خبرگزاری کار ایران

کارگران پالایشگاه نفت لیان در نامه‌ای به تامین اجتماعی:

«پرنده آبی جهان» عنوان شغلی کارگران را دست‌کاری می‌کرد

کد خبر : ۱۸۸۲۱۳

هنگام عقد قرارداد کار با کارگران از آنان می‌خواستند قسمت مربوط به نوع کار را خالی بگذارند اما بعدا جای خالی را برای همه «کارگر ساده» می‌نوشته و کار‌شناسان و بازرسان وقت اداره کار نیز بی‌تفاوت و بدون هیچ واکنشی از کنار این موضوع می‌گذشتند.

کارگران پالایشگاه «پالایش و تجارت نفت لیان» واقع در منطقه ویژه اقتصادی ۲ بوشهر با ارسال نامه‌ای به شعبه ۲ سازمان تامین اجتماعی این استان، خواستار اجرای قانون طبقه بندی مشاغل در این پالایشگاه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۳۸ کارگر پالایشگاه پالایش و تجارت نفت لیان در ابتدای این نامه ضمن اشاره به نامه‌های اداره کار بوشهر برای اعمال قانون طبقه بندی مشاغل در این پالایشگاه، از شعبه ۲ سازمان تامین اجتماعی این استان خواسته‌اند به شکایت‌شان از اجرا نشدن قانون یاد شده در اسرع وقت رسیدگی کند.

در ادامه این نامه گفته شده است پالایشگاه پالایش و تجارت نفت لیان از نظر تولید و ترانزیت محصولات نفتی جزء بزرگ‌ترین پالایشگاهای بخش خصوصی نه تنها درسطح استان که درسطح کشور به شمار می‌آید، اما اجرا نشدن قانون طبقه بندی مشاغل بر اثر بی‌توجهی بازرسان اداره کار و هم سویی آنان با کارفرما یا نماینده تام الاختیار او، موجب تضعیف حقوق کارگران طی سالیان گذشته شده است.

گفتنی است این پالایشگاه از سال ۸۵ تا بهمن ۹۰ با نام تجاری «پرنده آبی جهان» و از آن زمان تا یکسال بعد تحت عنوان «حافظان انرژی بی‌همتا» فعالیت می‌کرده است اما از بهمن ۹۱ تا به امروز در رهن شرکت پالایش تجارت و نفت لیان قرار دارد.

نویسندگان این نامه در ادامه آورده‌اند که مسئول وقت قرارداد‌ها و نماینده کارفرما(در دوره فعالیت پالایشگاه با نام تجاری پرنده آبی جهان) هنگام عقد قرارداد کار با کارگران از آنان می‌خواستند قسمت مربوط به نوع کار را خالی بگذارند اما بعدا جای خالی را برای همه «کارگر ساده» می‌نوشته و کار‌شناسان و بازرسان وقت اداره کار نیز بی‌تفاوت و بدون هیچ واکنشی از کنار این موضوع می‌گذشتند.

این ۳۸ کارگر با طرح این پرسش که «آیا به راستی در یک پالایشگاه به این بزرگی و به لطف تولید بالا همه کارگر ساده بودند؟»، گفته‌اند: «اداره کار در مقابل این عمل هیچ واکنشی نشان نمی‌داد و اگر کارگران اعتراض می‌کردند از سوی نماینده کارفرما بی‌درنگ به اخراج تهدید می‌شدند».

در بخش دیگری از این نامه پرسیده شده است که آیا کار‌شناسان و بازرسان اداره کار و سازمان تامین اجتماعی که هر ماه از شرکت‌ها بازدید می‌کنند، و آنهایی که آن زمان قرارداد‌ها را در اداره کار بررسی و ثبت می‌کردند، برایشان طبیعی و عادی بوده است که در پالایشگاهی با این بازدهی همه کارگر ساده باشند.

کارگران پالایشگاه پالایش و تجارت نفت لیان در پایان این نامه ضمن اشاره به صراحت قانون کار بر تهیه قرارداد کار در سه نسخه، گفته‌اند قرارداد کار پرنده آبی جهان با کارگران در یک نسخه منعقد می‌شد که آن یک نسخه نیز در اختیار اداره کار قرار می‌گرفت و در صورتی که کارگران طلب قرارداد می‌کردند با تهدید به اخراج روبه رو می‌شدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز