خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی:

تجزیه هم به ضرر عراق و هم به ضرر کردهای این کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۷۱۴

دلیل تأکید بر مقابله با هنجارشکنی‌ها به دلیل برخی اظهارنظرهای «غیردقیق» درباره «بهشت اجباری» نیست بلکه از باب حفظ حقوق دیگران است / برخورد با هنجارشکنی‌ها با نگرانی برای اخلاقیات منافاتی ندارد

رئیس قوه قضاییه با تسلیت درگذشت آیت الله محمد محمدی گیلانی رئیس اسبق دیوان عالی کشور، ایشان را «عالمی وارسته و مجاهد» توصیف کرد که از صفات برجسته وممتازی برخوردار بودند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی گفت: آیت‌الله محمدی گیلانی بر حوزه‌های علمیه و دستگاه قضایی منت بزرگی دارند؛ ایشان در فقه، اصول، اخلاق و عرفان به خوبی کار کردند که از این نظر بر حوزه‌های علمیه حق دارند و از سوی دیگر با لبیک گویی به ندای امام و حضور در دستگاه قضایی ایثار کردند و این دستگاه را رهین الطاف خود قرار دادند.

رئیس دستگاه قضا «ایثار، فضل و صلابت» را سه ویژگی فعالیت قضایی رئیس اسبق دیوان عالی کشور برشمرد و افزود: امیدواریم که مسئولان قضایی حال حاضر دستگاه قضایی نیز همین مسیر را طی کنند و از خداوند متعال برای آیت‌الله محمدی گیلانی رحمت، مغفرت و علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل مسئلت می‌کنیم.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش جریان‌های فرهنگی کشور را مورد توجه قرار داد و خواستار ایفای وظایف قانونی نهادها و سازمان های مسئول در برابر هنجارشکنی‌ها شد.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه ملت ایران نشان داد ملتی «متدین و پایبند به ضوابط شرعی» است تأکید کرد: دستگاه قضایی و نیروی انتظامی وظیفه دارد با هنجارشکنی‌هایی که احساسات جامعه و مومنین و متدینین را جریحه دار می‌کند بر اساس موازین قانونی برخورد کند.

رئیس دستگاه قضا حجاب و عفاف را یکی از مصادیق هنجارهای قانونی و شرعی در کشور دانست و افزود: حجاب و عفاف بر اساس قوانین روشن و نصوص شرعی باید رعایت شود؛ بر این اساس اکیداً از مراجع قضایی و نیروی انتظامی می‌خواهم که در این باره بر اساس وظیفه قانونی و شرعی خود عمل کنند.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه تصریح کرد: دلیل تأکید بر مقابله با هنجارشکنی‌ها به دلیل برخی اظهارنظرهای «غیردقیق» درباره «بهشت اجباری» نیست بلکه از باب حفظ حقوق دیگران است که باید در دستور کار نهادها و سازمان‌هایی که در این زمینه وظیفه دارند، قرار بگیرد.

رئیس قوه قضاییه نقض هنجارهای قانونی و شرعی را مصداق بارز زیرپاگذاشتن حقوق متدینان، مومنان و بلکه همه مردم دانست و تأکید کرد که هر یک از دستگاه ها باید رعایت حجاب و عفاف را از زیرمجموعه خود آغاز کنند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با انتقاد از دیدگاه برخی مسئولان فرهنگی که می‌گویند «ما درباره پوشش‌ها نگرانی نداریم، بلکه از سقوط اخلاقی جامعه نگرانیم»، این سخن را نادرست ارزیابی کرد و گفت: برخورد با هنجارشکنی‌ها با نگرانی برای اخلاقیات منافاتی ندارد؛ توصیه ما این است که همه دستگاه ها به موازات فعالیت فرهنگی برای گسترش امور اخلاقی و تبیین امور دینی به وظایف قانونی خود در برخورد با هنجارشکنی‌ها نیز عمل کنند.

رئیس دستگاه قضا افزود: از زبان مسئولان کشور نباید اظهارنظرهایی شنیده شود که برای برخی این تلقی را ایجاد کند که مسئولان جمهوری اسلامی به هنجارشکنی‌هاتوجهی ندارند.

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: ما هم قبول داریم که نمی‌توان کسی را با اکراه دیندار کرد اما تاکید می‌کنیم که باید حقوقی که به موجب قانون برای نظم جامعه تصویب شده است منطقاً، شرعاً و قانوناً اجرا شود.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش اوضاع کنونی خاورمیانه را «پیچیده» توصیف کرد وافزود: برخورد رژیم صهیونیستی با مردم بی‌دفاع و بی گناه فلسطین، همچنین اتفاقات عراق، بحرین و سوریه وضع دشواری را برای مردم منطقه به وجود آورده است.

آیت‌الله آملی لاریجانی برخورد کشورهای سلطه‌گر غربی با حوادثمنطقه را «مزورانه» خواند و گفت: آمریکایی‌ها از یک سو ادعا می‌کنند که با داعش مخالف هستند و از سوی دیگر مشاهده می‌شود کشورهای اذناب آمریکا حامی اصلی تروریست‌ها در منطقه به شمار می‌روند و به آنها پول و سلاح می‌رسانند و از آنان حمایت می‌کنند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه مشخص است کشورهای سلطه‌گر در عراق، بحرین، فلسطین و سوریه دنبال چه هستند، در تبیین اهداف آمریکا و کشورهای اروپایی از بحران‌آفرینی در عراق اظهار کرد: ناامن کردن یک کشور دارای غنای مالی و توانایی و فرهنگ غنی، نخستین هدفی است که در عراق دنبال می شود، زیرا اگر قدرت این کشور توانمند به جهان اسلام اضافه شود نیروی عظیمی به وجود می آید.

آیت‌الله آملی لاریجانی ایجاد شکاف میان مسلمانان را هدف دیگر کشورهای سلطه گر از ناآرام کردن عراق دانست و افزود: رفتار خشن، غیرانسانی و دور از منطق تروریست ها که با نام اسلام صورت می‌گیرد، نوعی اسلام‌هراسی را در دنیا تبلیغ می‌کند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: البته با وجود بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان نمی شود باور کرد که چنین خشونتی به اسلام ربط داشته باشد اما مذبوحانه تلاش می شود که کارهای داعش و القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی به نام اسلام معرفی شود هرچند که همه می‌دانند این گروه ها با حمایت غرب به وجود آمده اند. چه کسی باور می‌کند آمریکا با عملکرد داعش مخالف است و آن را محکوم می‌کند در حالیکه در سوریه شاهد حمایت علنی غرب از داعش بودیم و در عراق نیز کشورهای اذناب اروپا و آمریکا از این گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از قدرت اسلام خبر دارند گفت: کشورهای استعمارگر می‌دانند اگر ظرفیت کشورهای اسلامی آزاد شود چه قدرت بزرگی در جهان شکل خواهد گرفت، به همین دلیل نمی‌خواهند چنین وضعی به وجود آید.

رئیس دستگاه قضا یادآور شد که منطقه در یک «پیچ تاریخی» قرار گرفته است و افزود: همه مسلمانان باید در این مقطع هوشیار باشند و به ویژه برادران اهل تسنن نباید اجازه دهند که یک گروه تکفیری و سلفی چهره‌ای کریه از اسلام ارائه و میان مسلمانان تفرقه افکنی کند.

آیت‌الله آملی لاریجانی خطاب به برخی «برادران کرد عراقی» که ندای تجزیه و استقلال را پس از حوادثاخیر سرداده‌اند گفت: تجزیه هم به ضرر عراق و هم به ضرر کردهای این کشور است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و مرجعیت شیعه در عراق و همچنین مسئولان بلند پایه عراقی مخالفت صریح خود را با تجزیه عراق اعلام کرده است افزود: در همه ادوار تاریخ معاصر تجزیه کشورها جزو اهداف استعمارگران بوده است.

این گزارش حاکی است در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی رهنمودهای مقام معظم رهبری در هفته قوه قضاییه مورد بحثو بررسی قرار گرفت.

همچنین در بحثمربوط به ابعاد نظارتی دستگاه قضایی برخی از مسئولان عالی قضایی به فراخور حوزه مسئولیت تحت امر خود به ارائه گزارش پرداخته و حجت الاسلام و المسلمین شفیعی دادستان انتظامی قضات نیز گزارش مبسوطی از نحوه نظارت و رسیدگی به تخلفات ارائه کرد.

رئیس قوه قضاییه بعد از توضیحات مسئولان عالی قضایی دستور داد کمیسیونی برای بررسی اولویت های رهنمودهای مقام معظم رهبری در بعد نظارت و برنامه‌ریزی به ریاست معاون اول قوه قضاییه تشکیل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز