خبرگزاری کار ایران

آیت الله مکارم شیرازی:

نباید امر به معروف و نهی از منکر به شهادت ختم شود

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۵۵۶

چیزی که امام علی(ع) را ناراحت می کند این است که دور افتادگان از اسلام و قرآن به این کتاب الهی عمل کنند و شما مسلمانان توجه و عمل نکنید / پیشتازان و عمل کنندگان به آیات قرآنی شما باید باشید / قرآن برنامه عمل است / باید به قرآن جنبه هنری داد / قرائت، حفظ و تجوید در حد اعتدالش خوب است.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: بعضی افراد را داریم محصل مادام العمر می باشند و از این درس خارج به آن درس خارج می روند. شمایی که ده سال درس خارج خوانده ای نتیجه اش چه شد؟ چه مسئولیتی در قبال آن دارید؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، این مرجع تقلید در گردهمایی اساتید تفسیر قرآنی و اعاظم حوزه که با همت مجمع عالی تفسیر و دارالقرآن علامه طباطبایی که در بیت علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های حضرت خدیجه(س) عنوان کرد: این بانوی بزرگوار افتخار و شخصیتی کم نظیر در اسلام دارد که جان، مال و آبروی خود را برای پیامبر گرامی اسلام داده است.

وی در ادامه به بیان سخنی از نهج البلاغه و وصایای امام علی(ع) پرداخت و در ضمن وصیتی که حضرت در بستر شهادت فرمودند، گفت: شش بار کلام امام در این لحظه اوج می‌گیرد. الله الله، فی‌الایتام، فی‌جیرانکم، فی‌القرآن، فی‌الصّلاة، فی بیت ربِّکُم، الله الله؛ بهترین تقدیر در اینجا اتقو الله فی الایتام فی جیرانکم است و بهتر از همه اتقو الله می‌باشد، یعنی امیر مومنان علی(ع) اهمیت زیادی به این شش موضوع داده است.

نباید مسلمانان از قرآن دوری کنند

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: چیزی که امام علی(ع) را ناراحت می‌کند این است که دور افتادگان از اسلام و قرآن به این کتاب الهی عمل کنند و شما مسلمانان توجه و عمل نکنید.

ایشان تصریح کردند: قرآن چشمه جوشانی است که مسلمانان با اینکه در خانه هایشان وجود دارد توجه نمی کنند ولی دور افتادگان نگاه ویژه ای به این کتاب نورانی دارند و این کار باعثمی شود دل علی(ع) به درد بیاید.

وی پیرامون اینکه در بین غیر مسلمانان کسانی پیدا می شود که دروغ نمی گویند، تهمت نمی زنند و غیبت و خیانت نیز نمی کنند، ابراز کرد: اینجا است که دیگران سبقت جسته اند؛ امیر مومنان می فرماید پیشتازان و عمل کنندگان به آیات قرآنی شما باید باشید.

قرآن برنامه عمل است

آیت الله مکارم شیرازی یاآور شد: خوب است در تمام مجالس قرآنی تکرار شود که قرآن برنامه عمل است؛ چون تلاوت، حفظ، قرائت، تفکر و تدبرش خوب می باشد، اما همه این ها مقدمه عمل به آن است. عمل به قرآن نسخه‌ای الهی برای سعادت همه انسان‌ها در دنیا و آخرت باید گفته و عمل شود.

معظم له تاکید کرد: نکند در تجوید و پیچ و خم آن، برادران و خواهران جوان چنان اسیر شوند که عمل به قرآن فراموش شود یا این که بگوییم فلانی قرآن را طوری حفظ کرده است که از بالای صفحه به پایین، پایین به بالا، چپ به راست، راست به چپ می تواند بخواند؛ باید به قرآن جنبه هنری داد و با اینکه همه این ها خوب است این کارها را نفی نمی کنم ولی غرق در این ها نشویم.

قراعت، حفظ و تجوید قرآن در حد اعتدالش خوب است

وی درمورد قواعد و حفظ قرآن نیز خاطر نشان کرد: قرائت، حفظ و تجوید در حد اعتدالش و نه در حد زیاده روی اش تاکید می کنم ولی ماوراء همه این ها باید بگوییم جوان ها و انسان ها، قرآن وسیله هدایت و عمل است. باید تفکر، تدبر و قرائت انجام شود ولی عمل به این نعمت الهی فراموش نشود.

آیت الله مکارم شیرازی عمل به قرآن را در هفت باب خلاصه کرد و افزود: اولین مورد تفکر است؛ قرآن مجید در آیه ۱۶۴ سوره بقره با اشاره به شش پدیده الهی که در این آیه وجود دارد می فرماید " در این پدیده های آفرینش نشانه هایی است برای کسانی که تفکر می کنند و در واقع عمل به این آیه همان تفکر کردن است.

این مرجع تقلید شیعه نوع دوم را لسانی دانست و با بیان آیه " إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا " گفت: عمل به این آیه همان صلوات و بیان است.

به تبلیغ دین و قرآن کم توجهی می شود

وی اظهار کرد: سومین چیزی که باید به آن توجه نمود تعلیم دیگران می باشد؛ عمل به این مورد و شکل است که آقایان درس بخوانند، یاد بگیرند، به شهرها بروند، پیام اسلام و قرآن و اهل بیت را به همه مردم برسانند که متاسفانه به این مسئله کم توجهی می شود.

معظم له عنوان کرد: باید چاره ای برای رفع این مشکل در حوزه ها اندیشیده شود؛ یا بعضی افراد را داریم محصل مادام العمر می باشند و از این درس خارج به آن درس خارج می روند. شمایی که ده سال درس خارج خوانده ای نتیجه اش چه شد؟ چه مسئولیتی در قبال آن دارید؟

آیت الله مکارم شیرازی چهارمین مورد را تعلّم دانست و ابراز کرد: عمل کردن به قرآن این است که بروید یاد بگیرید و اگر چیزی را نمی دانید بروید و سوال کنید.

نباید امر به معروف و نهی از منکر به شهادت ختم شود

وی ادامه داد: پنجمین آن امر به معروف و نهی از منکر است؛ اول امر به معروف و نهی ازمنکر باید در نظر گرفته شود، همان دو فریضه ای که در محیط ما متاسفانه کم رنگ، ضد ارزش و گاهی اوقات نیز عامل امر به معروف و نهی از منکر شهید در این راه می شود که نباید کار به جایی کشیده شود این فریضه الهی به چنین سرنوشتی دچار شود و از اساتید حوزه انتظار می رود به این امر مهم توجه ویژه ای داشته باشند.

این مرجع تقلید شیعه ششمین مورد از عمل به قرآن را توبه کردن در زمانی که به آیه توبه می رسیم عنوان کرد و گفت: هرگاه به آیه توبه رسیدیم، یک لحظه توقف کنیم و نگاهی به پرونده اعمالمان در گذشته بیاندازیم، اعمال ناصالح را ببینیم و ارکان توبه را که سه مورد است، عمل و انجام دهیم.

آیت الله مکارم شیرازی گفتند: هفتمین نوع عمل به قرآن، انجام اعمال صالحه مثل اعضای بدن می باشد و ما در آیه انفاق می بینیم برخلاف آنچه بعضی در منابر می گویند، انفاق کننده پیش از آنکه دیگران را بهره مند کند مانند دانه برای خود پرورش پیدا می کند.

علامه طباطبایی بسیار متواضع بود

وی با بیان خاطره ای از علامه طباطبایی، یادآور شد: ایشان سال ها پیش، به بنده پیغام دادند که دلم می خواهد جلد اول تفسیر المیزان را شما ترجمه کنید؛ بنده نیز گفتم چشم ترجمه می کنم، اما بعد به ایشان عرض داشتم بنده در برخی مسائل خود را صاحب نظر می دانم؛ اگر نظر من با نظر شما مخالف بود چه کنیم؟ ایشان جواب داد منعی ندارد؛ شما نظرت را بنویس و من در پاسخ به شما دیدگاهم را می نویسم.

این مرجع تقلید تصریح کرد: علامه طباطبایی فرمودند اگر ما خودمان را نقد نکنیم، بهتر از آن است که دیگران به نقد ما بپردازند.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: یکبار در مسئله جبر و تفویض قانع نشدم و در آن لحظه نیز نظر خود را در کنار نظر علامه یادداشت کردم، که در اینجا لازم می دانم بگویم و نباید این نکته را فراموش کنیم که من شاگرد علامه طباطبایی بودم و این شخصیت بزرگ بسیار متواضع بود که به من اجازه نقد دادند.

وی در پایان تاکید کرد: این مسئله خیلی مهم است که اساتید در مقابل شاگردان تواضع داشته باشند و نظرات آنان را بشنوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز