خبرگزاری کار ایران

فعالان کارگری خبر دادند:

جای خالی کمیته حفاظت فنی در منطقه ویژه ماهشهر - کارون

کد خبر : ۱۸۸۰۶۵

به گفته کارگران شاغل در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر - کارون با وجود آنکه در این منطقه ۲۷ هزار کارگر مشغول به کار هستند اما اثری از کمیته حفاظت فنی به چشم نمی‌خورد.

یک فعال کارگری در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر - کارون بابیان اینکه هم اکنون ۲۷ هزار کارگر در این منطقه مشغول به کار هستند، مدعی شد غیر فعال بودن کمیته‌های حفاظت فنی در این منطقه ویژه اقتصادی شد.

این کارگر در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: در مقایسه منطقه ویژه ماهشهر - کارون و منطقه ویژه پارس جنوبی(عسلویه) که هر دو تابع حاکمیت قوانین مناطق ویژه اقتصادی هستند، گفت: مطابق قوانین مناطق ویژه و اقتصادی درصورت بروز حوادثکاری باید کمیته‌های حفاظت فنی به عنوان مرجع بی‌طرف به حادثه رسیدگی کنند.

وی در عین حال با عنوان این مطلب که مدیریت HSE در ماهشهر متشکل از اداره محیط زیست، اداره بهداشت و ایمنی و آتش‌نشانی در سطح شرکت های پیمانکاری دست اول وجود دارد، گفت: این ساختار خود تبیین کننده این موضوع است که مرجع ناظر و رسیدگی کننده به مشکلات کارگران و حوادثکاری در شرکت‌های پیمانکاری دست اول تنها مطرح است و شرکت‌های پیمانکاری دست ۲،۳، ۴ و… از دایره حفاظتی HSE ضعیفی برخوردارند.

این مقام کارگری با تأکید این مطلب که فقدان کمیته‌های حفاظت فنی علاوه بر این‌که جای مرجع بی‌طرف را که به دفاع از حقوق کارگران در منطقه بپردازد، خالی می‌گذارد، افزود: مهم‌تر از آن فقدان این مرجع در صورت بروز حوادثکاری، کارگران را در جایگاه بدون حامی قرار می‌دهد.

وی اشاره کرد: با وجود آنکه کارگران بیمه تأمین اجتماعی هستند اما پرداخت غرامت در بسیاری از موارد به دلیل ترس از اخراج توسط کارگر چشم‌پوشی شده و در صورت فوت شدن با پرداخت دیه حل و فصل می شود.

این مقام کارگری در خصوص عملکرد HSE در منطقه ماهشهر در خاتمه اظهار داشت: این دوایر زیر نظر رئیس مجتمع یا کارفرمای اصلی کار می‌کنند و هر چه به سطوح پائین‌تری از شرکت‌های پیمانکاری برسیم این دوایر نمی‌توانند به نحو احسن گزینه‌های ضروری ایمنی را پوشش بدهند و این جای بسی نگرانی است.

در گفتگو دیگر ایلنا با رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی پتروشیمی ماهشهر وی اظهار داشت: در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر با دلیل ارتقای بهره وری و کارائی خصوصی‌سازی شده تا اقتصاد بهبود بیابد.

«منوچهر یاراحمدی» با تأئید این مطلب که کمیته‌های حفاظت فنی در منطقه ماهشهر - کارون وجود ندارند، افزود: به دنبال خصوصی‌سازی نظارت بر فعالیت پتروشیمی کارون بر عهده شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دارد و فقدان چنین کمیته‌هائی یعنی مشکلات کارگرانی که کار سخت و زیان‌آوری دارند یا حل نشده باقی بماند و نظارت بر پیمانکاران نیز ناکافی است.

همچنین قربانعلی درویشی، از دیگر فعالان کارگری در بندر ماهشهر نیز با تایید این موضوع به خبر نگار ایلنا گفت: با وجود اینکه مطابق قوانین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کمیته‌های حفاظت فنی باید وجود داشته باشند اما در منطقه ماهشهر - کارون اثری از این کمیته‌ها به چشم نمی خورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز