خبرگزاری کار ایران

ذاکریان در گفت‌وگو با ایلنا:

تمدید مذاکرات نشان از اراده جدی برای رسیدن به توافق و حل اختلافات است

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۰۶۳

تا سه، چهار سال اخیر حاضر بودیم که غنی‌سازی در خارج از کشور صورت بگیرد و کشورهایی مانند ترکیه، هند، بزریل و… برای حل پرونده هسته‌ای میانجی شدند اما به هیچ چیز دست نیافتیم اما به قدرت تیم مذاکره‌کننده ما رسیدن به همه چیز مذاکره می‌کند.

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با مثبت دانستن فرایند مذاکرات ایران و ۱ + ۵ تاکید کرد: اگر مذاکرات شکست خورده بود دیگر مذاکرات ادامه نمی‌یافت و تمدید مذاکرات نشان می‌دهد که مذاکرات دارای دستاوردهایی بوده و اراده جدی برای رسیدن به توافق و حل اختلافات وجود دارد.

سیدمهدی ذاکریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص مذاکرات وین۶ گفت: این مذاکرات با توجه به اختیارات و توانایی‌های تیم مذاکره‌کننده و شرایط کشور و حوادثمنطقه‌ای، یک فرایند مثبت بوده که موجب شده تا ایران بتواند به بخشی از خواسته‌هایش دست یابد.

وی ادامه داد: تعلیق تحریم‌های مجدد، ادامه ترک برداشتن بر کلیت تحریم‌ها و بازپس‌گیری بخشی از مطالبات و معوقات بانکی و مالی ایران و اینکه ۶ قدرت برتر جهانی معترف به حق هسته‌ای ایران هستند را می‌توان از دستاوردهای مذاکرات دانست.

این استاد دانشگاه با اشاره به برخی از تحلیل‌ها مبنی بر اینکه تمدید مذاکرات را نشانه شکست مذاکرات دانسته‌اند، تصریح کرد: اگر مذاکرات شکست خورده بود دیگر مذاکرات ادامه نمی‌یافت و تمدید مذاکرات نشان می‌دهد که مذاکرات دارای دستاوردهایی بوده و اراده جدی برای رسیدن به توافق و حل اختلافات وجود دارد.

ذاکریان در پاسخ به این سوال که چرا توافق طی مدت ۶ ماه صورت نگرفت، بیان کرد: هم غرب و هم ایران برای رسیدن به توافق خواستار یک برنامه عملی است که رسیدن به این برنامه عملی با توجه به روندی که در هشت سال گذشته در پرونده هسته‌ای کشورمان رخ داده، رسیدن به توافق نهایی و جامع بسیار سخت می‌کند و برای همین باید دانست که رسیدن به توافق با این تاریخچه و اختلافات یک‌شبه حاصل نمی‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به میانجی‌گری‌هایی که سال‌های پیش از سوی برخی کشورها صورت می‌گرفت، خاطرنشان کرد: تا سه، چهار سال اخیر حاضر بودیم که غنی‌سازی در خارج از کشور صورت بگیرد و کشورهایی مانند ترکیه، هند، بزریل و… برای حل پرونده هسته‌ای میانجی شدند اما به هیچ چیز دست نیافتیم اما به قدرت تیم مذاکره‌کننده ما رسیدن به همه چیز مذاکره می‌کند.

وی در پایان به سفر وزرای برخی از کشورهای ۱ + ۵ در طول مذاکرات وین۶ اشاره کرد و افزود: حضور وزرای ۱ + ۵ شتاب رسیدن به توافق را بیشتر می‌کند و هرچه مذاکرات در سطح بالاتری صورت گیرد، فرآیند مثبت‌تر و سرعت رسیدن به توافق بیشتر می‌شود و این حضور نشانه اراده برای رسیدن به توافق بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز