خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری: / مشروح /

سفر ظریف به عربستان نیازمند آمادگی کشور مقابل است / سفر ظریف به تهران بستگی به شرایط دارد

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۴۷۹

توافق ۵۰ درصدی نشان از این دارد که بر روی بسیاری از مسائل اشتراک نظر حاصل شده است. این یک خود پیشرفت است هر چند که بسیار کند بوده و اختلافاتی اساسی وجود دارد و برای رفع این اختلافات باید گفت‌وگوهای فنی، حقوقی و سیاسی تداوم یابد تا زمینه‌های لازم برای رسیدن به توافق صد در صدی حاصل شود.

سخنگوی وزارت‌خارجه با بیان اینکه تاکنون زمانی برای سفر وزیرخارجه به عربستان مشخص نشده است گفت: ‌ برای انجام این سفر نیازمند آمادگی کشور مقابل نیز است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در نشست خبری صبح امروز خود با اصحاب رسانه برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه یکی از روزنامه‌های عربی از سفر آقای ظریف به عربستان پس از اتمام مذاکرات خبر داده بود آیا این خبر صحت دارد گفت: چنانچه آمادگی‌های لازم برای این سفر وجود داشته باشد، این سفر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه زمانی برای سفر به عربستان مشخص شده باشد، ‌تعیین نشده و نیازمند آمادگی کشور مقابل نیز است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی اخیرشان از یک توافق ۵۰ درصدی خبر داده بودند، ارزیابی‌تان از این توافق چیست و بر روی چه موارد و مسائلی توافق صورت گرفته است، اظهار داشت: قرار نیست درباره متن اظهار نظری شود چون ممکن است این متن تا پایان مذاکرات باز مورد تغییر و تحول قرار گیرد.

افخم با بیان اینکه این توافق ۵۰ درصدی نشان از این دارد که بر روی بسیاری از مسائل اشتراک نظر حاصل شده است تصریح کرد: این یک خود پیشرفت است هر چند که بسیار کند بوده و اختلافاتی اساسی وجود دارد و برای رفع این اختلافات باید گفت‌وگوهای فنی، حقوقی و سیاسی تداوم یابد تا زمینه‌های لازم برای رسیدن به توافق صد در صدی حاصل شود.

این مقام بلند پایه وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: امیدوارم تا پایان تیر ماه بتوان جزئیات بیشتری در این باره ارائه کنم و هرگونه اظهار نظر در باره توافق در زمان کنونی زودرس است.

افخم در خصوص مذاکرات وین ۶ گفت: این دور از مذاکرات از ۱۱ تیرماه شروع شده و ما اعلام کردیم تا هر زمانی آماده‌ایم تا برای رسیدن به یک نتیجه عاقلانه، پایدار و منطقی گفت‌وگو کنیم.

وی با اشاره به روند مذاکرات اظهار داشت: اگر به پروسه مذاکرات نگاهی کنیم شاهد هستیم که در پی آن از مذاکرات از موضوعات آسان به سخت حرکت شده و ما به موضوعاتی رسیده‌ایم که اختلاف نظرات اساسی وجود دارد و مذاکرات هم سخت و اساسی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه روند مذاکرات نشان از وجود پیشرفت دارد اما این پیشرفت کند بوده است، ابراز امیدواری کرد تا ۱ + ۵ با واقع بینی نسبت به برنامه صلح آمیز ایران یک تصمیم عاقلانه اتخاذ کند.

پیوستن وزرا به دلیل اطلاع از روند و تصمیمات گرفته شده است

افخم با اشاره به اخباری مبنی بر احتمال سفر وزرای ۱ + ۵ به وین تصریح کرد: پیوستن وزرا به دلیل اطلاع از روند در تصمیمات گرفته شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران مصمم به رسیدن نتیجه است یادآور شد: این مصمم بودن برای رسیدن به نتیجه به معنای آن نیست که به هر قیمتی به یک نتیجه برسیم اما مصمم بر ادامه مذاکرات هستیم و امیدواریم در مقطع زمانی اعلام شده به نتیجه و هدف مورد نظر برسیم.

وی درباره فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع مسئولان وکارگزارن نظام مبنی بر حمایت از تیم مذاکره کننده و برداشت‌های برخی از رسانه‌های خارجی از این صحبت‌ها خاطر نشان کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری بسیار شفاف و صریح و مبتنی بر حقوق مسلم ایران است و البته تفاسیری که از این صحبت‌ها می‌شود بستگی به ذهنیت تحلیلگران و رسانه‌ها دارد.

فرمایشات مقام معظم رهبری نشاندهنده این است که ایشان به همه حوزه‌ها در مذاکرات اشراف دارند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای تعیین خطوط قرمز مذاکرات وحمایت از مذاکره کنندگان بوده و نشان دهنده این است که ایشان به همه حوزه‌ها در مذاکرات اشراف دارند و ظرائف را مورد توجه قرار می‌دهند و از گفت‌وگوها حمایت می‌کنند.

این مقام بلند پایه وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات سید عباس عراقچی مبنی بر اینکه اگر در مذاکرات ما با یک محدودیت‌ها برسیم و آن محدودیت‌ها را قبول کنیم آن محدودیت‌ها موقت خواهدبود ابراز داشت: مذاکرات در جریان است و باید منتظر نتیجه نهایی ماند. خطوط قرمز ما مشخص است و ما در مذاکرات به دنبال شناسایی حقوق‌مان نیستیم بلکه می‌خواهیم حقوق‌مان را تثبیت کنیم.

نسبت به رسیدن به توافق امیدواریم

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه چقدر احتمال می دهیدکه تا پایان تیرماه به توافق برسید ابراز داشت: ما نسبت به رسیدن به توافق امیدواریم و در این باره نیز تلاش خواهیم کرد.

خبرنگاری از سخنگوی دستگاه دیپلماسی پرسید آیا احتمال دارد آقای ظریف در این مدت به تهران بیاید که افخم عنوان کرد: آمدن یا نیامدن آقای ظریف به تهران بستگی به شرایط دارد و چنانچه که نیاز به حضور ایشان در تهران باشد، این سفر صورت می‌گیرد اما اینکه این برنامه در دستور کار ایشان باشد هنوز معین نشده است.

وی درخصوص اینکه کدام وزرای امور خارجه احتمال دارد به وین سفر کنند بیان کرد: اینکه کدام وزرای خارجه به وین می‌روند ما اطلاعی نداریم.

موضوع مذاکرات جاری فقط مباحثهسته‌ای است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا در مذاکرات وین گفتگویی با آمریکا برای همکاری دو کشور برای مبارزه با تروریسم در عراق صورت گرفته است یادآور شد: موضوع مذاکرات جاری فقط مباحثهسته‌ای است و هیچ موضوع دیگری در این مذاکرات مورد بحثقرار نمی‌گیرد.

افخم در خصوص یادداشت رئیس جمهور آمریکا در یکی از روزنامه‌های اسرائیلی و مطرح کردن این گزینه که همچنان همه گزینه‌ها روی میز هستند افزود: این یادداشت مربوط به ۱۰ روز پیش بوده و پاسخ ما به این اظهارات نیز روشن است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تهدید حتی در بحث‌های تحمیلی هم جایی ندارد، تاکید کرد: استفاده از چنین عبارات وگفت‌وگوهایی فقط مصارف داخلی و تبلیغاتی دارد و در مذاکرات اصلا چنین مباحثی مطرح نبوده است.

افخم در ادامه نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران که در وزارت امور خارجه برگزار شد، در خصوص تشدید حملات رژیم صهیونیستی به مردم نواره غزه و کرانه باختری گفت: از اینکه در ماه مبارک رمضان که انسان‌ها و مسلمین به سمت دوستی و معنویت متوجه هستند، شاهد تدوام و تشدید حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین هستیم که منجر به شهادت و مجروح شدن بسیاری از زنان و کودکان شده است، متاسفیم.

حملات رژیم صیهونسیتی به فلسطینیان ناشی از عجز و ناتوانی در برابر مردم قهرمان فلسطین است

وی با تاکید براینکه این حملات حاکی از عجز و ناتوانی رژیم صهیونیستی در برابر مردم قهرمان فلسطین است، اظهار داشت: این تجاوزات همزمان با ماه مبارک رمضان خشم ملت‌‌های مسلمان با آزادی‌خواه از رژیم صهیونیستی و انزوای هرچه بیشتر این رژیم در عرصه جهانی می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما از روحیه مردم فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی حمایت و تجلیل می‌کنیم، تاکید کرد: کشورهای غربی باید مانع از فاجعه انسانی و تداوم حملات بشوند و کشورهای اسلامی و عربی و نهادهای حقوق بشری از تصمیم ملت فلسطین برای پیگیری این مسئله در مجامع حقوق بشری حمایت کنند و نسبت به آن واکنش فوری نشان دهند.

افخم در خصوص اتفاقات روی داده در افغانستان تصریح کرد: ما همه طرف‌های افغانی را به خویشتن‌داری دعوت می‌کنیم. افغانستان امروز نیازمند ثبات و آرامش است و معترضان به نتیجه انتخابات نیز باید از راهکارهای قانونی برای رسیدگی به شکایاتشان استفاده بکنند.

برای ایران امنیت، ثبات، انسجام و وحدت ملی افغانستان دارای اهمیت و حیاتی است

این مقام بلند پایه وزارت امور خارجه با اشاره به مرزهای طولانی ایران و افغانستان یادآور شد: برای ایران امنیت، ثبات، انسجام و وحدت ملی افغانستان دارای اهمیت و حیاتی است.

وی با بیان اینکه باید به آرای مردم افغانستان احترام گذاشته شود، ابراز داشت: باید طرفین خویشتنداری کنند و موفقیت افغانستان در گروی آرامش و دولت فراگیر است.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید آقای عبدالله عبدالله از تشکیل یک دولت موازی در افغانستان خبر داده، آیا شما از این دولت موازی حمایت می‌کنید؟ و معتقد به تقلب در افغانستان هستید؟ که افخم خاطرنشان کرد: قضاوت درباره صحت یا تقلب در انتخابات افغانستان با کمیسیون انتخابات افغانستان است.

افخم ادامه داد: ما معتقدیم به هیچ وجه نباید شرایط بی‌ثباتی و ناامنی در افغانستان دامن زده شود و امیدواریم مراجع قانونی در این باره بتوانند وظایفشان را به خوبی ایفا کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درخصوص انتشار اخباری مبنی بر احتمال جایگزینی محمد نهاوندیان بجای حمید ابوطالبی برای سفارت ایران در سازمان ملل متحد بیان کرد: انتشار این اخبار خبرسازی است. ایران نماینده جدیدی برای سازمان ملل تعیین نکرده و آقای دهقانی نیز در غیاب سفیر کارها را به خوبی انجام می‌دهند.

ایران هیچ گونه تسلیحات و تجهیزاتی به عراق نداده است

خبرنگاری از افخم پرسید که رسانه‌ها از تحویل هفت جنگنده از سوی ایران به دولت عراق خبرمی‌دهند؛ ایا این اخبار صحت دارد؟ که سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: ایران هیچ گونه تسلیحات و تجهیزاتی به عراق نداده است.

وی در خصوص سفر حسین امیرعبدالهیان به منطقه گفت: ایران تحولات عراق را با حساسیت دنبال می‌کند ما از قبل نسبت به استفاده ابزاری از تروریسم برای تغییرات در سیستم و ساختار سیاسی عراق هشدار داده بودیم و همه کشورهای منطقه باید نسبت به استفاده ابزاری از تروریزم حساس باشند.

این مقام بلند پایه وزارت امور خارجه با تاکید براینکه رایزنی‌های صورت گرفته در طی سفر آقای امیرعبدالهیان به منطقه در همین رابطه بوده است، یادآور شد: همه باید بدانند این استفاده ابزاری در یک منطقه محصور نخواهد ماند و خطر تروریسم سرایت می‌کند ما با گفتگو به دنبال این هستیم که این خطرات را گوشزد کرده و شرایط را برای متوقف کردن آن و همکاری کشورها برای مبارزه با آن فراهم کنیم.

خواهان حفظ وحدت و تمامیت ارضی در عراق هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص استقلال کردستان عراق نیز ابراز داشت: ما خواهان حفظ وحدت و تمامیت ارضی در عراق هستیم و از هر حرکتی در این روند حمایت می‌کنیم.

افخم با بیان اینکه تجزیه عراق به نفع عراق نیست هیچ عراقی به تجزیه کشورش رضایت نمی‌دهد، تاکید کرد: مرجع تحولات در عراق قانون اساسی است که ظرفیت لازم را برای پاسخگویی به مطالبات گروه‌های عراقی دارد و باید به آن توجه کرد. عراق یکپارچه و قوی می‌تواند نقشش را به خوبی در منطقه ایفاکند و امیدواریم همه گروه‌ها و طوایف این مسئله را مورد توجه قرار دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص برنامه ایران برای گشایش روابط با عربستان نیز بیان کرد: برای ایجاد گشایش و گسترش روابط باید آمادگی‌های لازم صورت بگیرد. در پاییز سال گذشته سفر منطقه‌ای آقای ظریف نیز در همین راستا صورت گرفت و ما آمادگی‌مان را اعلام کردیم اما این آمادگی در عربستان وجود نداشت.

وی با بیان اینکه شرایط منطقه نیازمند به همه کشورهای منطقه است، افزود: در این راستا عربستان از یک قابلیت ویژه‌ای برخوردار است و ما معتقدیم ریاض می‌تواند نقش سازنده‌تری ایفا کند و ما امیدواریم گام‌های مناسبی در این راستا برداشته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز