خبرگزاری کار ایران

عارف در دیدار با اعضای سازمان استمرار امید:

می‌خواهم پلی برای ورود جوانان به مجلس باشم

asdasd
کد خبر : ۱۸۷۷۲۴

رژیم صهیونیستی برای برون رفت از انزوای داخلی خود، به دنبال بحران سازی در منطقه است / دلواپسان از روی هوس دلواپسی نکنند / با حضور حداکثری مردم پیروزی اصلاح‌طلبان در مجلس قطعی است / مطهری حضور ارزشمندی در خانه ملت دارد / اگر مساله هسته ای حل نشود عده‌ای به دنبال تشدید فضای امنیتی در کشور می‌روند

رئیس بنیاد امید ایرانیان می‌گوید تلاش دارد پلی باشد برای ورود جوانان به مجلس.

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در دیدار سازمان " استمرار امید " ضمن اشاره به حمله رژیم اسرائیل به مردم غزه بر ضرورت نقش‌آفرینی موثر سازمان کنفرانس اسلامی و جنبش عدم تعهد برای پایان دادن به فجایع غزه تاکید کرد.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ما بر این باوریم که داشتن یک مجلس مقتدر، توانا و متخصص به نفع همه نیروها در کشور است. حتی به دولت نیز کمک خواهد کرد. اگر بتوانیم پشتیبانی و حضور حداکثری مردم را داشته باشیم، پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس قطعی است.

عارف همچنین با مثبت ارزیابی کردن عملکرد دولت اعتدال، درباره منتقدین دولت از جمله دلواپسان نیز گفت: امیدوارم دلواپسان از روی هوس دلواپسی نکنند. انتظار ما از آنها این است که جانب اخلاق و انصاف را رعایت کنند. خیلی از این آقایان دست‌اندرکار امور اجرایی بوده‌اند و شرایط کشور را می دانند. در عین حال اگر مسأله آنها ملی است و نه سیاسی، در یک فضای دوستانه مسائل خود را با مسئولین مطرح کنند.

وی همچنین علی مطهری را نماینده شجاع و جسوری دانست که حضور موثر و ارزشمندی در خانه ملت دارد.

متن کامل اظهارات محمدرضا عارف همراه با پاسخ‌های وی به پرسشهای متنوع اعضای گروه سازمان استمرار امید در پی می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

خوشحالم که در خدمت شما عزیزان هستم. آرزو می کنم که انشاءالله خداوند به ما توقیق بدهد که از شب‌های قدر حداکثر استفاده را ببریم.

در شرایطی در خدمت شما هستیم که مردم شریف غزه و فلسطین تحت فشار ناجوانمردانه و غیرانسانی و غیراخلاقی رژیم غاصب صهیونیسم هستند. امیدوار هستیم خداوند به برکت این ایام همدلی بین مسلمانان وبه خصوص حکام کشورهای اسلامی را بیشتر کند که در مقابل این فجایا و جنایات و نسل کشی که واقع شده، با جدیت بیشتری و به صورت موثر بتوانند نقش آفرین باشند.

تجربه گذشته ثابت کرده است که هر گاه رژیم صهیونیستی با انزوای داخلی و منطقه ای روبرو شده، برای برون رفت از این انزوا بحران سازی جدیدی را آغاز کرده است.

خوشبختانه کشور ما اقدامات خوبی را شروع کرده ولی بهتر است از طرف سازمان کنفرانس اسلامی و جنبش عدم تعهد که در حال حاضر ریاست آن را کشور ما بر عهده دارد، فشار به این رژیم و حامیان آن بیشتر شود.

از تشکیل سازمان استمرار امید خوشحالم و امیدوارم خواهران وبرادران در کنار یکدیگر در جهت استمرار امید که نیاز جدی امروز جامعه است، به دست آوردهای ارزشمند برسند.

مهمترین مسئله اصلاح طلبان را در انتخابات سال بعد چه می دانید؟ برای موفقیت در مجلس به فکر تعیین لیست ائتلافی هستید؟ افرادی که قوی باشند و خطر رد صلاحیت نداشته باشند را شناسایی کرده اید؟

سوال مهمی مطرح شد. جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی جایگاه ویژه ای است و این جایگاه برمی گردد به نگاهی که نظام به مردم دارد و این نگاه در قانون اساسی بصورت برجسته مشخص شده است و مورد تاکید امام راحل نیز بوده است. در دیدگاه امام، مجلس در راس امور قرار دارد.

ما بر این باوریم که داشتن یک مجلس مقتدر، توانا و متخصص به نفع همه ی نیروها در کشور است. حتی به دولت نیز کمک خواهد کرد. مجلسی که از حقوق قانونی خود برای نظارت و پرسش از همه نهادها استفاده کند به نفع کشور است.

مهمترین برنامه ما مشارکت مردم است. در سال ۹۲ مشارکت بسیار خوبی در کشور را شاهد بودیم و برای انتخابات مجلس نیز مهمترین برنامه ی ما افزایش سطح مشارکت مردم است. اگر بتوانیم پشتیبانی و حضور حداکثری مردم را داشته باشیم، پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس قطعی است.

در ارتباط با ائتلاف، ابتدا بحثما اجماع است، اینکه بتوانیم لیست واحدی را در داخل جبهه اصلاحات ارائه دهیم. ما سال ۹۳ را سال تدوین سیاست ها، ضوابط و راهبردها گذاشتیم وراهبرد نخست ما این است که اصلاح طلبان بتوانند با رسیدن به اجماع با یک لیست حضور پیدا کنند و بعد از آن به ائتلاف با رقیب بپردازیم تا حتی الامکان با میانه روهاو معتدلین جریان رقیب یک ائتلاف نسبی داشته باشیم.

برنامه ما این است که سال ۹۳ وارد مصادیق نشویم. به اندازه کافی نیروی کیفی برای معرفی در انتخابات مجلس داریم. برنامه ما این است که در سال ۹۴ وارد مصادیق شویم.

اگر بتوانیم معیارها و ویژگیهای فردی که بتواند در انتخابات مجلس شرکت کند را درست انتخاب کنیم، مجلسی مقتدر خواهیم داشت که بتواند به مسائل کشور نگاه کلی داشته باشه و با دید منطقه ای و بخشی نگری وارد حوزه عمل نشود.

به نظر شما انتخابات مجلس آینده می تواند زمان مناسبی برای ورود نسل جوان اصلاح طلب به عرصه تصمیم گیری های کلان کشور باشد؟ و به طور کلی آیا در دنیای اصلاح طلبان برنامه ای برای بهره گیری از نیروی جوانان وجود دارد؟

بنیاد امید ایرانیان دو اولویت را در سال های گذشته دنبال کرده است؛ یکی زنان و دیگری جوانان. نسل اولی ها در آینده جای خود را به نسل سومی ها بدهند و به عنوان مشاور در کنار آن ها باشند. برنامه ریزی برای مجلس باید در این راستا باشد و این یکی از برنامه های جدی ما برای انتخابات ۱۴۰۰ است. اولین گام ما در این راستا انتخابات مجلس سال آینده است. شورای جوانان و شاخه جوانان رادر بنیاد امید ایرانیان راه اندازی کردیم تا جوانان پر شور و پر انگیزه بتوانند فعالیت داشته باشند. تقریبا محور اصلی فعالیت های ما جوانان هستند و هدف اصلی فعالیت های ما هم این قشر از جامعه هستند. شخص خودم نیز تلاش خواهم کرد پلی باشم برای ورود جوانان به مجلس.

بنیاد امید ایرانیان در زمینه مشارکت زنان چه کارهایی انجام داده است؟

شورای زنان و بخش زنان بنیاد امید ایرانیان طیبرنامه ها ی چند ساله خود محورهای اصلی فعالیت ها جهت گیری ها را مشخص کرده است.. اولین محور افزایش نرخ مشارکت زنان است. علیرغم وضعیت تحصیلی زنان که بسیار بالاست سهم فعالیت های اجتماعی و مدیریتی آنها بسیار ناچیزست. یکی از برنامه های ما افزایش نرخ مشارکت این قشر است.

محور دوم که پرداختن به مهمترین چالشهای زنان است طبیعتا از داخل خانواده آغاز می شود. و از جمله بحثهای اجتماعی مربوط به زنان است. در حال حاضر افزایش حضور کیفی و کمی زنان در مجلس مورد نظر ماست. تاکنون تعداد نمایندگان زن در مجلس یک رقمی بوده است که امیدواریم بتوانیم در دور بعد این مشکل را حل کنیم و به شکلی باشد که حضورمعنادار و موثر زنان رادر مجلس آینده داشته باشیم.

آیا شما اطلاع دارید، شهرهایی که گسترش پیدا کردند و بزرگ شدند، تعداد نمایندگان‌شان افزایش پیدا خواهد کرد یا نه؟ چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد؟

از نظر قانون هر ده سال یکبار امکان تجدید نظر هست. احتمالا در انتخابات آینده تعداد نمایندگاناز ۲۹۰ نماینده فعلی به ۳۱۰ نماینده افزایش پیدا میکنند تا شهر هایی که وسعت پیدا کرده اند و جمعیت آنها رو به فزونی است، افزایش نماینده داشته باشند.

چرا بنیاد امید ایرانیان به عنوان یک حزب ثبت نشده است؟ آیا به دنبال تاسیس یک حرب فراگیر هستید؟

برای اینکه بتوانیم حضور مردم را نهادینه کنیم و ازحداکثر مشارکت مردم در همه امور کشورداری استفاده کنیم به استناد قانون اساسی هیچ راهی جزداشتن احزاب فراگیر نداریم. در سالهای گذشتهبرای اینکه حضور مردم را به صورت سازمان یافته برنامه ریزی و پیگیری کنیم، بحثهای جدی داشتیم. جمع بندی این بود که هنوز شرایط برای فعالیت جدی احزاب فراگیر فراهم نیست. و باید به
تقویت تشکل‌های اجتماعی و فرهنگی پرداخت. به همین دلیل بحثبنیاد امید ایرانیان را مطرح کردیم. بنیاد تصمیم گرفت تشکلی فراگیر در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و علمی و امور خیریه باشد.

در مرامنامه بنیاد دیده شده است که بنیاد در ۱۰ سال اول فعالیت خود رویکرد حزبی نداشته باشد. بعد از گذشت ۱۰ سال از زمان ثبت بنیاد، مجمع بنیاد تصمیم گیری می کند که بنیاد به حزبی فراگیر تبدیل شود یا از حزبی حمایت کند. شرایط فعلی ما به گونه ای است که فضا برای فعالیت فراگیر حزبی چندان مناسب نیست از این رو به دنبال تشکیل جبهه ای متشکل ازاحزاب و تشکل‌های همسو هستیم. البته بحثتشکیل حزب غیر از بنیاد امید را که جز مطالبات مردم از ما بوده دنبال کرده ایم ولی هنوز به نتیجه ی قطعی نرسیده‌ایم. اگر به نتیجه ای برسیم بلافاصله اعلام می کنیم.

عملکرد دولت یازدهم را چگونه ارزیابی میکنید؟ اگر به جای آقای روحانی بودید اولویت‌تان چه بود؟ آیا در سیاست داخلی به همین ترتیب عمل می کردید؟

برای ارزیابی دقیق عملکرد دولت خیلی زود است، به خصوص با توجه به شرایطی که دولت در آن قرار دارد و مشکلاتی که در هر بخش با آن ها روبرو بود. با توجه به این شرایط روند عملکرد دولت به نظر من مثبت بوده است. این که من بودم چگونه عمل می کردم، را از بیرون نمی‌توان گفت. فرد باید در صحنه حضور داشته باشد، مشکلات و مسائل راببیند و با واقعیات جلو برود. یکی از اولویت‌هایی که هم آقای روحانی مطرح کرد و هم اگر من بودم عمل می‌کردم، اصلاح ساختار استو به نظرم دولت در این زمینه باید جدی تر جلو برود به خصوص در ارتباط با سازمان مدیریت و برنامه ریزی که باید تکلیف آن را زودتر روشن کند. مساله دیگر توسعه فعالیت‌های اجتماعی است. فعالیت هایی که سرمایه اجتماعی خلق می کند. الان ما ثمر و نتیجه‌اش را در همه بخش‌ها به خصوص در روابط بین الملی می‌بینیم. به نظرم باید با الویت بیشتری توسعه فعالیت‌های اجتماعی و سامان دهی NGO ها را دنبال کنند.. در رابطه با روابط خارجی دولت خوب عمل کرد. ولی به نظرم باید الویت توسعه روابط با کشورهای همسایه و اسلامی جدی گرفته شود. این به نظرم بسیار مهم است به خصوص اینکه کشور ماهم اکنون رییس جنش عدم تعهد است. تقویت روابط با کشور های عضو این جنبش باید با اولویت بیشتری پیگیری شود.

آیا در سال گذشته جلسات موثری با آقای روحانی داشته‌اید؟

در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، هر دو عضو هستیم و در خدمت ایشان هستیم. من یک دیدار نوروزی با ایشان داشتم و اخیرا هم یک جلسه افطاری.

جنابعالی به عنوان یک استاد دانشگاه چقدر دانشگاه را محل مناسبی برای جریانات سیاسی می‌دانید؟ آیا رسالت دانشگاه ارتقاء سطح دانش و مهارت های علمی جوانان است یا این که محل مناسبی برای جریانات سیاسی نیز می باشد؟

حضور جریانات سیاسی در دانشگاه‌ها سم مهلک است.، اگرچه اعتقادم بر این است که دانشگاه که به تعبیر امام کارخانه آدم سازی است باید زمینه رشد و تعالی علمی و همزمان فرهنگی اجتماعی و سیاسی دانشجویان را فراهم کند. ولی این که جریانات سیاسی خارج از دانشگاه بخواهند در دانشگاه حضور داشته باشند و به جریان های دانشجویی خط بدهند، به صلاح دانشگاه های ما نیست. و نتیجه اش حاکمیت فضای امنیتی است. اما قطعا باید شرایط دانشگاه طوری باشد که دانشجو بتواند آزادانه نقطه نظرات خود را مطرح کند و فعالیت های سیاسی بکند و رشد داشته باشد. رشد در محیط دانشگاه با سعی و خطاست و ما باید تحمل کنیم. و الان بهترین کار توجه به سامان دادن تشکل‌های دانشجویی است ولی دانشگاه باید توجه داشته باشد که خانه احزاب نشود. تشویق دانشجویان به فعالیت در تشکل‌های دانشجویی در کنار وظیفه اصلی دانش اندوزی در چارچوب ضوابط و مقررات باید مورد تاکید مدیریت آموزش عالی و دانشگاه‌ها قرار بگیرد.

آیا شرایط فعلی دانشگاه‌ ها را برای فعالیت علمی مطلوب می‌دانید؟ آیا سطح علمی دانشگاه ها از نظر شما مطلوب است؟

سطح دانشگاه ها به طور متوسط سطح قابل قبولی است البته بعضی از دانشگاه های ما وضعیت بسیار خوبی دارند اما اگر به طور متوسط نگاه کنیم خوشبختانه روند توسعه آموزش عالی روند خوبی بوده است. ما در ابتدا اولویت را به توسعه کمی دادیم. دلیل آن هم روشن است. برای پاسخ به تقاضای اجتماعی که اگر ما این کار را نمی‌کردیم مردم بچه‌هایشان را به خارج از کشور میفرستادند. بعد از اینکه در این زمینه موفق شدیم بحثاساسی که مطرح شد توسعه کیفی و تولید علم بود. زعنی افزایش سهم دانشگاه در گسترش مرزهای دانش و پاسخ گویی به نیاز ها و مشکلات کشور. در این روند دانشگاه ها در مجموع موفق بوده اند ولی تا رسیدن به یک وضعیت مطلوب فاصله داریم. ما آن زمانی میگوییم دانشگاه در جایگاه موثر و مطلوب قرار دارد که تولید علمی در دانشگاه برای مردم قابل لمس باشد. یعنی به ثروت ملی تبدیل شود و تا زمانی که این گونه نشود و مردم اثر علم را در زندگی خود نبینند دانشگاه موفق نبوده است. باید با حمایت از دانشگاه ها، دانشگاه بهتر بتواند در ارتقاء سطح علمی و تولید ثروت ملی برنامه ریزی و اقدام کنند.

نظر شما در مورد مواضع جناب آقای مطهری پیرامون مسائل سال ۸۸ چیست؟

هر فردی به خصوص یک نماینده مجلس این اختیار را دارد که دیدگاه ها و نظرات خود را مطرح کند. من آقای مطهری را یک نماینده شجاع و جسور می‌دانمکه دیدگاه های خود را با صراحت وشفافیت مطرح می‌کند و حضور موثر و ارزشمندی در خانه ملت دارند.

به نظر شما امکان به توافق رسیدن ایران با ۵ + ۱ وجود دارد؟

در میان مدت و دراز مدت به توافق خواهند رسید. برداشتم این است که دو طرف به این نتیجه رسیده اند که باید مسئله را حل کنند. غربی ها متوجه شده اند ادامه روندی که این چالش هارا ایجاد کرده بود به نفعشان نیست. ما هم باید کار خود را انجام می‌ادیم. بار ها و بار ها هم اشاره کرده ایم که از حق مشروع خود در ارتباط با تمام فناوریهای پیشرفته از جمله فناوری هسته‌ایی کوتاه نخواهیم آمد. این روشن است. اما نگاه ما نگاهی صلح آمیز به استفاده از فناوری‌ها است و دنیا این را درک کرده است. قطعا به دنبال استفاده از فناوری های پیشرفته در کارهای مخرب نبوده ایم و و نخواهیم بود و بارها و بارها این موضع گیری را در دوران های گذشته اعلام کرده ایم. این را غرب می‌داند. اما برخوردی که با ما می‌شد برخوردی سیاسی بود قطع نامه‌ها هم بیشتر ریشه سیاسی دارند. غرب به این نتیجه رسیده است که با توجه به شرایط منطقه، نقش و نفوذ ایران کتمان شدنی نیست. ما هم جمع بندیمان این است که بالاخره باید با غرب بر اساس معیار ها و شاخص های شفاف سیاست خارجی خودمان مسائلمان را حل کنیم. شخصا امیدوار به حل مسئله هستم اما احتمالا پروسه طولانی و وقت گیر است و با صبر انشالله به نتیجه که منافع مشروع ملت ما را تامین کند خواهیم رسید.

تحلیل شما در مورد داعش و تغییر نقشه خاورمیانه چیست؟

تغییر نقشه خاورمیانه جزء آرزوهای استکبار است و انشاءالله به آن نخواهند رسید. دوران تصمیم گیری ابر قدرت‌ها برای خاور میانه گذشته است. و دنیای اسلام این درک را پیدا کرده که اجازه ندهد که در امورش دخالت کنند. ولی آنها هم دست از شیطنت بر نمی دارند. مثل افغانستان و کشورهای دیگر و اخیرا در رابطه با شیعه. این گروههای سلفی شاید مهمترین هدفشان شیعه است نه مبارزه با امپریالیسم. گروه داعش را به همین منظور راه انداخته اند ولی خوشبختانه این گروه ها در میان برادران اهل سنت هم جایگاهی ندارند. البته به خاطر بعضی مشکلات در کشورهای همسایه، رشد آنها در این کشورها زمینه دارد که انشالله کشور های همسایه متوجه این شیطنت باشند و با حضور مردم این مسئله ساماندهی و جمع می شود در غیر این صورت روزی دامن خود آنها را خواهد گرفت.

نظرشما در مورد انتخابات افغانستان چیست؟
در برگزاری دور دوم انتخابات افغانستان اختلافی پیش آمده ولی به نظرم برادران افغان بسیار خوب اقدام کرده اند و نشان دادند که ذهنیتی که در مورد ظرفیت بالای فرهنگی آنها داریم ذهنیت درستی است. هر دو طرف رضایت دادند آراء بازشماری بشود و در نهایت هر دولتی که با رای مردم روی کار بیاید حمایت شان می کنیم.

با توجه به خلأهایی که در جامعه وجود دارد، چه افقی را برای تثبیت ارزش های اجتماعی در انقلابی که به آن امید داشتیم و به صدور آن به جهان چشم دوخته بودیم و این که می گفتیم این انقلاب به قدرت و سیاست نمی اندیشد، به عنوان بنیان گذار امید ایرانیان چه افقی را برای تثبیت ارزش های اجتماعی می بینید؟

بعد از دولت اصلاحات وقت دوستان تا حدودی آزاد شد و با توجه به عملکرد دو دهه گذشته و وضعیتی که در سال ۸۴ یه آن دچار شدیم به این نتیجه رسیدیم که روی مسائل فرهنگی خیلی کم کاری شده استبعد از پیروزی انقلاب، با توجه به ضرورت ها و نیازهای انقلاب بدون آنکه به اولویت فرهنگ بپردازیم و خودسازی کنیم به امور اجرایی پرداختیم. حوزه های علمیه هم با وجود جابگاه فرهنگی و معنوی که در جامعه داشتند درگیر مسائل اجرایی شدند و کمتر به مسائل فرهنگی و ساختارهای فرهنگی پرداختند. جمع بندی ما این بود که باید تلاش شود تا مشارکت مردم در همه زمینه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بر اساس ارزشهای انقلاب و قانون اساسی توسعه بیاید تا تحقق آرمانهای انقلاب با افق روشنتری رو به رو شود. بنیاد امید ایرانیان با توجه به این نکات و با شعارهای محوری اخلاق، عقلانیت و خرد جمعی تشکیل شد.

این سه شعار مبنای اصلی حرکت بنیاد امید ایرانیان است. قرار شد در هیچ فعالیتی در بنیاد این سه محور فراموش نشود. جوانان ما در این ۴-۵ سال سعی کردند تا از اخلاق عبور نکنند و کلا ما بر آن شدیم تا اخلاق راهمه امور در رعایت کنیم تا در حد شعار نماند. عقلانیت و خرد جمعی مبنا حرکت بنیاد است. بنابراین با این رویکرد افق روشنی را برای تثبیت ارزشها در بنیاد می‌بینیم.

چقدر حاکمیت اخلاق می تواند روی باورهای دینی عمومی مردم تاثیر بگذارد؟

مردم در رفتارهای مسئولین بعضا باتناقض رو به رو هستند. با کمال تاسف ما گاهی با معیارهای دوگانه و دوچهره بودن مواجه هستیم، مردم این را درک می کنند. رفتار ما در عیان و خفا متفاوت است. می گوییم کارگزار یک حکومت اسلامی هستیم باید این را در رفتارمان و عملمان به مردم نشان دهیم. اگراخلاق مداری و یگانگی در رفتار و کردارمان را در جامعه نشان بدهیم، مردم نیز الگو میگیرند. ما در نظام و فرهنگی هستیم که همواره به دنبال الگوهای فردی بوده ایم.(بر خلاف جوامع غربی که بر اساس ضوابط و قواعد عمل می کنند ما بر اساس الگو پیش می رویم) ائمه و رفتار آنها برای ما الگو است، بنابرین مسوولیت ما چندین برابر کشورهای دیگر است. این مبنا را پیامبر اسلام هم مطرح فرمودند که بعثت خود را بر اساس اتمام اخلاق بوده بیان فرمودند. اگر احیانا خطایی به عنوان یک فرد مسئول بکنم، آثار بدی روی جامعه خواهد گذاشت.

به نظرم یکی ازمهمترین چالش های ما، مسئله اخلاق است. شخصا هرگز اخلاق را فدای امیال سیاسینکرده ام و تا بحال فکر می‌کنم که موفق بوده‌ام همیشه در کارهای اجرایی اخلاق را مبنا قرارد اده‌ام. بحثی که اوایل انقلاب با دوستان می‌کردم این بود که چرا ما به سمت‌های مختلف منصوب شده‌ایم؟ آیا افرادی که تواناییشان بیشتر از ما باشد در کشور نیستند؟ اگر ما انتخاب شده ایم به خاطر تعهد اسلامی و تعهد به آرمان های انقلاب بوده است، پس این را نباید فدای مسائل سیاسی و اجرایی کرد که اگر قرار به این کار شد، دیگر ما نباید در این جایگاه باشیم. افرادی دیگری هستند که ممکن است تواناتر از ما باشند اما دغدغه آنها ارزش ها و حکومت اسلامی نیست و چون ما هستیم پس باید مبنای اخلاق را فراموش نکنیم.

در حوزه سیاست خارجی چقدر می توان این اخلاق مداری را رعایت کرد؟

در حوزه سیاست خارجی نیز نمی توان اخلاق را کنار گذاشت. اگر در این حوزه نیز مبنا حرکت اخلاق باشد، ما باز هم با مشکل رو به رو نخواهیم شد. البته در این حوزه بحثتعاملمطرح است و ما اگر ببینیم متضرر می شویم می توانیم وارد مذاکره نشویم. سطح روابط ما متناسب با آمادگی و توانایی طرف مقابل است. در این بخش هم می توان بر این اساس جلو رفت.

آیا شما در فکر طراحی یک منشور تفصیلی اخلاق اجتماعی سیاسی هستید؟

ما یک منشور اخلاقی از زمان انتخابات داشتیم که به لطف خدا بر اساس آن عمل کرده ایم. در مساله انتخابات اتفاقی که رخ داد این بود که در دوشنبه شب ۲۰ خرداد احساس کردیم که با مساله مهمی مواجه هستیم که فراتر از تصمیم گیری های گروهی و جناحی است. تصمیم بزرگی باید گرفته می‌شد که در آینده کشور هم مؤثر بود. همه چالش هم این بود که هر تصمیمی بگیریم، فردا در کشور چه اتفاقی خواهد افتاد. ما در کشوری هستیم که جوانان با انرژی وارد صحنه می شوند و خیلی جاها هم همین جوان ها ممکن است از برخی مسئولین عبور کنند. در این شرایط آیا این تصمیم به نفع کشور بود یا نه؟ با این تصمیم چه اتفاقی در هر کدام از ستادها رخ خواهد دا؟ د و اینکه بین ستادهای بنده و ستاد آقای روحانی مشکلی پیش می آید یا خیر؟ ما واقعا نگران بودیم که جوانان ستاد ما توجیه نباشند، اما چون مبنای فعالیت هم منشور اخلاقی بود که به آنها متعهد بودیم خوشبختانه هیچ اتفاقی نیفتاد. و در صبح روز سه شنبه آرامترین روز را داشتیم.

روی این بُعد حرکت، متاسفانه تحلیلی نشد، که این مساله نشان دهنده ی ظرفیت جوان های ماست. علت این امر در همان منشور اخلاقی بود که ما همه به آن پایبند بودیم و طبق آن منشور قرار بر این بود که اگر تصمیم جمعی به صلاح کشور گرفته شد، تمام افراد ستاد باید تبعیت کنند. این حرکت اخلاقی می تواند به عنوان یک الگو برای آِینده کشور مطرح باشد.

به نظر شما دلواپسی بعضی افراد ریشه در چه دارد؟ آیا ما وظیفه ای در رفع این دلواپسی ها داریم؟

ما نیمه پر لیوان را میبینیم، فرض ما این است که این دلواپسی ریشه در خیرخواهی و دلسوزی دارد و امیدوارم دلواپسان از روی هوس دلواپسی نکنند. انتظار ما از آنها این است که جانب اخلاق و انصاف را رعایت کنند. خیلی از این آقایان دست اندر کار امور اجرایی بوده اند و شرایط کشور را می دانند. در عین حال اگر مسأله ی آنها ملی است و نه سیاسی، در یک فضای دوستانه مسائل خود را با مسئولین مطرح کنند و انشاءالله به نتیجه برسند. کاری که خود من در هشت سال گذشته انجام می دادم.. در دولت گذشته هرجا لازم می دیدم، نقطه نظرات و دیدگاه خودم را راجع به مسائل مطرح می کردم. انتظار ما از این دلواپسان هم این است که در یک فضای کارشناسی مسائل خود را مطرح کنند که قطعا به سود جامعه نیز خواهد بود. ما هم وظیفه داریم که حتی الامکان در چارچوب امکانات و برنامه ها در رفع دلواپسی دلسوزان تلاش کنیم و از نکته نظرات آنها در رفع مشکلات و یا اصلاح برنامه ها استفاده کنیم.

وضعیت ایران را در خرداد ۹۶ چگونه می بینید؟

وضعیت خرداد ۹۶ ما وابسته است به اسفند ۹۴ است. اگربتوانیم در اسفند ۹۴ عملکرد خوبی نشان دهیم و همگرایی و همدلی که پیشتر مطرح شد استمرار یابد و مردم یکبار دیگر ببینند جریان اصلاح طلب فقط شعار نمی‌دهد و عملمی کند، و افزایش سرمایه اجتماعی که مطرح شد تحقق پیدا کند که این مساله تضمین کننده وضعیت مطلوب در خردادسال ۹۶ خواهد بود.

چرا پیشنهاد قبول پست در دولت آقای روحانی را نپذیرفتید؟

(با خنده) انشاءالله در دولت دوم ایشان.

چرا در انتخابات گذشته گفتید به نفع هیچ کس کنار نرفته‌اند؟

بعد از احترام به خرد جمعی و تصمیم گیری در کناره گیری، دو بیانیه از طرف ما صادر شد. در بیانیه اول آگاهانه نام آقای خاتمی را به عنوان رهبر اصلاحات مطرح کردیم و گفتیم که مردم انشاءالله به آن چیزی که رهبر اصلاحات می گوید عمل می کنند، خیلی هم موضع ما روشن بود. بهرحال رقبا می‌خواستند موضع صریح ما را بدانند و اگر ما موضعی جز این می گرفتیم احتمالا به راحتی به اجماع می رسیدند. دربیانه دوم که در صبح پنج شنبه منتشر شد به صراحت گفتم که مردم به کسی که پایبند به اعتدال و اصلاح طلبی است رای بدهند.

در این زمان که تا حدودی فضا برای فعالیت های سیاسی باز شده، چه برنامه ای برای محکم کردن بنیان های دموکراسی دارید؟

توسعه تشکل‌های اجتماعی را راه حل تحکیم دموکراسی در اجتماع میدانم. هنوز شرایط برای تشکیل احزاب فراگیرآماده نیست ولی توسعه فعالیت های اجتماعی، و نهادینه کردن NGO ها، به طور طبیعی منتج به حضور معنی دار مردم در جامعه، در نهایت تحقق دموکراسی خواهد شد.

جهت گیری ما حمایت از سمن‌ها برای ارتقاء جایگاه آنها است و توسعه تشکل های اجتماعی را برای تقویت بنیان‌های دموکراسی ضروری می دانیم.

فکر می کنید اگر مساله هسته ‌یی ختم به خیر شود و حل شود بازخورد اش در سیاست داخلی کشور به چه صورت است؟ به هر حال همین الان هم همان جریان تند رویی که وجود دارد فشار را خیلی سنگین کرده اند. آیا اگر قضیه حل شود این موضوع به دولت کمک میکند؟ آیا سعی میکند که بعد از آن فضای جامعه را باز کند؟ یا نه حل این مشکل ممکن است فشار را روی نیروهای اصلاح طلب بیشتر کند چون نشانه عملکرد مثبت اصلاح طلب ها و استفاده از آن در انتخابات میتواند بشود؟ و حالا اگر حل نشود آن سرخوردگی که ناخود آگاه در جامعه ایجاد میشود میتواند در انتخابات آینده مجلس تاثیر منفی داشته باشد؟

اگر مساله هسته‌ای حل شود قطعا در کوتاه مدت بازتاب مثبتی خواهد داشت. ولی در میان مدت در مسائل اقتصادی برمی‌گردد به عمل کرد دولت. چند درصد تحریم ها در وضعیت اقتصادی ما موثر بوده است؟ آیا صد در صد است؟ خیر! حداکثر می‌شود گفت ۳۰ درصد، ۴۰ درصد. ما الان بیشترین مشکلات اقتصادیمان مشکلات ساختاری و درون سازمانی خودمان است. باید بر اساس سیاست اقتصاد مقاومتی کشور چاره اندیشی شود و کاهش تورم و رشد اقتصادی بطور جدی پیگیری شود. االبته اگر مساله هسته ای حل نشود عده ای به دنبال تشدید فضای امنیتی در کشور می روند.

اگر آقای روحانی نتوانند به وعده هایشان عمل کنند، و رضایت نسبی مردم را در پایان دوره به دست بیاورند، آیا یک آسیب و ضربه ی کلی به اصلاح طلبان خواهد بود. نظر شما در این مورد چیست؟

مردم رای به تغییر داده اند، به همین دلیل رویکرد ما در روزهای آخر انتخابات گذشته این بود که من یا آقای روحانی رای بیاوریم. هر دولتی روی کار می آمد هیچ چاره ای جز پیگیری مطالبات مردم را نداشت، به عنوان مثال در بخش اقتصاد مگر می شد این وضعیت ادامه پیدا کند؟ ما مگر می توانستیم رشد منفی را دنبال کنیم.

ما در سند چشم انداز متوسط رشد اقتصادی را هشت درصد دیده ایم، می توانستیم وضعیت را در منفی شش درصد نگه داریم؟

این مسائل ربطی به تفکر دولت ندارد و برای حل مشکلات اقتصادی باید اقدامات جدی انجام شود. تفکر دولت که خواست مردم بود در مساله تغییر، به زمینه های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی بر می گردد و نباید اینها را صرفا به گردن وزارتخانه های تخصصی انداخت. این وظیفه دولت است و تغییر نگرش کلی دولت را نیاز دارد.

در مسایل فرهنگی شعارهایی داده شده است، آیا در مسیر آنها حرکت می‌کنیم یا خیر. موانع چیست و برای رفع ا موانع دولت چقدر تلاش کرده است؟

موضوع دیگر اصلاح فضای سیاسی و به عنوان مثال در دانشگاه ها است. اکنون همه فشارها متوجه یک وزیر شده است، دولت چه موضعی گرفته است؟ اصلا مساله شخص وزیر علوم نیست. اشتباه است اگر فکر کنیم با حل این مساله، همه مسائل حل خواهد شد. اینجا دولت باید در کنار وزیرش قرار بگیرد.

به نظر من دولت یعنی بدنه و تیم دولت، باید به اولویت ها و دغدغه های رئیس جمهور و مطالبات مردم توجه جدی کنند.

به هرحال جوانان در یک فضای ناامیدی، سرد و بی تفاوتی مطلق به میدان آمدند و انصافا سنگ تمام گذاشتند. آیا می خواهیم آنها را رها کنیم و دوباره مثلا در اسفند ۹۴ وعده های بی ربط دهیم و آنها را به صحنه بکشانیم. این یعنی اینکه ما هر دو سال یکبار از آنها بخواهیم که در یک بازه زمانی دو - سه ماهه با ما باشند و بعد آنها و خواسته هایشان را نادیده بگیریم.

این بحثی است که دولت باید به طور جدی دنبال کند و من نمی دانم که دولت تا چه حد به این مسائل می پردازد. باید برای پاسخگویی به مطالبات مردم و استمرار حضور آنان بوِیژه جوانان، دولت برنامه ریزی جدی داشته باشد و در همه امور از مشارکت آنها حداکثر بهره برداری را بعمل آورد.

سهم جوانانی که حماسه۹۲ را خلق کردند در دولت چیست؟ سهم خانم‌ها در دولت چیست؟ چه سهمی در مدیریت میانی و وزارتخانه‌ها دارند؟ آیا زینت‌المجالس هستند؟

بحثمن این است که نمی‌توان با توان پنجاه درصد، پاسخگوی صد در صد بود. به عنوان مثال ما میخواهیم با ترکیه رقابت کنیم، این در حالی است که در ترکیه از همه توان متخصصین چه زن و چه مرد استفاده می شود، و قطعا ما نمی توانیم با ۵۰ درصد نیرو(یعنی فقط مردان) با آنها رقابت کنیم. باید برای استفاده از توان تخصصصی همه اقشار جامعه بویژه زنان و جوانان برنامه ریزی کرد و راهکار ارائه داد.

بخشی از مشکل هم در جریان اصلاحات است، این که چقدر دغدغه ی پیگیری مطالبات مردم را دارند. هنوز در جبهه اصلاحات ما نتوانسته ایم این را جا بیاندازیم که انتخاب احمدی نژاد نتیجه ی عملکرد اصلاح طلبان بود. ما در بنیاد امید فعالیت خودمان را در قالب یک حرکت پروسه درازمدت برنامه ریزی کرده ایم. در هر یک از فعالیت های سیاسی و انتخاباتی هم به عنوان یک پروژه فعالیت می کنیم. حال در یک پروژه ممکن است شکست بخوریم، به فرض شکست، هر شکستی مقدمه یک پیروزی باشد. و نباید این طور باشد که بگوییم ما در انتخابات شکست خوردیم و تا لحظه آخر در انتخابات بعد ندانیم که قصد آمدن داریم یا خیر. این برای یک جریان سیاسی معنی ندارد. اگر قرار است تاثیر گذار باشیم باید برنامه ی درازمدت ما مشخص باشد. رویکرد و نقش ما ممکن است متفاوت شود اما شکی در حضور نداریم. با این نگاه، هیچ شکستی نباید آسیب جدی به حرکت و فعالیت جریانات داخل نظام تلقی شود. با تحلیل یک شکست در یک پروژه سیاسی و یافتن راهکار مناسب می توان به پیروزی در پروژه سیاسی بعد رسید. در عین حال امیدوارم که دولت آقای روحانی بتواند به اهداف خود برسد که موفقیت و پیروزی دولت قطعا پیروزی همگان و از جمله اصلاح طلبان خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز