خبرگزاری کار ایران

عبدالله عبدالله دولت موازی تشکیل می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۱۸۰

به دنبال اعتراض عبدالله به نتیجه اعلام شده توسط کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، معاون دوم وی اعلام کرد که تیم عبدالله با پشتوانه مردم، حکومت موازی تشکیل می‌دهد.

«محمد محقق» معاون دوم «عبدالله عبدالله» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان از تصمیم تیم عبدالله برای تشکیل دولت موازی خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، به دنبال اعتراض عبدالله به نتیجه اعلام شده توسط کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، معاون دوم وی اعلام کرد که تیم عبدالله با پشتوانه مردم، حکومت موازی تشکیل می‌دهد.

بر اساس این گزارش، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، «اشرف غنی احمدزی» را پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور اعلام کرده است.

«یوسف نورستانی» رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان هنگام اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ۲۴ خرداد گفت که از مجموع حدود هشت میلیون رای، اشرف غنی احمدزی چهار میلیون و ۴۸۵ هزار و ۵۸۸ رای معادل ۵۶ و ۴۴ دهم درصد آرا و عبدالله عبدالله سه میلیون و ۴۶۱ هزار و ۶۳۹ رای معادل ۴۳ و ۵۶ دهم درصد آرا را به دست آورده‌اند.

«مجیب رحیمی» سخنگوی ستاد عبدالله عبدالله گفت که آنها نتایج اعلام شده را نمی‌پذیرند.

رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان گفت که در دور دوم انتخابات ۲۳ هزار و ۱۳۶ محل رای‌دهی وجود داشت که در روز انتخابات٬ رای‌گیری در ۲۲ هزار و ۷۷۸ حوزه صورت گرفت.

نورستانی گفت که میزان مشارکت در دور دوم انتخابات هشت میلیون و ۱۰۹ هزار و ۴۰۳ نفر بود که در نتیجه بررسی و بازشماری ۲۹۹ محل رای‌دهی حدود ۱۱ هزار و ۷۸۹ رای باطل شد.

وی گفت که مشارکت مردان ۶۲ درصد و حضور زنان ۳۸ درصد بوده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دوشنبه بعد از ظهر صدها نفر از هواداران اشرف غنی احمدزی در خیابان های قندهار جشن گرفتند.

اما مقام‌های انتخاباتی گفته‌اند که آرا در بیش از هفت هزار مرکز رای‌گیری بررسی خواهد شد. این معادل حدود یک سوم کل مراکز رای‌گیری است. بر اساس این گزارش٬ بازشماری این آرا می‌تواند نتیجه را به طور قابل توجهی تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس٬ نورستانی گفت: «نمی‌توانیم وجود مشکلات فنی و وقوع تقلب در فرآیند انتخابات را نادیده بگیریم. ما تقلب در انتخابات را رد نمی‌کنیم، برخی والیان و مقام‌های دولت افغانستان در این تقلب دست داشته‌اند.»
نورستانی تاکید کرد که این فقط نتایج مقدماتی است و «هنوز احتمال دارد ارقام کلی تغییر کند.»

وی گفت: «اعلام نتایج ابتدایی به معنی آن نیست که کاندیدای پیشتاز برنده انتخابات است.»

کمیسیون انتخاباتی افغانستان اعلام کرد که اکنون حدود چهار میلیون رای را بررسی خواهد کرد.

عبدالله عبدالله گفته است که تا «آرای پاک از ناپاک جدا نشود»، نتیجه دور دوم انتخابات را نخواهد پذیرفت.

عبدالله می‌گوید در این دور انتخابات٬ رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان تقلب گسترده و سازمان یافته را به سود تیم رقیبش سازماندهی کرده و خواسته که آرای مراکز مشکوک(محلات با بیش از ۵۹۵ رای و محلاتی که آرای زنان نسبت به مردان در آن زیاد است) که شامل بیش از دو میلیون رای است، تفتیش و بازشماری شود تا نتایج انتخابات را قبول کند.

عبدالله درباره سطح مشارکت هشت میلیونی ابراز تردید کرده و گفته است که مشارکت در این دور انتخابات کمتر از دور اول بوده ‌است.

با این وجود٬ گروه انتخاباتی اشرف‌ غنی احمدزی اعلام کرده است که آرای آنها پاک است و برای اعلام نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری لحظه شماری می‌کنند.

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری که شانزدهم فروردین برگزار شد، عبدالله عبدالله با ۴۵ درصد آرا و اشرف‌ غنی احمدزی با ۳۱ و ۵۶ دهم درصد آرا به دور دوم راه یافتند.

با به تعویق افتادن زمان اعلام نتایج ابتدایی در چهار روز گذشته، تیم‌های انتخاباتی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اصلاحات و همگرایی و تحول و تداوم تا نیمه‌های شب گذشته جلسه داشتند و در مورد آرای مشکوک دور دوم انتخابات ریاست جمهوری رایزنی‌هایی صورت گرفت.

هنوز جزئیات دقیقی در مورد نتایج این نشست‌ها منتشر نشده اما اعضای هر دو ستاد انتخاباتی به بی‌بی‌سی گفتند که نشست‌هاشان در سطوح مختلف تا بعد از ظهر دوشنبه ادامه داشته است.

نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بر اساس جدول برگزاری انتخابات باید چهارشنبه هفته گذشته اعلام می‌شد اما کمیسیون انتخابات به دلیل مشکلات فنی نتوانست آن را به موقع اعلام کند.

کمیسیون رسیدگی به‌ شکایت‌های انتخاباتی اعلام کرده است که تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی می‌تواند در روند رسیدگی به شکایت‌ها درباره نتایج ابتدایی تاثیر بگذارد.

آن گونه که انتظار می‌رود، نتایج نهایی دور دوم انتخابات در ۳۱ تیر اعلام خواهد شد اما اگر رسیدگی به شکایت‌ها زمان بیشتری ببرد٬ احتمال دارد نتایج نهایی نیز با تاخیر اعلام شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز