمن‌های صنفی هنرمندان بر سر این نهادهای مدنی و قانونی جامعه بگسترانند و مطمن باشند از حمایت از این سازمان‌های مردمی مستقل در حوزه هنر بیشترین استفاده را خواهند برد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز